Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 17 Apr 2021 12:10

Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Omdat ik niet alles op internet wil hebben staan hou ik het wat abstract. Maar hoe gaan jullie om met het bespreken van onderwerpen met je ouders waarbij je het moeilijk vindt om erover te beginnen? Het gaat mij dan om persoonlijke dingen, die gaan over de keuzes en invulling van mijn leven.
Ik merk dat ik het lastig vind om zulke dingen te bespreken als het om onderwerpen gaat die bij ons thuis vroeger sowieso niet of nauwelijks besproken werden. Toch vind ik het wel belangrijk om te bespreken, omdat ik niet dezelfde “taboes” wil hebben als vroeger thuis en omdat ik het van bepaalde dingen ook gewoon heel fijn vind als mijn ouders ervan op de hoogte zijn. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen zulke dingen aanpakken. Bespreek je het dan überhaupt niet, breng je het heel voorzichtig, ben je meer van een directe aanpak?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 17 Apr 2021 12:56

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar veel dingen onbespreekbaar waren. Mijn 'tactiek' sinds ik volwassen en uit huis ben is de dingen waarvan ik weet dat het in hun ogen omstreden is, wel eerlijk en rustig, maar als voldongen feit te brengen en geen ruimte te laten voor discussie. Met alle liefde hoor, maar mijn leven, mijn keuze.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Apr 2021 13:25

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Lastig is dat hè. Zelfs bij ons waar we toch enorm close zijn. Ik heb toen ik 15 was een coming out gehad omdat ik destijds op meisjes viel. Dat was best lastig maar werd gelukkig heel goed ontvangen door m'n moeder. Later nog wel vaker moeilijke gesprekken gevoerd.
Met m'n vader is het een ander verhaal. Daarvoor heb ik zelfs therapie gehad omdat het zo lastig is.

Sterkte met wat je te bespreken hebt.

Edit ehm ik realiseer me dat dit niet echt concrete tips zijn maar dat vind ik wat lastig omdat het zo persoonlijk is wat werkt.
Misschien kan je als je wilt dat er serieus op gereageerd wordt er toch echt even voor gaan zitten. Dan is er iig rust.
Let's discover the world together.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 17 Apr 2021 14:58

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Dank jullie wel voor jullie ervaringen!
Het is trouwens niet eens dat ik echt bang ben dat ze niet achter mijn keuzes staan, al speelt dat ergens ook wel mee. Maar ik vind het gewoon al een drempel om erover te beginnen. Een coming out waar een van je ouders niet ok op reageert lijkt mij trouwens ook heel moeilijk. Ik merk dat ik het gewoon soms best lastig vind om bij zulke dingen om te gaan met generatieverschillen (dingen die nu vrij normaal zijn om te bespreken, maar vroeger niet) en met de ingesleten patronen die je met je ouders vaak hebt.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 17 Apr 2021 18:37

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Met mijn moeder kan ik alles bespreken maar dit heeft ook jaren gekost. Toen ik eind twintig was lukte het ons ineens ofzo. Sindsdien hebben we een veel betere band. Ik ben het gewoon gaan doen, aangeven wat ik belangrijk vind en hoe ik terug kijk op mijn jeugd. De directe manier zeg maar. Jij kent jouw ouders en jezelf het beste. En het is ook pick your battles. Is het altijd nodig?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 17 Apr 2021 22:52

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Dat pick your battles herken ik ook ja. Ik weet nu ook beter wanneer ik even mijn mond moet houden. Dat botste nog weleens tussen mij en mijn moeder toen ik nog thuis wonen. Allebei hebben we eigenlijk tijd nodig om te schakelen, maar tijdens een gesprek vergeten we dat weleens. Gevolg is dat we al ín het gesprek allebei tot een compromis willen komen, wat natuurlijk heel lastig is als je er nog midden in zit. Maar in het beginnen over een lastig onderwerp ben ik nog steeds niet goed en dat is helaas wederzijds.... Maar met het eerste in mijn achterhoofd (tijd nodig hebben om dingen te verwerken) is het wel handig om gewoon maar te beginnen... Helaas heeft niemand echt dé gouden tip 😉
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 17 Apr 2021 23:03

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Ik vind het moeilijk te zeggen hoe ik dat zou doen, want het is zo verschillend per onderwerp. Ik zou denk ik gewoon beginnen met zeggen dat ik iets wil bespreken en dat ik merk dat ik het lastig vind om erover te beginnen en het op een ‘goede’ manier te bespreken. Als het iets is wat heel belangrijk voor me is of waar ik vooral wil dat ze luisteren, dan zou ik dat ook zeggen. Als ik alleen mijn verhaal wil doen en mijn vader denkt dat ik uitgebreid advies wil, dan kan dat ook botsen.

Edit: het kan ook helpen om de verantwoordelijkheid voor het goed laten verlopen van het gesprek te delen. Dat je bijvoorbeeld zoiets aan de ander vraagt: ‘Wil je me helpen om dit gesprek prettig te laten verlopen en me erop wijzen als ik afwijk van wat ik wil bespreken?’
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 18 Apr 2021 00:19

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Dat eerste wat je zegt ga ik denk ik inderdaad doen June, benoemen dat ik het lastig vind. Dat scheelt vaak al de helft.

Het is trouwens gelukkig niet zo dat alle gesprekken moeilijk verlopen hoor. Over het algemeen hebben we prima contact, alleen worden sommige onderwerpen vermeden.
Laatst gewijzigd door Char op 18 Apr 2021 13:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 18 Apr 2021 00:20

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Zo komt het ook niet over hoor! Het klinkt of jullie elkaar heel lief vinden, waardoor ik denk dat je ook hulp kunt vragen hierbij.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 18 Apr 2021 13:49

Re: Moeilijke persoonlijke onderwerpen bespreken

Wat een lieve reactie, dank je wel.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers