Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stoppen met werken

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 02 Jun 2021 16:39

Re: Stoppen met werken

Ik weet dat je het niet als kritiek bedoelt, Marin, en ik weet ook dat ik dit zelf zo opvat, maar ik raak elke keer weer getriggerd door jouw opmerking dat je het zielig vindt als kinderen veel op een KDV zitten. Ik heb het je al eerder zien typen en ik vind het echt een beetje rottig om dat te lezen. Ik weet dat dat bij mij ligt hoor, maar ik wilde het je toch even meegeven. Het geeft mij namelijk het gevoel dat ik mijn kinderen iets aandoe in jouw ogen, iets vervelends. Terwijl mijn kinderen allemaal met heel veel plezier naar het KDV gaan, zoon ging altijd 2,5 dag en mijn dochters drie volle dagen.

Doordat jij soms benoemt dat je dat zielig vindt, geef je mij een gevoel dat ik een foute keuze maak. En nogmaals, ik weet echt dat je niet de bedoeling hebt om een oordeel te geven over situaties van anderen, maar je doet het natuurlijk feitelijk wel. Om feministisch gebied is het gewoon niet zo'n handige opmerking, veel vrouwen voelen zich al door de maatschappij onder druk gezet om enerzijds hun carrière niet op te geven want het is anno 2021 niet meer gebruikelijk om financieel afhankelijk te zijn van je partner, maar anderzijds moet je ook voldoen aan het beeld van zorgzame moeder die overal aan denkt, gezellig met een kopje thee zit te wachten tot de kindjes thuiskomen etc. etc.
Het is al zo'n tweestrijd. Als ik dan zo'n opmerking lees dank denk ik: Ik kan het echt nooit goed doen. Het houdt die tweestrijd enorm in stand.

Je hoeft hier verder niets mee te doen hoor, ik kan me voorstellen dat jij ook met 29824957 vooroordelen te maken hebt per dag, maar ik wilde het gewoon gezegd hebben.

♥♥
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 02 Jun 2021 16:43

Re: Stoppen met werken

Ik heb dus ook op een kinderdagverblijf gewerkt, Elliot, en meerdere kindjes die zelfs 4/5 dagen kwamen en die hadden écht de tijd van hun leven. En ik had kindjes die het wel heel zwaar vonden, maar op den duur zo'n vertrouwensband met de juffen kregen, dat ze daarna wél met plezier komen. Als het kdv het goed doet, is het gewoon een verlengstuk van de zorg thuis. Dus niet schuldig voelen hoor!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 16:44

Re: Stoppen met werken

Ja ik snap het hoor! En goed dat je het zegt. Ik heb het jarenlang geprobeerd niet te zeggen omdat ik anderen niet wil kwetsen, maar ja, het is wel m'n mening. En ik benadruk zelf ook dat ik het écht over m'n eigen kinderen heb.
Ik begrijp heel goed dat de maatschappij anders werkt dan het leven wat ik heb. Daar struggle ik juist ook wel enorm mee hoor. Ik loop er (oa) zelf bij een psych voor. Want hoe fijn ik het ook thuis vind, ik vind het ook lastig dat ik mezelf door die keuze een beetje buiten de maatschappij heb geplaatst. Dus hoe ga ik daar mee om?
En heb ik er wel goed aan gedaan? Was het de juiste keuze? Onze zoon kan momenteel nog geen hele schooldag aan want hij is nooit gewend aan lang van huis. Dus ik twijfel ook of ík het wel goed doe.

Maar echt, ik bedoel het echt voor mezelf en mijn gezin. Ik vind het hartstikke logisch dat de meeste kinderen naar het kdv gaan. Sorry dat ik je dat gevoel geef. Anderen geven mij het gevoel dat ik gestoord ben dat ik gestopt ben. Ook niet leuk. Maar goed dat je het zegt hoor. Dat mag uiteraard.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Jun 2021 16:46

Re: Stoppen met werken

Ik herken dat gevoel deels zeker Marin. Ik vind onder de 1 opvang ook zielig en niet van toegevoegde waarde. M'n zoon gaat straks vanaf 6 maanden, 2 dagen. En dat vind ik ok, omdat de opvang hier super is en hij heel relaxt is. Maar als ik het anders had kunnen regelen, had ik het gedaan. Maar daar kiezen we nu toch niet voor.
Nu gaat m'n dochter met zoveel plezier dat ik juist het idee zou hebben haar wat te ontnemen als ze niet meer zou mogen gaan. En gaat ze straks ook weer lekker 3 dagen. Maar ook dan ben k nog heel blij dat we het zo kunnen regelen dat ze geen heel lange dagen heeft daar.

Los van dat het duurder is, vind ik qua hoeveelheid opvang er geen verschil inzitten of dat bij opa en oma of kdv is.

Edit: ik snap dus ook niet dat jij je zo aangevallen hierop voelt Elliot. Denk dat dat echt bij jou ligt en niet bij Marin. Ondanks dat ik het gevoel van Marin wel snap, doe ik alsnog met plezier m'n dochter en met iets minder plezier m'n zoon 2/3 dagen naar de opvang. Het is onderdeel van de afweging die je maakt. En bij Marin draagt het ertoe bij dat zij deze keuze maken. Ik vind best dat ze dat mag zeggen zonder het verder in te pakken.
<<

Anoniem310

Bericht 02 Jun 2021 17:00

Re: Stoppen met werken

Marin schreef:Ik vind vanaf drie dagen veel voelen. En ik vind het zielig omdat ik het lange dagen vind. En lastig als ik m'n kinderen zolang niet zou zien en dat een ander hen eigenlijk meer ziet dan dat ik zou zien. Maar dat is puur mijn eigen gevoel voor mijn eigen kinderen hoor. Ik heb geen oordeel over anderen en ik realiseer me ook dat voor veel mensen thuisblijven überhaupt geen optie is, financieel niet en voor hun eigen keuze niet, ik geloof zo dat het voor heel veel mensen goed is om te blijven werken.

Fijn dat je zo'n fijn gevoel bij jullie kdv hebt. Ik geloof ook zeker dat dat bestaat.

Maar dat een ander je kinderen meer ziet dan jij, dat is toch sowieso niet snel zo?

Als je kijkt naar de berekening die ik eerder gaf, dan zie je al dat het maar een klein deel van de week is en zo is het voor de meeste Nederlandse kinderen waarvan de ouders werken.

Mij lijkt het juist voor jouw man moeilijk. Hij is de enige kostwinner en moet zijn kinderen vijf dagen per week missen, omdat hij niet in uren terug kan. Hij moet ermee leven dat iemand anders zijn kinderen veel meer ziet en meemaakt dan hij, dat is toch hetzelfde probleem, maar dan ligt de last ervan bij jouw man.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 17:04

Re: Stoppen met werken

Eloise schreef:
Mij lijkt het juist voor jouw man moeilijk. Hij is de enige kostwinner en moet zijn kinderen vijf dagen per week missen, omdat hij niet in uren terug kan. Hij moet ermee leven dat iemand anders zijn kinderen veel meer ziet en meemaakt dan hij, dat is toch hetzelfde probleem, maar dan ligt de last ervan bij jouw man.


Klopt dat is ook lastig voor hem. Dat vindt hij ook. Maar hij is wel blij dat ik er veel ben voor ze. Samen hebben we deze keuze gemaakt voor nu ze zo klein zijn. En we evalueren vaak of het nog werkt. Het idee is nu dat ik over een tijdje (geen vaste tijdsaanduiding) weer ga werken en ik weet ook wat en hoe ik het wil maar voel ook dat ik dat nú nog niet wil. Dus voor nu werkt dit.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 02 Jun 2021 17:09

Re: Stoppen met werken

Maar wat ik lastig vind te begrijpen Marin; als hij het zo lastig vindt, waarom doet hij er dan niet wat aan? De tijd die hij met zijn kinderen had kunnen spenderen, krijgt hij niet weer terug.
Mijn man heeft spijt als haren op zijn hoofd dat hij de eerste 3,5 jaar van L fulltime heeft gewerkt. Hij heeft zoveel van haar gemist. Sinds hij parttime werkt, is hij zoveel gelukkiger en geniet hij oprecht van de tijd met zijn kinderen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 17:12

Re: Stoppen met werken

Je kunt toch ook iets lastig vinden én het accepteren dat het zo is. Hij is er zoveel mogelijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem310

Bericht 02 Jun 2021 17:16

Re: Stoppen met werken

Dee schreef:Maar wat ik lastig vind te begrijpen Marin; als hij het zo lastig vindt, waarom doet hij er dan niet wat aan? De tijd die hij met zijn kinderen had kunnen spenderen, krijgt hij niet weer terug.
Mijn man heeft spijt als haren op zijn hoofd dat hij de eerste 3,5 jaar van L fulltime heeft gewerkt. Hij heeft zoveel van haar gemist. Sinds hij parttime werkt, is hij zoveel gelukkiger en geniet hij oprecht van de tijd met zijn kinderen.

Dat lijkt mij ook. Je kunt niet terug in de tijd, zeker met kleine kinderen is dat het geval. Die eerste jaren komen nooit meer terug.

Als je man het zo moeilijk vindt, dan moet hij nu actie ondernemen, want over een paar jaar is de kleine kindertijd voorbij en gaan zijn kinderen de hele dag naar school.

Werken kun je je hele leven nog, maar deze tijd is zo kostbaar. Wij hadden dat echt allebei niet willen missen. Ik gun mijn man dat net zo hard als dat ik het mezelf gun (en opa en oma trouwens ook, die vinden het net zo fantastisch).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 17:18

Re: Stoppen met werken

Ja zie hierboven dus.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 02 Jun 2021 17:19

Re: Stoppen met werken

Marin schreef:Je kunt toch ook iets lastig vinden én het accepteren dat het zo is. Hij is er zoveel mogelijk.

Maar ik vraag me dan op mijn beurt af waarom je daar niets aan zou doen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 17:23

Re: Stoppen met werken

Dee schreef:
Marin schreef:Je kunt toch ook iets lastig vinden én het accepteren dat het zo is. Hij is er zoveel mogelijk.

Maar ik vraag me dan op mijn beurt af waarom je daar niets aan zou doen?


Omdat het niet echt kan en de behoefte niet zodanig groot is dat hij zich in allerlei bochten gaat wringen daarvoor. Als hij echt echt echt zou willen zou het misschien wel kunnen maar dat hoeft dus niet. No offense maar ik snap ook niet zo goed waarom deze vraag altijd terug komt en het ook echt als een ontzettend vreemde situatie wordt geschetst. Ik vind dat wel meevallen. En ja iets kan je dus best lastig vinden zonder dat je er wat aan hoeft te doen persé toch?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 02 Jun 2021 17:40

Re: Stoppen met werken

Nou, weet niet. Als ik iets lastig vind en er is een mogelijkheid om daar iets aan te doen, dan doe ik dat. Maar daar verschillen we blijkbaar in.
Naja en ik vind het in die zin een rare situatie omdat hij dus aangeeft het lastig te vinden en daar vervolgens niets aan doet. In 'kan niet' geloof ik niet, zeker niet als je een eigen (voor zover mij bekend) goedlopend bedrijf hebt.
Maar wat ik zeg; daarin verschillen we :)
<<

Anoniem310

Bericht 02 Jun 2021 17:46

Re: Stoppen met werken

Ik snap niet zo goed waarom iedereen mag streven naar een fijne situatie die in balans is, maar dat jouw man (en vele andere mannen die de enige kostwinner zijn) het maar moeten accepteren en slikken?

Zijn behoeften zijn toch net zo belangrijk? Jij vindt twee dagen al te veel om je kind bij iemand anders achter te laten, terwijl je man dat vijf dagen in de week moet doen en zich er maar overheen moet zetten.

Ik vind die dubbele moraal zo moelijk te begrijpen. Zoveel mannen hebben later vreselijk veel spijt, omdat ze alles hebben gemist. Waarom zou je daar niets aan willen doen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 17:48

Re: Stoppen met werken

Hij vindt het dus goed zo. Lastig vinden staat niet gelijk aan willen veranderen. Maar als jullie dat niet willen begrijpen, hoeft dat natuurlijk niet.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Jun 2021 18:31

Re: Stoppen met werken

Eloise schreef:Ik snap niet zo goed waarom iedereen mag streven naar een fijne situatie die in balans is, maar dat jouw man (en vele andere mannen die de enige kostwinner zijn) het maar moeten accepteren en slikken?

Zijn behoeften zijn toch net zo belangrijk? Jij vindt twee dagen al te veel om je kind bij iemand anders achter te laten, terwijl je man dat vijf dagen in de week moet doen en zich er maar overheen moet zetten.

Ik vind die dubbele moraal zo moelijk te begrijpen. Zoveel mannen hebben later vreselijk veel spijt, omdat ze alles hebben gemist. Waarom zou je daar niets aan willen doen?



Als Marin haar man daar oké mee is, dan hoef jij je daar toch niet druk om te maken?
Zou een saaie boel zijn hoor als we allemaal volgens jou standaarden zouden leven.
Het zou mijn keuze niet zijn, maar zoals ik werk en leef zal Marin haar keuze niet zijn. Prima toch?
<<

Anoniem310

Bericht 02 Jun 2021 18:56

Re: Stoppen met werken

Ik weet niet of dat zo prima is. Hij vindt het lastig, heeft het er moelijk mee en heeft het gevoel zich in allerlei bochten te moeten wringen als hij meer bij zijn kinderen wil zijn en daarom doet hij het niet.

Dat vind ik nou 'zielig', dat je je kinderen niet op ziet groeien, omdat het niet geaccepteerd is dat je minder dan ft werkt. Dat de kinderen hun vader zoveel moeten missen. Dat je klem zit en niet je eigen keuzes kunt maken, omdat je de enige kostwinner bent.

Waar hebben we het dan over als het gaat over 2 - 3 dagen opvang? Zoveel mannen vertrekken 's ochtends vroeg voordat hun kinderen wakker zijn en zijn pas thuis als hun kinderen alweer slapen, of kunnen net een verhaaltje lezen, een weltrustenkus geven en dat is het.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 02 Jun 2021 19:01

Re: Stoppen met werken

De man van Marin hoeft niet persee ft te werken omdat hij kostwinner is hoor, en als het zijn keuze is om het zo te doen dan is dat toch goed? Daar hoef jij dan echt niks van te vinden.
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 19:04

Re: Stoppen met werken

Eloise schreef:Zoveel mannen vertrekken 's ochtends vroeg voordat hun kinderen wakker zijn en zijn pas thuis als hun kinderen alweer slapen, of kunnen net een verhaaltje lezen, een weltrustenkus geven en dat is het.


Mijn man gelukkig niet. Hij werkt veel en hard maar hij maakt zoontje altijd wakker in de ochtend en we ontbijten samen en brengt hem meestal naar bed. Heeft net nog heerlijk een uur met 'm gezwommen in het water achter ons huis. Voordeel van eigen baas zijn is ook je momenten kiezen wanneer het wél kan.
Hij heeft misschien geen vaste 'papa dag' zoals dat heet maar als hij er is, ís hij er ook.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem310

Bericht 02 Jun 2021 19:11

Re: Stoppen met werken

Dus jouw man kan er wel zijn voor zijn kinderen, terwijl hij ft werkt, maar waarom zou dat dan niet voor andere ouders kunnen gelden die werken?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 19:14

Re: Stoppen met werken

Nu volg ik je niet meer.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Jun 2021 19:22

Re: Stoppen met werken

Jeetje, vermoeiend allemaal.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 02 Jun 2021 19:31

Re: Stoppen met werken

Zodra een man zegt dat ie niet parttime kan werken neemt een vrouw vaak (vanuit schuldgevoel) het leeuwendeel van de zorg op zich.

Dit is niet persoonlijk naar iemand hier bedoeld maar even grofweg geschetst naar hoe de mentaliteit in Nederland grotendeels is, en daar hebben vooral vrouwen last van. Helaas.
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jun 2021 19:34

Re: Stoppen met werken

Ja alleen was de wens van mij er al ruimschoots voordat ik ooit m'n man leerde kennen. En ik heb geen schuldgevoel daarover. Ik heb over veel zaken een schuldgevoel maar dat is er niet eentje van.

Maar statistisch zal je ongetwijfeld gelijk hebben. Maatschappelijk gezien ben ik totaal geen voorbeeld, I know.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 02 Jun 2021 19:34

Re: Stoppen met werken

Ja daarom, het is niet naar iemand persoonlijk.
#teammaple🍁
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers