Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ergotherapie

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2021 21:57

Ergotherapie

We gaan verder in onze zoektocht om onze zoon te helpen. Ik kon nog niet heel veel vinden op het forum over ergotherapie, maar misschien zijn er meiden die werkzaam zijn in dat werkveld of intussen meer ouders met ervaring.

Waar heeft jouw kind ergotherapie voor gehad? En werkte het?

Wij neigen er naar vanwege het stukje zelfredzaamheid wat onze zoon nog niet goed beheerst. Met name het zelfstandig aankleden, zelfstandig naar de wc gaan, eigenlijk sowieso dingen zelfstandig doen. We willen dit graag stimuleren maar het lukt ons gewoon niet zo goed. Hij rent weg, gooit z'n kleren weg of gaat op de grond liggen gek doen. Hij kan verder ook nog niet echt heel goed met bestek eten (sowieso eten gaat nog steeds moeizaam maar daarvoor hebben we nu 'therapie' van de kinderdietist). Hij kán helemaal op gaan in z'n spel, maar hij kan ook enorm moeite hebben met zelfstandig spelen en betrekt hij mij er constant bij. En ook het samenspel gaat nog erg moeizaam.

En daarbij ben ik gewoon op van vermoeidheid omdat alles een strijd is. Hij heeft zulke boze buien, slaan, knijpen, intens gillen en schreeuwen, heeft bijzonder veel moeite met zijn emoties reguleren en kan om het minste of geringste uit z'n plaat gaan. Nou ja, dat weten jullie. Het in z'n broek poepen is eindelijk gestopt, maar nu heeft hij weer wat nieuws waarin hij overal gaat plassen. Jongens, ik kan niet meer. Ik loop zelf bij de psych voor (onder andere) m'n moederrol en hoe ik met hem om moet gaan, maar we willen ook zo graag dat hij zelf lekkerder in z'n vel zit en zich beter kan reguleren.

Enfin, bij al deze dingen kom ik uit op ergotherapie dus wie weet helpt het. Van m'n Amerikaanse vriendinnen hoorde ik goede dingen, maar wil graag ook wat ervaringen van hier horen. We wilden 'm eigenlijk op een introductie voor voetbal&hockey doen wat vanaf 4 jaar kan hier, maar ik durf het gewoon nog niet. Eerst maar investeren in meer rust in dat koppie van dat jochie. Dan is therapie eens per week een betere stap voor nu denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 09 Jun 2021 22:00

Re: Ergotherapie

Ik werk zelf in de jeugdzorg en een therapie aan gaan zou ik eerst diagnostiek adviseren. Wat speelt er nou precies? Waar is hij bij gebaad qua eventuele behandeling? Ergotherapie voor kinderen ben ik niet bekend mee.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2021 22:01

Re: Ergotherapie

Fantine schreef:Ik werk zelf in de jeugdzorg en een therapie aan gaan zou ik eerst diagnostiek adviseren. Wat speelt er nou precies? Waar is hij bij gebaad qua eventuele behandeling? Ergotherapie voor kinderen ben ik niet bekend mee.


Maar waar ga je dan naar toe? Wie kan hem diagnostiseren?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem332

Bericht 09 Jun 2021 22:14

Re: Ergotherapie

Wat heftig en intens voor jullie. Ik kan mij voorstellen dat het je er helemaal
Klaar mee bent. Al je energie wordt weggenomen door die buien.

Ik heb geen ervaring met ergotherapie.

Goed idee om hem op een sport te doen. Hockey en voetbal zijn team sporten. Is dat bewust?
Judo lijkt mij ook een goede sport voor jonge kinderen. Ze leren er goed vallen, verdedigen en respect hebben voor elkaar.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2021 22:24

Re: Ergotherapie

Housebird schreef:
Goed idee om hem op een sport te doen. Hockey en voetbal zijn team sporten. Is dat bewust?
Judo lijkt mij ook een goede sport voor jonge kinderen. Ze leren er goed vallen, verdedigen en respect hebben voor elkaar.


Nee niet heel bewust, maar het kan zeker geen kwaad dat het een team sport is. De lokale voetbal- en hockeyclub bieden samen een leuk introductieprogramma voor kleuters aan. Ik had vandaag geinformeerd en ze hebben nog beschikbaarheid voor na de zomervakantie. Maar eigenlijk durf ik het nog niet zo goed met z'n gedrag. We zijn gestopt met peutergym omdat hij het volgens mij niet zo leuk meer vond en op een gegeven moment gedroeg hij zich daar zo slecht (klieren, wegrennen van de juf, niet luisteren) dat ze 'm de les uit hebben gezet. Schaamde me rot, bij fricking peutergym de les uit gezet worden. Ik was toen wel hoogzwanger, dat zal qua gedrag wel mee hebben gespeeld. Maar toch.
Maar daarom ben ik nu wel wat huiverig. Op school luistert hij ook nog niet goed naar instructies. Misschien dat we met een sport toch nog even een (half) jaartje moeten wachten tot hij wat meer gesettled is op school.
Ik denk dat zo'n sport, beetje actieve outlet, heel goed voor hem kan zijn, maar durf het nog niet echt aan. Judo is trouwens wel ook een hele goede tip.
Let's discover the world together.
<<

Foxes

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 463

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:05

Bericht 09 Jun 2021 22:29

Re: Ergotherapie

Als voornamelijk meelezer wil ik hier graag op reageren. Ik kan me voorstellen dat je op bent. Je wil geholpen worden en weet niet waar te beginnen.
Ik zou jullie ook gunnen dat eerst gekeken wordt waar dit alles vandaan komt zodat vervolgens gekeken kan worden welke hulp passend is.

Je zou eens contact kunnen opnemen met Integrale Vroeghulp en de situatie daar kunnen voorleggen: https://integralevroeghulp.nl/cms/view/ ... ze-van-ivh .
Als het geen vraag voor hen is, kunnen zij wel meedenken.
<<

Anoniem332

Bericht 09 Jun 2021 22:34

Re: Ergotherapie

Ik denk dat sport een goede uitlaatklep is voor iedereen.

Lastig dat hij zo slecht luistert, heeft hij denk je wel door welke opdracht hij krijgt, of
Boeit het hem gewoon niet?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Jun 2021 22:37

Re: Ergotherapie

Marin schreef:
Fantine schreef:Ik werk zelf in de jeugdzorg en een therapie aan gaan zou ik eerst diagnostiek adviseren. Wat speelt er nou precies? Waar is hij bij gebaad qua eventuele behandeling? Ergotherapie voor kinderen ben ik niet bekend mee.


Maar waar ga je dan naar toe? Wie kan hem diagnostiseren?

Ben je al bij de huisarts geweest? Volgens mij moet en kun je daar beginnen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 09 Jun 2021 22:46

Re: Ergotherapie

Of wel bij ergotherapie. Daar kun je misschien wast laagdrempeliger starten. En zij of hij kan dan ook doorverwijzen naar een kinderarts of orthopedagoog.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Jun 2021 22:47

Re: Ergotherapie

Nee nog niet. Wist niet dat je voor dit soort dingen daar ook bij terecht kan. Die kan ik morgen wel bellen. Oh nee overmorgen, want morgen is er studiedag.

Ga nu lekker slapen!
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 09 Jun 2021 22:51

Re: Ergotherapie

Ik zou ook eerder denken aan een multidisciplinair team dat kijkt naar wat er speelt (observatie) en wat hij (en jullie) nodig hebben (behandeling) en dat je dan alle hulp uit één hoek krijgt. Die ook weer onderling met elkaar communiceren i.p.v. allemaal losse eilandjes. Ik heb zelf gewerkt op een medisch kleuter dagverblijf. Dat werkte ook zo. Is dus niet puur medisch. Daar zaten ook ouders en kinderen die vast liepen.

Ik zou ook denken aan de huisarts of het consultatiebureau. Die hebben een sociale kaart en kunnen je verder verwijzen denk ik.

Sport lijkt me nu misschien nog niet zo’n goed idee, dat is weer een nieuwe prikkel en hij houdt niet zo van groepjes (toch?) en bewegen? Speelt liever zijn eigen spel. Daar zal hij toch weer opdrachten krijgen. Daarbij is dat vóór jou ook weer een extra druk, je moet er heen en hoopt dan weer dat het goed gaat etc.

Knuffel trouwens. Het klinkt echt zwaar. Ik hoop dat jullie snel hulp krijgen want jullie klinken echt een beetje zoekende.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 09 Jun 2021 23:36

Re: Ergotherapie

Wat heftig Marin. Ik ben met onze oudste via het consultatiebureau bij de jeugdarts van de GGD gekomen. Via haar en school zijn we gestart met prikkelverwerking therapie (senso motorische therapie) . Ze gaat er graag naartoe en we hebben ook echt tips gekregen waar we wat mee kunnen.

Wellicht is dat ook nog iets voor O. want het klinkt ook of de prikkelverwerking lastig is. Dat kan ook weer in verband staan met moeizaam eten (vreemde structuren).

Ik hoop dat jullie geholpen worden😘
⁠♡♡♡
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2021 06:39

Re: Ergotherapie

Dank jullie!

Uffe, ja dat klinkt ook wel het proberen waard en iets wat zou kunnen werken bij hem. De website van de ergotherapeut die ik heb aangeschreven had het ook over sensomotorische therapie dus daar zit wel overlapping in.

Lot, ja weet je dat ik dat dus als leek (geen professionele ervaring op dit vlak) zo lastig vind is dat ik gewoon niet weet wat voor hulp er allemaal is en wie wat precies doet. Dat wat Foxes benoemd (heel lief dat je reageert!) klinkt best heftig dan, maar ik heb ook eigenlijk geen idee wat het precies is. Dus wat dat betreft is een huisarts geen gek idee. Het consultatiebureau zit hij niet meer bij al zou ik vast aan mogen kloppen voor verder advies. Hij is ook geobserveerd door een orthopedagoog van de peuterspeelzaal destijds maar het verschil tussen al die soorten beroepen is als leek best lastig.

Maar wat ik ook denk: voor hemzelf is wat laagdrempelige praktische therapie waarschijnlijk heel goed. Ik wil voor ons als gezin en zeker voor hem op de lange termijn graag weten wat er nou in dat koppie om gaat.
Maar los van z'n buien denk ik wel dat hij gewoon echt baat kan hebben bij spelenderwijs dingen leren zoals aankleden, uitkleden, wat zelfvertrouwen kweken dat hij dat kan. Het lúkt ons gewoon niet. Hoe debiel dat ook klinkt, want waarom kan je je kind niet aan leren kleden (en hier voel ik me weer falend over) maar er is dus iets wat niet gaat.
De juffen van peuterspeelzaal hebben hem ook geleerd z'n rits dicht te doen en toen was hij ook heel trots. Maar vervolgens past hij het niet echt toe, lijkt alsof iets 'm blokkeert als hij het niet écht goed kan.
De juf op school schreef al dat hij z'n gym schoenen niet aan kreeg en dat schijnen ze te moeten kunnen en tot aan de zomervakantie slaat hij de gymles 's middags nog even over. Dus misschien gewoon goed om voor hem aan dit soort skills te werken. Denk dat het voor hem wel een boost kan geven in z'n zelfvertrouwen.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 10 Jun 2021 07:09

Re: Ergotherapie

M'n stiefdochter heeft een paar jaar geleden ook ergotherapie en volgens mij ook iets van fysiotherapie gehad. Ze oefende daar vooral allerlei dagelijkse handelingen, zoals een sleutel omdraaien in een deur of veters strikken (al is dit nog steeds lastig voor haar). Of ze oefende met schrijven. Ze heeft hier best baat bij gehad! Maar dit is inderdaad wel gebeurd nadat een multidisciplinair team haar situatie heeft bekeken en besproken. M'n vriend en zijn ex moesten daarvoor in het ziekenhuis zijn. Volgens mij ging dit via een verwijzing van de huisarts.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem308

Bericht 10 Jun 2021 09:02

Re: Ergotherapie

Toch vind ik de benadering van die juf ook wel gek. Ja hij kan zijn schoenen niet aankrijgen met gym, dan help je hem toch als juf? Of je vraagt aan een ander kindje om hem te helpen. Ik vind het wel heel makkelijk. Hoe doen ze dat dan met kindjes met een beperking en een rugzakje? Die zullen toch ook extra ondersteund moeten worden?

Ik zou voor de rest eerst naar de huisarts gaan zoals hierboven wordt gesuggereerd.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 10 Jun 2021 09:16

Re: Ergotherapie

Eens met AMM, mijn jongste kreeg dinsdag zijn gymschoenen niet aan maar gymmen op blote voeten vond de juf ook geen probleem. Mijn oudste kon toen hij net startte zijn rits ook nog niet dicht doen, midden in de winter dus kreeg hij een kindje uit groep 2 aan zich gekoppeld en zat zijn jas gewoon dicht als hij naar buiten ging. Ik denk dat veel kindjes van vier dat soort dingen lastig kunnen vinden en dat niet heel bijzonder is.

Ik was laatst met de jongste op het consultatiebureau en zei heel enthousiast dat het dan dus de laatste keer was maar toen wees de arts me er op dat dat niet meer zo is, "Met vijf jaar zien ze hem gewoon weer terug". Zij verzorgen ook de "schoolarts" tegenwoordig en ze gaf dus ook aan dat ik met vragen altijd nog aan kon kloppen.

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, het klinkt erg zwaar voor je.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 10 Jun 2021 09:42

Re: Ergotherapie

Marin wat ontzettend rot voor je! Ik herken je gevoel, maar onthou dat je niet faalt, je bent heel hard bezig om de juiste hulp voor je zoon te vinden. Dat maakt je juist een hele goede moeder!

Vervelend dat hij al die praktische dingen nog niet kan. Daar is vast hulp voor te vinden. Maar als ik jou was zou ik inderdaad naar de huisarts gaan. Want als je verhalen lees dan denk ik dat zijn gedrag misschien ook wel (voor een groot deel) beïnvloedt wat hij wel en niet kan.
De huisarts kan je doorverwijzen naar de juiste hulp.

Wij hebben bij jullie in de regio hele goede ervaringen met de opvoedpoli voor onze zoon. Misschien kun je daar ook eens kijken.
2010 2012
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2021 09:46

Re: Ergotherapie

Ja dat lijkt mij zelf ook, dat ie dan prima op z'n blote voeten kan. Big deal. Maar heb het idee dat dit beetje een strenge juf is. 🤐
Maar goed feit blijft dat hij moeite heeft met een aantal dagelijkse dingen dus dat moet hij hoe je 't went of keert toch leren.

Ik durf dit soort dingen niet zo goed te zeggen hier want bang dat het echt overkomt alsof we idioot zijn thuis, maar dingen als aankleed momenten zie ik zo vaak tegenop omdat het zo'n strijd is. Het heeft me (gelukkig nu iets minder) ook echt belemmerd om überhaupt de deur uit te gaan. Bijvoorbeeld als je eerst de ene sok aan doet maar hij heeft bedacht dat de andere sok eerst moet, dan begint hij te krijsen en schreeuwen en trappen, weg rennen, dat soort dingen. Of alle kleren weg gooien, er mee weg rennen, spartelen en trappen (ik bedoel, onze dochter draait zich nu ook alweer om met aankleden maar wat hij doet is echt boos), op de grond liggen met z'n benen omhoog en juist zeggen MAMA TREK MIJN SCHOENEN UIT. Eh nee vriend, kan je prima zelf en bovendien moet je het netjes vragen.
En als hij dan wel die klik heeft, als hij wel het toestaat, dan laat ie zich soms ineens in een minuut aankleden en zijn we ineens te vroeg op school.

(voordat iemand het oppert: Eigen kleren zelf uitzoeken heeft hij nul interesse in, dat is het niet).

Misschien zeggen jullie wel dat dit normaal is hoor, dat elk kind dit doet. In elk geval kleine peuters. Maar hij komt maar niet uit die fase. En dit is alleen maar aankleden. De rest van de dag is ook zo met alle andere dingen.

Oh Minoes, dat wist ik niet van het CB. Hier namen ze wel 'afscheid'.

Lexi, ja die heb ik ook wel eens gevonden. Ze zitten hier in het dorp. Wel met een wachtlijst van een half jaar. Ik kan eens kijken of dat wat is.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 10 Jun 2021 09:50

Re: Ergotherapie

Ja bij ons zeiden ze ook dat de wachtlijst een half jaar was maar uiteindelijk hadden we binnen 2 maanden al hulp. Ligt er net aan wat voor hulp je nodig hebt en of er iemand vrij is volgens mij.
2010 2012
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2021 09:53

Re: Ergotherapie

Oh dat valt mee! Ik ga er sowieso even naar kijken.
Wat fijn dat het jouw zoon geholpen heeft.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 10 Jun 2021 09:59

Re: Ergotherapie

Zeker heel fijn. Wel voor andere problemen dan jij aankaart hoor (hij heeft een cursus brainblocks gedaan toen hij 9 was).

Maar ik vond hun manier van werken heel fijn. En ze hebben heel veel verschillende soorten hulp. Wij als ouders kregen ook verschillende gesprekken om een duidelijk beeld te krijgen van hoe het thuis ging. En adviezen en coaching voor thuis, ze wilden echt over al bij helpen. Ze boden zelfs een cursus voor dochter aan om haar te helpen met zoon om te gaan. Heel meedenkend waren ze.
2010 2012
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2021 10:02

Re: Ergotherapie

Wat fijn! Ik dacht eigenlijk dat ze hier niet meer zaten maar ze zijn gewoon verhuisd.

De ergotherapeut belt mij vanmiddag even.
Let's discover the world together.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 05 Nov 2017 11:12

Bericht 10 Jun 2021 10:13

Re: Ergotherapie

Wat vervelend en heftig voor je Marin. Moeilijk dat veel dingen zulke strijd kost. Hier geen tips of trucs. Maar ik wou alleen even zeggen dat het juist knap is dat je hulp zoekt daar hebben je zoon en jij het meeste aan. Succes.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 10 Jun 2021 11:31

Re: Ergotherapie

Marin wat vervelend! En wat jammer dat hij niet mag gymen! Ik vind dat wel raar van de juf. Misschien werken van die turnschoentjes? Misschien kan hij die zelf aan? En anders inderdaad op blote voeten, boeiend. Onze school gymt sowieso niet met dit prachtige weer, ze doen aan natuurlijk bewegen dus buiten sporten. En als het regent, dan helpen ze de kinderen echt wel. Dus ik zou dit toch nog een keer bespreken met de juf. Zo gaat hij zich nog een uitzondering voelen. Ik zou dit niet accepteren.

We hebben al eens vaker gesproken over mijn dochter en jouw zoon via pb. Ik snap jouw gevoel met omkleden. Hier is dat ook al zo'n strijd. Ze gaat regelmatig in kleren slapen omdat ze weigert om de pyjama aan te doen. Maakt haar niets uit en ik heb niet iedere dag zin en vooral energie in zo'n strijd. Heb je al eens met picto's gewerkt? Hier werkte het niet maar misschien bij jouw zoon wel?
Zowel jouw zoon als mijn dochter hebben een hele sterke eigen wil met dus de nodige buien.
Ik heb niet echt tips voor jou maar wil even laten weten dat je niet alleen bent.
Ik stuur even een pb
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jun 2021 13:37

Re: Ergotherapie

Hij mag wel gymmen hoor, maar de juf meldde dat hij z'n schoenen niet aan kreeg. Maar voorlopig is dat toch niet relevant want ze gymmen 's middags en hij gaat halve dagen voorlopig.

De ergotherapeut gesproken en dit is zeker iets waar ze wat mee kunnen. Ze kennen de school en juf ook, dus volgende week bij oudergesprekje zal ik het ook benoemen. Dan krijgen we wat meer lijntjes zo. Wel een wachtlijst tot na de zomervakantie maar dat is niet zo erg.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers