Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 09 Jun 2021 19:45

Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Ik wil graag onze tuin gaan vernieuwen, maar ik vind het moeilijk om te bedenken wat de beste indeling is en wat ik graag allemaal in de tuin wil hebben. Ik zoek dus wat inspiratie. Heb je het volgende, waarom wel/niet en ben je er blij mee?
- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
- Overkapping?
- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
- Gras?
- Vijver?
- Moestuin?
- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
- Planten of bloemen in potten?
- Iets anders dat onmisbaar is?

En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen?
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 09 Jun 2021 19:53

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Ik zal zelf beginnen:

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op? We hebben niet echt een groot terras, maar wel deels bestraat en daar kunnen we prima een zitje kwijt. We hebben een eettafel met 6 stoelen en een bankje met een tafeltje, die zetten we neer waar we willen, maar net hoe de zon staat.
- Overkapping? Er is een kleine overkapping, maar dat is nu geen gezellig plekje om te zitten. Dat wil ik wel veranderen door het wat leuker aan te kleden als we de tuin hebben vernieuwd.
- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven? We hebben een barbecue in de schuur, die halen we naar buiten als we gaan barbecuen, een paar keer per jaar.
- Gras? Nee
- Vijver? Nee
- Moestuin? We hebben geen moestuin, maar wel veel eetbare planten in de tuin, vooral bessen en kruiden.
- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde? Eén grote boom en verder veel struiken, planten en bloemen. We houden erg van groen.
- Planten of bloemen in potten? Nee, alles zit in de volle grond.
- Iets anders dat onmisbaar is? Mijn hangmat, die is echt heerlijk! Ook altijd een hit als vrienden of kinderen langskomen.

Ik overweeg om een ontwerp te laten maken voor onze tuin, maar de prijzen die ik online vind zijn best wel hoog. Als iemand een tip heeft hoor ik het dus graag!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Jun 2021 20:41

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

He wat leuk! Ik ben best actief met m'n tuin aan de slag geweest dit jaar dus ik vind het heel leuk om deze vragen te beantwoorden.


- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
Ongeveer (met voetstappen meters gemeten) 4 bij 10 meter. Er staat een loungeset op met een bankje, twee stoelen, een tafel en een poef. Onze tuin heeft een verhoogd terras (aan het huis) en dan een trap naar beneden naar de tuin. Dat vind ik echt waardeloos. Aan de ene kant sluit het de tuin en terras mooi af, maar ik kan dus nooit rustig op het terras zitten terwijl zoontje in de tuin speelt en dan moet ik tien keer heen en weer lopen.

- Overkapping? Nee

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven? Een gas/hybride bbq.

- Gras? Sssht niet verder vertellen maar dat kleine stukje gras is kunstgras. Zat er al in toen we het huis kochten en het is eigenlijk zulke slechte kwaliteit dat er onkruid en mos doorheen groeit. waardoor het weer echter lijkt en we het eigenlijk wel prima vinden!

- Vijver? Nee geen vijver, wel wonen we aan het water. Dus lekker zwemmen in de zomer. En een steiger als soort verlengde van de tuin/extra terras.

- Moestuin? Nee dit jaar voor het eerst niet meer. Ik had altijd een grote moestuinbak staan maar na vijf jaar heb ik die maar eens weggehaald. We hebben nog wel een appelboom, bramenstruik en sinds kort frambozenstruikje en druivenstokken.

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde? We hebben een prachtige magnolia en nog meer bomen en dus een appelboom en wat meer fruitstruiken en andere heesters. En sinds dit jaar heb ik een heel beplantingsplan gemaakt en allemaal bloemen geplant. Onder andere pioenen, salvia, lupine, verbena, ridderspoor. En heb veel dahlias en andere bollen geplant. En lavendel en hortensia hadden we al. De hortensia's zijn nog van onze bruiloft, die stonden in potten op de trouwlocatie en nu bijna zes jaar in de tuin. En nu wil ik nog meer bloemen, het werkt verslavend. Ik zou het liefst een echte cottage garden willen hebben, vol rozen, lavendel, mooie bloemen en struiken en bomen.

- Planten of bloemen in potten? Ja wil ik wel meer. Leuke hoekjes creeeren.

- Iets anders dat onmisbaar is? Met kinderen helaas speelgoed. Zo hebben we een zandbak, de hel, maar goed, het moet maar.

En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen?
De vorm van de tuin was al zoals het nu is. Daar hebben we niks aan gedaan. Ik zou ook niet echt weten hoe het anders moet, tenzij we het echt om zouden gooien en er bijvoorbeeld overal gras groeien. Maar die magnolia mag van mij echt niet weg en ik ben juist zo goed op weg om het gezelliger en knusser te maken.
Ik heb begin van dit jaar een masterclass 'Garden Design' gedaan van @studiomayandjune (volg op instagram). Dat was 50 euro en dus een stuk goedkoper dan het laten ontwerpen. Bovendien heb ik er zelf ook veel van geleerd en voelt het veel meer als m'n eigen project en dus meer m'n eigen tuin. Ik loop elke avond een rondje en kijk hoe ver de bloemen zijn. Ik ben nu al aan het nadenken wat ik volgend jaar er nog aan toe wil voegen. Ik kan het je echt aanraden.

Oké en dit vind ik doodeng maar ik heb dus net een soort lange story gemaakt voor op m'n instagram en heb het ook even op YouTube gezet (via privé dus ik hoop dat dit werkt). Een soort tour du jardin :)





(video niet quoten graag)
Let's discover the world together.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 09 Jun 2021 20:58

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Leuk om het filmpje te zien! Ik heb nog een fles Solaris liggen, grappig dat je die in je tuin hebt :) En die magnolia is inderdaad ook heel mooi! Wij hebben een grote berk en best wel wat kleine struiken en dat trekt heel veel vogels aan. We hebben een merel, een paar koolmeesjes, pimpelmeesjes en een mus die elke dag terugkomen. Een vogelbadje is echt een aanrader, zo leuk om al die vogeltjes te zien!
Bedankt ook voor de tip over de cursus, ik ga me er eens in verdiepen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Jun 2021 21:09

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Haha wat leuk en lekker solaris!
Leuk he, vogeltjes. Kan ik ook zo van genieten. Vogelbadje is een leuk idee!
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 09 Jun 2021 21:31

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op? Ik heb 2 best grote terrassen (3 bij 5,5 en 3 bij 8). Op de kleinste staat een picknicktafel (look, want is aluminium) en op de andere een paar potten.
- Overkapping? Nee, al wil ik ooit nog een zithoekje met overkapping maken op het grotere terras.
- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven? Geen, electrisch BBQ die ik uit de garage haal
- Gras? ja, tussen de 2 terrassen in. Is nu van slechte kwaliteit, veel onkruid ertussen dus ik overweeg kunstgras of dat ik daar iets anders mee wil.
- Vijver? Nee
- Moestuin? Nee
- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde? Achter wel in een lange border waar een pad langs loopt van het ene naar het andere terras. Voortuin in 2 grote stenen potten.
- Planten of bloemen in potten? Planten en lavendel
- Iets anders dat onmisbaar is? -

En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Alleen voortuin en border met pad zelf bedacht.
Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Terrassen en gras was er al. Gras lag er eerst ook in de voortuin maar dat heb ik er helemaal uitgehaald.
Wat zou je dan anders willen? Gras er wellicht uit. Misschien nog een border en een zitje met overkapping op het grootste terras.
<<

Linvi

Bericht 09 Jun 2021 21:37

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Hier eerst foto's van hoe het was en hoe het nu is: (we hebben nagenoeg alles zelf gedaan)

Afbeelding

Toen het net af was;

Afbeelding

April vorig jaar 1 wand dicht gemaakt die aan de linkerzijkant open was en de wanden van de overkapping groen gebeitst

Afbeelding

Mei vorig jaar een bloembak met stenen gemaakt. ( Beplanting dit jaar opnieuw gedaan. Maar daar geen foto van)

Afbeelding

Nu de vragen nog;

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op? Het terras aan het huis is 7 meter breed en 3 meter diep. Er staat een tuinset met 4stoelen en zo direct als het warmer wordt komt er een opzet zwembad van 2 bij 4 bij.
- Overkapping? De overkapping is 6 bij 3meter.
- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven? Geen van de 3. Althans, wel een simpele bbq op kolen en een mooie tuinhaard.
- Gras? Ja, een stuk van zo'n 5 bij 5 met daarin een inground trampoline van 3mtr. Dit is echt gras, maaien dus geregeld en veel sproeien en netjes houden. (Volgend jaar of het jaar daarop gaat de trampoline eruit en komt er kunstgras.)
- Vijver? Nope
- Moestuin? Nope
- Beplanting? Omdat mijn man een spierziekte heeft werken we steeds meer toe naar een onderhoudsvrij tuin. Geen onkruid meer tussen de tegels door speciaal inveegzand, gras wat vervangen wordt door kunstgras, de beplanting is verder mijn hobby en ding. Elke dag water geven en dode bloempjes knippen.
Ik kies qua beplanting een groene basis van vaste planten en koop dan elk jaar wat eenjarig spul erbij. Wel in een bepaald kleuren thema. Vaste planten die we er nu in hebben zijn o.a. een Acer, festuca glauca, miscanthis, sedum, eunomyous, agapanthus, campanula en eryngium.
1jarig hebben we veronica, lobelia, petunia en 3 waarvan ik geen naam ken.
- Iets anders dat onmisbaar is? Denk aan zowel een zonnige plek als een schaduwplek. We hebben in onze achtertuin de hele dag zon en daardoor dus in de voortuin een bankje geplaats zodat we ook in schaduw kunnen zitten.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 09 Jun 2021 21:52

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Fred, mis je geen fijne plek om te relaxen als je alleen een picknicktafel hebt?

Linvi, leuk om te zien met de foto's! Wij hebben in de voortuin ook die stenen gebruikt om bloembakken te maken en dat willen we in de achtertuin ook. Die bakken zelf maken gaat ons wel lukken, maar we vonden een straatje leggen met grote tegels best wel lastig, dus een terras maken zullen we laten doen. Knap dat jullie alles zelf hebben gedaan!
<<

Anoniem315

Bericht 09 Jun 2021 22:01

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Mijn tuin.. Is al bijna 5 jaar onveranderd. Het terras heeft een ronde vorm van boerderijklinkertjes en zal zo'n 25m2 vormen. Er staat een loungeset en een schommelbank. Daarnaast hebben we veel gras. Zowel in de voor- als in de achtertuin. Daarbij verschillende struiken en bloemen die op verschillende manieren en momenten groeien en bloeien. In de tuin staat een grote lange schuur met carport. Daarachter zit nog een half vervallen houtschuurtje, wat nog weg gaat. Daarnaast hebben we een soort bijhuis in de tuin, wat we langzamerhand opknappen van, nu nog, opslag en kantoorruimte naar... misschien wel een soort b&b.
We hebben geen vijver of moestuin. Wel een paardenbak met dieren. Ook leuk 😄
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Jun 2021 22:02

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
6 bij 3 meter ongeveer, staat een grote vierkante tafel op met 8 stoelen. Verder plant potten, aan de muur een dunne tafel vast waar ook planten op staan en 3 schilderijtjes hangen en daar onder speelgoed. En een houten waterplay tafel voor zoon. En een hangmat die tussen de palen van de overkapping hangt.

- Overkapping?
Bovenstaand terras heeft overkapping dus.

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
We hebben een firepit en bbq

- Gras?
Lang dun stuk gras aan zijkant van het huis dat langs het terras loopt

- Vijver?
Nee

- Moestuin?
Tomaten en citroenen

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
Ja heel veel, in verlengde van het gras. Palmbomen en grote planten met bloemen. Het is ook beschutting van de tuin van buren.

- Planten of bloemen in potten?
Ja heel veel, naast het zwembad en op terras. Ook op de veranda voor het huis.

- Iets anders dat onmisbaar is?
We hebben een zwembad in de tuin met (verplicht) hek eromheen. Die staat naast het terras.

- En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen?
Was al zo, we huren het. Maar het is precies mijn smaak, zou niks veranderen als we zouden kopen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 09 Jun 2021 22:05

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Leuk, je tour, Marin!

Linvi, mooi opgeknapt!
<<

Anoniem326

Bericht 09 Jun 2021 22:07

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Marin schreef:He wat leuk! Ik ben best actief met m'n tuin aan de slag geweest dit jaar dus ik vind het heel leuk om deze vragen te beantwoorden.


- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
Ongeveer 7 bij 4. Maar ik ga het terras veranderen. Ik wil nog minder tegels in de tuin en ik wil graag een ronde of glooiende vorm.

- Overkapping? Nee, wel een luifel

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven? Een barbecue.

- Gras? Ja ik heb een gazon. Ik vind het heel moeilijk om het gras goed te houden. En elke week grasmaaien nu.

- Vijver? Nee.

- Moestuin? ja een grote bak met aardbeien, een moestuinbak van de kinderen, dan nog kruiden, tomaat, komkommer, courgette, pastinaak, wortel, paprika, pompoenen, bramen, druif

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde? Blauwe regen, rozen, appelboom, perenboom, eucalyptus, klaprozen, hortensia’s, hosta, rododendron, anemonen, ridderspoor, lavendel, en nog plukbloemen

- Planten of bloemen in potten? Ja ik heb op terras en langs het pad potten staan.

- Iets anders dat onmisbaar is? zandbak, speelhuisje en konijnenhok.

En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen? Zelf. Het terras ga ik laten veranderen. Kleiner maken en in een ronde en glooiende vorm. Maar het liefste wil ik een hele grote Engelse romantische tuin. Met zo min mogelijk tegels.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 09 Jun 2021 22:27

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op? Wij hebben een kleine (stads)tuin die vrijwel helemaal bestraat is. Ons terras is zo'n 5 bij 5 meter. We hebben een grote loungeset met tafeltjes staan, kan in verschillende opstellingen dus dat is handig. En verder wordt de ruimte afwisselend ingenomen door kinderfietsen, een glijbaan of een opzet zwembad.

- Overkapping? Nee, onze tuin is daar veel te klein voor. Wel hebben we een groot schaduwdoek op maat die vrijwel de hele tuin overdekt. Daar ben ik nog steeds erg blij mee. Het voelt niet zo 'afgesloten' zoals het zonnescherm dat sommige van onze buren hebben, maar biedt wel volop schaduw waardoor onze tuin op het zuiden heerlijk leefbaar blijft op de warmste dagen.

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven? We hebben een grote gasbarbecue, wel gewoon verplaatsbaar.

- Gras? Nee, daar was geen ruimte voor in ons tuintje.

- Vijver? Nee. Zou ik ook nooit willen denk ik.

- Moestuin? Hebben we niet.

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde? Wij hebben een border aan 1 kant met afwisselend hogere en lagere beplanting, vaste beplanting waarvan ook veel groenblijvers. Ook een deel van onze schutting is begroeid met hedera, vindt het mooi dat onze tuin ook in de winter altijd vrij groen oogt. Voor een kleine tuin vind ik een niet al te bont kleurenspektakel wel fijn, dus beplanting is vooral wit/ paars. We hebben een mini appelboom, een hibiscus, blauwe druifjes in het voorjaar, groene bodembedekkers, campanula en het 1 en ander waar ik de namen niet van ken. In onze voortuin hebben we een soort grote bloembak (onderdeel van ons huis) van 2,5 bij 1 meter en zo'n 1 meter hoog. Daar hebben we ook een mengeling tussen groenblijvers / heesters en grote hortensia's. Ooit wil ik een tuin waar prachtige grote beplanting ook in kan. Fruitbomen, een magnolia boom, enzovoort.

- Planten of bloemen in potten? We hebben een hoge, brede bloembak met groenblijvende planten, salvia, kleine boompjes, paarse campanula en wat eenjarige bloeiers meestal. Rond onze parkeerplek (met een schutting afgescheiden van onze achtertuin) staan grote bakken met lavendel.

- Iets anders dat onmisbaar is? Gezellige verlichting! Wij hebben een kleine tuin, maar wel gezellig. Aan 1 kant hangt in de zomer een snoer met solar lampjes van Ikea die veel sfeer aan de tuin geven. Oh, en voor het huis hebben we een brede houten bank waar we in de ochtend zon hebben en in de middag juist schaduw krijgen. Die wordt veel gebruikt, door zowel ons gezin als de vele buurkinderen.

En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen? Wij hebben de volledige tuin indeling zelf kunnen bedenken omdat we de eerste bewoners van ons huis zijn. In de loop der jaren is er wel wat veranderd qua meubilair en planten. Een plant die veel te groot werd en dus plaats maakte voor iets anders. En een hardhouten tafel en stoelen die plaats hebben gemaakt voor de loungeset, wat ik veel relaxter vind. Ik zou een grotere tuin willen, maar dat is helaas niet te realiseren zonder verhuizing dus voor nu is het wel prima zo.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 09 Jun 2021 22:31

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- 1Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
Onze achtertuin is nu een en al tegel met een kleine bloembak de voortuin is helemaal groen.
Er staat achter in de tuin een loungeset.
In ons nieuwe huis is het terras 6x2,5 denk ik dat gaan we nog wel iets groter maken want echt lekker kun je er niet zitten.

- Overkapping?
Nu niet, gaan we in het nieuwe huis wel bouwen. Heb een lichtelijk gefrustreerde vriend omdat de bbq zo weinig aan kon.

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
Een basterd large. Echt een fantastisch ding. We hebben daar ook een gietijzeren pievorm, skillet, Dutch oven en pizzasteen bij. We kunnen er dus complete maaltijden op bereiden.

- Gras?
In de achtertuin nu niet, straks wel en dat blijft ook zo.

- Vijver?
Nee

- Moestuin?
Telt mijn kweekbak met munt? Oh nee we hebben ook druiven en frambozen in de tuin

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
Geen idee wat voor, voor weet ik dat we siergrassen hebben en heide. Ik geloof ook ergens lavendel. Er staat een boompje. Er stonden buxussen maar die hebben vorige zomer niet gehaald. In het nieuwe huis staat het vol.

- Planten of bloemen in potten?
Geen

- Iets anders dat onmisbaar is?
Goed tuingereedschap. Wij hebben afgelopen weekend de nieuwe grasmaaier binnen gekregen. Ding is zo scherp als wat, maakt bijna geen geluid en kost bijna geen kracht om vooruit te duwen.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 09 Jun 2021 23:03

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

@ Jente, jawel daarom wil ik ook op termijn een overdekte loungeplek maken. Zoiets wat Linvi heeft.

@ Livni, wat voor golfplaten heb je gebruikt en hoe is de afwatering van het dak?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Jun 2021 09:31

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Haha wat leuk dat filmpje Marin! Leuk om te zien!

Linvi, wat een metamorfose, mooi zeg!

Wij zijn momenteel met de tuin bezig. Het is nog niet af, dus ik kan ook nog niet goed zeggen of het bevalt, maar ik zal wel een paar foto's maken van de huidige staat (en van hoe het was heb ik ook nog wel foto's denk ik).

Eerst de vragen:
- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
wij hebben een L-vormige tuin van ongeveer 90m2 (10 meter breed en op het diepste stuk 10 meter diep, de rest is 8 meter diep). We hebben ervoor gekozen om het grotendeels te bestraten, met een grasveld van zo'n 2,5 bij 6 meter erin. Het overgrote deel van onze tuin is dus terras. Wij hebben er zelf voor gekozen om het smalle stukje te gebruiken voor de eettafel, omdat dat direct bij de tuindeuren zit. In de hoek van de tuin hebben we nu de loungeset staan, maar ik weet nog niet of we dat zo laten.

- Overkapping?
Nee. In ons vorige huis hadden we een overkapping in de tuin. Ik vond het heel mooi, maar zat er eigenlijk nooit onder. Wij hadden een overkapping met houten dak en dat vond ik veel te donker. We willen nu liever een pergola met een blauwe regen die voor wat schaduw zorgt, en evt. een schaduwdoek erbij.

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
We zijn niet van die bbq-ers, dus we hebben gewoon een simpele weber bbq.

- Gras?
Nog niet, maar er komt een grasveldje van zo'n 2,5 bij 6 meter. In de voortuin krijgen we ook gras.

- Vijver?
Nee.

- Moestuin?
Nee.

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
De buurvrouw heeft op de erfgrens een mooie boom staan die deels ook over onze tuin heen hangt. In overleg hebben we bij het plaatsen van de nieuwe schutting besloten de boom niet te kappen, dat vonden we allebei zonde. Daarnaast hebben we een border met vaste planten. In de voortuin wil ik wat meer struiken in volle aarde, ik vind dat in de achtertuin zonde van de ruimte met drie kleine kinderen.

- Planten of bloemen in potten?
Die border dus.

- Iets anders dat onmisbaar is?
Een droogmolen voor de was! Die van mij is nog niet in de grond gezet dus ik droog nu mijn was op rekjes en dat is toch armoe. Ik vind een droogmolen dus echt onmisbaar. Maar goed, met drie kinderen doe ik ook gemiddeld zo'n 7 wassen per week (elke dag minimaal één was).

Hier nog even foto's van hoe het was:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe het nu is:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog niet af zoals je ziet. Op dat stuk aarde komt dus het grasveld en alle troep moet uiteraard nog opgeruimd worden. Het hout dat achter de wasrekjes ligt, moeten we gebruiken voor een hek in de voortuin. Ik wil ook nog wat hogere, groene planten in de border zoals die ene olijfwilg die er nu staat. Of misschien iets klimmends. Het meeste moet natuurlijk ook nog wat groter groeien, het staat er krap een week in nu.

♥♥
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 10 Jun 2021 10:43

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Wat een leuk topic!

- Hoe groot is je terras, en wat staat er op?
Wij hebben beste een grote tuin/terras: 5m breed en 14m lang, vond ik in het begin heerlijk maar mochten we ooit een huis gaan kopen dan mag ‘ie wel iets kleiner haha. We huren dus en een groot deel is bestraat, alles door de vorige bewoner gedaan. We hebben een loungeset onder de overkapping en aan de voorkant (huis kant) een tafel met 6 stoelen. Oja en we hebben ook een schuurtje voor fietsen etc
- Overkapping?
Ja:) Dit wouden we wel heel graag (aan het huis vast) maar mag niet van de woningbouw dus we hebben een zonnescherm en aan de achterkant van de tuin een kleine overkapping. Daar zit trouwens ook een schuttingdeur zodat je er aan de achterkant ook uit kan. Onze tuin staat op het zuid/oosten dus heel veel zon. Met dit weer prima maar als het warmer wordt is het zo heet.. onder de overkapping kun je dan wel heerlijk zitten in de schaduw:)
- Buitenkeuken/BBQ/pizza oven?
Ja, wij hebben een bbq maar gewoon een simpele van Weber.
- Gras/vijver/moestijn?
We hebben een kleine stukje kunstgras aan de zijkant, mijn vriend wil echt gras maar ik vind kunstgras mooier haha.. wellicht halen we het kunstgras er één deze jaren uit om echt gras te zaaien maar dat weten we nog niet. Geen vijver of moestijn, al vind ik een vijver wel heel gezellig
- Bomen/struiken/planten/bloemen in volle aarde?
Ja, aan de ‘overkant’ van het stukje gras zit een stukje zand en daar staan planten in. Ik geloof iets van een bodembedekker en de andere zijn wintervaste hortensias.
- Planten of bloemen in potten?
Jazeker! Ik vind planten/bloemen zo gezellig staan haha dus wij hebben aan de ene kant van de schutting (aan het gras stuk) 5 bloembakken hangen met eenjarige bloeiers. Verder hebben we 3 grote plantenbakken met een olijfboompje en in die andere twee zit iets kleurrijks (weet zo even de naam niet). En we hebben voor de overkapping nog een rechthoekige plantenbak met siergras. Oja we hebben trouwens ook nog een red robin in een plantenbak!
- Iets anders dat onmisbaar is?
Poeh.. een droogmolen denk ik.. die hebben we niet en dat lijkt mij wel echt handig! Verder vind ik verlichting zoals een slinger of vlaggetjes super leuk maar dat is alleen mooi als het niet regent, en dat heb ik ook met andere decoratie…
Wat als het lukt
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 13:32

Bericht 10 Jun 2021 12:39

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
Ik heb 2 plekken in de achtertuin als terras. Op de ene plek staat een lounge set en op de andere een eettafel. Ik wissel de meubels nog wel eens om. Ben er blij mee om 2 plekken te hebben. Dat geeft ook een speels effect vind ik.
- Overkapping?
Nee, maar m’n vriend zou het liefst achterin de tuin een veranda bouwen. Als we hier blijven wonen, gaan we dat wel doen.
- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
Nee, hebben een losse bbq die in de schuur staat. Ik heb er nooit behoefte aan gehad daar een plek voor in te richten in de tuin. Misschien straks wel leuk onder of bij de veranda.
- Gras?
Ja, een stukje echt gras, omdat ik de tuin niet helemaal betegeld wil hebben.
- Vijver?
Nee, geen interesse in.
- Moestuin?
Ja, sinds vorig jaar. Ben er dit jaar wel iets minder passievol mee bezig dan vorig jaar moet ik zeggen.
- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
Ja, om het hele huis heen heb ik olijfwilghagen staan. Van voor naar achter. En dan aangrenzend met een buren een stuk schutting en een stuk hek waar een klimop tegenaan groeit. Verder heb ik 2 kleine borders met bloemen en planten. En in het midden van de tuin een vierkante border met daarin een palmboom. Ik heb in de borders ook een paar klimrozen. Daar ben ik me toch blij mee! Ze staan nu zo prachtig in bloei, de hele tuin fleurt ervan op.
- Planten of bloemen in potten?
Niet echt. Soms een seizoenbloemetje.
- Iets anders dat onmisbaar is?
Een speelhoek voor m’n dochter.

- En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen?

We hebben de tuin zelf ontworpen. Het was helemaal blanco toen we hier kwamen wonen (nieuwbouwwoning). Maar we hadden het niet gelijk naar onze zin gedaan. Want vorig jaar hebben we nog een pad met grind vervangen voor Portugese tegels. En we zijn ook niet tevreden met hoe we de zijkant nu gedaan hebben. Dat moet nog anders met de kliko’s daar weg en de poortdeur daar is ook een beetje nutteloos. En eigenlijk liever de schutting(deur) nog zwart verven. En de border stenen zijn ook niet helemaal m’n smaak. Maar zo blijven we bezig haha.

Hier wat foto’s (haal ik straks weer weg). Let niet op dat zwembad zo pontificaal in het midden haha. We moeten nog een beter schaduw plan hebben (tuin op zuid westen), dus hij ligt nu praktisch daar ivm de zon en de stand van de parasol.

Edit; oh de foto’s zijn vaag helaas. Heb ze maar weer weggehaald want daar heb je weinig aan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Jun 2021 13:43

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Ik zag ze al en vond 't mooi er uit zien!
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 10 Jun 2021 13:58

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
Volgens mij is ons terras iets van 5x6 meter. Er staat een tafel met 4 stoelen en een kinderstoel op. En oude plantenbakken die nu dienstdoen als zandbak haha.

- Overkapping?
Nee, maar we denken er soms wel over om iets te regelen.

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
Een simpele Weber die in de schuur staat en die we pakken als we gaan barbecueën.

- Gras?
Ja, genoeg! Heerlijk, zeker met onze zoon nu.

- Vijver?
Nee.

- Moestuin?
Nee.

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
Verschillende fruitbomen en een aantal borders die we wat laten verwilderen.

- Planten of bloemen in potten?
Nee.

- Iets anders dat onmisbaar is?
Een tuinhek! Je kunt langs ons huis van voor naar achter lopen en aangezien we aan een drukke doorgaande weg wonen is een afsluitbaar hek van levensbelang.

En heb je je tuin laten ontwerpen of zelf bedacht? Of was het misschien al zo toen je in je huis ging wonen? Wat zou je dan anders willen?
De tuin was al zo toen we hier kwamen. We hebben alleen het oude terras (zon kuil) eruit laten halen en een nieuw, groter terras erin laten leggen. Verder niet veel aangepast, wellicht de schuur ombouwen tot een loungeplek.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 13:32

Bericht 10 Jun 2021 14:09

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Marin schreef:Ik zag ze al en vond 't mooi er uit zien!


Zag jij ze wel scherp?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jun 2021 05:19

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Dat weet ik niet meer.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 11 Jun 2021 07:06

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

- Terras? Hoe groot is je terras en wat staat er op?
We hebben er 2, beetje grillige vorm, 10 en 4 m2 denk ik. Op de één een tafel en stoelen. De ander is direct tegen het huis. Die is meestal leeg, maar nu staan er een aquaplay en modderkeuken.

- Overkapping?
Nee

- Buitenkeuken / barbecue / pizza-oven?
Ja, een barbecue in het tuinhuisje

- Gras?
Ja, 45m2 aan één kant.

- Vijver?
Nee, als die er wel had gezeten hadden we hem allang dichtgegooid

- Moestuin?
Nee. Intentie is er wel ergens, maar we vergeten er steeds voor te zorgen. J heeft recent wat gezaaid, maar volgens mij is dat alweer dood.

- Bomen, struiken, planten, bloemen in de volle aarde?
Rond de 35m2 denk ik. De kinderen kunnen daar zo lekker in scharrelen, bloemetjes verzamelen. We hebben ook 2 bomen. Eentje is echt perfect. In de zomer schaduw, in de winter is hij kaal. Hij verdrijft muggen en in de herfst hebben we er nog walnoten van ook.

- Planten of bloemen in potten?
1 aardbeienplant. Die heeft J van opa gekregen.

- Iets anders dat onmisbaar is?
Trampoline :smile:
<<

Linvi

Bericht 11 Jun 2021 13:22

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Net nog even een foto van de tuin/border gemaakt..

Afbeelding
<<

Linvi

Bericht 11 Jun 2021 13:25

Re: Hoe ziet jouw tuin eruit? (vragenlijstje)

Fred schreef:
@ Livni, wat voor golfplaten heb je gebruikt en hoe is de afwatering van het dak?


We hebben voor nu goedkope bitumen platen gebruikt. Willen ooit een dak met dakleer laten branden met een kachelpijp erdoor.
Ik heb geen idee hoe de afwatering precies is maar de voorkant is 30cm hoger dan de achterkant. Aan de achterzijde loopt het water gewoon de grond in.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers