Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 17 Mei 2021 10:01

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Vorig jaar toen onze zoon werd geboren waren er nog geen vaccins. Wij hebben toen de directe familie (opa’s/oma’s, ooms/tantes) de kleine laten vast houden en alle vrienden en overige familie niet. Iedereen waste netjes z’n handen vooraf en met klachten zeiden ze af. Wij hebben gedaan wat voor ons goed voelde en wilde de familie dit niet ontnemen. Als we hadden moeten wachten op een vaccin hadden de opa’s/oma’s hem pas binnenkort mogen vasthouden, want dan zijn ze volledig ingeënt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kira

Bericht 17 Mei 2021 10:03

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ik denk dat je dan beter je baby kan laten vaccineren want iemand die gevaccineerd is kan het virus net zo goed bij zich dragen en over geven aan een ander.
Ik vind het bizar dat hier zo over nagedacht word.. Zou voor mij einde contact zijn als ik op basis van geen vaccinatie niet op kraamvisite zou mogen komen.
<<

Anoniem316

Bericht 17 Mei 2021 10:52

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Kira schreef:Ik denk dat je dan beter je baby kan laten vaccineren want iemand die gevaccineerd is kan het virus net zo goed bij zich dragen en over geven aan een ander.
Ik vind het bizar dat hier zo over nagedacht word.. Zou voor mij einde contact zijn als ik op basis van geen vaccinatie niet op kraamvisite zou mogen komen.


Het draait niet om jou he? Het gaat om de baby en de kraamvrouw.. :face:
<<

Anoniem303

Bericht 17 Mei 2021 10:58

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Kira: zou je iemand met een koortslip je newborn laten vasthouden? Ik denk namelijk dat dit exact dezelfde afweging is. Alleen is een koortslip zichtbaar en covid niet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Mei 2021 11:12

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Rixt schreef:Kira: zou je iemand met een koortslip je newborn laten vasthouden? Ik denk namelijk dat dit exact dezelfde afweging is. Alleen is een koortslip zichtbaar en covid niet.

Dat is toch niet hetzelfde? Een niet-gevaccineerd persoon is, in tegenstelling tot iemand met een koortslip, in beginsel niet gevaarlijk voor een baby. Geen vaccinatie betekent niet automatisch “drager van het virus en enorm besmettelijk”. Het betekent slechts dat die persoon niet gevaccineerd is. Je vraagt toch ook niet aan je bezoek of ze alle andere vaccinaties van het rijksvaccinatieprogramma wel hebben gehad? Een koortslip is daarentegen per definitie gevaarlijk voor een newborn, dat vind ik echt niet te vergelijken.

Ik zou als kraamvrouw het wel of niet laten vaccineren niet meewegen in mijn besluit of iemand op visite mag komen en de baby mag vasthouden. Verkoudheidsklachten wel, dat is namelijk wel potentieel gevaarlijk.

♥♥
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 17 Mei 2021 11:22

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ik zou nog eerder mijn visite vragen om een sneltest te doen (op mijn kosten uiteraard) dan bepaalde mensen weigeren. Wel of niet gevaccineerd zegt nog steeds niks over of je wel of niet corona kunt krijgen of het kunt overdragen.
Sneltest geeft natuurlijk ook geen garantie maar het is iig iets. En uiteraard mensen met klachten niet laten langskomen maar dat spreekt voor zich denk ik.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 17 Mei 2021 11:35

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Framboos schreef:Vorig jaar toen onze zoon werd geboren waren er nog geen vaccins. Wij hebben toen de directe familie (opa’s/oma’s, ooms/tantes) de kleine laten vast houden en alle vrienden en overige familie niet. Iedereen waste netjes z’n handen vooraf en met klachten zeiden ze af. Wij hebben gedaan wat voor ons goed voelde en wilde de familie dit niet ontnemen. Als we hadden moeten wachten op een vaccin hadden de opa’s/oma’s hem pas binnenkort mogen vasthouden, want dan zijn ze volledig ingeënt.


Wij hebben het ook zo gedaan. En zo zou ik het nu weer doen. Dus of iemand gevaccineerd is of niet zou voor mij niet uitmaken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Mei 2021 11:38

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Carra schreef:
Framboos schreef:Vorig jaar toen onze zoon werd geboren waren er nog geen vaccins. Wij hebben toen de directe familie (opa’s/oma’s, ooms/tantes) de kleine laten vast houden en alle vrienden en overige familie niet. Iedereen waste netjes z’n handen vooraf en met klachten zeiden ze af. Wij hebben gedaan wat voor ons goed voelde en wilde de familie dit niet ontnemen. Als we hadden moeten wachten op een vaccin hadden de opa’s/oma’s hem pas binnenkort mogen vasthouden, want dan zijn ze volledig ingeënt.


Wij hebben het ook zo gedaan. En zo zou ik het nu weer doen. Dus of iemand gevaccineerd is of niet zou voor mij niet uitmaken.


Idem dito, maar ik kan me nu in dit stadium nu veel grootouders etc wel gevaccinneerd zijn wel voorstellen dat je daarin onderscheid maakt. Het is toch wel echt fijner, beide kanten op overigens (ook voor de grootouders bedoel ik, dat zij minder risico lopen, niet alleen moeder en kind). Maar voor ons destijds was het nog niet aan de orde en vond ik het prima dat mensen zonder klachten haar vasthielden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Mei 2021 12:02

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Voor mij zou vaccinatie niet doorslaggevend zijn. Ik denk dat ik vasthouden de eerste weken gewoon niet zou doen. Ik zou wel bezoek ontvangen. Wellicht ook vragen om een sneltest de eerste paar weken. Hoeveel meerwaarde heeft het om een baby vast te houden, als het jou (terecht en begrijpelijk) bang maakt dat de baby ziek kan worden. Op een gegeven moment breng je je baby naar het kinderdagverblijf en daar zijn ook leidsters die al dan niet gevaccineerd zijn. Dat weet je dan ook niet. En dan moet je het loslaten. En dat voelt dan waarschijnlijk ook anders dan bij een pasgeboren baby. Ik zou zeggen wel kijken, maar niet aanraken. De baby is sowieso niet gebaat bij vastgehouden worden door andere mensen dan de ouders. En kijken naar een baby en dan vooral kijken naar je kleinkind/ neefje/nichtje in de armen van je zoon/dochter/broer/zus is ook al heel veel waard.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Mei 2021 12:07

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Voor die zeggen een sneltest, hoe doe je dat dan met de kraamzorg en ggd en verloskundige die langs komen en je baby vast houden
Afbeelding
<<

Anoniem308

Bericht 17 Mei 2021 12:10

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Poeh een sneltest laten doen voor kraamvisite? Dan maar geen kraamvisite hoor. Wij hebben vorig jaar heel erg weinig kraamvisite gehad omdat het midden in de eerste golf was. We hielden afstand van ons bezoek, zaten veelal buiten ook. De grootouders mochten rond 6 weken hem voor het eerst vasthouden. Rond drie maanden meer mensen.
Maar zoveel bezoek en van hand tot hand als mijn dochter is hij nooit geweest.

voor mij zou vaccineren wel of niet niet leidend zijn, wel het hebben van klachten.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Mei 2021 12:19

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Zo letterlijk bedoelde ik het niet. Ik zou het natuurlijk niet aan professionals vragen. Zij gebruiken waarschijnlijk ook mondkapjes. Ik bedoelde meer ter geruststelling bij bezoek waarvan je weet dat ze veel contacten hebben. Ik zou het bezoek sowieso vragen de 1,5 meter afstand te houden en mij en de baby niet aan te raken en zoveel mogelijk buiten zitten. Dan is ook een sneltest niet nodig.

Mijn stiefdochter van 18 komt hier vanmiddag en ik ga haar helpen met voorbereiding van haar eindexamen. Ik vraag dan wel of ze zich even test. Geen garantie natuurlijk, maar toch vind ik het fijn dat ze op het moment dat ze bij me binnenstapt een negatieve test heeft.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 17 Mei 2021 12:41

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ouders en schoonouders mochten direct komen en vasthouden. Andere familie pas na een maand. L. is van januari en overig kraambezoek komt nu een beetje op gang. Hij kan nu wel wat hebben.
<<

Kira

Bericht 17 Mei 2021 13:08

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Elliot schreef:
Rixt schreef:Kira: zou je iemand met een koortslip je newborn laten vasthouden? Ik denk namelijk dat dit exact dezelfde afweging is. Alleen is een koortslip zichtbaar en covid niet.

Dat is toch niet hetzelfde? Een niet-gevaccineerd persoon is, in tegenstelling tot iemand met een koortslip, in beginsel niet gevaarlijk voor een baby. Geen vaccinatie betekent niet automatisch “drager van het virus en enorm besmettelijk”. Het betekent slechts dat die persoon niet gevaccineerd is. Je vraagt toch ook niet aan je bezoek of ze alle andere vaccinaties van het rijksvaccinatieprogramma wel hebben gehad? Een koortslip is daarentegen per definitie gevaarlijk voor een newborn, dat vind ik echt niet te vergelijken.

Ik zou als kraamvrouw het wel of niet laten vaccineren niet meewegen in mijn besluit of iemand op visite mag komen en de baby mag vasthouden. Verkoudheidsklachten wel, dat is namelijk wel potentieel gevaarlijk.


Nou dit dus. Een koortslip is echt niet hetzelfde. Als je geen klachten hebt kun je idd ook corona hebben, maar dat geldt met verkoudheid of een griepje ook zo. En ik snap dat je met een newborn voorzichtig bent maar mensen weigeren omdat ze niet gevaccineerd zijn zou mij echt te ver gaan.
<<

Anoniem308

Bericht 17 Mei 2021 13:15

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ik denk dat het überhaupt een perspectief biedt dat newborns heel kwetsbaar zijn. Onze kraamhulp adviseerde überhaupt de eerste 48 uur alleen door ons te laten vasthouden. Het RS virus is volgens mij veel gevaarlijker dan covid.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Mei 2021 13:27

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Volgens mij zegt Birdie nergens dat niet-gevaccineerde personen er niet in komen. Alleen dat ze afstand zou houden en het kind wellicht niet mogen vasthouden. Zou dat voor jou ook einde vriendschap betekenen?

En als niemand (zowel gevaccineerd als niet-gevaccineerd) het kind mag vasthouden (of bijv. alleen grootouders)? Ik zou trouwens gewoon altijd de keuze van ouders hierin volgen en me daarover niet gekwetst voelen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 17 Mei 2021 13:29

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ik vind het goed dat TO en andere hier bewust over nadenken. Het moet namelijk voor de kraamvrouw goed voelen. Onze zoon is voor corona geboren en toen vond ik het al niet fijn dat iedereen hem vasthield. Ik wilde absoluut niet dat hij van arm naar arm ging. Dus hij is de eerste dagen ook enkel door ons vastgehouden (oke en de dokter en kraamhulp wanneer nodig). En de derde dag heeft opa hem voor het eerst vastgehad en daarna andere directe familie. Verder stimuleerden wij het niet en boden we het ook niet uit onszelf aan. Kraamvisite moest er dus echt naar vragen.

Laatste tijd ook meerdere keren op kraamvisite geweest en meestal was het afstand houden en baby niet vasthouden. Heb het zelf ook nooit gevraagd en ben altijd begripvol geweest naar de keuze van de nieuwgebakken ouders. Het is hier nooit reden geweest om een vriendschap te beeindigen hoor. Ook als ze liever geen kraambezoek ontvangen, snap ik dat helemaal. Het is toch logisch om gewoon voorzichtig te zijn met je kind.

Dus wat andere ervan denken, boeiend, doe wat goed voelt voor jou!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 17 Mei 2021 13:35

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ik heb de laatste tijd ook wat kraambezoeken gehad en ging er helemaal vanuit dat ik de baby níet vast zou houden. Vind dat ook volkomen logisch in een tijd waarin je allemaal afstand houdt en heb me dus ook geen moment rot gevoeld over het feit dat ik de baby niet vast mocht houden en pas veel later welkom was voor kraambezoek.
Dus ik denk echt dat het je goed recht als ouders van een pasgeboren baby is om hierin je eigen weg te bepalen.
<<

Kira

Bericht 17 Mei 2021 13:54

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Lot schreef:Volgens mij zegt Birdie nergens dat niet-gevaccineerde personen er niet in komen. Alleen dat ze afstand zou houden en het kind wellicht niet mogen vasthouden. Zou dat voor jou ook einde vriendschap betekenen?

En als niemand (zowel gevaccineerd als niet-gevaccineerd) het kind mag vasthouden (of bijv. alleen grootouders)? Ik zou trouwens gewoon altijd de keuze van ouders hierin volgen en me daarover niet gekwetst voelen.


Ik vind het prima om op visite te komen, afstand te bewaren en hoef een baby ook niet perse vast te houden als ze nog echt klein zijn. Maar als er expliciet verschil wordt gemaakt tussen mij en iemand die gevaccineerd is dan denk ik wel dat die vriendschap sterk bekoeld.
<<

Anoniem303

Bericht 17 Mei 2021 14:11

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Elliot schreef:
Rixt schreef:Kira: zou je iemand met een koortslip je newborn laten vasthouden? Ik denk namelijk dat dit exact dezelfde afweging is. Alleen is een koortslip zichtbaar en covid niet.

Dat is toch niet hetzelfde? Een niet-gevaccineerd persoon is, in tegenstelling tot iemand met een koortslip, in beginsel niet gevaarlijk voor een baby. Geen vaccinatie betekent niet automatisch “drager van het virus en enorm besmettelijk”. Het betekent slechts dat die persoon niet gevaccineerd is. Je vraagt toch ook niet aan je bezoek of ze alle andere vaccinaties van het rijksvaccinatieprogramma wel hebben gehad? Een koortslip is daarentegen per definitie gevaarlijk voor een newborn, dat vind ik echt niet te vergelijken.

Ik zou als kraamvrouw het wel of niet laten vaccineren niet meewegen in mijn besluit of iemand op visite mag komen en de baby mag vasthouden. Verkoudheidsklachten wel, dat is namelijk wel potentieel gevaarlijk.

In beide gevallen is het een wel overwogen keuze om het níét te willen. En in beide gevallen is het mijns inziens gewoon goed recht van de ouders om dat aan te geven. Alleen waar bij het risico van een koortslip het volste begrip is, is het bij het risico op corona ineens allemaal moeilijk te begrijpen, dat blijkt wel uit de eerste reactie van Kira. Andermans newborn vasthouden, of überhaupt langs mogen komen, is niet een verworven recht ofzo.
<<

Kira

Bericht 17 Mei 2021 14:18

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Rixt, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Maakt niet uit overigens. Maar een vaccinatie zegt niks over het wel of niet bij je dragen van het virus. Daarom zou ik er dus weinig tot geen begrip voor hebben als iemand die gevaccineerd is de baby wel mag vast houden, en ik als niet gevaccineerde niet. We kunnen namelijk allebei dat virus overdragen aan de baby. Een koortslip heeft hier echt geen fluit mee te maken, is gewoon totaal iets anders.

Dat een ouder zelf de afweging maakt of haar baby überhaupt wordt vast gehouden, door wie dan ook, staat hier ook helemaal buiten, aangezien het topic gaat over niet-gevaccineerde bezoekers. Ik zou dat namelijk echt als een kul argument zien en in het vervolg heel anders tegen die persoon aan kijken.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Mei 2021 14:19

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Oh maar dat ben ik helemaal met je eens Rixt, dat het het recht van de ouders is om aan te geven dat ze geen visite willen of dat de visite de baby niet mag vasthouden. Uiteraard.

Het enige wat ik niet begrijp is de vergelijking tussen iemand die niet gevaccineerd is en iemand met een koortslip. Jij zegt dat dat precies hetzelfde is, maar dat vind ik niet en dat volg ik ook niet. Maar goed, maakt verder ook niet uit, uiteindelijk is het aan de ouders van de baby en zij hoeven niet eens een reden te hebben om geen visite te willen of de baby bij zich te houden. Dat is hun keuze, ongeacht de motivering.

♥♥
<<

Anoniem303

Bericht 17 Mei 2021 14:30

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Kira, ik dacht dus dat je, als je gevaccineerd was, het virus nog nét zo veel over kunt dragen als wanneer je niet gevaccineerd bent, maar ik heb me hier van het weekend wat neer over ingelezen, en dit is dus niet zo. De kans om het virus te krijgen én verspreiden is dus echt wel een heel stuk kleiner als je eenmaal gevaccineerd bent.

De vergelijking met de koortslip is misschien niet helemaal een juiste. Maar ik blijf er wel bij dat ook geen vaccinatie hebben dus prima een legitieme reden is om kraambezoek te weigeren.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 17 Mei 2021 14:35

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Ik merk nu dat we eigenlijk helemaal niet zoveel kraambezoek krijgen. We hebben best wel veel post cadeautjes gekregen en die mensen komen nu ook niet meer (verwacht ik). Opa's en oma's hebben hem vast mogen houden, net als onze broers en zussen en beste vrienden. Verder ligt hij meestal gewoon lekker te slapen,als wel al bezoek krijgen haha.
⁠♡♡♡
<<

Kira

Bericht 17 Mei 2021 14:43

Re: Kraambezoek en niet-gevaccineerde bezoekers

Rixt, de kans is kleiner maar hij is er wel. Het maakt mij verder niet uit wat iedereen een legitieme reden vind. En ben regelmatig op kraamvisite geweest, dan lag de baby in bed en zag ik een mutsje en verder niks, dat maakt me ook helemaal niks uit. Maar als iemand mij gaat weigeren omdat ik niet gevaccineerd ben, dan is het voor mij ver klaar.
Ik moet zeggen dat het dus ook echt puur hypothetisch is, want ik ken niemand die zo stellig pro vaccineren is dat ze iemand zouden weigeren. En heel officieel mag het niet eens. Maar goed, wie je in je huis laat is natuurlijk eigen keus.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers