Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het leven met een newborn

<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 28 Apr 2021 06:09

Re: Het leven met een newborn

Ik ben onder behandeling geweest van de gyn gedurende de zwangerschap. Daar was helemaal geen ruimte voor zoiets als hormonen na de bevalling. Was echt meten en wegen en weer gaan.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Apr 2021 07:26

Re: Het leven met een newborn

Toetie schreef:Ik ben onder behandeling geweest van de gyn gedurende de zwangerschap. Daar was helemaal geen ruimte voor zoiets als hormonen na de bevalling. Was echt meten en wegen en weer gaan.

Dat is gelukkig niet overal zo en kan je ook gewoon aangeven als je er niet blij mee bent. In het ziekenhuis zijn er ook VK's beschikbaar voor je, naast gynaecologen.

En dat het soms een shitshow is hoor ik denk ik toch het liefste van vriendinnen. Denk ik, geen idee.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 28 Apr 2021 09:02

Re: Het leven met een newborn

Wat fijn om te lezen hoe jullie het allemaal ervaren, kan ik me er een beetje op voorbereiden.

Hoe doen jullie het nu met vasthouden van de baby’s door familie met Corona?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Apr 2021 09:03

Re: Het leven met een newborn

Wij hebben dat gewoon gedaan, wel klachtenvrij uiteraard.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem325

Bericht 28 Apr 2021 09:08

Re: Het leven met een newborn

Tot nu toe zijn eigenlijk alleen opa’s en oma’s geweest, die hebben haar gewoon vastgehouden.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 28 Apr 2021 09:29

Re: Het leven met een newborn

Wij hebben alleen nog maar bezoek gehad van onze ouders en onze broers/zussen. Wij hebben even gewacht met vasthouden. Na een week of 3 nadat onze dochter wat sterker was en weer boven geboortegewicht mochten onze ouders en mijn zus haar vasthouden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Apr 2021 10:36

Re: Het leven met een newborn

Savi schreef:
Toetie schreef:Ik ben onder behandeling geweest van de gyn gedurende de zwangerschap. Daar was helemaal geen ruimte voor zoiets als hormonen na de bevalling. Was echt meten en wegen en weer gaan.

Dat is gelukkig niet overal zo en kan je ook gewoon aangeven als je er niet blij mee bent. In het ziekenhuis zijn er ook VK's beschikbaar voor je, naast gynaecologen.

En dat het soms een shitshow is hoor ik denk ik toch het liefste van vriendinnen. Denk ik, geen idee.

Dat verschilt per ziekenhuis heb ik gemerkt. In L. worden controles en afspraken alleen door gynaecologen gedaan. En mijn schoonzusje vond en vindt nu weer de medische begeleiding in S. ook erg onpersoonlijk en nauwelijks ruimte voor hoe het met haar gaat. Vorige keer dat ze het aangaf werd het iets beter maar alsnog summier. Zelf heb ik nooit het hele traject medisch gehad, maar ik vond de afgelopen keer mijn vk een verademing vergeleken mijn (niet per se heel slechte) ervaringen in beide ziekenhuizen. Zo lief en betrokken en mij altijd serieus nemend. Door hen voelde ik me echt gesteund en dat kon ik goed gebruiken. Dat heb ik bij de ziekenhuizen absoluut niet op die manier ervaren.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 28 Apr 2021 12:05

Re: Het leven met een newborn

Ik wil toch ook even benoemen dat het ook wél een roze wolk kan zijn, voor de vrouwen die nu zwanger zijn en zich daar vooraf zorgen over maken. Ik denk dat het vooral belangrijk is om een realistisch beeld te hebben van de eerste tijd. En ook proberen er aan toe te geven dat je baby nu zoveel mogelijk bij je (of iemand anders) wil zijn. Ik zal niet zeggen dat je er van moet genieten want dat lukt niet altijd als je gestrest, oververmoeid of bezorgd bent. Maar die hele kleine baby is ook zo snel opeens niet meer zo klein. En het per dag bekijken, het is mooi als je iets extra's kan doen naast voor de baby en jezelf zorgen, maar als dat niet lukt is dat helemaal prima.

Ik ging vooraf van het ergste uit, nachtenlang in de weer, baby die veel huilt, de hele dag in dienst van je baby en zelf je koffie niet eens warm op kunnen drinken. Maar dat was bij ons helemaal niet zo, hij huilde amper, sliep 's nachts meteen blokken van 3 uur en later 4 uur (af en toe een uitzondering daargelaten), niet op ons maar naast ons in de co-sleeper, en we konden hem overdag ook best goed even wegleggen voor een slaapje zodat we zelf konden douchen, eten, opruimen etc. Verder wel heel veel met hem op de bank gezeten of in de draagzak.

Ik vind het nu zwaarder, nu hij meer kan en wil maar nog niet kan praten om dat duidelijk te maken, haha.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 28 Apr 2021 12:07

Re: Het leven met een newborn

Joey schreef:
Savi schreef:Dat is gelukkig niet overal zo en kan je ook gewoon aangeven als je er niet blij mee bent. In het ziekenhuis zijn er ook VK's beschikbaar voor je, naast gynaecologen.

En dat het soms een shitshow is hoor ik denk ik toch het liefste van vriendinnen. Denk ik, geen idee.

Dat verschilt per ziekenhuis heb ik gemerkt. In L. worden controles en afspraken alleen door gynaecologen gedaan. En mijn schoonzusje vond en vindt nu weer de medische begeleiding in S. ook erg onpersoonlijk en nauwelijks ruimte voor hoe het met haar gaat. Vorige keer dat ze het aangaf werd het iets beter maar alsnog summier. Zelf heb ik nooit het hele traject medisch gehad, maar ik vond de afgelopen keer mijn vk een verademing vergeleken mijn (niet per se heel slechte) ervaringen in beide ziekenhuizen. Zo lief en betrokken en mij altijd serieus nemend. Door hen voelde ik me echt gesteund en dat kon ik goed gebruiken. Dat heb ik bij de ziekenhuizen absoluut niet op die manier ervaren.


Hier ook positieve ervaring met gynaecoloog. Ook met het voortraject waren ze altijd erg lief even een hand op de schouder en vooral een luisterend oor. Nu bij controles ook steeds super lief. Ik had steeds dezelfde arts tot de laatste 2 controles maar die hadden het dossier goed doorgelezen erg fijn vond ik dat
Afbeelding
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 28 Apr 2021 12:09

Re: Het leven met een newborn

Voor wat betreft het vierde trimester vind ik dat de zorg in Nederland echt veel beter kan. Mijn verloskundige was heel lief en betrokken hoor maar het is niet zo dat je die nou nog veel ziet na de bevalling. Dus wat begeleiding in het fysieke en mentale aspect kan wat mij betreft echt geen kwaad en dan kan iedereen de focus leggen op wat ze nodig heeft.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Apr 2021 12:11

Re: Het leven met een newborn

Joey schreef:
Savi schreef:Dat is gelukkig niet overal zo en kan je ook gewoon aangeven als je er niet blij mee bent. In het ziekenhuis zijn er ook VK's beschikbaar voor je, naast gynaecologen.

En dat het soms een shitshow is hoor ik denk ik toch het liefste van vriendinnen. Denk ik, geen idee.

Dat verschilt per ziekenhuis heb ik gemerkt. In L. worden controles en afspraken alleen door gynaecologen gedaan. En mijn schoonzusje vond en vindt nu weer de medische begeleiding in S. ook erg onpersoonlijk en nauwelijks ruimte voor hoe het met haar gaat. Vorige keer dat ze het aangaf werd het iets beter maar alsnog summier. Zelf heb ik nooit het hele traject medisch gehad, maar ik vond de afgelopen keer mijn vk een verademing vergeleken mijn (niet per se heel slechte) ervaringen in beide ziekenhuizen. Zo lief en betrokken en mij altijd serieus nemend. Door hen voelde ik me echt gesteund en dat kon ik goed gebruiken. Dat heb ik bij de ziekenhuizen absoluut niet op die manier ervaren.

Ik had in S ziekenhuis een hele goede klik met 2 VK's en bij de VK praktijk hier in het dorp vind ik ze absoluut super lief, maar iets minder 'mijn' personen ofzo. Het is dan ook maar net wie/wat je voor je krijgt en hoe het klikt denk ik dan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Apr 2021 12:31

Re: Het leven met een newborn

Harrison schreef:Voor wat betreft het vierde trimester vind ik dat de zorg in Nederland echt veel beter kan. Mijn verloskundige was heel lief en betrokken hoor maar het is niet zo dat je die nou nog veel ziet na de bevalling. Dus wat begeleiding in het fysieke en mentale aspect kan wat mij betreft echt geen kwaad en dan kan iedereen de focus leggen op wat ze nodig heeft.



Ja heel erg eens. Natuurlijk heb je wel het consultatiebureau waar ze vragen hoe het met de moeder gaat maar mijn cb is zo wollig met die ouwe taarten. De beschikbaarheid is er wel, nu de juiste zorg nog.

En wat fijn dat jij de roze wolk wel hebt ervaren. Mag ook zeker gezegd worden. Beide kanten zijn gewoon realistisch. Ik ervaar ook een ontzettend roze wolk met m'n dochter. Ik ging er vanuit dat het eerste half jaar lastig zou zijn maar het was juist zo makkelijk. Ze is zo'n cadeautje.
Ik vind het dan wel lastig om dat te zeggen, bang dat anderen het lastig vinden om te lezen. Maar ik heb dat weer bij makkelijke peuters. Zo heeft iedereen wat. 😅
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 28 Apr 2021 14:01

Re: Het leven met een newborn

Ja ik vind het ook wel lastig om dat te zeggen hoor, want ik bedoel het niet zo van hier ging het lekker wel makkelijk, maar het lijkt me voor zwangeren ook wel fijn om te horen dat het niet altijd zwaar is. Het kan allemaal.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 28 Apr 2021 14:07

Re: Het leven met een newborn

Savi schreef:
Joey schreef:Dat verschilt per ziekenhuis heb ik gemerkt. In L. worden controles en afspraken alleen door gynaecologen gedaan. En mijn schoonzusje vond en vindt nu weer de medische begeleiding in S. ook erg onpersoonlijk en nauwelijks ruimte voor hoe het met haar gaat. Vorige keer dat ze het aangaf werd het iets beter maar alsnog summier. Zelf heb ik nooit het hele traject medisch gehad, maar ik vond de afgelopen keer mijn vk een verademing vergeleken mijn (niet per se heel slechte) ervaringen in beide ziekenhuizen. Zo lief en betrokken en mij altijd serieus nemend. Door hen voelde ik me echt gesteund en dat kon ik goed gebruiken. Dat heb ik bij de ziekenhuizen absoluut niet op die manier ervaren.

Ik had in S ziekenhuis een hele goede klik met 2 VK's en bij de VK praktijk hier in het dorp vind ik ze absoluut super lief, maar iets minder 'mijn' personen ofzo. Het is dan ook maar net wie/wat je voor je krijgt en hoe het klikt denk ik dan.

De vk praktijk in S vond ik idd ook niks 😬
<<

Anoniem316

Bericht 28 Apr 2021 14:49

Re: Het leven met een newborn

Emma schreef:Wat fijn om te lezen hoe jullie het allemaal ervaren, kan ik me er een beetje op voorbereiden.

Hoe doen jullie het nu met vasthouden van de baby’s door familie met Corona?

Bij ons heeft het wel een week of 4-6 geduurd voordat mensen hen op de arm kregen. En dan ook alleen onze dochter in eerste instantie. En nog steeds gaan ze niet bij Jan en alleman op de arm.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 28 Apr 2021 15:51

Re: Het leven met een newborn

L. mag van ons nu door iedereen vastgehouden worden. In het begin absoluut niet omdat hij best kwetsbaar was. En hoe je de periode na je bevalling ervaart is ook enorm subjectief natuurlijk. Ik ben blij voor de mensen die een makkelijk kind hebben, ik denk dat L. eigenlijk ook best makkelijk is al ervaar ik dat niet altijd zo 😆. Het gaat denk ik ook enorm in fases wij hebben nu deze slaapfases in 3 maanden gehad: aan je vast geplakt, de draagzak bij papa, ingebakerd, co sleeper op onze slaapkamer en nu slaapt hij in de co sleeper op zijn eigen kamer s nachts en overdag in de kinderwagen beneden. Ik denk dat we vanzelf merken wanneer hij toe is aan de volgende stap, slapen in co sleeper op zijn eigen kamer boven overdag.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 29 Apr 2021 07:03

Re: Het leven met een newborn

Ik heb bij mijn eerste centering pregnancy gedaan, en daar was (voor de bevalling dan) heel veel aandacht voor de mentale kant. Daardoor was ik net zoals Harry benoemd op het ergste voorbereid. Je moest bijvoorbeeld echt niet verwachten dat je op tijd bij je eerste cb afspraak aan zou komen met je ontbijt op en een leuk make-upje op. Die verhalen hoorde ik ook veel van vriendinnen, dat de baby tijd niet echt hun hobby was. Maar het was in werkelijkheid voor mij zo anders.

Baby dronk flesjes en sliep, en dat was het wel. Stond ook steeds met 3 minuten weer buiten bij het CB, want had eigenlijk niks te bespreken of vragen. En alle vragen over hoe het met me ging en of ik dingen lastig of zwaar of moeilijk vond kon ik alleen maar naar waarheid antwoorden met ‘nee, gaat eigenlijk prima’.

Maar daardoor kreeg ik bijna het gevoel alsof er iets mis met mij was. Was ik wel emotioneel genoeg gehecht? Moest ik niet toch eigenlijk die uren met baby op de bank moest zitten? Moeten de kraamtranen niet vloeien? Was ik niet teveel bezig met mezelf en het gewone leven? Zie ik dingen over het hoofd?

Nu ben ik vrij nuchter en zoon was een blije baby dus ik dacht ook wel het zal allemaal wel. Maar jemig, het door anderen geschetste beeld van hoe het zou zijn kan een hoop invloed hebben. Maar voor alle nieuwe baby moeders, het kán dus ook allemaal meevallen.

Moraal van het verhaal, het hele spectrum van roze tot grijze wolk is volstrekt normaal. Maar vraag vooral hulp en maak gebruik van het aanbod van anderen. Want ook ik vond en vind het hemels als ze een nachtje uit logeren zijn haha. Een dagje opladen doet wonderen :)

Grote kanttekening nog even. Ik gaf dus bewust flesvoeding, en daarmee heb ik het mezelf ook wel stukken makkelijker gemaakt, dat besef ik.
Laatst gewijzigd door Lavendel op 29 Apr 2021 07:17, in totaal 2 keer gewijzigd.
Smile, it's free!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2021 07:05

Re: Het leven met een newborn

Hoe is L nu als baby, Lavendel? Beetje hetzelfde als je schetst over F (neem aan dat bovenstaande over hem gaat omdat dat je eerste was) of toch weer wat anders?
Let's discover the world together.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 29 Apr 2021 07:15

Re: Het leven met een newborn

Marin schreef:Hoe is L nu als baby, Lavendel? Beetje hetzelfde als je schetst over F (neem aan dat bovenstaande over hem gaat omdat dat je eerste was) of toch weer wat anders?


Ja die is eigenlijk nog makkelijker. Je vergeet bijna steeds dat ze er is. Dat vind ik wel lastig nu, genoeg aandacht voor haar hebben/bewust nemen, omdat zij het zelf ook niet vraagt en Flip dan weer meer dan genoeg. Maar dat herken je vast een beetje :)
Smile, it's free!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2021 07:36

Re: Het leven met een newborn

Niet een beetje. Exact dat. 😊
Let's discover the world together.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 29 Apr 2021 09:40

Re: Het leven met een newborn

Lavendel schreef:Moraal van het verhaal, het hele spectrum van roze tot grijze wolk is volstrekt normaal. Maar vraag vooral hulp en maak gebruik van het aanbod van anderen.


Dit is echt helemaal waar. Het kan en mag allemaal en zelfs tegelijk. Ik vond de babytijd heel heftig en tegelijk besefte ik iedere dag wat een cadeautje mijn meisje is. Hulp vragen is enorm moeilijk. Ik wilde niemand met mijn huilende baby opzadelen en vond dat we het zelf moesten kunnen oplossen. Achteraf heb ik het mezelf daardoor echt nog een beetje moeilijker gemaakt.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 29 Apr 2021 09:52

Re: Het leven met een newborn

Mijn ervaring is sowieso dat de ouders zich al snel bezwaard voelen als een baby even huilt of "lastig" is maar dat anderen (niet iedereen natuurlijk) dat veel minder snel zo zien dan je denkt.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Apr 2021 10:04

Re: Het leven met een newborn

Carra schreef:
Lavendel schreef:Moraal van het verhaal, het hele spectrum van roze tot grijze wolk is volstrekt normaal. Maar vraag vooral hulp en maak gebruik van het aanbod van anderen.


Dit is echt helemaal waar. Het kan en mag allemaal en zelfs tegelijk. Ik vond de babytijd heel heftig en tegelijk besefte ik iedere dag wat een cadeautje mijn meisje is. Hulp vragen is enorm moeilijk. Ik wilde niemand met mijn huilende baby opzadelen en vond dat we het zelf moesten kunnen oplossen. Achteraf heb ik het mezelf daardoor echt nog een beetje moeilijker gemaakt.

Mee eens. Dat was bij ons ook het probleem met bij de oudste. Wij vonden op 1 of andere manier dat we het zelf moesten doen en G. huilde best wel en daar wilde ik een ander niet mee opzadelen. Hadden we toen maar hulp aangenomen en gevraagd.
Nu doen we dat wel gelukkig. En de wolk is nu ook enkel grijs door omstandigheden en absoluut niet door de baby, want die is hartstikke lief. Maar goed alsnog vind ik het wel fijn om soms eens te horen dat andere moeders dezelfde struggles hebben of hadden. Hoe klein die grijze wolkjes ook zijn.
<<

Anoniem325

Bericht 29 Apr 2021 10:55

Re: Het leven met een newborn

Carra schreef:
Lavendel schreef:Moraal van het verhaal, het hele spectrum van roze tot grijze wolk is volstrekt normaal. Maar vraag vooral hulp en maak gebruik van het aanbod van anderen.


Dit is echt helemaal waar. Het kan en mag allemaal en zelfs tegelijk. Ik vond de babytijd heel heftig en tegelijk besefte ik iedere dag wat een cadeautje mijn meisje is. Hulp vragen is enorm moeilijk. Ik wilde niemand met mijn huilende baby opzadelen en vond dat we het zelf moesten kunnen oplossen. Achteraf heb ik het mezelf daardoor echt nog een beetje moeilijker gemaakt.


Dat van dat opzadelen en zelf oplossen herken ik wel, want wij willen toch een baby? Zo voelde het hier ook een beetje. Terwijl mijn baby echt niet zoveel huilt, misschien heb ik dat beeld geschetst maar dat is dus niet zo. Ze is een baby en die kunnen nou eenmaal huilen soms, alleen door de vermoeidheid soms voelt het alsof ik een huilbaby heb, onzin natuurlijk.

En wat Harrison zegt herken ik ook, het bezwaard voelen als je baby huilt. Terwijl mensen helemaal niet gek reageren en juist begrip hebben.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2021 10:59

Re: Het leven met een newborn

Ja zo wil ik bijvoorbeeld nog steeds niet dat dochter uit logeren gaat omdat ik me bezwaard voel als ze wakker wordt 's nachts. Terwijl m'n moeder een nachtje heeft opgepast toen zoon pas zeven weken oud was en ze elke drie uur een wekker moest zetten en dat met liefde deed. Maar voel me nu bezwaarder gek genoeg (en heb er sowieso meer moeite mee).
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers