Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Motivatie ‘op originele wijze’

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Jun 2021 07:19

Motivatie ‘op originele wijze’

Bij mijn werkgever staat een toffe interne vacature voor een project die ik naast mijn huidige baan zou kunnen doen voor 8u tot eind 2021. Er wordt beschreven dat je een motivatie op originele wijze mag indienen.

Ik ben altijd nog een beetje van de ‘normale’ sollicitatiebrieven 😇 ik vind het eerlijk gezegd ook oprecht een beetje irritant. Ik snap wel waarom ze het doen: ze zijn op zoek naar creatieve (binnen de context van mijn werkgever), positieve, spontane mensen en dat blijkt natuurlijk niet altijd direct uit een brief. Ik vind dat ik heel goed pas binnen de omschrijving maar het liefst zou ik toch een brief schrijven. Heeft iemand ideeen voor een mooi compromis? Wat voor originele motivaties hebben jullie weleens verstuurd?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 02 Jun 2021 07:28

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Mijn originele sollicitatie was geen succesverhaal, want ik werd niet uitgenodigd voor een gesprek.

Maar ik zou iets zoeken wat bij het project past.
Dus als je voor het project video content moet maken zou ik ook een video sollicitatie doen bijvoorbeeld.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 02 Jun 2021 07:33

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Staat die vacature ook extern uit? Bij interne sollicitatie beperk ik mij tot een brief van max 5 zinnen. Maar jemig, dit zou ik echt irritant vinden.

Maar misschien kan je iets met steekwoorden ofzo? Ik bedoel dit (alleen uiteraard een betere motivatie):

Geïnteresseerd: ja omdat nieuwe uitdaging
Geschikt: door ervaring en kennis
Ervaring: 6 jaar a en 2 jaar b
Competenties: creatief

Nou ja, zoiets dus.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 02 Jun 2021 07:36

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik zou dat ook lastig vinden. Prima als het vanuit jezelf komt en je een tof idee hebt, maar als het al zo in de vacature staat dan moet je die creativiteit een beetje forceren.

Wat er in me opkomt: een moodboard of mindmap maken waarmee je je motivatie meer visueel maakt. Of inderdaad een filmpje opnemen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 02 Jun 2021 08:19

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik weet niet wat voor functie het is en of dit dus past, maar zo’n moodboard vind ik ook wel leuk en ik zou er dan een ‘moderne’ touch aangeven door bijvoorbeeld een board te maken met daarop een soort Instagram pagina van jezelf. Met dus een profielfoto, een bio met wat info en daaronder bijvoorbeeld 9 fotovakjes met foto’s die info over jezelf, je eigenschappen en je motivatie weergeven.

Ik weet niet of dit passend is bij de baan en bij jou hoor, maar dit kwam in me op.

En ik zou er gewoon een brief bijvoegen als jij dat wilt!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Jun 2021 08:35

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Haha fijn dat ik niet de enige ben die dit irritant vindt! Mijn werkgever blinkt op zich niet uit in de flitsende banen, daar is het het type werk ook niet voor. Dus ik denk niet dat het mega origineel hoeft. Maar deze afdeling is wel een stuk commerciëler en flexibeler etc dan het grootste gedeelte van de organisatie. Dus een beetje een compromis is wel handig. Ik zat nu te denken aan toch een brief met daar dan misschien een kort voorstel filmpje in bijv. Maar mehh dat vind ik ook al zo moeilijk haha

Vacature staat niet ook extern trouwens!

Gympie, aan zoiets zat ik dus ook wel te denken maar de vacaturetekst is dus echt mega uitgebreid. Dus ik vraag me heel erg af hoe je dan op zo’n manier inhoudelijk kunt laten zien dat jij de persoon voor deze baan bent...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 08:40

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Pfoe lastig inderdaad want zoiets creatiefs kan in mijn ogen bijna alleen maar minder goed duidelijk maken hoe geschikt je bent. Ik ben zelf toch nog altijd beter met geschreven teksten. Ik zou dan inderdaad een soort mood board maken en dat zeker toelichten in een begeleidende brief.
Let's discover the world together.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 02 Jun 2021 08:41

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Misschien kan je eerst een brief schrijven. Dan weet je wat je wil vertellen. Daaruit pak je dan highlights voor op zo’n moodboard en dan stuur je de brief ook mee.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 02 Jun 2021 09:18

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Een powerpoint presentatie van een paar dia’s? Dan kan je tekst en foto’s/afbeeldingen combineren. Natuurlijk geen jaren 90 dia’s maar een beetje een fancy opmaak.
<<

Anoniem320

Bericht 02 Jun 2021 09:22

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik zou een flyer/brochure maken over jezelf. Daarin kun je dan de punten visualiseren / benoemen die jij hebt die goed bij de functie passen. Zou er ook een stukje prive instoppen. Ze nemen je aan als mens en daar hoort je prive leven ook bij.
Op Canva heb je allerlei leuke (gratis) templates waarin je dit makkelijk kunt maken.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 02 Jun 2021 09:47

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik wou je idd ook doorsturen naar Canva. Daar staat echt heel veel op, wellicht haal je daar inspiratie uit.
Ik zou gewoon wat templates gaan vullen en dan kom je vanzelf wel tot iets waar je je goed bij voelt.
30-04-2017
<<

Anoniem326

Bericht 02 Jun 2021 09:50

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik vind dat soort dingen ook vervelend. Ik heb weleens een fragment van een boek opgenomen. Dat fragment gaf aan waarom ik me wil inzetten voor het vakgebied, waar ik in geloof, wat het verschil kan maken. Ik heb mezelf toegelicht n.a.v. het fragment. Dat past ook bij mij. Een filmpje monteren of een instagrampagina maken, past niet bij me en zou geforceerd voelen en waarschijnlijk niet heel sterk overkomen. Dus ik zou het niet te moeilijk maken. En iets kiezen wat bij je past.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Jun 2021 09:58

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ja dat is juist wat ik moeilijk vind HG! Want een brief past bij mij haha en mijn sprankelende persoonlijkheid kunnen ze dan wel irl zien 😇😉

Canva is inderdaad een mooie tool, met superveel mogelijkheden. Misschien dat ik die wel gebruik en dan op sommige pagina’s alsnog stukjes ‘brief’.

Dank voor het meedenken!

Edit: gympie da’s ook wel een slim idee idd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 02 Jun 2021 10:28

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Oh wat lastig Zora! Ik ben benieuwd wat voor functie het is!
Ik heb 7 jaar geleden bij jouw werkgever het sollicitatietraject gedaan voor een traineeship. Dat traject bestond ook alleen maar uit 'hippe' onderdelen (videopresentatie, pitch, stormbaan in groepjes, etc). Echt vreselijk vond ik het en totaal niet passend bij de werkgever 😅

Het is voor veel mensen best moeilijk om een goede, sterke, passende tekst te schrijven. Als jij dat wel kan zou ik dat dus zeker doen! In veel banen is dat ook een meerwaarde, dat je goed kunt formuleren en schrijven. Ik zou dat dan ook benoemen in de geschreven motivatie.
Qua voorstellen van jezelf zou je dan een creatiever idee kunnen toepassen, misschien foto's van jezelf of een voorwerp (dat vind ik zelf vreselijk, maar sommigen kunnen dat goed 😉).
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 02 Jun 2021 13:15

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik heb een keer voor een sollicitatie ipv ‘Draw my life’ (zie YouTube) ‘Draw my cv’ gemaakt waarin ik dus tekende en schreef en eroverheen zelf vertelde (tekenen speelde dan versneld af). Dan hoef je niet met je hoofd in beeld. Ik vond dat zelf best leuk geworden. Helaas heeft YouTube het geluid verwijderd van mijn video, dus ik kan hem niet meer delen als voorbeeld.

Ik denk dat ik beter kan meedenken als ik iets meer over de functie weet. Voor een eindgesprek van een traineeprogramma heeft een collega van mij een keer het bedrijfsblad nagemaakt. Met canva kun je een poster maken etc.

Bij dit soort verzoeken, gaat het denk ik ook om hoe je omgaat met zo’n verzoek. Negeer je het? Durf je mee te bewegen? Kijk even wat daarin ook passend is mbt de functie. Je kunt die brief schrijven, maar als je voor de functie zeer vernieuwend moet zijn, dan sta je misschien wel een streepje achter. Als je persoonlijk kompas heel sterk moet zijn, dan kan alsnog een brief schrijven en benoemen waarom mogelijk juist sterk overkomen.

Ik snap je weerstand, maar in hoeverre zegt dat je die weerstand krijgt ook iets over hoe goed deze functie wel of niet past?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 02 Jun 2021 14:06

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

June schreef:Ik heb een keer voor een sollicitatie ipv ‘Draw my life’ (zie YouTube) ‘Draw my cv’ gemaakt waarin ik dus tekende en schreef en eroverheen zelf vertelde (tekenen speelde dan versneld af). Dan hoef je niet met je hoofd in beeld. Ik vond dat zelf best leuk geworden. Helaas heeft YouTube het geluid verwijderd van mijn video, dus ik kan hem niet meer delen als voorbeeld.

Ik denk dat ik beter kan meedenken als ik iets meer over de functie weet. Voor een eindgesprek van een traineeprogramma heeft een collega van mij een keer het bedrijfsblad nagemaakt. Met canva kun je een poster maken etc.

Bij dit soort verzoeken, gaat het denk ik ook om hoe je omgaat met zo’n verzoek. Negeer je het? Durf je mee te bewegen? Kijk even wat daarin ook passend is mbt de functie. Je kunt die brief schrijven, maar als je voor de functie zeer vernieuwend moet zijn, dan sta je misschien wel een streepje achter. Als je persoonlijk kompas heel sterk moet zijn, dan kan alsnog een brief schrijven en benoemen waarom mogelijk juist sterk overkomen.

Ik snap je weerstand, maar in hoeverre zegt dat je die weerstand krijgt ook iets over hoe goed deze functie wel of niet past?


'Ik ben geboren op het traject van blabla, nee dat hadden jullie natuurlijk wel geweten' 😂
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Jun 2021 14:37

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ja June er helemaal niks mee doen vind ik ook niet netjes en niet blijken van enige flexibiliteit. Maar of ik hierdoor meteen moet twijfelen of ik wel bij de functie pas ben ik het gelukkig niet mee eens 😅

Ik pb je even GP!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 02 Jun 2021 14:58

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Reva schreef:
June schreef:Ik heb een keer voor een sollicitatie ipv ‘Draw my life’ (zie YouTube) ‘Draw my cv’ gemaakt waarin ik dus tekende en schreef en eroverheen zelf vertelde (tekenen speelde dan versneld af). Dan hoef je niet met je hoofd in beeld. Ik vond dat zelf best leuk geworden. Helaas heeft YouTube het geluid verwijderd van mijn video, dus ik kan hem niet meer delen als voorbeeld.

Ik denk dat ik beter kan meedenken als ik iets meer over de functie weet. Voor een eindgesprek van een traineeprogramma heeft een collega van mij een keer het bedrijfsblad nagemaakt. Met canva kun je een poster maken etc.

Bij dit soort verzoeken, gaat het denk ik ook om hoe je omgaat met zo’n verzoek. Negeer je het? Durf je mee te bewegen? Kijk even wat daarin ook passend is mbt de functie. Je kunt die brief schrijven, maar als je voor de functie zeer vernieuwend moet zijn, dan sta je misschien wel een streepje achter. Als je persoonlijk kompas heel sterk moet zijn, dan kan alsnog een brief schrijven en benoemen waarom mogelijk juist sterk overkomen.

Ik snap je weerstand, maar in hoeverre zegt dat je die weerstand krijgt ook iets over hoe goed deze functie wel of niet past?


'Ik ben geboren op het traject van blabla, nee dat hadden jullie natuurlijk wel geweten' 😂


Haha, wat fijn dat onuitputtelijke geheugen van jou!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 02 Jun 2021 15:32

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Zora schreef:Ja June er helemaal niks mee doen vind ik ook niet netjes en niet blijken van enige flexibiliteit. Maar of ik hierdoor meteen moet twijfelen of ik wel bij de functie pas ben ik het gelukkig niet mee eens 😅

Gelukkig maar!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Jun 2021 21:32

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Ik had laatst een kandidaat die 100 redenen had om aangenomen te worden. Hij had een versneld filmpje dat hij dit typte, printte en uitknipte. Toen deed hij ze in een pot en viste er blind 4 uit waar hij iets over vertelde.

Vond het echt super origineel iig 😅
R. 2013
D. 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jun 2021 21:43

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Dat klinkt leuk Spencer.

En ik moet daardoor ineens aan die scene uit love actually denken met van die papieren die je voor je houdt terwijl je filmt. Lekker simpel en duidelijk en je hoeft niet te praten. 😅
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 03 Jun 2021 22:08

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Haha leuk! Ik ga morgen ff knutselen in canva. Wel zin in!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 14 Jun 2021 17:40

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Haha zoals ik stiekem wel had verwacht is mijn werkgever echt niet zo flitsend want je kon alleen in pdf of doc je ‘originele’ motivatie indienen 😂 ik heb een hele toffe canva-presentatie gemaakt en overgezet naar pdf. Echt goed gelukt vond ik. En hoor net dat ik ben uitgenodigd voor gesprek. Yes!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 17:43

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Wat goed Zora! En ik moest wel lachen om je berichtje. Klinkt alsof ze zelf inderdaad ook nog wel wat kunnen leren.

Zet 'm op! 💪
Let's discover the world together.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 14 Jun 2021 18:06

Re: Motivatie ‘op originele wijze’

Wat goed!! :banaan: Veel succes!
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers