Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financiële doelen / planning

<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 16:04

Re: Financiële doelen / planning

HollyGolightly schreef:Wat wil je uiteindelijk met het geld Savi?

En een andere goede investering ben je natuurlijk zelf. Je kan ook investeren in je eigen ontwikkeling en loopbaan. Ik ben er financieel de afgelopen jaren op vooruitgegaan doordat mijn huis veel meer waard is, maar ook omdat ik zelf op de arbeidsmarkt veel meer waard ben. Dus ja, je kan slim aflossen, lijstjes maken en sparen. Maar je kan ook gewoon meer gaan verdienen. Heeft ook weer uitwerking op je pensioenpotje.

Met welk geld precies? We sparen niet voor iets zonder doel of bedoel je het geld wat maandelijks 'over blijft' als we geen hypotheek meer hebben?

Ik heb geen pensioenopbouw via m'n werkgever, dus dat is niet van toepassing, maar ik heb ook geen behoefte om een opleiding te doen om meer te gaan verdienen. Ik ben blij met m'n salaris en m'n werk(gever).
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Apr 2021 16:09

Re: Financiële doelen / planning

Haha ja het is zeker een voorrecht om niet met geld bezig te hoeven zijn.

We maken allebei elke maand een vast bedrag naar de gezamenlijke rekening over, daar betalen we vaste lasten (huis, gwl, internet, kinderopvang, verzekering, belastingen) van en de boodschappen. Dus ik weet als ik het opzoek heel precies wat we aan vaste lasten en boodschappen uitgeven. Daarnaast maak ik meteen met mijn salaris geld over naar 5 dingen: zorgverzekering, spaarrekening zoon, eigen spaarrekening, spaarrekening reisjes met vriendinnen en klein duo aflossinkje. Heb geen telefoonrekening. Oh en de gym betaal ik maandelijks! Hockey is 1x per jaar. De rest mag ik uitgeven en als er wat overblijft maak ik dat alsnog over naar mijn spaarrekening. Oh en ik beleg in aandelen, omdat dat me fijn lijkt als extraatje naast mijn via de werkgever opgebouwde pensioen. Dit klinkt nu allemaal redelijk verstandig maar in de basis ben ik wel meer van geld moet rollen. Dus alles wat ik van mezelf uit mag geven geef ik ook eigenlijk uit en ik had heel veel meer spaargeld kunnen hebben, maar ik vind andere dingen belangrijker.

Denk dat ik dus best een redelijk idee heb van wat er in komt en uit gaat maar niet zoals Savi op de sokken af :D.

Ik stel wel altijd financiële doelen, dat kan een minimaal bedrag op de spaarrekening zijn of voor hele specifieke zaken sparen. We willen een huis kopen dus dat voelt nu een beetje als een spaardoel en een bodemloze put haha.
Laatst gewijzigd door Harrison op 19 Apr 2021 16:21, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 19 Apr 2021 16:12

Re: Financiële doelen / planning

Savi schreef:
HollyGolightly schreef:Wat wil je uiteindelijk met het geld Savi?

En een andere goede investering ben je natuurlijk zelf. Je kan ook investeren in je eigen ontwikkeling en loopbaan. Ik ben er financieel de afgelopen jaren op vooruitgegaan doordat mijn huis veel meer waard is, maar ook omdat ik zelf op de arbeidsmarkt veel meer waard ben. Dus ja, je kan slim aflossen, lijstjes maken en sparen. Maar je kan ook gewoon meer gaan verdienen. Heeft ook weer uitwerking op je pensioenpotje.

Met welk geld precies? We sparen niet voor iets zonder doel of bedoel je het geld wat maandelijks 'over blijft' als we geen hypotheek meer hebben?

Ik heb geen pensioenopbouw via m'n werkgever, dus dat is niet van toepassing, maar ik heb ook geen behoefte om een opleiding te doen om meer te gaan verdienen. Ik ben blij met m'n salaris en m'n werk(gever).


Omdat je zo bezig bent met zoveel mogelijk overhouden, dan vraag ik me af waarom. En als je dan geen hypotheek meer hebt, wat wil je dan met het geld?

Wat maakt het zo belangrijk om zoveel mogelijk over te houden of zo slim mogelijk te investeren? Stel je voor dat je met slimme keuzes 80k aan het einde van de rit meer hebt, wat brengt die 80k je dan? In levensgeluk bedoel ik dan. Ik geloof dat ik geld echt niet zo belangrijk vind.

Ik snap dat je blij bent met je baan en je salaris, ik bedoel daar ook niet mee dat je op die manier ook extra geld moet generen. Maar als je het zo belangrijk vindt dan is salaris ook best wel een factor. Als je doorgroeit en een paar keer echt stappen maakt in salaris dan levert dat cumulatief door de jaren van je werkende leven heen echt wel wat op.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 16:35

Re: Financiële doelen / planning

HollyGolightly schreef:
Savi schreef:Met welk geld precies? We sparen niet voor iets zonder doel of bedoel je het geld wat maandelijks 'over blijft' als we geen hypotheek meer hebben?

Ik heb geen pensioenopbouw via m'n werkgever, dus dat is niet van toepassing, maar ik heb ook geen behoefte om een opleiding te doen om meer te gaan verdienen. Ik ben blij met m'n salaris en m'n werk(gever).


Omdat je zo bezig bent met zoveel mogelijk overhouden, dan vraag ik me af waarom. En als je dan geen hypotheek meer hebt, wat wil je dan met het geld?

Wat maakt het zo belangrijk om zoveel mogelijk over te houden of zo slim mogelijk te investeren? Stel je voor dat je met slimme keuzes 80k aan het einde van de rit meer hebt, wat brengt die 80k je dan? In levensgeluk bedoel ik dan. Ik geloof dat ik geld echt niet zo belangrijk vind.

Ja het is toch zonde om geld weg te gooien? Zowel aan rente als aan bijv. boodschappen? Als ik je €50 geef spoel je het ook niet door de WC, dus waarom zou je dat wel weggooien door bijv. nooit op de aanbiedingen van Pampers te letten en die altijd duur te kopen? Ik vind het wel belangrijk om op die manier slim met geld om te gaan.
Wat we gaan doen met die paar honderd euro die over is als we hypotheekvrij zijn weet ik niet. Maar ik vind het gewoon fijn als het huis straks echt van ons is en de schuld weg is.

Ik vind het vooral gewoon echt heel leuk. Lijstjes en potjes, sparen, slim aflossen en investeren, beleggen en op aanbiedingen letten. Mezelf uitdagen om het beter te doen.
Misschien ontstaat er een onjuist beeld dat ik heel veel moeite moet doen of helemaal krom moet liggen om elke maand zoveel mogelijk over te houden en daarbij zwetend boven de folders met aanbiedingen hang? Want dat is echt niet zo hoor.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Apr 2021 16:44

Re: Financiële doelen / planning

Savi schreef:Ja het is toch zonde om geld weg te gooien? Zowel aan rente als aan bijv. boodschappen? Als ik je €50 geef spoel je het ook niet door de WC, dus waarom zou je dat wel weggooien door bijv. nooit op de aanbiedingen van Pampers te letten en die altijd duur te kopen? Ik vind het wel belangrijk om op die manier slim met geld om te gaan.
.



Ik vind dat altijd best knap als je die aanbiedingen zo goed door hebt. Ik ben dus zo iemand die voor gemak gaat. En ik denk dan een aanbieding te hebben maar dan is dat dus helemaal niet zo. Zo bestek ik altijd een maand box pampers op Bol en was laatst 45 euro daarvoor kwijt, maar toen ik ging Googlen zag ik later dat ze er ook voor 35 zijn. Maar ik koop heel veel op Bol uit gemak omdat ik dan op achteraf betalen kan klikken en dan eens per maand betaal ik alle facturen in één keer.
Dus ja ik vind dat slim van je maar ik herken het niet zo zelf.
Let's discover the world together.
<<

Kira

Bericht 19 Apr 2021 16:48

Re: Financiële doelen / planning

Ik doe het zoals Bliss.

Ik weet globaal wat er op m'n rekening staat want keijf van de rabobank regelmatig sms'jes als er een bedrag bij gekomen is. Wat er maandelijks inkomt is verschillend. M'n vaste lasten weet ik ook ongeveer en ik spaar elke maand.
Ik hoef geen 1000en euro's op m'n spaarrekening te hebben, ik geef m'n geld liever aan iets uit. Maar een paar 100 heb ik wel graag achter de hand. Voor m'n zoon spaar ik ook, hij heeft inmiddels een fijjn bedrag op z'n rekening en heeft dan straks een fijne start.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 16:52

Re: Financiële doelen / planning

Kira schreef:Ik hoef geen 1000en euro's op m'n spaarrekening te hebben, ik geef m'n geld liever aan iets uit.

Niet specifiek tegen jou hoor Kira, maar toevallig zeg je dit nu net dus ik neem dit even als voorbeeld dan hoef ik in het topic niet terug te zoeken. En ik lees het vaker of het schemert door in andere reacties, maar het is niet persé of of natuurlijk.

@Marin - https://www.luieraanbiedingen.net/
Maar als je een folders app op je telefoon hebt kan je daar ook Pampers intikken en dan krijg je alle aanbiedingen. Even terugrekenen naar prijs per luier en je weet meteen hoe goed de aanbieding is. Hoe groter de maat, hoe minder luiers in het pak, hoe duurder de luier per stuk is, daar ontkom je niet aan helaas haha.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Apr 2021 16:54

Re: Financiële doelen / planning

Ja dat vind ik dus al als gedoe klinken, om per luier de prijs uit te rekenen. Haal daar ook geen plezier uit. Maar het zijn slimme bespaartips hoor, daar niet van.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 16:55

Re: Financiële doelen / planning

Ik had natuurlijk niet voor niets 2x economie als hoofdvakken. :smile:
<<

Kira

Bericht 19 Apr 2021 16:58

Re: Financiële doelen / planning

Wat bedoel je precies Savi?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Apr 2021 16:59

Re: Financiële doelen / planning

Haha. En ik vind het goed van je hoor! Ik wil er ook wel wat meer op letten. Ik kan me ook ergeren aan de makkelijke houding van mezelf en m'n man. Ik probeer wel altijd veel bonus producten te kopen alleen ben ik dan zo'n sukkel die gevoelig is voor producten die in de aanbieding zijn en ik ze eigenlijk niet nodig heb en dus eigenlijk méér geld uitgeef.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Apr 2021 17:01

Re: Financiële doelen / planning

Bij die luieraanbiedingen site staat het er al vaak bij, de prijs per luier. Als ik ga bestellen, kijk ik daar ook altijd eerst. En soms wacht ik een week en koop ik even goedkoop huismerk totdat er weer een 50 procent korting is haha. Vind dat anders echt van de zotte die luiers.
<<

Anoniem326

Bericht 19 Apr 2021 17:05

Re: Financiële doelen / planning

Savi schreef:
HollyGolightly schreef:
Omdat je zo bezig bent met zoveel mogelijk overhouden, dan vraag ik me af waarom. En als je dan geen hypotheek meer hebt, wat wil je dan met het geld?

Wat maakt het zo belangrijk om zoveel mogelijk over te houden of zo slim mogelijk te investeren? Stel je voor dat je met slimme keuzes 80k aan het einde van de rit meer hebt, wat brengt die 80k je dan? In levensgeluk bedoel ik dan. Ik geloof dat ik geld echt niet zo belangrijk vind.

Ja het is toch zonde om geld weg te gooien? Zowel aan rente als aan bijv. boodschappen? Als ik je €50 geef spoel je het ook niet door de WC, dus waarom zou je dat wel weggooien door bijv. nooit op de aanbiedingen van Pampers te letten en die altijd duur te kopen? Ik vind het wel belangrijk om op die manier slim met geld om te gaan.
Wat we gaan doen met die paar honderd euro die over is als we hypotheekvrij zijn weet ik niet. Maar ik vind het gewoon fijn als het huis straks echt van ons is en de schuld weg is.

Ik vind het vooral gewoon echt heel leuk. Lijstjes en potjes, sparen, slim aflossen en investeren, beleggen en op aanbiedingen letten. Mezelf uitdagen om het beter te doen.
Misschien ontstaat er een onjuist beeld dat ik heel veel moeite moet doen of helemaal krom moet liggen om elke maand zoveel mogelijk over te houden en daarbij zwetend boven de folders met aanbiedingen hang? Want dat is echt niet zo hoor.


Omdat het uiteindelijk ook tijd kost. En tijd is ook van waarde. Niet dat ik vind dat jij het niet moet doen. Zeker niet omdat je het leuk vindt. Maar het bezig zijn met geld, rentes, aanbiedingen, koopjes en beleggen kost tijd. En tijd is kostbaar. Het zou mij weinig uitmaken als ik erachter kom dat ik door slimmer boodschappen doen jaarlijks 1000 euro had kunnen besparen.
<<

Anoniem326

Bericht 19 Apr 2021 17:07

Re: Financiële doelen / planning

Marin schreef:Haha. En ik vind het goed van je hoor! Ik wil er ook wel wat meer op letten. Ik kan me ook ergeren aan de makkelijke houding van mezelf en m'n man. Ik probeer wel altijd veel bonus producten te kopen alleen ben ik dan zo'n sukkel die gevoelig is voor producten die in de aanbieding zijn en ik ze eigenlijk niet nodig heb en dus eigenlijk méér geld uitgeef.


Ik ook! Ik erger me overigens niet aan mijn houding. Zolang ik alles op orde heb en de kinderen nu en in de toekomst kan geven wat zij nodig hebben vind ik het prima. Wat ik met mijn maandelijks vrij besteedbare geld doe (of hoe ik daarop zou kunnen besparen), maakt me niet veel uit. Heel veel dingen maken me wel uit en houden me bezig. Maar dit niet.
<<

Anoniem320

Bericht 19 Apr 2021 17:16

Re: Financiële doelen / planning

HollyGolightly schreef:
Savi schreef:

Naast tijd kost het ook veel moeite / energie. Ik kies er ook voor om daar niet op te letten en me niet druk over te maken. Ik gooi dus om de haverklap geld weg, maar heb daardoor meer energie & tijd voor andere zaken. Ik kan me daar niet druk om maken. Ik zou er gestresst van worden om elke uitgave in een excel bestandje te moeten zetten etc. Geld is voor mij een middel wat noodzakelijk is in het leven, maar ik hoef er geen bergen van te hebben.

Ik krijg van dit soort onderwerpen altijd het gevoel dat het slecht is om niet te weten wat er exact binnenkomt en uitgaat.
<<

Anoniem332

Bericht 19 Apr 2021 18:21

Re: Financiële doelen / planning

Gericht naar aanbiedingen zoeken doe ik ook niet. Of een folder erbij pakken om aan de hand daarvan een boodschappen lijst te maken.

Iemand 1+1 gratis gekeken van de keuringsdienst van waarden?

Ik koop het liefst bij zelfstandige, zo min mogelijk bij een supermarkt. Ik ga liever voor kwaliteit dan een A merk dat in de aanbieding is.
Zoals douche / bad/ verzorgingsproducten van lush of mijn koffie bonen van een speciaal zaak. Vraag mij af of ik dan onderaan de streep net zoveel uitgeef als iemand die allemaal aanbiedingen koopt.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 19 Apr 2021 18:41

Re: Financiële doelen / planning

Ik ga meteen kijken Housebird, ben benieuwd.
En ik ben het met je laatste alinea eens, ik denk dat ook. En al ik met die producten nog wel duurder uit zijn, maakt me dat ook niet uit.

Het is volgens mij niet zo dat als je weinig bijhoudt met je financiën (omdat je genoeg hebt), het altijd zomaar uitgeeft. Of dat als je wel weet wat er binnenkomt en uitgaat, nooit wat uitgeeft en zoveel mogelijk wilt sparen. Dat wordt naar mijn idee hier nu een beetje uitvergroot.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 19:09

Re: Financiële doelen / planning

HollyGolightly schreef:
Savi schreef:Ja het is toch zonde om geld weg te gooien? Zowel aan rente als aan bijv. boodschappen? Als ik je €50 geef spoel je het ook niet door de WC, dus waarom zou je dat wel weggooien door bijv. nooit op de aanbiedingen van Pampers te letten en die altijd duur te kopen? Ik vind het wel belangrijk om op die manier slim met geld om te gaan.
Wat we gaan doen met die paar honderd euro die over is als we hypotheekvrij zijn weet ik niet. Maar ik vind het gewoon fijn als het huis straks echt van ons is en de schuld weg is.

Ik vind het vooral gewoon echt heel leuk. Lijstjes en potjes, sparen, slim aflossen en investeren, beleggen en op aanbiedingen letten. Mezelf uitdagen om het beter te doen.
Misschien ontstaat er een onjuist beeld dat ik heel veel moeite moet doen of helemaal krom moet liggen om elke maand zoveel mogelijk over te houden en daarbij zwetend boven de folders met aanbiedingen hang? Want dat is echt niet zo hoor.


Omdat het uiteindelijk ook tijd kost. En tijd is ook van waarde. Niet dat ik vind dat jij het niet moet doen. Zeker niet omdat je het leuk vindt. Maar het bezig zijn met geld, rentes, aanbiedingen, koopjes en beleggen kost tijd. En tijd is kostbaar. Het zou mij weinig uitmaken als ik erachter kom dat ik door slimmer boodschappen doen jaarlijks 1000 euro had kunnen besparen.

Ik zou daar heel blij van worden. 😅
Dat kwartiertje per week doet 't m echt niet vind ik persoonlijk dan.

@Kira ik bedoel het laatste wat Joey nu net zegt.
Ik zit mobiel dus even nu geen uitgebreide reactie sorry haha.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 19:36

Re: Financiële doelen / planning

Housebird schreef:Gericht naar aanbiedingen zoeken doe ik ook niet. Of een folder erbij pakken om aan de hand daarvan een boodschappen lijst te maken.

Iemand 1+1 gratis gekeken van de keuringsdienst van waarden?

Ik koop het liefst bij zelfstandige, zo min mogelijk bij een supermarkt. Ik ga liever voor kwaliteit dan een A merk dat in de aanbieding is.
Zoals douche / bad/ verzorgingsproducten van lush of mijn koffie bonen van een speciaal zaak. Vraag mij af of ik dan onderaan de streep net zoveel uitgeef als iemand die allemaal aanbiedingen koopt.

Maar dat is echt appels met peren vergelijken en zo kan je het ook echt niet vergelijken.
Producten die je graag koopt hebben altijd een bodemprijs, Lush heeft waarschijnlijk ook wel eens een stuntweek of iets qua korting, en daarmee ga je rekenen. De ene koopt graag Lush, de ander Andrélon. De een drinkt koffie van de speciaalzaak en de ander Douwe Egberts. Beide keren is er een bodemprijs en het is aan jou of je daar rekening mee wilt houden, of niet.

Iemand die op de aanbiedingen let of een koopjesjager is koopt echt niet klakkeloos alle aanbiedingen zoals in extreme couponing. En ook niet alleen A-merken om het 'a-merken kopen' ofzoiets. Het is niet zo zwart-wit. :albino:

Sorry voor m'n lange posts her en der. Ik merk dat ik graag bepaalde dingen wil uitleggen haha.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Apr 2021 19:43

Re: Financiële doelen / planning

Moet jij hier niet je werk van maken, Savi? In de schuldsanering ofzo? Volgens mij ben je daar geknipt voor!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem308

Bericht 19 Apr 2021 19:47

Re: Financiële doelen / planning

Gierige Gerda 2.0😎
Ik dacht dus eerst serieus dat jij dat was, maar toen bedacht ik mij dat jij niet uit Brabant komt.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2021 19:50

Re: Financiële doelen / planning

Ik doe vrijwilligerswerk bij de gemeente door zulke tips te geven aan mensen die in de bijstand zitten en te helpen met toeslagen en allemaal van dit soort dingen. Samen met een belastingadviseur zitten we 2x per maand klaar voor vragen.

Schuldsanering en bewindvoering vind ik ook leuk, maar daar komen types joh. Ik ga altijd met m'n broer mee naar de kredietbank, hij zit in de sanering, ik ben zijn contactpersoon zeg maar, maar jeetje dat is veel gevallen wel echt de onderkant van de samenleving hoor. Ik wil wel graag werken met mensen die zelf ook graag willen en daarin kan je niet echt kiezen. Mijn broer is ook van dat kaliber, die wil je echt niet aan de balie hebben als z'n weekgeld te laat is.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 19 Apr 2021 20:02

Re: Financiële doelen / planning

Dat klinkt leuk om te doen Savi!
Ik snap jou wel hoor, ik vind het ook fijn om te besparen op bepaalde noodzakelijke uitgaven. Dingen als zeep/shampoo/tandpasta koop ik nooit voor de volle pond, meestal 1+1 gratis oid.
Ik houd ook bij wat er per dag binnenkomt en uit gaat, maar weet de precieze bedragen niet uit m'n hoofd.
Tegelijk laten we er niks om. We houden ons saldo in de gaten en zorgen ervoor dat we elke maand wat kunnen sparen, maar als we iets graag willen kan dat ook.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Apr 2021 20:05

Re: Financiële doelen / planning

Ja producten van de drogist koop ik ook altijd 1 + 1, vooral bij mascara scheelt dat een hoop!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem328

Bericht 19 Apr 2021 20:12

Re: Financiële doelen / planning

Oja toiletartikelen en make-up koop ik allemaal bij de kruidvat en altijd in de aanbieding inderdaad. Maar het meeste is minimaal 1x per maand in de aanbieding dus daarvoor hoef ik niet eens een folder in te kijken. Daar kom ik zo vaak.

Het is mij inderdaad verder ook de tijd en energie niet waard, dat bijhouden of folders uitpluizen of luierprijzen berekenen. Dan geef ik inderdaad liever wat meer uit.

Maar ieder zo zijn ding!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron