Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Grove) motoriek bij peuters

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 10:57

(Grove) motoriek bij peuters

Morgen heb ik een oudergesprek met een pm'er van het kdv. Zij is inmiddels weg en vervangen, maar wilde nog wel zelf het gesprek doen. Ze heeft N geobserveerd en de observatie heb ik al ontvangen en gelezen. Nu vond ik deze vrij negatief. Sowieso vond ik altijd al dat deze juf bij het ophalen bijvoorbeeld vooral de dingen benoemde die nog niet goed gingen, terwijl een andere juf juist heel positief is en altijd vol leuke verhalen zat. Automatisch vond ik daardoor die tweede juf ook leuker. :smile:

Ik weet van m'n dochter dat ze heel voorzichtig en wat angstig is qua klimmen etc. Ze wil dan graag een hand vasthouden bijvoorbeeld. Ik heb zelf niet zozeer het idee dat ze dingen niet kan, maar dat ze er nog wat onzeker over is. Het valt me wel op dat andere peuters makkelijker overal op klimmen etc. en niet zo bang zijn om te vallen. Nu denk ik dat we hier zelf ook wel invloed op hebben gehad, want wij zijn ook wel erg voorzichtig en hebben denk ik iets te vaak "pas op, anders val je" tegen haar gezegd. :palm: Maar alsnog heb ik het liever zo dan dat ze alles zonder nadenken doet en bijvoorbeeld zo de straat op rent als je even niet oplet.

Morgen heb ik dus dat gesprek en ik zie er een beetje tegenop. Ze raadt gymnastiekles aan. Daar ging N met ruim anderhalf al heen en dat vond ze erg leuk. Toen kwam corona en nu zit ze al een halfjaar op peuterdans. Volgens mij is er met haar motoriek niet zo veel mis, maar bijvoorbeeld met lopen was ze in verhouding ook laat (18 maanden), terwijl ze al maanden achter de loopwagen aan liep.

Ik vind het dus irritant dat er niet meer benoemd wordt wat ze wel kan, zoals qua praten en taal. Er moesten van die standaardzinnen aangekruist worden, bijvoorbeeld "kan zinnen van drie woorden maken". Dat heeft ze dan aangekruist, terwijl ze wel zinnen van tien woorden maakt al! Maar dat schrijft ze er dan niet bij, terwijl ze ergens anders wel toevoegingen doet, maar dan juist in het negatieve. Vind ik stom.

Anyways, het is een heel verhaal geworden, terwijl ik me eigenlijk afvroeg wat andere peuters van rond de drie jaar allemaal al kunnen qua motoriek. Fietsen, rennen, klimmen, traplopen: hoe gaat dit?
❤ 7 juni 2018
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 08 Jun 2021 11:11

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ah, het is altijd naar als je iemand treft die voor je gevoel meer op het negatieve dan het positieve zit.
N is qua taal gewoon ver, dat heeft ze het sterkst ontwikkeld. Dan kan het zomaar zijn dat ze qua motoriek nog wat 'achter' loopt. Ieder kindje is anders!
L is juist best fysiek, maar wel minder talig dan N. Dat ze slist helpt daar ook niet bij mee.. Fietsen, rennen, klimmen en traplopen gaat hier heel goed, maar mensen hebben wel moeite om haar te verstaan als ze haar niet regelmatig spreken.
Heb daar nog nooit iets over gehoord vanuit het KDV.

En mocht je er wel mee bezig, dan is gym mss toch wel weer een goed idee. Omdat je zelf ook aangeeft dat je wel redelijk voorzichtig bent, is een omgeving waarin het gestimuleerd wordt mss wel fijn.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jun 2021 11:17

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Oh ik snap je wat betreft het negatieve en dan het positieve niet echt benadrukken. Ik vond dat ook hinderlijk bij het intakeformulier van de kleuterschool. Daar moest m'n zoontje een poppetje tekenen. Nou ging dat heel toevallig goed, maar meestal kan hij niet meer dan een streep zetten. Maar dat hij al kan rekenen kon je dan nergens echt handig bij zetten en ik wilde ook niet plempen want dat voelde zo opschepperig. Enfin. Ik snap je gevoel daarbij.

Qua grove motoriek vind ik het niet heel gek klinken hoor. De één is klimmeriger dan de ander. Het valt je waarschijnlijk ook op dat andere kinderen klimmen en je dochter niet, maar een ander ziet waarschijnlijk jouw dochter iets doen waarvan dat een ander weer opvalt.
Mijn zoon is een beetje hetzelfde trouwens. Ook niet zo'n klimgeit, liever wat rustiger afwachtender, zal ook niet snel de straat op rennen. Hij zou best kunnen klimmen maar hij heeft er ook niet zo'n interesse in denk ik. Met peutergym beetje zelfde verhaal, deed het ook en vond het wel leuk maar echt dat klimmen daar deed hij niet, en daarna door corona heel lang niet geweest en nu met school hebben we 'm er af gehaald want al druk genoeg leventje.

Fietsen kan hij nog totaal niet. Voor z'n tweede kreeg hij een loopfietsje, maar hij was goed op weg richting de vier toen hij echt pas het licht zag en er echt mee weg ging. Gewoon fietsen kan hij nog steeds niet. Nou wachten we ook al maanden op z'n fiets, die is nog steeds niet geleverd, maar ook op de peuterspeelzaal waar genoeg fietsjes stonden heeft hij er gewoon geen interesse in en dus doet hij het niet. Komt vanzelf. Hij kan dus inderdaad weer andere dingen beter. Ik ben ook wel eens bang dat hij 'achterloopt' met dat soort dingen, maar ik denk ook wel weer dat het gewoon vanzelf komt.

Traplopen kan hij overigens prima zelf.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 11:28

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Maar het stomme is, ze klimt dus wel. Misschien niet zo snel als andere peuters, maar we waren bijvoorbeeld zondag in Burgers' Zoo en daar is een grote speeltuin waar ze zelf heen ging en van alles wilde proberen. Wel had ik een paar uur daarvoor al een paar dingen met haar samen gedaan. En als er andere kindjes komen, laat ze die eerst allemaal voor gaan.

De loopfiets is sinds een maand of twee ook echt een succes, ze crost het halve dorp door op dat ding! En op het kdv zit ze ook altijd op de fiets (driewieler). Maar dan staat er alleen "fietsen ok" en dat vind ik dus stom. 😑
❤ 7 juni 2018
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 08 Jun 2021 11:29

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik vind het ook altijd gezelliger als juffen of leidsters beginnen met het leuks/positiefs dat ze zien bij je kind. Het geeft me altijd een goed gevoel als ze worden gezien voor wie ze zijn. Die ervaring heb ik helaas ook niet altijd.

Wat betreft de motoriek: je hebt mijn peuters van bijna 3 laatst in actie gezien ;-). Ze durven/doen misschien wat meer maar dat gaat dus ook niet altijd goed :palm: . En mijn dochtertje is sowieso wat langzamer met taal. Ik vond het juist goed dat je N in het begin even hielp maar haar daarna alleen liet klimmen en glijden, en dat ze dat ook prima durfde daarna.

Traplopen kunnen ze wel zelf maar we hebben nog steeds een hekje bovenaan de wat steile zoldertrap en met naar beneden gaan zorgen we dat er altijd iemand voor ze loopt zodat we ze op kunnen vangen als ze vallen. Ik weet nog niet tot hoe lang ik dat blijf doen, maar soms zijn ze meer bezig met wie er vooraan loopt en duwen en trekken dan opletten, dus voorlopig doe ik het nog maar even zo.

Mijn dochter van vijf durfde toen ze 3 was ook nog niet zoveel. Dit veranderde totaal vanaf het moment dat ze naar school ging en andere impulsen kreeg. Nu durft ze juist best veel, in elk geval meer dan ik op die leeftijd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem326

Bericht 08 Jun 2021 11:30

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik herken het gevoel dat de ingevulde afvinklijstjes geen recht doen aan je kind. Dat voelt stom. En eigenlijk voel je wel dat er niks mis is en heb je het vertrouwen dat het vanzelf wel komt. Of niet en ze blijft voorzichtig, maar dat is oké. En dan kan je ook gewoon zeggen: "N is inderdaad voorzichtig. Vooralsnog heb ik niet de indruk dat ze daar zelf hinder van ondervindt. Ik heb het vertrouwen dat dit vanzelf wel komt. En als ze voorzichtig blijft dan is dat oké. Zoals je misschien wel hebt opgemerkt houdt ze meer talige activiteiten. Bedankt voor de observatie, maar voor nu doe ik er nog even niks mee".

En dat is dan dat. Kleuters ontwikkelen zich ook in sprongen. Dus misschien gaat ze iets later klimmen. Ook prima toch. Je hoeft toch ook niet alles precies op het juiste moment te kunnen. Je kan ook zeggen dat je haar veel laat vrij buitenspelen. Daar leren kinderen heel veel van.
<<

Anoniem326

Bericht 08 Jun 2021 11:32

Re: (Grove) motoriek bij peuters

En dat van die lijstjes blijven ze doen. Ik denk dat je je daar als ouder tegen moet wapenen. Luisteren en ook begrip hebben. Zij doen hun werk, moeten het invullen en zien ook alleen maar wat ze op dat moment zien. Maar uiteindelijk hoef je er niks mee. En doe je er goed aan om het vertrouwen in je kind uit te spreken. Mijn moeder zegt altijd de kaart is niet het gebied. Dus het lijstje (de kaart) is niet het totaalbeeld van het kind.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 11:37

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Traplopen kan ze inderdaad zelf, maar we lopen er altijd achter. Laatst heb ik haar voor het eerst zelf naar beneden laten lopen terwijl ik nog boven was en dat doet ze heel voorzichtig, maar ging wel goed. Van de onderste tree af springen vond ze ook nog spannend en wilde ze eerst met een hand of één vinger vasthouden doen, maar doet ze nu zelf.

Teun, die van jou kunnen klimmen als de beste inderdaad!

Ik merk dat ik er dus best mee zit en nu ben ik bang / weet ik bijna zeker dat ik daar morgen ga zitten huilen. Want zo ben ik. :laughcry: Als ik over een lastig onderwerp met iemand moet praten, heb ik dat heel snel en ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kan het niet goed tegenhouden. En dan voel ik me altijd zo'n kneus.
❤ 7 juni 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Jun 2021 12:16

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bliss, misschien helpt het om te bedenken dat die observatielijstjes geen “rapport” zijn, maar een checklist van het minimale dat ze op deze leeftijd moeten kunnen. Het is dus geen waardeoordeel over jouw dochter, maar een opname om te zien of ze ergens in achterloopt en of ze ergens extra hulp bij nodig heeft. Extra benoemen wat ze wel kan, voegt voor zo’n lijstje dus niets toe, terwijl de “negatieve” dingen juist belangrijk zijn, omdat ze zo geschiktere hulp kunnen bieden voor de punten waarop ze misschien nog wat ondersteuning nodig heeft.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jun 2021 12:18

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ja misschien ben je zelf wat aan de voorzichtige kant en dat dat haar wat beïnvloed. Op zich niks mis mee maar misschien wel iets om je bewust van te zijn inderdaad. Ik herken dat ook wel hoor.
Over 't algemeen leren kinderen het beste als ze nét even iets boven hun eigen niveau moeten reiken. Met wat dan ook.

En vervelend dat je zo tegen dat gesprek op ziet vanwege je eigen emoties. Het is ook best lastig om over je kind te praten, omdat je gewoon wilt dat alles goed gaat. Ik weet niet of jij dit herkent maar ik heb dan direct zo'n falend gevoel, alsof het mijn schuld is dat m'n kind X of Y nog niet zo goed kan. Zoals dat O sociaal interactief nog wat achter loopt. Dat is voor mijn gevoel mijn schuld omdat hij altijd bij mij is. En dat hij dan zoveel kennis over dingen heeft, komt dan niet naar voren, want tja, als hij nooit iets in de klas zegt...
Dus ik herken je gevoel hoor. Misschien als het je aangrijpt en je merkt dat je emotioneel wordt kan je het ook gewoon zeggen dat dit jouw reactie is. En ik vind dat Holly goeie tips geeft wat je verder kunt zeggen. Misschien kan je van te voren nog wat positieve dingen opschrijven die je wilt benoemen. Dan zit je achteraf misschien niet te balen dat je dit en dit had willen belichten.
Let's discover the world together.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 08 Jun 2021 12:22

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Als het gaat om je kinderen, ligt dat nou eenmaal sneller gevoelig Bliss. Dat ligt niet aan jou.
Maar ik lees en zie echt geen gekke dingen aan N hoor. E was er ook allemaal niet zo vlot mee en vond/vindt dingen ook sneller spannend. Jongere kindjes leren dit soort dingen ook van hun grote broer/zus, N moet het grotendeels zelf ontdekken. En als ze het niet kon is het een ander verhaal, maar dat is helemaal niet aan de orde.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Jun 2021 12:24

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Joh, loslaten! N heeft haar talenknobbel duidelijk van jou en qua motoriek komt het allemaal vanzelf. Ze redt zich toch? Geen kind is gelijk en zulke lijstjes zijn dom.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Jun 2021 12:31

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Sowieso is het natuurlijk een ding, alsof het een prestatie is dat een kind zich sneller ontwikkelt dan een ander. “Mijn kind was al zindelijk met 2 jaar” “oh maar de mijne kon met 10 maanden al lopen”. Ieder ouder doet hieraan mee, terwijl het natuurlijk helemaal niet perse knap is als een kind snel kan lopen, het zegt niets over talenten ofzo.

Mijn zoontje was heel snel met praten en mijn dochters gaan ook die kant op. Nog geen 2 en al in staat om simpele gesprekjes te voeren. Ik ben daar ook vaak een soort trots op, maar tegelijkertijd is mijn zoon nu 4 en kan hij nog steeds de R niet uitspreken. Volgens de logopediste omdat hij zo vroeg sprak, dat zijn mondspieren niet voldoende ontwikkeld waren om de klanken goed aan te leren. Eigenlijk is het dus super ongunstig dat hij het al zo snel kon.

Wat ik wil zeggen is dat het dus echt niets uitmaakt hoe een kind zich ontwikkelt en hoe snel dingen gaan. Er is echter wel een onderdrempel. Als een kind van 2 nog niet loopt, kan het zijn dat daar een bepaald probleem aan ten grondslag ligt. Dus het is goed dat ze die ondergrens in de gaten houden.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je er emotioneel van wordt hoor. Het voelt toch een beetje alsof ze iets van jouw kind vinden. Alsof jouw kind iets fout doet. Terwijl dat dus helemaal niet zo is. Ik vind de tip van HGL heel waardevol.

♥♥
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Jun 2021 12:37

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Vind de tip van Holly een goede. Zij kan het signaleren maar jij bepaalt wat je ermee doet. Als je daar ook gewoon duidelijk in bent dan kunnen ze daar niks tegenin brengen lijkt me.

Misschien is de papieren versie ook wel iets formeler en zegt ze tijdens het gesprek wel nog wat leuke toevoegingen? Maar dat je haar al niet zo leuk vindt zal ook niet helpen in je gevoel dat snap ik.

Niet iedereen is een klimgeit en misschien herken je jezelf daar ook wel in terug van vroeger. Dat hoor ik ook vaak tijdens oudergesprekken op verschillende gebieden. Ik zie ook motorische verschillen tussen kinderen op mijn werk en zou dan misschien ook peutergym aanraden om meer zelfvertrouwen te creëren op dat gebied maar het is aan ouders wat ze daar mee doen. En niet iedereen zal het zelfde ‘niveau’ bereiken en dat hoeft ook niet. Mijn neefje is bijvoorbeeld motorisch heel sterk, die doe je één keer iets voor en hij kan het. Hij fietst, stept, rijdt op een skelter en een loopfiets, kan goed voetballen. Hij is daar gewoon erg snel in en mijn kind gewoon gemiddeld. Maar mijn kind is erg goed in puzzelen en oplossingen bedenken. Ieder kind heeft zo zijn eigen kwaliteiten vind ik.

Wat vind je het vervelendste? Het idee dat iemand geen leuke dingen zegt over je kind of niet ziet wat ze allemaal wel kan? Of maak je je echt zorgen over haar motoriek?

Ik benoem altijd aan het begin van een gesprek dat het maar een leidraad is, iedereen zijn eigen pad volgt en neem vaak de ‘spanning’ al weg door te benoemen dat alles goed gaat, het zo’n leuk kind is die laatst dit en dat deed en dan is er vaak later in het gesprek veel meer ruimte voor dingen die misschien nog wat aandacht nodig hebben of mogen groeien. Maar ook dat benoem ik altijd luchtig. Als er echt zorgen zijn om een kind bespreek je dit altijd al veel eerder.

Oja en wat jij hier beschrijft qua motoriek vind ik dus helemaal niet gek. Misschien is ze wat voorzichtiger maar ze doet het toch wel. En dat heeft ook voordelen ja dat ze niet onbesuisd is.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 08 Jun 2021 13:30

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik kan hier best benoemen wat een peuter van 3 jaar 'moet' kunnen, maar dat heeft weinig nut omdat er zo'n enorme spreiding is in wat normaal is.

V was ook enorm snel met praten, 'laat' met lopen en ook voorzichtig met klimmen ed. Dat is allemaal bijgetrokken. Ze doet nu dingen waarvan ik denk 'als dat maar goed gaat', maar ik laat haar wel aanklooien.

En tuurlijk is het leuk om ook te horen wat ze wel allemaal goed doet, dat snap ik hoor!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 08 Jun 2021 15:08

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Elliot schreef:Bliss, misschien helpt het om te bedenken dat die observatielijstjes geen “rapport” zijn, maar een checklist van het minimale dat ze op deze leeftijd moeten kunnen. Het is dus geen waardeoordeel over jouw dochter, maar een opname om te zien of ze ergens in achterloopt en of ze ergens extra hulp bij nodig heeft. Extra benoemen wat ze wel kan, voegt voor zo’n lijstje dus niets toe, terwijl de “negatieve” dingen juist belangrijk zijn, omdat ze zo geschiktere hulp kunnen bieden voor de punten waarop ze misschien nog wat ondersteuning nodig heeft.


Dit inderdaad. Ik denk ook dat je er te zwaar aan tilt. Het is logisch dat ze juist de dingen willen bespreken waar je aandacht aan zou kunnen besteden. Ook als alles goed gaat krijg je niet te horen dat je kind een wonder is ofzo. Die gesprekjes duren dan juist maar 1 minuut en dan ben je klaar. Verder zou ik ook niet zo veel waarde hechten aan dat je kind wat voorzichtiger is dan leeftijdsgenootjes. Niet ieder kind is hetzelfde inderdaad en zo'n lijst gaat van eenheidsworstjes uit. Zolang jij ziet dat je kind het verder goed doet zou ik dat dan ook aangeven. Maar dat ze niet alle positieve dingen benoemen is niet vreemd. Ik had nooit bijzonderheden op de crèche maar kreeg daar verder ook geen bonuspunten voor ofzo.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 08 Jun 2021 15:32

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik zou er inderdaad ook niet te zwaar aan tillen. Het is geen beoordeling waar verder iets vanaf hangt. Ze is 3. Ze ontwikkelt zich helemaal prima op haar manier. Als ze nog wat voorzichtig is dan hebben ze dat gesignaleerd maar hoef je daar niks mee te doen. En waarschijnlijk valt het morgen hartstikke mee en heb je een prima gesprekje. Op papier staat het er misschien ook negatiever en botter dan het is bedoeld.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 08 Jun 2021 18:26

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bij kinderen maakt het zoveel verschil uit of je het in deze week toetst of volgende week. De ontwikkeling gaat zo snel dat het iedere week anders kan zijn.
Ik zou mij er niet druk om maken (makkelijk gezegd, ik weet het), mijn kinderen zijn motorisch ook niet sterk ontwikkeld. Zo kunnen ze beide niet vangen of iets gericht gooien. Ze kunnen beide niet op 1 been staan en 1 van de 2 kan ook niet klimmen.
Mijn jongste kan nu pas met de loopfiets overweg (4,5) maar fietsen absoluut niet. De oudste leerde zichzelf fietsen met 4.
Wat ik hiermee wil zeggen, de kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier en morgen kunnen ze opeens een vaardigheid die ze vandaag niet beheersen.
En als jij zelf echt zorgen maakt om de motorische ontwikkeling, vraag een fysio en met 4 kunnen ze een abc test afnemen. Dan moeten ze bepaalde onderdelen scoren (fijne motoriek, balans en evenwicht, gooien en vangen) en weet je of ze achterlopen. Misschien voor jezelf fijn om te weten?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 18:32

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bedankt voor alle fijne reacties, daar heb ik iets aan! Helpt een beetje relativeren enzo. Zelf maak ik me absoluut geen zorgen om haar motoriek, ze doet het hartstikke goed, maar dan net even wat voorzichtiger dan andere kinderen. Ik ga ervan uit dat dat vanzelf goed komt en ik probeer haar ook iets meer uit te dagen nu. Het is een lekker beweeglijk kind en ze is gek op spelen en klimmen, dus dat zal ik morgen ook wel aan de juf vertellen.
❤ 7 juni 2018
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 08 Jun 2021 18:51

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Nou daarom ook totaal niet druk om maken hoor Bliss, N is gewoon lekker zichzelf! Elk kind heeft iets wat ie spannender of moeilijker vindt, dat lijkt me sowieso heel normaal.

Opvang heeft er nogal handje van als vriend zoon komt halen om dingen te noemen die negatief waren die dag, ipv gewoon de leuke dingen, bij mij doen ze dat niet, heel gek.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 18:56

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik zou het juist wel serieus nemen. Als jij steeds zegt dat ze voorzichtig moet zijn en constant benadrukt dat ze kan vallen, terwijl ze van zichzelf al wat angstig is aangelegd, dan versterkt dat elkaar.

Je kunt dit ook als signaal zien dat je haar echt wat meer vrijheid kunt geven. Kinderen van die leeftijd hebben het echt nodig dat ze fouten mogen maken en ook vallen hoort daarbij.

Wees blij dat er een oplettende leidster is die dit zo scherp ziet.

Ik ben benieuwd wat je man hiervan vindt en hoe hij met haar omgaat, is hij ook zo voorzichtig of gaat hij anders met haar om?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 08 Jun 2021 19:15

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik vind het een beetje irritant dat je steeds zo nieuwsgierig bent naar 'wat de man er van vindt'.
Is dat echt zo interessant voor je? Of andere mensen thuis een niet te ouderwetse rolverdeling hebben?
30-04-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 08 Jun 2021 19:17

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik zou me niet veel zorgen maken Bliss. E heeft ook graag lang een handje/vinger, gewoon voor het veilige gevoel want ze heeft het niet nodig.
Ineens kreeg ze meer vertrouwen in haar eigen kunnen en is het veel minder nodig.
En E is motorisch echt heel sterk.
30-04-2017
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 19:19

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Kees schreef:Ik vind het een beetje irritant dat je steeds zo nieuwsgierig bent naar 'wat de man er van vindt'.
Is dat echt zo interessant voor je? Of andere mensen thuis een niet te ouderwetse rolverdeling hebben?

De andere ouder lijkt me nogal belangrijk als het om dit soort dingen gaat. Ook is het interessant om te zien dat kinderen vaak ander gedrag vertonen als ze samen zijn met de andere ouder. Je kunt daar een hoop van leren.

Mijn advies is dus om je open te stellen voor de feedback van anderen. Zij zien zoveel kinderen, het zal niet voor niets zijn dat ze het gesprek met je (jullie?) wil aangaan, terwijl ze al weg is van die locatie.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 08 Jun 2021 19:37

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bij mijn zoon kreeg ik op de psz te horen dat ze vonden dat zijn motoriek opvallend was. Hij rende anders dan andere kindjes zeiden ze. Dat was mezelf nooit opgevallen maar ik had ook niet echt vergelijkingsmateriaal en zij zien natuurlijk heel veel kindjes. Bij mijn zoon was dus wel iets lichamelijke aan de hand en ik ben blij dat ze me daar toen op gewezen hebben anders waren we nooit zo vroeg bij de fysio terecht gekomen .

Ik zou proberen het dus niet te zien als iets negatiefs maar gewoon als een observatie. Wil je er nu niks mee dan laat je het zo. Maar misschien heb je er in de toekomst nog eens wat aan.
2010 2012
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers