Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voorbeeldfunctie

<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 27 Mei 2021 17:15

Voorbeeldfunctie

In hoeverre ben jij bezig met een goed voorbeeld te zijn voor jouw kinderen?
Ik doel met name over het aanleren van gezonde gewoontes maar het mag in de breedste zin van het woord.
Ben jij je ervan bewust dat je een voorbeeld bent en hoe voel jij je bij jouw keuzes?
Laatst gewijzigd door Toetie op 27 Mei 2021 17:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 27 Mei 2021 17:21

Re: Voorbeeldfunctie

Wij drinken (bijna) niet, hebben op een kratje bier na ook geen alcohol in huis.
Wij roken niet.
We eten iets te vaak ongezond maar daar tegenover staat dat ze eigenlijk bijna geen tussendoortjes krijgen, ze mogen het best maar willen het vaak niet. Ze kiezen liever voor fruit (zijn het mijn kinderen???)
Frisdrank hebben we ook niet in huis, af en toe sap en sinas mag met een verjaardag. Met de koffie krijgen ze ranja maar tussendoor water.
Ze kijken wel teveel tv, heb liever dat ze gewoon spelen dus dat ben ik aan het afbouwen.
We doen zoveel mogelijk op de fiets ipv de auto te pakken.

Ik ben mij er wel bewust van dat wij het goede voorbeeld moeten geven maar af en toe ben ik ook lui. Dus dan baal ik weer dat ik niet meer moeite doe. Maar als ik het zo lees, doe ik het nog niet eens zo slecht.
Laatst gewijzigd door Toetie op 27 Mei 2021 17:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Mei 2021 17:24

Re: Voorbeeldfunctie

Ik ben er de hele tijd mee bezig omdat ik denk dat m'n kinderen zo het beste leren wat ik wil dat ze leren. Ik denk dat je normen en waarden het best en fijnst overbrengt door het dag in dag uit voor te doen
Het ouderschap heeft me in die zin ook geholpen om beter voor mezelf te zorgen. Dit is ook de reden dat ik niet meer wil diëten. Ik wil niet dat m'n kinderen dat als voorbeeld hebben zoals ik dat wel heb gehad.

Wil niet zeggen dat ik in alles een goed voorbeeld ben overigens, absoluut niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Mei 2021 17:33

Re: Voorbeeldfunctie

Goeie vraag. Ik ga er even over nadenken.

Qua gezonde gewoontes verschilt het een beetje per welke gewoonte. M'n man sport wel vijf tot zeven dagen per weken dus m'n zoontje krijgt dat wel mee. Hij 'sport' wel eens mee.

We eten vrij gezond en gevarieerd. Daarin geven we wel het goede voorbeeld denk ik. Niet dat dat ene fluit helpt momenteel maar hopelijk ooit.

Maar wij drinken wel alcohol waar de kinderen bij zijn. Ik probeer wel meestal te zorgen dat ik nog kan rijden.

Ik ben géén voorbeeld functie betreft vrouwen in de hedendaagse maatschappij. Dat vind ik voor nu prima maar is wel iets waar we ons bewust van zijn en dat is wel één van de redenen waarom ik op den duur weer wil gaan werken.

En nog over een andere boeg. Zoontje had vanmiddag een fles perensap meegenomen uit de bio winkel. Hop zonder dat ik het door had onderin de kinderwagen gelegd. Hij had het wel over dat hij dorst had maar ik had niks door en kwam er bijna thuis pas achter. Toen heb ik uitgelegd dat dat niet de bedoeling is zonder te betalen en heb opgebeld naar de winkel en afgesproken en uitgelegd aan zoontje dat we dat morgen alsnog even gaan betalen. Valt dat ook beetje onder goede voorbeeld geven?
Let's discover the world together.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 27 Mei 2021 17:37

Re: Voorbeeldfunctie

Vind ik wel Marin, je leert jouw zoon dat hij moet betalen voor spullen.

Marin jij geeft aan dat je wel eens drinkt maar wel zorgt dat je nog wel kan rijden. Hoeveel drink jij dan nog als ik mag vragen?
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 27 Mei 2021 17:42

Re: Voorbeeldfunctie

@joey, dat vind ik wel een goede. Ik ben bezig met afvallen maar ik breng het zo niet naar mijn kinderen. Ik leer ze wat gezond is en wat niet maar leer ze ook genieten (met mate).
Mijn moeder probeert de kinderen stil te krijgen met eten als ze huilen. Dat mag ze van mij niet meer want ik wil emoties niet koppelen aan eten.
<<

Anoniem310

Bericht 27 Mei 2021 17:48

Re: Voorbeeldfunctie

Ik vind het belangrijk dat ze meekrijgen dat ons huis onze gedeelde verantwoordelijkheid is en dat ze zien dat papa en mama allebei schoonmaken/ opruimen/ koken/zaken regelen. Zij helpen zoveel mogelijk mee, omdat het ook hun huis /rommel /viezigheid is.

We vertellen regelmatig iets over ons werk om ze te laten zien dat wij ook verantwoordelijkheden en een leven hebben buiten ons huis/ons gezin. Dit jaar was dat erg makkelijk, omdat ze ons veel hebben zien werken.


Ik vind het belangrijk dat ze doorhebben dat de dingen/spullen/activiteiten niet uit de lucht komen vallen, maar dat je daarvoor werkt als je volwassen bent.

Voor de rest sport ik veel, dat vind ik goed om te laten zien. Ze zijn ook wel eens meegeweest naar een triathlon. Ze kennen mijn beste vrienden en weten dat ik wel eens op reis ga.

Kortom: ik laat zien dat ik meer ben dan alleen hun moeder. Een mens met eigen dromen, wensen en ambities.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Mei 2021 17:55

Re: Voorbeeldfunctie

Toetie schreef:Vind ik wel Marin, je leert jouw zoon dat hij moet betalen voor spullen.

Marin jij geeft aan dat je wel eens drinkt maar wel zorgt dat je nog wel kan rijden. Hoeveel drink jij dan nog als ik mag vragen?


Ik vind het sowieso altijd wel fijn om terug te rijden maar het hangt er wel een beetje vanaf in welke tijdspanne ik drink natuurlijk. Maar ongeveer één glas per uur (doe geen uur over één glas maar drink dan water daarna, drink sowieso veel water) en als ik echt moet rijden (of voeden) drink ik het laatste uur sowieso niets meer. In restaurants (maar dat is natuurlijk amper voorgekomen recentelijk) neem ik vaak een bob arrangement.

Ik drink overigens wel meer dan eens. Daar ben ik wel eerlijk in. Ik drink bijna elke dag. Dat is geen gezonde gewoonte, I know (hoef er ook niet op aangesproken te worden maar ben altijd eerlijk hier). Nooit veel maar wel vaak.
Let's discover the world together.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 27 Mei 2021 18:03

Re: Voorbeeldfunctie

Ja, ik denk dat we wel een goed voorbeeld zijn.
Qua lekker eten leggen we bijvoorbeeld uit dat een snoepje of een keer pizza best kan, maar niet elke dag omdat dat niet goed is voor je lichaam. Zelf snoep ik dan wel weer veel te veel, maar alleen als de kinderen er niet bij zijn :facepalm:

Alcohol drinken we beide niet veel. Hooguit 's avonds eens of in de zomer een biertje bij de bbq.

We doen beide dingen in het huishouden en dat zien de meiden ook. We maken allebei de wc schoon, koken, stofzuigen.. Daar zit weinig verschil in.

Ook geven we ze mee dat dingen geld kosten en dat dus niet zomaar alles kan. Dat wij daarvoor moeten werken.

We letten ook op onze woorden. Ik vind het best erg als ik kinderen van 5 k*t of gvd hoor zeggen. Het tweede zeiden we sowieso al niet, maar schelden gebeurt ook zo goed als niet, iig niet waar de kinderen bij zijn.

We zijn echt geen perfecte ouders, verre van. Maar we doen wel ons best om de kinderen een fatsoenlijke basis mee te geven, met respect voor de mensen en dingen om hen heen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Mei 2021 18:13

Re: Voorbeeldfunctie

Nog wat (kleine) dingetjes waar ik aan moest denken.

Ik wacht altijd tot het stoplicht op groen is, ook al is het rustig op straat. Idem dito met naar een zebrapad lopen (mits die er is natuurlijk maar niet een paar meter voor zebrapad oversteken).

We zijn altijd beleefd met bedanken, gedag zeggen etc. Nou durft zoontje niet zoveel te zeggen maar goed, ik geef liever het goede voorbeeld. Een hand geven of knuffelen hoeft hij dan weer niet persé zeker niet in deze tijd.

Qua coronaregels probeer ik ook het goede voorbeeld te geven, de dingen die hij meekrijgt dan. En nou ja sowieso eigenlijk.

Ik ben wel slecht in het uitleggen dat sommige dingen geld kosten. Ik ben vrij makkelijk met geld. Daarin kunnen we beter zijn. Maar ik probeer wel op te letten dat als iets kapot is ik niet direct zeg oh dan kopen we een nieuwe. Had vandaag nog zo'n situatie maar weet even niet meer wat.

Ik zit wel de hele dag op m'n telefoon. Dat is geen goed voorbeeld.
Let's discover the world together.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 27 Mei 2021 18:17

Re: Voorbeeldfunctie

Ja, die telefoon is hier ook wel een dingetje idd..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Mei 2021 18:22

Re: Voorbeeldfunctie

Pff ja die telefoon. Ik leg hem tegenwoordig wel hele dagdelen weg en het gaat wel beter. Maar dat zal altijd een issue zijn.

Qua alcohol had ik ook liever een beter voorbeeld gegeven. In mijn familie wordt bij elke gelegenheid gedronken en mijn vriend drinkt thuis ook vaak, ik voorheen ook. Nu doet hij dat wel altijd als de kinderen op bed liggen maar zulke dingen krijgen ze uiteindelijk wel mee natuurlijk. Niet supererg maar in een perfecte wereld had ik het graag anders gezien.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 27 Mei 2021 18:27

Re: Voorbeeldfunctie

Telefoon is hier ook een dingetje ja.

Marin wat jij zegt over drinken, dat je iedere dag drinkt. Ik heb dat met chocola. Het is ook een verslaving, ik eet iedere dag chocola. Ik probeer dat niet meer iedere dag te doen maar dat is wel moeilijk!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Mei 2021 18:28

Re: Voorbeeldfunctie

Ik vind gastvrijheid en vrijgevigheid belangrijke eigenschappen, dat je vrijwel altijd wel wat extra kan koken en een bordje bij kan zetten als iemand wil blijven eten, dat je met spullen die je zelf niet meer gebruikt ook een ander blij kan maken en niet overal geld voor hoeft te vragen. Volgens mij lukt het wel aardig om dat mee te geven.

Verder vind ik het belangrijk om te laten zien dat je best mag snoepen of snacken, maar wel keuzes moet maken, omdat het niet goed is voor je lichaam om te veel dingen te eten waar je lichaam niks aan heeft. Dat je best af en toe patat kunt eten maar dat je ook andere dingen nodig hebt en dat afwisseling belangrijk is. Ik probeer sowieso niet te praten over lijnen/gewicht. Een aantal jaar geleden ben ik een aantal kilo afgevallen en daar heb ik het toen naar haar niet over gehad, het viel haar wel op dat mijn lichaam was veranderd, maar ik heb meer de nadruk gelegd op sportiever dan op slanker.

Drinken en roken doe ik sowieso niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Kira

Bericht 27 Mei 2021 18:51

Re: Voorbeeldfunctie

Goede vraag.
Ik wil m'n zoon leren dat niet alles vanzelfsprekend is, dat je ook je steentje bij moet dragen in en om huis als je oud genoeg bent. Dus ik stimuleer hem daarin. En ook dat je niet zomaar alles kunt hebben wat je wilt. Als hij iets erg graag wilt en het uiteindelijk krijgt heeft hij gezien dat ik daarvoor heb gewerkt en eventueel geld aan de kant heb gezet.
Ik leer hem altijd je best te doen. Als ik iets doe, dan doe ik het goed vooral werkgerelateerd. Verder wil ik dat hij beleeft is, dus ik ben in z'n bijzijn ook altijd beleefd (geweest).
Qua eetgewoonten eten we 5 van de 7 dagen gezond en zo gevarieerd mogelijk. Voor toen hij nog klein was. Ik heb dan ook een zoon die echt alles lust en lekker vind. Ik weet niet of dat ermee te maken heeft maar ik vind het wel fijn.
Ik zeg altijd sorry als ik boos hem geworden en we praten alles uit. Ik wil hem leren dat alle emoties erbij horen. Ik ben een mens dus niet perfect. Ik drink net als Marin ook bijna elke dag alcohol. Als ik moet rijden drink ik niet of maar 1 biertje of wijntje. Ik wil over alcohol niet krampachtig doen ook. Ik ben van mening hoe verder je iets bij een kind vandaan houdt, hoe verleidelijker iets wordt.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 27 Mei 2021 19:06

Re: Voorbeeldfunctie

Ik ben me er wel van bewust dat kinderen gedrag spiegelen, daarom zeg ik bijv. altijd luid & duidelijk dank je wel, alsjeblieft of fijne dag of iets. En we volgen de normale basic etiquette, bijv met mes & vork eten, zodat goed voorbeeld doet volgen. Allemaal van dat soort kleine dingen. Kort gezegd, proberen we altijd het juiste voorbeeld te geven in de hoop dat ze er iets van oppakken :smile:
<<

Anoniem310

Bericht 27 Mei 2021 19:13

Re: Voorbeeldfunctie

Kinderen nemen gedrag over, dus als jij elke dag drinkt, dan is de kans groot dat je kind ook naar de fles grijpt. Logisch ook, want ze hebben dat van huis meegekregen.

Krampachtig ermee omgaan hoeft niet. Voor veel mensen is alcohol geen issue, dus dan is er ook geen reden om er krampachtig over te doen.
<<

Kira

Bericht 27 Mei 2021 19:15

Re: Voorbeeldfunctie

Als mijn zoon later elke dag een biertje drinkt vind ik dat geen enkel probleem. Als ik dat wel zou vinden zou ik uiteraard niks drinken.
Zo ben ik echt anti drugs en dat weet hij. Daar hebben we vaker gesprekken over gehad, en ook over alcoholgebruik op een normale, niet destructieve manier.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 27 Mei 2021 19:24

Re: Voorbeeldfunctie

Alcohol valt onder de hard drugs. Met als verschil dat het in onze samenleving genormaliseerd is tov andere drugs. Dat is ook mijn probleem met dat in mijn omgeving alcohol er bij elke gelegenheid bij hoort. Bij andere drugs zou ik dat niet accepteren. Ik heb geen probleem met incidenteel alcohol- of ander drugsgebruik. Ik denk idd ook dat als je kinderen expliciet bij iets weg houdt, het interessanter wordt. Dat geldt ook voor andere drugs. Maar om zelf dan als voorbeeld te geven dat het erbij hoort, vind ik niet fijn. Zo zou ik het ook niet fijn vinden als er bij elke gelegenheid geblowd zou worden.
<<

Kira

Bericht 27 Mei 2021 19:29

Re: Voorbeeldfunctie

Ohnee blowen heb ik ook een hekel aan. Ik ken ook jekmand die dat doet gelukkig. En alcohol is inderdaad een hard drug. Maar ik vind het ook belangrijk dat hij dus leert er verantwoordelijk mee om te gaan.
Verder heb ik trouwens nog veel meer dingen genoemd hoor!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 27 Mei 2021 19:29

Re: Voorbeeldfunctie

Drinken jullie dan elke dag een wijntje bij het eten of zo?

On topic:
Ja ik ben daar wel mee bezig omdat ik denk dat opvoeden vooral het goede voorbeeld geven is. Je kunt iets zeggen maar het voor doen is nog veel beter.

Ik moet wel zeggen dat ik er niet heel erg mijn best voor hoef te doen. Ik eet over het algemeen gezond, ben beleefd, empathisch, scheld niet echt, rijd niet asociaal of te hard.

Ik zou wel iets socialer willen zijn al is mijn kind juist erg sociaal. Rent op kinderen af en zegt iedereen altijd zelf gedag. Kletst met iedereen, heel schattig.
Laatst gewijzigd door Lot op 28 Mei 2021 10:57, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Kira

Bericht 27 Mei 2021 19:31

Re: Voorbeeldfunctie

Ik niet, ik drink 's avonds als alles gedaan is en ik lekker op de bank plof. En soms maar 1 gls, soms 2.in het weekend soms wat meer en soms ook niks.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Mei 2021 19:34

Re: Voorbeeldfunctie

Lot schreef:Drinken jullie dan elke dag een wijntje bij het eten of zo?


Nee tijdens het koken! Niet letterlijk elke dag (als in als het eens anders loopt maakt het niet uit) maar ik voed m'n dochter meestal rond vijven, ga dan koken en neem een wijntje tijdens het koken en ga daarna eten (met glas water).
En in het weekend drinken we wel vaak wijn bij het eten of als de kinderen al slapen. Hangt beetje van voedingschema (of gekolfde melk) af hoe(veel) ik dan drink.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 27 Mei 2021 19:39

Re: Voorbeeldfunctie

Oja, wel gezellig een wijntje tijdens het koken!
<<

Anoniem310

Bericht 27 Mei 2021 19:42

Re: Voorbeeldfunctie

Elke dag drinken vind ik inderdaad hetzelfde als elke dag blowen, of een lijntje snuiven.

Het is niet iets wat ik mijn lijf wil aandoen, of mijn kinderen wil meegeven.

Ik snap dat het maatschappelijk geaccepteerd is, maar voor je gezondheid is het net zo slecht of is alcohol zelfs slechter.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers