Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ritme baby/schema

<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Apr 2021 06:08

Ritme baby/schema

Even een eigen topic.

Ik ga maandag weer werken, super spannend na 9 maanden thuis ivm mijn complexe zwangerschap en verlof.

L. is nu 3 maanden en slaapt gelukkig door. Hij heeft verder nog niet echt een ritme overdag. We voeden nog op verzoek. Straks als ik ga werken zullen de ochtenden nog meer een ritme hebben omdat hij dan op tijd bij de oppas moet zijn.

De slaapjes overdag gaan nog best moeizaam. Hier moet hij nog bij geholpen worden. Uit zichzelf in slaap vallen is nog lastig. Hoe was dit bij jullie rondom het einde van je verlof? Hij slaapt overdag beneden in de kinderwagen. Wanneer hij eenmaal slaapt, slaapt hij best een poos.

Hadden jullie een vast schema? Hoe gingen de slaapjes overdag? Tot nu toe doen we maar wat en hij is vrolijk, eet goed en groeit goed.
<<

Anoniem332

Bericht 24 Apr 2021 06:49

Re: Ritme baby/schema

Spannend weer werken, heb je er zin in?

Fijn dat hij s nachts door slaapt.
Gaat hij naar de opvang toe of laat je iemand oppassen?

Hier was en is nog steeds het ritme (8 maanden)
08:00 wakker fles
09:00 slapen
11:30 wakker fruit (was fles) rond de lunch brood
13:30 slapen
14:30 wakker fles
16;30 even slapen
17:15 eten
18:00 slapen

We hebben haar geleerd dat ze zelf in slaap valt. Elke keer of in haar bed of kinderwagen haar neer leggen en stimuleren dat ze in slaap valt. Zodat ze daarmee een slaap associatie heeft. Soms was ze een beetje overprikkeld dat huilde ze en moest ze iets meer geholpen worden in slaap te vallen. Een speen wil ze niet maar op sommige momenten even op iets zuigen, haar duim, een pink of toch een speen werkte dan.
Dit hele principe van slaap associaties staat vermeld ik het boek, baby in een droomritme.
Daar staan ook schema’s in.


Bij de opvang hebben we uitgelegd hoe je het beste haar slaap signalen kan herkennen. Want ze wordt dan steeds vrolijker en gezelliger maar eigenlijk moet ze dan slapen.

Nu leggen we haar in bed, stopt ze haar duim in haar mond en valt ze in slaap. Ideaal.

Succes!
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 680

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 24 Apr 2021 07:18

Re: Ritme baby/schema

Spannend om weer te gaan werken. Het wordt dan sowieso zoeken naar een nieuw ritme, dus geef dat ook de tijd!

Bij m’n eerste ging ik werken toen ze 16 weken was, bij m’n tweede toen hij 18 weken was. Ze konden toen zelfstandig in slaap vallen in bed (heeft veeeel moeite gekost om dat aan te leren). We hadden een vast slaapritueel (slaapzak aan, gordijnen dicht, liedje zingen en dan in bed). Dat was voor beide herkenbaar en voorspelbaar wat er ging gebeuren. Op het kdv gebruiken ze ook een vast slaapritueel. Slapen daar ging eigenlijk vanaf het begin af aan ook goed. Verder werken we niet met een vast schema obv tijden, maar werken we met wakkertijden en letten op slaapsignalen en voeden we op verzoek, maar wel met Max 4 uur ertussen. Dat houden ze op de opvang ook aan.
03/2019
11/2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6199

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Apr 2021 07:40

Re: Ritme baby/schema

Wat spannend dat je weer gaat werken Fantine, veel plezier! Ik begin maandag ook weer.

Ik weet niet of jullie elke dag om dezelfde tijd beginnen maar dat kan veel doen voor het ritme. Het zou ook zo kunnen dat L vanzelf meer ritme krijgt, omdat jullie nu ook meer een ritme krijgen. Gaat hij ook naar de opvang? Ik hoor van vriendinnen dat de opvang ook goed helpt om een ritme voor de baby te krijgen ;).
Er is trouwens ook een schema topic :D

Ik hou van ritme en voorspelbaarheid dus heb er best wel op gestuurd enig ritme voor onze zoon te krijgen. Het is een erg makkelijke baby en wonderwel is het ook al aardig gelukt. Ik volg de schema's van slaaptipsvoorbabys (zie insta, schema's staan in een ebook). Met 3 maanden begon ik consequent met tussen 7 en 7.30 voeden. Ook als ie 5.30 nog geweest was zeg maar.
8.45/9u slapen.
10.30 voeden.
11.30/12.00 slapen
14.15/14.30 voeden
16.00-1700u slapen
17.00 voeden
18.30 voeden en daarna slapen.
De afgelopen week heeft hij 5 van de 7 dagen doorgeslapen tot 6.30/7.30. 2x kwam hij rond 5/5.30. vriend geeft dan een flesje en ik voed dan max 7.30 weer voor het eerst.
Ik maak me baby ook overdag dus wakker eventueel om het ritme te behouden. In de praktijk komt dit nauwelijks voor. Hij valt soms zelf in slaap en soms wieg ik de cosleeper. Daar probeer ik nu aan te werken, dat dat nog vaker zelf lukt.

Bovenstaand ritme lukt gaat steeds beter. Vooral de ochtend gaat nu altijd wel zo. Daarna wordt het rommeliger omdat ie wel eens een voeding meer wil dan dit schema overdag. Ik probeer dan altijd 17u uit te komen met een slaapje zodat hij 1830/1900 naar bed kan. Hij zit al best vaak op 3 goede slaapjes overdag, dit ritme blijft wel tot ong 8mnd min of meer gelijk.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Apr 2021 08:38

Re: Ritme baby/schema

Spannend Fantine na zo’n tijd! Ik heb geen tips want ik merk dat ik dit gewoon nauwelijks precies meer weet. Zet ‘m op!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 24 Apr 2021 08:49

Re: Ritme baby/schema

Spannend! Heb je er weer zin in?

Mijn tip is vooral om de eerste tijd op vrije dagen op ongeveer dezelfde tijd uit bed te komen als op werkdagen. Zo komt er echt een herkenbaar ritme.

E was 8mnd toen ik weer ging werken dus dat is niet vergelijkbaar maar een ritme lijkt me wel handig voor iedereen. Ik heb E zelf leren slapen in d'r bed door er in het begin naast te zitten, evt te shhhh shhhh shhhh-en. Ik heb die eerste tijd echt veel naast d'r bedje gezeten. Ze was toen denk ik een maand of 2,5?
30-04-2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Apr 2021 08:54

Re: Ritme baby/schema

Thanks voor de reacties. We vragen ons wel af of l. van 3 maanden oud in een schema te drukken is. Als hij een halfjaar is gaat hij grotendeels naar de opvang toe en zal hij daar ook in een routine terecht komen. Op zich is wat we doen nu wel voorspelbaar:

Eten
Verschonen
Spelen
Slapen

We hebben nog niet echt een slaap ritueel met hem. Mijn gevoel zegt om dit vanaf een half jaar ongeveer te gaan doen. Of wanneer we merken dat hij er aan toe is.

L. Slaapt s avond en s nachts nu in de co sleeper op zijn kamer, dat gaat goed.

Ik heb er wel zin in om te gaan werken maar vind het ook heel spannend na zo’n tijd. Ik heb nog last van paniekaanvallen dat maakt het er soms niet makkelijker op. Ik ga halve dagen werken om mee te starten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Apr 2021 09:06

Re: Ritme baby/schema

Ik vind het niet gek dat een baby van drie maanden nog geen strak schema heeft.
Bij flesvoeding zit je misschien wel iets sneller op vaste tijdstippen (maar je zegt dat je op verzoek voedt dus misschien gaat dat voor jou ook niet zo op) maar ik reken zelfs nu na zeven maanden nog steeds van voeding tot voeding en niet op tijd. Ik reken dus nog steeds elke 3 uur vanaf de laatste voeding (en soms komt ze eerder voor de volgende voeding, vaak wat later intussen) en tussendoor houden wij inderdaad ook het ritme aan wat jij doet. Dat lijkt me belangrijker in die fase, dat er voorspelbaarheid ontstaat en de juiste slaapassociaties (wat helpt bij het zelfstandig slapen), dat soort dingen. Belangrijker dan dat er stipt een fles wordt gegeven. Maar goed, ik ben daar ook helemaal niet goed in, die strakke tijden. M'n schoonmoeder zei laatst ja dan krijgt ze waarschijnlijk om 7-10-13-16-19 uur een voeding he? Toen keek ik haar beetje glazig aan van eeeeeh ik heb geen idee en het is m'n eigen dochter.
Als ik er echt voor zou gaan zitten zou ik het misschien wel min of meer kunnen uitschrijven maar ik ben gewoon niet zo goed in dat soort schema's. En m'n kind leeft nog dus het zal wel goed zijn.

Mijn dochter slaapt overigens ook nog veel in de kinderwagen overdag. Komt bij haar ook zeker omdat ze de tweede is en dus vaak mee moet met de kinderwagen met halen/brengen. Ik vind het wel best. In haar bedje doen we ook wel en s nachts sowieso.

Op een kinderdagverblijf wordt een kind misschien wat meer in een strakker schema geduwd vanzelf en tegen die tijd is hij ook alweer ouder. Maar bij een oppas kan ik me goed voorstellen dat het wat meer go with the flow blijft en ik zou dat zelf helemaal niet zo erg vinden.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Apr 2021 09:13

Re: Ritme baby/schema

Fantine schreef:
We hebben nog niet echt een slaap ritueel met hem. Mijn gevoel zegt om dit vanaf een half jaar ongeveer te gaan doen. Of wanneer we merken dat hij er aan toe is.


Slaapritueel hoeft nog niet maar wel slim om alvast met slaapassociaties te beginnen. Dus slaapzakje aan, muziekje aan, speentje of doekje, dat soort dingen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem303

Bericht 24 Apr 2021 09:14

Re: Ritme baby/schema

Even van de opvangkant: laat het ritme inderdaad los. Een ritme in de zin van tijden dan. Op de opvang, en ik denk op elke goede opvang zullen ze kijken naar de behoeften van L, en daarop inspelen. Het voor L voorspelbare ritme eten-verschonen-spelen-slapen is daarin meer dan prima.
Uiteraard is het ‘handiger’ als hij zelf in slaap zou kunnen vallen. Maar ik vind dat zelf niet per sé een must. Zeker in het begin, ze zijn nog zo klein dus vind ik dat wel echt iets teveel gevraagd van zo’n minibaby’tje. Op mijn werk hebben we gewoon een kinderwagen (hebben ze die niet kun je vragen of ze de jouwe willen gebruiken), een Leander hangwieg en ik heb de afgelopen weken ook gewoon de tijd genomen om baby’tjes die dat nodig hebben, op schoot in slaap te laten vallen. En met de kinderwagen en hangwieg kunnen we ze ook fijn in slaap wiegen. Dat bedje komt vanzelf, als ze eenmaal aan de opvang gewend zijn.

Dat je halve dagen gaat werken is voor L misschien zelfs wel fijn, misschien kun je hem in het allereerste begin halve dagen brengen, mocht het slapen niet lukken dan is hij aan het eind van de dag niet kapot in elk geval. En dan kun je dat bijvoorbeeld per week steeds met een paar uurtjes uitbouwen.
<<

Anoniem316

Bericht 24 Apr 2021 09:38

Re: Ritme baby/schema

Hier wel een vast schema, eigenlijk vanaf begin af aan wel. Die rust en regelmaat helpt hen in ieder geval om goed te slapen denk ik. Alle 3 de kinderen deden/doen het hier goed op.

7u fles
8:30 slapen
10u wakker
10:30/11:00 fles
12:30 slapen
13:30 wakker daarna wandelen
15:00 fles
16:00/16:30 poging tot slaapje, deze wil niet altijd
18:30/19:00 naar bed
23u laatste fles

Dit schema hadden we al tijdens mijn verlof dus er veranderde niet zoveel toen ze naar de opvang gingen.
Wat Rixt ook zegt; laat het op de opvang los. Ze hebben meer baby's gezien en ze konden bij mijn kinderen beter zien wanneer ze moe zijn da ik haha. Ze zitten ook rustig met ze te knuffelen en kijken echt wat ze fijn vinden (zo slaapt R. daar in een kinderwagenbak en T. in de schommelwieg).
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Apr 2021 11:45

Re: Ritme baby/schema

Fijn jullie verschillende reacties! Marin ik ben denk ik zoals jij haha. Als je me aan het eind van de dag vraagt hoeveel voeding L. heeft gehad en wanneer, uuuhh geen idee haha.

Hij wordt ongeveer tussen 6:30-7:30 wakker en gaat rond 22 uur naar bed. Alles er tussenin is elke dag wel wat anders.

Slaapzakje heeft hij in de nacht aan idd. Doekje durf ik nog niet echt eigenlijk. Vanaf welke leeftijd doe je dat. De speen pakt hij niet, heb meerdere geprobeerd maar hij spuugt ze steeds uit. Hij lijkt t ook niet echt nodig te hebben.

Ook fijn jouw reactie Rixt! Handig om te weten en begin juli is hij ook alweer een stukje ouder.

Hij gaat vanaf deze week naar opa en oma op de dagen dat ik werk. Dat zal een paar keer 3x per week zijn. Dus ik ben benieuwd hoe het slapen bij hen gaat aangezien ze niet gewend zijn om een baby in slaap te helpen. Hoe ging dit bij jullie bij oppas opa’s en oma’s? Of is dit weer zo’n punt van let it goooo 🤣.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 24 Apr 2021 12:20

Re: Ritme baby/schema

Spannend weer werken!

Onze zoon ging toen ik weer ging werken meteen naar de opvang en wat Rixt zegt klopt bij ons ook. Ze kijken echt goed naar hem en zijn behoeftes. Ik zou proberen dat ook een beetje zo met je ouders af te stemmen, dus als er geen ritme is dan de cues waar jij op let voor voeden, slapen etc. Bij ons op die leeftijd ook overdag nog niet echt een ritme, dat komt vanzelf wel! Ik weet niet hoe je het in slaap helpen nu doet maar zou proberen om hem wel zoveel mogelijk aan te leren zelf in slaap te vallen en slaapassociaties aan te leren. Dus wat Marin zegt, slaapzakje aan, even knuffelen en een liedje oid. Dat het herkenbaar is dat er geslapen gaat worden en dan moe maar wel wakker in bed leggen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Apr 2021 13:11

Re: Ritme baby/schema

Doekje durfde ik in het begin ook niet. Bij zoontje was ik er later mee dan bij dochtertje, die vond het ook al snel fijner merkte ik. Weet niet precies wanneer meer.
Let's discover the world together.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 24 Apr 2021 13:40

Re: Ritme baby/schema

Hier hadden we ook geen duidelijk ritme toen nog. Slapen wilde ze overdag niet in haar bed. Totdat ze een maand of 9 was sliep ze in de kinderwagen. We wandelden dan een heel klein rondje met haar zodat ze in slaap viel. Mijn moeder paste op, die deed dat eigenlijk precies hetzelfde. Ik vond het altijd wel fijn om haar duidelijke 'instructies' mee te geven over hoe wij het deden/ graag wilden. Zij deed dat dan ook op die manier.

Toen ze naar de opvang ging maakte ik me er ook wel een beetje zorgen over, maar dat ging met slapen eigenlijk heel snel goed. Ze pakte heel snel het ritme daar op en ging gewoon keurig in haar bedje slapen. Net zoals dat ze daar ook keurig haar bord warm eten neemt en thuis niet 😅

Veel succes weer met werken!
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 24 Apr 2021 17:01

Re: Ritme baby/schema

Spannend Fantine! Hoop dat het werken weer bevalt. Mag je naar kantoor of thuis? Ik heb volgende week ook alweer mijn laatste verlof week. Zo snel gegaan!

Ken je het boekje baby in een droomritme? Enorm truttig boek, maar de info en schema’s kloppen hier heel goed. Bij mijn zoon ook aangehouden en werkte top. Hetgeen waar het hele boek om draait eigenlijk zijn zijn de ‘wakker tijden’, wat wil zeggen hoe lang kan een kind van een bepaalde leeftijd wakker zijn.

Tussen de 2-4 maanden is dat 60-90 min. 4-6 maanden is max 90 min. Dit is dan incl. verschonen en voeden enzo. Ik leg dochter na deze tijd altijd in bed en 9vd10 keer valt ze makkelijk in slaap.

Ik geef flesvoeding dus dat gaat wel anders, maar schema is nu ongeveer (wijkt ook heus wel eens wat af)

07.30 fles
11.00 fles
15.00 fles
19.00 fles
00.00 fles

Daartussen slaapt ze dan na ongeveer 90min wakker zijn weer.
Smile, it's free!
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 25 Apr 2021 12:33

Re: Ritme baby/schema

Hier 5 maanden oud en flesvoeding. De eerste fles krijgt ze al vroeg om 6.30 omdat ze rond 7.15 naar de gastouder gaat. Deze fles houden we in het weekend ook zo aan.

6.30 eerste fles, daarna meteen weer naar bed. Ze slaapt dan vaak nog door tot een uurtje of 9.30-10.00
10.00 spelen
11.00 flesje
+/- 12.00 naar bed (hang van de laatste flestijd af)
+/- 15.00 wakker
15.30 flesje
17.00 groente of fruithapje, daarna slaapt ze meestal niet goed in bed en ligt ze vaak lekker te chillen/spelen in de box
19.30 flesje
20.00 naar bed voor de nacht


Ze slaapt ieder slaapje in bed in haar slaapzak, met speentje en doekje over haar gezicht. Zodra ze in slaap begint te vallen spuugt ze de speen uit.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Apr 2021 14:26

Re: Ritme baby/schema

Bedankt voor jullie reacties. We blijven eten, verschonen, spelen, slapen aanhouden vooralsnog. Als L. wakker wordt na een slaapje wil hij direct de fles. We denken dat hij meer een ritme krijgt naarmate hij ouder wordt en straks naar het kdv gaat.

Ik denk ook dat deze wijze prettiger is voor de oppas omdat je dan flexibel kunt zijn en we geen strikt schema van ze verwachten waar ze zich aan moeten houden. Dat lukt denk ik nooit 😆.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Apr 2021 14:33

Re: Ritme baby/schema

Ja precies, hoe meer je verwacht dat 't strak gaat, hoe meer je ook gefrustreerd bent als een oppas 't net iets anders doet. Goed hoor dat je dat nu al zo goed los kan laten.
En sowieso klinkt het alsof je 't prima doet allemaal.
Let's discover the world together.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Apr 2021 14:37

Re: Ritme baby/schema

Thanks Marin. Ik heb soms echt het gevoel dat we maar wat doen. Ik lees niks online of in boeken want ik word daar heel onrustig van. L. Voldoet aan geen van de lijstjes en wij als ouders al helemaal niet 😆.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Apr 2021 14:39

Re: Ritme baby/schema

Een kind is natuurlijk ook geen opsomming van lijstjes.
Wil niet zeggen dat een strak schema voor sommige baby's heel goed werkt hoor, don't get me wrong.
Let's discover the world together.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 25 Apr 2021 14:45

Re: Ritme baby/schema

Ja joh zeker doe je het goed! Veel meer schema dan verschonen, eten, spelen, slapen is er ook nog niet. En de een doet dat strak op een tijdschema, de ander laat die tijden meer los.

En dat ritme zal vast wel komen op de opvang, daar zullen ze op een gegeven moment toch wat meer mee gaan in het ritme van de groep/ andere baby’s.
Laatst gewijzigd door Lavendel op 25 Apr 2021 15:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
Smile, it's free!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 25 Apr 2021 15:03

Re: Ritme baby/schema

Ja is toch juist goed zo? Voorspelbaar voor iedereen maar niet strak op de klok. Denk veel relaxter hoor, anders heb je elke minuut dat het anders gaat het gevoel dat je het niet goed doet.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 25 Apr 2021 17:45

Re: Ritme baby/schema

Thanks! En ieder kind is anders. L. vindt tot nu toe alles wel best wat we doen haha als ie maar melk zijn grote liefde krijgt. Oh en knuffels en kusjes van papa en mama.

Marin idd daarom vind ik dat oei ik groei boek echt niks. Heb het wel op aanraden van vriendinnen en las vandaag dat als ik teveel naar mijn zoon zou lachen hij bang van me zou worden, wtf!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 25 Apr 2021 18:39

Re: Ritme baby/schema

Haha oei ik groei moet sowieso echt verboden worden.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers