Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Houten tafel schilderen

<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 05 Mei 2021 22:03

Houten tafel schilderen

Hallo mensen,

Muren heb ik al wel geverfd in mijn leven, maar meubels nog nooit. Ik zag laatst al tips aan Carrie, maar ik wil geen krijtverf, dus ik dacht: laat ik eens gek doen en een topic openen.

Ik heb een ronde, houten tafel van Hay (overgekocht van een vorige bewoner). Hij is zwart, een beetje mat. De bovenkant heeft best veel beschadigingen en ik wil hem dus opnieuw schilderen. Zo donker past eigenlijk ook niet echt bij mijn inrichting. Ik wil wat de poten grijs/groen schilderen en het blad wat lichter maken.

Ik wil een schuurmachine huren met afzuigsysteem. Weet iemand hoe goed of slecht dat werkt?

En wat zijn verder tips? Met wat voor korrel schuren? Ik heb nogal weinig ruimte en het heeft mijn voorkeur om hem niet uit elkaar te halen. Is dat heel dom? Tips voor goede verf (qua merk)? Ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik hoor alles graag.

Alvast bedankt!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 05 Mei 2021 22:31

Re: Houten tafel schilderen

Waarom zou je een schuurmachine huren? Wat kost dat? Kun je er niet beter een kopen? Altijd handig om in huis te hebben! Ik heb verder geen tips en doe altijd maar wat. Ik heb onze vorige meubels ook geverfd en vond wel dat de tafel ontzettend snel beschadigde terwijl we ons goed hadden laten adviseren in de verfwinkel. Een tafel is daar gewoon gevoeliger voor maar het kan vast beter. Ik was ook niet echt zuinig op die tafel ofzo, gebruikte geen onderzetters, je kent het wel.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 05 Mei 2021 22:43

Re: Houten tafel schilderen

Kost maar veertien euro voor een dag en ik heb achtendertig vierkante meter die ik niet wil besteden aan een schuurmachine 😅.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 05 Mei 2021 22:43

Re: Houten tafel schilderen

Oh ja, ik zou het dus wel aardig vinden als de tafel een beetje tegen een stootje kan daarna. Wat had jij voor verf gebruikt?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 05 Mei 2021 22:53

Re: Houten tafel schilderen

Ah ok, dat is niet duur dus ik snap het! Ik heb geen flauw idee welke verf ik had. Ik ga altijd gewoon naar de verfwinkel, drink een bak koffie en ouwehoer wat met die mannen en koop wat zij zeggen dat het beste is. Je hebt dus helemaal niks aan mij.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 05 Mei 2021 23:02

Re: Houten tafel schilderen

Ik heb in deze situatie inderdaad vrij weinig aan je, maar toch gezellig dat je je informatie met me komt delen! Ik kan ook naar zo’n verfwinkel hoor, maar ik vind het ook wel lekker als ik dan enig idee heb van waar het over gaat.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 06 Mei 2021 09:17

Re: Houten tafel schilderen

Ik zou een lichte korrel nemen en een zijdeglans lak. Dat neemt fijner af dan een matte lak en kan vaak ook wat beter tegen een stootje. (als je lak wil, natuurlijk)

Onze tafel (nieuw steigerhout) heb ik geverfd met een dekkende beits (zwart, voor de tafelpoot) en een transparante beits (eiken voor het blad, hierdoor is de nerf zichtbaar gebleven).
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 06 Mei 2021 09:41

Re: Houten tafel schilderen

Ik ga er even vanuit dat de hechting van de huidige verf nog goed is, dat deze niet afbladdert dus. In dat geval volstaat het om hem even op te schuren met een korrel 240 en vervolgens twee keer te lakken. Idealiter schuur je hem tussen de twee verflagen nog een keer licht op, dat mag weer met korrel 240. Daarvoor moet de eerste laag wel goed drogen, waardoor je dit niet op dezelfde dag kunt doen.

Nog een paar losse tips:
- Goede kwaliteit verf maakt echt een verschil vind ik, zowel qua aanbrengen als qua eindresultaat. Ik werk zelf het liefst met Sikkens of Sigma.
- Ik heb ook goede ervaringen met verf.nl, die bieden scherpe prijzen voor de hogere kwaliteit merken
- Een schuurmachine met afzuiging helpt zeker, maar het wordt nog steeds erg stoffig.
- Omdat je de tafel niet kaal hoeft te schuren kun je dit ook prima met de hand doen. Duurt iets langer, maar het wordt veel minder stoffig, en het scheelt weer geld.

Mocht de verf wel afbladderen, dan kun je beter eerst een keer met een iets grovere korrel als 120 schuren en beginnen met een laag grondverf. En daarna alsnog bovenstaande procedure volgen.

En leuk dat je dit gaat doen! Al met al is het een relatief makkelijke klus die wel heel veel voldoening geeft.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 10:09

Re: Houten tafel schilderen

Bedankt voor de tips! Ik ga hem denk ik dinsdag schilderen en ga zeker wat duurdere verf kopen als ik hier zo lees.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 09 Mei 2021 13:19

Re: Houten tafel schilderen

Ik weet niet wat voor hout het is, maar het kan ook mooi zijn om het blad kaal te schuren en alleen in de olie te zetten. Dus alleen de poten een kleur geven met een matte of zijdeglans lak. Als je het blad goed verzadigt met olie (kan gewoon met babyolie bijvoorbeeld) en je krijgt er toch een keer een vlek op, kun je het op die plek licht opschuren met de hand en er dan wat nieuwe olie op doen.

Als je het hout niet helemaal kaal hoeft te schuren, zou ik gewoon met de hand schuren trouwens. Succes!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 13:30

Re: Houten tafel schilderen

Pineco schreef:Ik weet niet wat voor hout het is, maar het kan ook mooi zijn om het blad kaal te schuren en alleen in de olie te zetten. Dus alleen de poten een kleur geven met een matte of zijdeglans lak. Als je het blad goed verzadigt met olie (kan gewoon met babyolie bijvoorbeeld) en je krijgt er toch een keer een vlek op, kun je het op die plek licht opschuren met de hand en er dan wat nieuwe olie op doen.

Als je het hout niet helemaal kaal hoeft te schuren, zou ik gewoon met de hand schuren trouwens. Succes!


Ik kan niet zo goed inschatten wat voor hout eronder zit. Dat zou ik ook best graag willen namelijk, omdat ik houtlook mooier vind dan een geverfde look. Ik kan het ook gewoon proberen natuurlijk.

Leuke tip!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 09 Mei 2021 13:37

Re: Houten tafel schilderen

Ik heb zo'n vermoeden dat de buitenkant van jouw tafel een fineer laag of vergelijkbaar heeft en aan de buitenkant geen echt hout is, klopt dat? Zo ja, dan kan je dat beter niet teveel schuren, hoeft zeker niet kaal. Misschien krijg je door fineer te schuren zelfs juist krassen, dit weet ik niet zeker. Ik zou het zelf niet eens schuren (als het dus fineer heeft) maar goed ontvetten en daarna gewoon beginnen met verven.

Edit: Ik weet niet welke variant je hebt maar hier staan bijvoorbeeld de materialen erbij vermeld https://www.hayonlinewinkel.com/nl/hay- ... 0_x_h49_cm
Laatst gewijzigd door Vajen op 09 Mei 2021 13:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 09 Mei 2021 13:38

Re: Houten tafel schilderen

Ik heb onlangs een tafel opgeknapt en dat was echt drama. Uiteindelijk heb ik met afbijtmiddel aan de slag moeten gaan. Het schuurpapier van de schuurmachine raakt binnen een minuut verzadigd dus dat was geen doen. Ik zou eerst met een gewoon schuurpapiertje checken in hoeverre je de verf er makkelijk afkrijgt op de manier waarop jij het wilt voordat je iets gaat huren wat eigenlijk niet werkt!
Juli 2015
Maart 2017
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 13:48

Re: Houten tafel schilderen

Vajen schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat de buitenkant van jouw tafel een fineer laag of vergelijkbaar heeft en aan de buitenkant geen echt hout is, klopt dat? Zo ja, dan kan je dat beter niet teveel schuren, hoeft zeker niet kaal. Misschien krijg je door fineer te schuren zelfs juist krassen, dit weet ik niet zeker. Ik zou het zelf niet eens schuren (als het dus fineer heeft) maar goed ontvetten en daarna gewoon beginnen met verven.

Edit: Ik weet niet welke variant je hebt maar hier staan bijvoorbeeld de materialen erbij vermeld https://www.hayonlinewinkel.com/nl/hay- ... 0_x_h49_cm

Superfijn dat je meedenkt! Het is wel echt hout-hout de hele tafel. Er zit geen laagje op zoals bij m’n Ikeakasten. Daar heb ik geen twijfel over. Ik twijfel nu eerder of het dan wel klopt dat hij van Hay is, maar hij is ook al best oud natuurlijk.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 13:48

Re: Houten tafel schilderen

Pure* schreef:Ik heb onlangs een tafel opgeknapt en dat was echt drama. Uiteindelijk heb ik met afbijtmiddel aan de slag moeten gaan. Het schuurpapier van de schuurmachine raakt binnen een minuut verzadigd dus dat was geen doen. Ik zou eerst met een gewoon schuurpapiertje checken in hoeverre je de verf er makkelijk afkrijgt op de manier waarop jij het wilt voordat je iets gaat huren wat eigenlijk niet werkt!

Wat was je doel met het opknappen van je tafel en waardoor ging het mis?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 13:52

Re: Houten tafel schilderen

Het lijkt op zoiets, maar dan met andere poten.
https://www.fonq.nl/product/woood-rhond ... cm/167925/
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 09 Mei 2021 14:03

Re: Houten tafel schilderen

Ik heb je merk even opgezocht, de meeste tafelbladen van Hay zijn van gelamineerd of gecoat mdf, dus dan heeft opschuren niet echt zin. Krijtverf is dan toch de meest praktische oplossing denk ik. Het blad kaalschuren is alleen mooi als het van massief hout is. Mocht je het blad inderdaad met krijtverf doen, dan hoef je het alleen te ontvetten van tevoren. Als de verf droog is, doe je er een laag wax overheen (bijvoorbeeld van Annie Sloan). Dat wordt mooi hard zonder echt te gaan glanzen, zodat je tafel goed afneembaar wordt. Het kan ook leuk zijn om een witte krijtverf gebruiken en die dan naderhand af te werken met een gekleurde decowax. Bijvoorbeeld lichtblauw of lichtgroen, dan krijg je zo'n soort sleets effect en een mooie lichte kleur. Lastig te omschrijven, ik heb er nu niet echt een voorbeeld van, maar we hebben dat best al vaak gedaan met kleinere meubelstukken of wandrekjes. Die wax beschermt dan ook meteen je krijtverf. Anders stoot je er vrij makkelijk stukjes vanaf.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 14:06

Re: Houten tafel schilderen

Hmmm ja de vorige bewoner gaf aan dat hij van Hay en massief hout is. Qua zwaarte, geluid en look denk ik ook echt dat dit een massief houten tafel is 😅. Het idee van krijtverf met daarna een wax erover is wel echt een goed idee. Ik wilde eigenlijk geen krijtverf, omdat het voor mijn gevoel nogal slecht afneembaar is en snel beschadigt, maar met een wax klinkt het wel goed.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 14:18

Re: Houten tafel schilderen

De titel wordt nu: achterhaal van welk materiaal mijn tafel is.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem332

Bericht 09 Mei 2021 14:21

Re: Houten tafel schilderen

Als die van hay is sowieso fineer. (Of fenix of linoleum)
Niet te hard schuren.

Korrel 400 watervast papier, emmer lauw water scheut ammoniak (of andere ontvetter) in het water doen. Licht opschuren en dan schilderen. Als de kleur lichter is, dan een primer gebruiken.

Succes!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 14:30

Re: Houten tafel schilderen

Denken jullie ook fineer als je dit ziet? Het lijkt me 2,5 centimeter hetzelfde materiaal namelijk:
Afbeelding
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 09 Mei 2021 14:42

Re: Houten tafel schilderen

Geen idee van wat voor materiaal je tafel is, ik heb verder niet meer verstand van meubels schilderen dan bovenstaande dames, maar ik wilde nog wel even toevoegen dat het verstandig is om als laatste Glitsa te gebruiken.
<<

Anoniem332

Bericht 09 Mei 2021 15:50

Re: Houten tafel schilderen

Loopt het door de nerf van de bovenkant in de zijkanten?

Het lijkt een dunnere laag op een onderplaat te zijn. Maar ik kan het mis hebben.
Anyway, fineer of niet. Wat ik zei in een post hierboven over schuren kan op zowel fineer als hout.
Zit er olie op het blad? Dan kan je wel schuren maar is het fineer dan kan je het niet teveel opschuren. Dan ben je zo door de laag heen. Maar als je het dekkend gaat schilderen maakt het niet zoveel uit.

Heb je een foto van het model? Hoe ziet de onderkant eruit?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 09 Mei 2021 16:48

Re: Houten tafel schilderen

June schreef:
Pure* schreef:Ik heb onlangs een tafel opgeknapt en dat was echt drama. Uiteindelijk heb ik met afbijtmiddel aan de slag moeten gaan. Het schuurpapier van de schuurmachine raakt binnen een minuut verzadigd dus dat was geen doen. Ik zou eerst met een gewoon schuurpapiertje checken in hoeverre je de verf er makkelijk afkrijgt op de manier waarop jij het wilt voordat je iets gaat huren wat eigenlijk niet werkt!

Wat was je doel met het opknappen van je tafel en waardoor ging het mis?

Het was een donker eikenhouten tafel en ik wilde de donkere laag eraf schuren en dan opnieuw lakken of oliën. Uiteindelijk is dat dus wel gelukt, maar door het afbijtmiddel, niet door het schuren. Althans, het laatste beetje natuurlijk wel weer opgeschuurd.
Het doel met de tafel was en is om er een vensterbank-plank voor te maken voor in de wc's. Het is erg mooi geworden, maar voorlopig wachten tot mijn wc's klaar zijn (en dat gaat nog wel even duren)
Juli 2015
Maart 2017
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Mei 2021 16:56

Re: Houten tafel schilderen

Housebird schreef:Loopt het door de nerf van de bovenkant in de zijkanten?

Ja.

Het lijkt een dunnere laag op een onderplaat te zijn. Maar ik kan het mis.

Dat is niet, nee. Er is geen laagje los te voelen, zoals bij veel andere meubels wel.

Heb je een foto van het model? Hoe ziet de onderkant eruit?

Onderkant is een beetje mat geverfd. Ik kan de tafel niet vinden, omdat ik hem tweedehands heb overgenomen. Ik kan wel een foto proberen te maken van het hele model straks.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers