Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Grove) motoriek bij peuters

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 19:44

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Haha Eloise, ga je lekker? Dit is gewoon het standaardgesprek dat de mentor met de ouder doet als het kind 3 is geworden. En toevallig is zij anderhalve week geleden vertrokken (nog wel werkzaam voor dezelfde organisatie), maar het is logisch dat zij dit nog doet en niet de nieuwe juf die m'n dochter nog niet kent.

Oh en mijn vriend is juist nog voorzichtiger, zijn vader ziet ook overal gevaar in, dus hij is gewoon zo opgevoed. Ik ben zelf juist wat losser nog en heb hem al gezegd dat hij dat ook moet proberen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 19:55

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bliss schreef:Haha Eloise, ga je lekker? Dit is gewoon het standaardgesprek dat de mentor met de ouder doet als het kind 3 is geworden. En toevallig is zij anderhalve week geleden vertrokken (nog wel werkzaam voor dezelfde organisatie), maar het is logisch dat zij dit nog doet en niet de nieuwe juf die m'n dochter nog niet kent.

Oh en mijn vriend is juist nog voorzichtiger, zijn vader ziet ook overal gevaar in, dus hij is gewoon zo opgevoed. Ik ben zelf juist wat losser nog en heb hem al gezegd dat hij dat ook moet proberen.

Is het dan niet handiger als je vriend het gesprek voert?
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 08 Jun 2021 19:59

Re: (Grove) motoriek bij peuters

En dat zegt nog niet perse wat hoor Bliss. Mijn vriend is ook best voorzichtig met zoon door zijn medisch verleden en bang dat hij op zijn hoofd terecht komt, ik ben (een stuk) vrijer, maar zoon klimt en klautert heel zelfstandig en klimt juist op dingen die niet zo handig zijn met 3 jaar haha.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 08 Jun 2021 20:00

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Eloise schreef:
Bliss schreef:Haha Eloise, ga je lekker? Dit is gewoon het standaardgesprek dat de mentor met de ouder doet als het kind 3 is geworden. En toevallig is zij anderhalve week geleden vertrokken (nog wel werkzaam voor dezelfde organisatie), maar het is logisch dat zij dit nog doet en niet de nieuwe juf die m'n dochter nog niet kent.

Oh en mijn vriend is juist nog voorzichtiger, zijn vader ziet ook overal gevaar in, dus hij is gewoon zo opgevoed. Ik ben zelf juist wat losser nog en heb hem al gezegd dat hij dat ook moet proberen.

Is het dan niet handiger als je vriend het gesprek voert?


Want? Het gaat om hun dochter toch, niet om hoe hij ermee omgaat? Constatering is dat ze voorzichtig is, nou prima.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 20:08

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Pippa schreef:
Eloise schreef:Is het dan niet handiger als je vriend het gesprek voert?


Want? Het gaat om hun dochter toch, niet om hoe hij ermee omgaat? Constatering is dat ze voorzichtig is, nou prima.

Omdat hij zo voorzichtig is dat het haar lijkt te belemmeren in haar ontwikkeling?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 08 Jun 2021 20:11

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Eloise schreef:
Pippa schreef:
Want? Het gaat om hun dochter toch, niet om hoe hij ermee omgaat? Constatering is dat ze voorzichtig is, nou prima.

Omdat hij zo voorzichtig is dat het haar lijkt te belemmeren in haar ontwikkeling?


Dat is toch niet de vraag van TO?

Anyway, Bliss: als jij het prima vindt zoals het nu gaat, dan zou ik het lekker zo laten. Geen vergelijkingsmateriaal maar wat ik in je stories voorbij zie komen doet ze het prima toch?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem326

Bericht 08 Jun 2021 20:11

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Wat een gemene reactie. Hoe kom je er nou bij dat de dochter van Bliss voorzichtig is door hun opvoeding. En dat gaat een pm’er ook echt niet zeggen hoor. Zij zeggen enkel dat het opvalt dat ze voorzichtig is in haar grove motoriek en dat peutergym spelenderwijs haar mogelijk meer zelfvertrouwen geeft op dat gebied.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 20:13

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ze wordt niet belemmerd in haar ontwikkeling, ze ontwikkelt zich op andere gebieden toevallig eerder. Of niet toevallig eigenlijk, want wij zijn allebei goed in taal.
❤ 7 juni 2018
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 08 Jun 2021 20:58

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bliss als jij je geen zorgen maakt, zou ik mij er niet druk om maken. Als ze in de kleuterklas achterblijft, kan je altijd nog even de fysio vragen om mee te kijken.
Laat kind kind zijn en laat zich lekker ontwikkelen.
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 21:57

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Het ene gebied compenseert niet voor het andere gebied, dus ik snap niet goed waarom je steeds haar taalvaardigheid erbij haalt?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 08 Jun 2021 22:10

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Wat probeer je mij nou aan te praten eigenlijk? Er hoeft niks gecompenseerd te worden namelijk. Het is algemeen bekend dat kinderen zich vaak juist óf cognitief óf motorisch eerder ontwikkelen.

@ Toetie: een fysio is absoluut niet aan de orde. Ik zie nergens signalen dat er iets niet goed zit. Ze moet gewoon lekker blijven oefenen. Nog voor haar tweede verjaardag klom ze al zelfstandig op een voor die leeftijd vrij hoge glijbaan in onze tuin bijvoorbeeld. Ik denk wel dat onze voorzichtigheid haar wat heeft beïnvloed, dus in elk geval goed dat we nu tot dat inzicht zijn gekomen!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 22:27

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Bliss schreef:Wat probeer je mij nou aan te praten eigenlijk? Er hoeft niks gecompenseerd te worden namelijk. Het is algemeen bekend dat kinderen zich vaak juist óf cognitief óf motorisch eerder ontwikkelen.

@ Toetie: een fysio is absoluut niet aan de orde. Ik zie nergens signalen dat er iets niet goed zit. Ze moet gewoon lekker blijven oefenen. Nog voor haar tweede verjaardag klom ze al zelfstandig op een voor die leeftijd vrij hoge glijbaan in onze tuin bijvoorbeeld. Ik denk wel dat onze voorzichtigheid haar wat heeft beïnvloed, dus in elk geval goed dat we nu tot dat inzicht zijn gekomen!

Is dat zo dat kinderen zich of motorisch of vooral cognitief ontwikkelen? Heb je een bron?

Het overgrote deel van de kinderen maakt een normale ontwikkeling door op beide gebieden, lijkt me.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 09 Jun 2021 05:38

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Sommige kinderen gaan sneller op het ene gebied dan op het andere. Je ziet dan ook wel dat ze het andere gebied "links" laten liggen. Of kinderen die voorzichtig zijn en iets pas doen als ze het kunnen. Ik kan daar tig praktijk voorbeelden in noemen. In het geval van Bliss haar dochter en ook mijn dochter is de taal heel snel gegaan, deze kinderen zijn cognitief wat sterker en vaak zie je dan ook dat ze wat voorzichtiger zijn in bewegen. Daardoor lijkt het alsof ze motorisch minder vaardig zijn.
Bijvoorbeeld, mijn dochter kon niet met 3 jaar fietsen met zijwielen. Steeds als wij het wilden oefenen was het drama. Dus gelaten. Op een dag in juni, bijna 3,5, zei ze tegen mijn moeder dat ze ging fietsen... Ze fietste zo weg.

Overigens... Ik ben het tegenovergestelde van Bliss qua voorzichtigheid en mijn oudste was dus ook voorzichtig. Viel ook nooit ergens af. Mijn jongste is het tegenovergestelde en heeft al heel veel blauwe plekken gehad...

Er zijn wel wetenschappelijke studies van. Maar daar kan ik niet meer bij. Ik ben een professional op dat gebied, dus de kennis mag ook aangenomen worden.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 09 Jun 2021 05:46

Re: (Grove) motoriek bij peuters

De compensatietheorie wordt besproken op de pabo. Kinderen ontwikkelen het ene ding niet zo goed terwijl het andere heel sterk ontwikkelt wordt. Met name bij hoogbegaafden zien ze dat vaker. Ze hebben bv een talenknobbel maar sociaal loopt het achter of ze kunnen heel goed rekenen maar motorisch zijn ze minder ontwikkelt.
Dus jouw beredenering klopt wel degelijk bliss.
Succes met het gesprek straks. Ik zou wel als tip meegeven dat je jouw gevoel over het verslag bij haar neer moet leggen. Misschien leert ze er iets van?
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 09 Jun 2021 06:22

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Het is echt wel vaak dat een kind al zijn energie in het een steekt en dat daardoor het andere gebied minder snel ontwikkelt. Dochter was en is motorisch enorm sterk, maar spraak liep achter.
En zoon is net als N. Heel goed in taal. Maar ja, zijn motoriek is wat houteriger. Ik ben vorige week met hem naar de fysio geweest en zij vindt dat zijn motoriek prima is voor een 2,5-jarige. Ja, het kan allemaal wat soepeler, maar dat komt nog wel. En ook zij benoemde dat als ze naar zijn spraakontwikkeling kijkt (nou ja luistert) dat ze het niet raar vindt waar hij nu is met grove motoriek.

Overigens kon en durfde hij pasgeleden opeens te klimmen op hogere toestellen. Waar ik bij mijn dochter het volle vertrouwen er in had dat het goed komt, sta ik er bij hem veel meer bij een houd ik mijn hart vast, haha.

En ik snap je frustratie van de lijstjes wel. Als je kind ergens heel goed in is, dan wil je dat ook gewoon horen of terugzien, haha.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 09 Jun 2021 06:35

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Volgens mij lijken jouw dochter en mijn zoontje qua ontwikkeling wel op elkaar Bliss, viel me laatst ook al op. Qua taal ging en gaat ie als een speer, zijn woordenschat is enorm, hij maakt lange zinnen met moeilijke constructies en praat de hele dag door (soms een beetje te haha. 😬). Motorisch is hij was langzamer/voorzichtiger, vooral ook met dingen als klimmen. Hij kan echter wel al heel goed voetballen bijvoorbeeld. Ik heb heel erg het idee dat ie dingen pas wil doen als ie zeker weet dat ie het kan. Zo ging het met lopen ook, hij kon het al maanden maar deed het pas toen het echt goed ging en liep toen ook meteen perfect. Ik maak me er totaal niet druk om overigens, zo is hij gewoon en niet iedereen is overal even goed in/snel mee en je hebt nou eenmaal ook mensen die wat voorzichtiger zijn aangelegd en mensen die dat minder hebben.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 09 Jun 2021 07:20

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Onze dochter is ook zo'n "schijterd" ze durfde 6mnd geleden nog niet eens over een brug met houten planken te lopen waar spleten tussen zitten. Gewoon een normale brug.🤷🏼‍♀️

Ik herken ook het handje vasthouden bij over een randje lopen. Etc.

Ik zeg wel vaak dat ze het zelf kan en gewoon moet proberen. En als het echt niet lukt ik haar best wil helpen.
Ze gaat nu steeds meer doen.

Jullie dochter scheelt een paar maanden met die van ons. Ik zou mij geen zorgen maken.

Edit, fietsen gaat ook nog niet echt. Vooral het doortrappen vind ze lastig. Maar steppen kan ze dan wel weer.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem328

Bericht 09 Jun 2021 07:29

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Hier was het ook zo maar dan andersom.

Beide jongens klommen met 1,5 a 2 jaar al overal op, glijden van de hoogste glijbanen, fietsten snel, durven alles. Qua taal kwamen ze iets later op gang. Met een dikke 2 jaar een paar woordjes maar meer nog niet. Deden ze op het CB ook enigszins moeilijk over maar ik had er alle vertrouwen in. En inderdaad met 2,5 a 3 jaar kletsten ze ons de oren van het hoofd.

Dus mijn ervaring is ook dat het ene gebied zich sneller ontwikkelt dan het andere.

Bliss jouw dochter klinkt echt als een volkomen normaal ontwikkelde peuter!! Niet druk om maken, nergens voor nodig.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 09 Jun 2021 07:33

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Olijfje schreef:Bliss jouw dochter klinkt echt als een volkomen normaal ontwikkelde peuter!! Niet druk om maken, nergens voor nodig.


Dit dus
<<

Anoniem308

Bericht 09 Jun 2021 07:56

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Olijfje schreef:Hier was het ook zo maar dan andersom.

Beide jongens klommen met 1,5 a 2 jaar al overal op, glijden van de hoogste glijbanen, fietsten snel, durven alles. Qua taal kwamen ze iets later op gang. Met een dikke 2 jaar een paar woordjes maar meer nog niet. Deden ze op het CB ook enigszins moeilijk over maar ik had er alle vertrouwen in. En inderdaad met 2,5 a 3 jaar kletsten ze ons de oren van het hoofd.

Dus mijn ervaring is ook dat het ene gebied zich sneller ontwikkelt dan het andere.

Bliss jouw dochter klinkt echt als een volkomen normaal ontwikkelde peuter!! Niet druk om maken, nergens voor nodig.


Ja ik weet inderdaad nog zo goed dat jij daar zo relaxed in stond bij L, en ik best onzeker was over de taalontwikkeling van dochter.

Bliss mijn dochter is ook onzeker als het gaat om klimmen, wij zijn ook voorzichtig. En ze valt bijvoorbeeld ook vaak, het is motorisch gewoon geen held. Ik wil wel proberen n.a.v. dit topic misschien haar iets vrijer te laten zodat ze fouten kan maken. Maar dan valt ze weer eens vanaf een halve meter uit een klimrek en zit ik weer lang met een verdrietig kind :face:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 09 Jun 2021 07:59

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Fijn, de herkenning! Haha AMM, ja ik ben ook altijd zo bang dat ze een paar tanden uit haar mond valt ofzo, dat lijkt me zo erg. 😳
❤ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 09 Jun 2021 08:00

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Hoe reageer je als ze dan valt AMM? Absoluut geen aanval of zuigende vraag. Puur belangstelling en beroepsdeformatie om je wellicht nog een tip te geven :-)
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem328

Bericht 09 Jun 2021 08:03

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik probeer vallen trouwens altijd positief te benaderen. Dus eerst natuurlijk even troosten. En daarna zeg ik 'wat ontzettend stoer dat je dit zelf durfde' en 'zullen we het samen nog een keer proberen'? En dan gaat het vaak wel goed en voorkom je dat ze niet meer durven.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Jun 2021 08:07

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Ik vind het al best knap klinken dat ze überhaupt er in durft te klimmen, AMM. Dan probeert ze her dus in elk geval wel. Dat zou mijn zoon niet eens doen. Die heeft er geen interesse in dus doet hij het niet.
In een speelhuisje klimmen doet hij overigens wel, naar een glijbaan toe bijv. Dus dat kan hij wel.

Snap dat 't zielig is als ze valt. Vind Olijfje haar tips goed.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem308

Bericht 09 Jun 2021 08:15

Re: (Grove) motoriek bij peuters

Jip schreef:Hoe reageer je als ze dan valt AMM? Absoluut geen aanval of zuigende vraag. Puur belangstelling en beroepsdeformatie om je wellicht nog een tip te geven :-)

Ik denk met name schrik en ik probeer haar te troosten, ze heeft inderdaad al een paar keer bij de tandarts gezeten met kapotte voortanden. :cry:
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Filoria