Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


MTB topic

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 08 Mei 2021 10:16

MTB topic

Hier kunnen we lekker kletsen over mountainbiken. Ik zie het regelmatig voorbij komen maar kon er nog geen topic over vinden. Wat zijn je leukste routes of andere handige tips?
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 08 Mei 2021 10:19

Re: MTB topic

Oh ja ik zal zelf ff beginnen. Ik heb onlangs een mountainbike gekocht, tweedehandsje via marktplaats. Ik weet nog niet zeker of ik het echt leuk vind namelijk dus ik kan altijd nog een betere kopen.

Deze route vond ik de leukste die ik tot nu toe heb gefietst maar wel pittig voor een beginner: https://www.mtbroutes.nl/gelderland/ede

Hier in de omgeving (Brabant oost) liggen ook veel mooie routes, zowel kort als lang dus ik kan hier voorlopig wel even vooruit maar vind het ook prima om de fiets mee te nemen en wat verder van huis te gaan.

Iemand de route op de Loonse en Drunense duinen al wel eens gedaan? Die wil ik binnenkort gaan fietsen.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 08 Mei 2021 10:21

Re: MTB topic

Nog een vraag: ik gebruik m’n mountainbike nu ook voor lange stukken over de weg gewoon, om conditie op te bouwen maar hier is een mountainbike natuurlijk niet per se voor gemaakt. Is dat slecht voor m’n fiets?
<<

Anoniem309

Bericht 08 Mei 2021 10:31

Re: MTB topic

Toet schreef:Nog een vraag: ik gebruik m’n mountainbike nu ook voor lange stukken over de weg gewoon, om conditie op te bouwen maar hier is een mountainbike natuurlijk niet per se voor gemaakt. Is dat slecht voor m’n fiets?


Dat hoeft niet slecht te zijn, mits je goede banden hebt die meer geschikt zijn voor de weg. Als je banden hebt met noppen slijten die namelijk snel, maar er zijn ook banden met een glad gedeelte en deze zijn meer geschikt om over de weg mee te rijden. Mijn man en ik hebben ook allebei een mountainbike maar fietsen altijd over de weg omdat er in onze omgeving geen goede paden zijn.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Mei 2021 11:28

Re: MTB topic

Ik heb een aantal weken geleden de Holterberg gefietst, samen met drie vriendinnen. De heenreis echt over de weg en de terugreis een MTB route door het bos. Prachtig en ontzettend leuk! In totaal was dit iets van 25 km en prima te doen, op een paar flinke klimmetjes na.

Afgelopen weekend met mijn man bij Gasselte/Gieten wezen mtb-en. Het plan was de MTB route (rood) van 28 kilometer maar ergens op het einde is er iets misgegaan en werden het er uiteindelijk 35. Een prachtige route, met heel veel afwisseling: bos, heide, langs het water maar ook een paar heftige klimmetjes. Erg leuk en ook zeker een aanrader!

Ik twijfel om zelf een MTB te kopen. Wil dan graag een Canyon, maar deze zijn momenteel gewoon niet tot nauwelijks leverbaar.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Mei 2021 11:29

Re: MTB topic

Toet schreef:Nog een vraag: ik gebruik m’n mountainbike nu ook voor lange stukken over de weg gewoon, om conditie op te bouwen maar hier is een mountainbike natuurlijk niet per se voor gemaakt. Is dat slecht voor m’n fiets?

Nee hoor, zeker niet! Een MTB kun je prima ook op de weg gebruiken, het fietst alleen wat zwaarder dan een racefiets.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 08 Mei 2021 12:38

Re: MTB topic

In het bos/de duinen bij Bergen en Schoorl heb je ook een mooi pad van 14km om te fietsen!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 08 Mei 2021 12:59

Re: MTB topic

Oeh leuk!

Ik fiets heel veel met m'n MTB over de weg. Wissel nooit banden.

Wel een helm op hoor!

Heb je een MTB met 29" wielen gekocht?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 08 Mei 2021 14:04

Re: MTB topic

Ik heb nu twee keer op de oude mtb van mijn man gereden, en dan met het hele gezin een stukje. Ik vind het erg leuk, maar heb dan ook schoenen met klikpedalen en dat vind ik doodeng. Ik kan daar nog niet goed genoeg mee omgaan.
Hier in de buurt is een super leuk parcours (dak van Netersel) , maar veel te moeilijk voor mij, zelfs mijn man kan het nog niet helemaal fietsen zonder zijn voet ergens een keer aan de grond te moeten zetten. Er zijn wel korte stukjes die de kinderen daar helemaal geweldig vinden.
Ik vind het in het bos, en dan met single tracks wel echt het leukst.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Mei 2021 16:32

Re: MTB topic

Ik fiets sinds driekwart jaar elk weekend met een (zelf opgericht) clubje hier in de buurt over de hei en door de bossen.

Super fijn om in de herfst en winter te doen. Met regenachtig weer vindt ik het fijner dan op m’n racefiets. Straks met mooi weer blijf ik in het weekend MTB’en en door de week op de racefiets.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 08 Mei 2021 17:32

Re: MTB topic

Ik heb sinds een jaar een eigen passende dames mtb, erg blij mee. Daarvoor had ik een oude van mijn vriend maar die was eigenlijk net wat te groot. Met mijn eigen voel ik me zekerder en hij zit en fietst fijner. Vandaag heb ik in Havelte de blauwe route gereden van ca 15 km, eerste stuk heeft erg veel hobbels en vond ik niet zo leuk maar het laatste stuk met heuvels wel. In Ede kom ik ook wel eens maar weet even niet meer welke kleur ik daar heb gereden. Zelf woon ik in Brabant en daar heb ik de kortere route (niet de zwarte) in de Drunense duinen een paar keer gedaan, die is leuk. In Best 1x gereden was ook leuk geloof ik voor zover ik me nog kan herinneren. 1x in Maashorst rondom Herpen maar die was toen zwaar met veel mul zand. Verder fiets ik af en toe wat bij ons in de buurt, daar ligt wel een route maar vind ik niet zo heel boeiend.
Laatst gewijzigd door Vajen op 08 Mei 2021 20:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3159

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 08 Mei 2021 19:03

Re: MTB topic

Ik kan niet helemaal meeschrijven in dit topic, maar lees wel graag mee.
Ik heb een racefiets, hoop dit aan het einde van de zomer weer op te kunnen pakken.
Wij wonen in Arnhem, dus lekker dichtbij de Veluwe met echt prachtige routes. Mijn man heeft een cyclecross (hybride mountainbike/racefiets) en gaat ook regelmatig naar Nijmegen/Groesbeek. Ook prachtig daar.

Have fun dames!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 23 Jul 2019 11:11

Bericht 08 Mei 2021 22:40

Re: MTB topic

Ik heb ook een mtb. Gebruik hem veel in het najaar. In de bossen, op mtb routes, door weilanden etc.. maar ook gewoon op de weg. Ik vind alleen de vaste mtb routes rijden niet zo, ik maak vaak een route op komoot en zoek bewust naar andere paden en maak dan vaak een combinatie met stukken vaste mtbroutes erin (ik let daarbij wel altijd op of je er legaal mag fietsen).

Misschien handig: als je van plan bent vaste mtb routes te rijden check van te voren of je een vignet nodig hebt. Op de Utrechtse heuvelrug heb je er 1 nodig (7,50 per jaar), in een aantal bossen van natuurmonumenten (dacht 12 euro per jaar) ook en bij Den Treek- Henschoten (weet ik de prijs niet van). Dit zijn aparte vignetten.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 09 Mei 2021 02:17

Re: MTB topic

Ik rijd zo'n 5 jaar MTB. Wel ben ik een echte mooi weer rijder en zie je mij in de winter nauwelijks in de bossen (ook omdat wielrenners dan ineens massaal gaan MTB-en, gaan treintjes rijden en de routes kapot rijden, ze hebben weinig trailrespect).
Als MTB heb ik een Trek x-caliber 9 (hardtail). Niet en hele dure maar eigenlijk een goed instapper.

Qua vaste routes heb ik er nu zo'n 30 verschillende gehad van de 230. Dit klinkt wellicht weinig, maar vergeet niet dat je steeds verder weg moet voor routes die ik nog niet heb gehad. Hier in Oost Brabant / Noord Limburg / Nijmegen liggen veel routes. De kwaliteit van de routes verschilt enorm. Zo mag Schijndel en Loosbroek van mij opgeheven worden want vrijwel constant over landbouwpaden fietsen heeft niets met mountainbiken te maken. Die zijn vast leuk op een gravelbike.
Het pittigst was tot nu toe Appelscha (bosberg), Nijmegen en Groesbeek. Met name Groesbeek is gaaf en dan specifiek het Traumapad (een afdaling van 1,5 km met kombochten). Binnenkort wil ik daar weer naar terug om ook Mook te gaan doen waarbij je over een nieuw bikepark gaat.

Ook leuk is het om georganiseerde toertochten te rijden. Dat kan nu vanwege corona niet, maar die tochten zijn door een lokale verenig uitgezet waardoor je op paadjes komt waar je normaal gesproken niet zo snel zou komen.
Uiteraard is het vaak ook mogelijk om van die tochten en gpx-bestand te downloaden zodat je de route ook ongeorganiseerd zooi kunnen fietsen.

@ Toet, heb je Best, Overloon en Sint-Oedenrode al gehad?
Bij Best is met name de rode lus leuk en vrij technisch. Net een achtbaan (wel drukke route in het weekend), Overloon heeft van alles wat (klimmetjes, singletracks en op het einde als ten minste bij het Oorlogsmuseum begint een paar forse korte klimmen), Sint-Oedenrode is ideaal om je bochtenwerk te oefenen (veel slingerende bochtjes).
Loonde en Drunense duinen staat ook op mijn lijstje om nog een keertje te doen. Ik weet wel dat je die routes niet moet doen tijdens een lange droge periode want dan is het een zandbak daar. Je hebt er ook een vignet van Natuurmonumenten voor nodig (kun je bijv kopen in een plaatselijk hotel).
<<

Utah

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 06 Sep 2019 22:21

Bericht 13 Mei 2021 07:39

Re: MTB topic

Ik ben al een geruime tijd aan het zoeken naar een mtb, wat een drame is dat. Fietsenwinkels in de buurt hebben al m'n telefoonnummer dat wanneer er iets komt wat passend is dat ze bellen... maar bij de meeste hebben ze al een wachtlijst die maar niet korter wordt.
Ik heb regelmatig de mtb van mm schoonzus geleend maar sinds hun kinderen ook fietsen heeft ze hem terug.
Ik ben 3 jaar geleden nog over de kop geslagen gewoon op het asfalt (als ik alleen fiets ga ik nooit de bossen in met de angst te vallen en geen hulp te kunnen krijgen) nog geen kilometer van huis. Resultaat gebroken elleboog, zwaar gekneusde hand, gekneusd borstbeen en de gehele voorkant geschaafd. Heb nu nog wel een lichte angst om weer voluit te gaan.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 13 Mei 2021 16:16

Re: MTB topic

@ Utah, dat is vervelend. Een tip op YouTube zijn enorm veel instructievideos te vinden om je rijtechniek te kunnen verbeteren.
Check die eens want als je een goede techniek op de fiets gebruikt krijg je ook steeds meer zelfvertrouwen. Ten minste dat is mijn ervaring.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 13 Mei 2021 16:18

Re: MTB topic

Ik heb een keer een clinic bij Sanne van Paasen gevolgd. Echt superveel opgestoken en kreeg gedurende de clinic steeds meer vertrouwen...tot ik over de kop vloog. Maar toch. Daarna ging het toch beter en durf ik nu veel harder over de MTB paden.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 13 Mei 2021 16:36

Re: MTB topic

Ik heb vandaag op de Utrechtse heuvelrug gefietst, ik vond het echt doodeng, maar wel heel leuk. De afdalingen durf ik echt nog niet goed.
Helaas was het wel heel druk, voel me dan wel heel ongemakkelijk, met een file achter ons aan (we waren met de kinderen).
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 23 Jul 2019 11:11

Bericht 13 Mei 2021 17:11

Re: MTB topic

Jip schreef:Ik heb een keer een clinic bij Sanne van Paasen gevolgd. Echt superveel opgestoken en kreeg gedurende de clinic steeds meer vertrouwen...tot ik over de kop vloog. Maar toch. Daarna ging het toch beter en durf ik nu veel harder over de MTB paden.


Ja dat soort clinics helpen veel meer dan YouTube filmpjes. Ik mountainbike al heel lang en heb jaren terug een clinic gehad van Daphny vd. Brand. En ondanks dat ik al jaren op de mtb zat, inclusief trainingen bij de wielerclub toendertijd heb ik van haar nog net even wat extra tips gehad. Afhankelijk van waar je woont worden er wel meer clinics gegeven, meestal kun je dan ook een fiets erbij huren eventueel.

Helaas weet ik wel dat een keer hard vallen je bang kan maken. Ik ben zelf in september gevallen, ook met de mtb, op de weg. Mijn helm kon direct de vuilnisbak in, ik had meerdere middenhandsbeentjes gebroken, elleboog gekneusd, veel schaafwonden etc.. De eerste keer dat ik weer ging fietsen, op de gravelbike gewoon op de weg Ipv direct het veld weer in, zat ik ook heel bangig op de fiets, maar ik ben daar na een paar keer weer meer dingen gaan doen en durven en zoek de grenzen weer heel erg op. Maar je moet daar wel echt doorheen en blijven fietsen, indien mogelijk.
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 23 Jul 2019 11:11

Bericht 13 Mei 2021 17:25

Re: MTB topic

MrsMath schreef:Ik heb vandaag op de Utrechtse heuvelrug gefietst, ik vond het echt doodeng, maar wel heel leuk. De afdalingen durf ik echt nog niet goed.
Helaas was het wel heel druk, voel me dan wel heel ongemakkelijk, met een file achter ons aan (we waren met de kinderen).


De Utrechtse Heuvelrug is op zon- en feestdagen echt veel te druk. Ik kom daar niet meer op dagen als vandaag. Ook niet met de racefiets.

In maart was ik in Overloon, daar heb ik toen het mtb parcours gereden op een doordeweekse dag en later nog stukken ervan in het weekend, ik vond het daar lekker rustig en voor beginners is het daar ook wel te doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 13 Mei 2021 17:40

Re: MTB topic

Utrechtse heuvelrug, routes van Nijmegen, Best etc... Kun je het beste mijden in het weekenden en feestdagen. Veels te druk dan. Die routes rijd ik ook liever doordeweeks.

Met kinderen is de kinderroute van Ede een optie. Op die route horen anderen bikers rekening te houden met kinderen. Vergis je niet dit is geen vlakke route en het heeft echt wel wat uitdagende stukken.

Overloon heb ik een paar weken geleden op een zondag gereden en ik ben maar een paar bikers tegengekomen.

Tip mijd de routes in de weekenden die hoog in de ranglijst op mtbroutes.nl staan. Daar is het meestal druk dan.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 13 Mei 2021 18:11

Re: MTB topic

Kinderroute Ede gaan we zaterdag doen.
Vandaag was iedereen ook heel aardig hoor, we gingen ook zo goed mogelijk aan de kant.
En we zijn er nu op vakantie, dus tja, dan nemen we de drukte zoals het komt.
L 7-10-2011
N 23-5-2013

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers