Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Praten over werk met vrienden

<<

Anoniem318

Bericht 06 Jun 2021 09:56

Re: Praten over werk met vrienden

Voorbeeld van een consultancy opdracht:

Een organisatie draait niet optimaal, financieel niet maar ook niet qua processen. Het duurt allemaal te lang voordat het resultaat er is (laten we als voorbeeld zeggen: dat iemand maatschappelijk hulp krijgt), en niemand kan er zijn/haar vinger op leggen hoe dat komt.

Een consultant kan dan alle processen doorlopen (wat staat er op papier en dmv interviews met personeel, hoe verloopt het daadwerkelijk?), in kaart brengen en uiteindelijk ook vertellen waar de knelpunten zitten, en waar er verbeteringen mogelijk zijn. Ook waar geld niet optimaal besteed wordt etc.

Dit soort werk deed ik als consultant.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 06 Jun 2021 09:57

Re: Praten over werk met vrienden

Ik weet wat ze allemaal doen, maar het komt niet echt heel erg ter sprake. Ik heb eigenlijk geen idee waarom niet.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 06 Jun 2021 09:58

Re: Praten over werk met vrienden

Ik snap je helemaal Marin. Ik vind de uitleg die gegeven worden wel duidelijk, maar alsnog abstract. Het is dat mijn vriend dit werk al jaren doet en er veel over deelt dat ik het nu wel snap. Anders had het voor mij ook abstract gebleven.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 06 Jun 2021 12:53

Re: Praten over werk met vrienden

Ik weet wat iedereen voor werk doet, maar bij sommige is het wel iets concreter dan bij anderen. Ik kan me nou eenmaal meer voorstellen bij fysiotherapeut dan iemand die consultant is in een vakgebied dat voor mij erg abstract is. Ik denk dat mijn vrienden van mij ook ongeveer weten wat ik doe, maar niet per se helemaal precies. Het komt af en toe ter sprake, maar is niet een supergroot deel van onze gesprekken.
Ik ben wel iemand die graag doorvraagt en meedenkt qua werk. Mijn schoonzusje wil bijvoorbeeld graag een carrièreswitch en dan bied ik wel aan om met haar over haar huidige baan te gaan praten en te kijken naar wat beter bij haar zou passen. In dat geval gaan we wel veel meer de diepte in, maar bij gewone gesprekken is dat niet zo vaak.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 06 Jun 2021 21:42

Re: Praten over werk met vrienden

Ik weet het niet precies van iedereen, maar ik kom een heel eind! Een aantal zitten net als ik in het onderwijs en ik heb ook veel vrienden die in de zorg werken en beide werkvelden zijn een populair onderwerp van gesprek. Ik denk omdat er veel herkenning zit en iedereen zich er iets bij voor kan stellen.
december 2016
juli 2019
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 07 Jun 2021 10:05

Re: Praten over werk met vrienden

De meeste mensen om ons hebben hebben vrij duidelijke beroepen, dat praat dan makkelijk omdat je er wel een voorstelling bij kan maken. Mijn broertje doet iets "vaags en abstract" voor mij en met hem heb ik het dan ook eigenlijk nooit over zijn werk.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem310

Bericht 07 Jun 2021 11:45

Re: Praten over werk met vrienden

Het ligt inderdaad aan wat iemand doet. Sommige beroepen spreken nu eenmaal tot de verbeelding en je maakt veel mee, heel veel van mijn vrienden hebben zo´n soort baan, dus dat praat makkelijk. Soms moeten we er ook echt iets over kwijt, omdat iets ons heeft geraakt op ons werk.

Maar ik heb ook een vriend en die doet de boekhouding van een groot, internationaal bedrijf. Ik weet dat hij voor iedereen maandelijks de salarisstroken opmaakt en dat hij ieder jaar in december erg druk is, omdat hij dan het jaar moet afsluiten, maar echt boeiend vind ik het eerlijk gezegd niet. Er valt ook niks over te vertellen, want het is elke keer hetzelfde. Dus over dat onderwerp ben je snel uitgepraat.

Een andere vriendin zit bij de politie, dus je kan je wel voorstellen dat dit voor veel meer gespreksstof zorgt.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 09 Jun 2021 14:02

Re: Praten over werk met vrienden

Ik had afgelopen week toch een blunder haha. Had zondagmiddag lekker op het terras gezeten met mijn vriend. Hapjes gegeten en lekkere limo's (zwanger he, dus echt geen druppel). Komen we in gesprek met de eigenaar van de tent. Leuke, spontane man. Hij is sinds begin mei open, vertelde dat hij in de buurt woonde en voor/tijdens Corona een evenementenbureau had. En kletsen met mijn vriend, over de entertainment wereld. Dus ik vond het wel interessant, beetje meeluisteren.

Lopen we richting de uitgang van het terras en vraagt hij out of the blue, 'Wat doe jij eigenlijk'.. En ik stond met m'n mond vol tanden whahaha. Stamelde echt zo, eeehh ja wat doe ik eigenlijk. Voelde me zo'n sukkel. Gelukkig kon ik me herpakken en heb ik kunnen vertellen wat ik doe. Maar het was in vergelijking met de verhalen van hem en mijn vriend, zo niet boeiend (terwijl ik het wel ontzettend naar mijn zin heb op mijn werk en met veel verschillende projecten bezig ben). Gooi het maar op een foggy brain :P
11.21
10.23
<<

Anoniem320

Bericht 09 Jun 2021 14:11

Re: Praten over werk met vrienden

Ja dat is ook zo Eloise. Sommige banen zijn nou eenmaal interessanter om over te praten dan anderen. Mijn vriend en ik hebben allebei redelijk entertaining werk, dan vragen mensen er ook sneller naar.
<<

Anoniem320

Bericht 09 Jun 2021 14:14

Re: Praten over werk met vrienden

Archie schreef:Ik had afgelopen week toch een blunder haha. Had zondagmiddag lekker op het terras gezeten met mijn vriend. Hapjes gegeten en lekkere limo's (zwanger he, dus echt geen druppel). Komen we in gesprek met de eigenaar van de tent. Leuke, spontane man. Hij is sinds begin mei open, vertelde dat hij in de buurt woonde en voor/tijdens Corona een evenementenbureau had. En kletsen met mijn vriend, over de entertainment wereld. Dus ik vond het wel interessant, beetje meeluisteren.

Lopen we richting de uitgang van het terras en vraagt hij out of the blue, 'Wat doe jij eigenlijk'.. En ik stond met m'n mond vol tanden whahaha. Stamelde echt zo, eeehh ja wat doe ik eigenlijk. Voelde me zo'n sukkel. Gelukkig kon ik me herpakken en heb ik kunnen vertellen wat ik doe. Maar het was in vergelijking met de verhalen van hem en mijn vriend, zo niet boeiend (terwijl ik het wel ontzettend naar mijn zin heb op mijn werk en met veel verschillende projecten bezig ben). Gooi het maar op een foggy brain :P

Ben nu wel benieuwd wat voor werk je doet!!
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 09 Jun 2021 14:46

Re: Praten over werk met vrienden

Haha :D Haal het wel weer weg ;) Zal het vrij specifiek omschrijven :P

Ik werk bij een groot IT bedrijf op de afdeling supply chain management. Mijn specifieke functie richt zich op orderbegeleiding (of management zoals ze dat bij ons noemen ;) ) van orders met een grote waarde. Vaak servers/storage en omdat de waarde zo hoog ligt, ben ik voor deze orders ook verantwoordelijk voor het inkoopproces. Ik doe dit met name voor ziekenhuizen en universiteiten. Daarnaast ben ik betrokken bij een project om meer LEAN te gaan werken met onze afdeling. Dus volg op het moment een green belt training. En ben betrokken bij een aantal kleinere projecten met name gericht op het hele thuisweken/online bestellingen voor thuiswerkplekken. Allemaal B2B.
11.21
10.23
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers