Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pinda-allergie

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 12:24

Pinda-allergie

Nou dit topic moest ik toch maar openen, helaas pindakaas. (pun intended).

Er was al wel een koemelkallergie/huilkindje topic, maar onze dochter heeft geen koemelkallergie noch is ze een huilkindje (ze is juist een heel rustig kindje) dus ik vond dat toch niet echt passen om daar wat te schrijven.

Zoals jullie weten heeft ze dus enkele dagen geleden een behoorlijk heftige eerste reactie op pinda gehad. Ze kreeg een fruithapje met banaan en pindakaas. We hebben het naderhand even uitgerekend en het zal zo'n 2.4 gram pindakaas geweest zijn, een halve theelepel. Ze kreeg bulten in haar gezicht en later over haar hele lijfje en rode gevlamde huid. Ik zag het toen ik haar mond afveegde na het hapje (wat ze heerlijk vond) en vroeg aan m'n man of hij even wilde komen kijken of dit nou wat was. Werd haar tong nou dik? Shit is dit een reactie op de pinda? Moeten we naar het ziekenhuis? Ja nou ja, doe maar. Dus ik ging haar jas aantrekken en intussen was ze ook aan het rochelen en kwijlen. Op een gegeven moment riep ik naar m'n man: NU 112 BELLEN!
Ze heeft in de ambulance veel al uitgebraakt gelukkig maar daardoor valt het toch onder anafylactische reactie, met haar rochelende ademhaling ook. Ondanks dat vond het ambulance personeel haar niet zodanig slecht er aan toe dat ze acuut een shot adrenaline nodig had. In het ziekenhuis op de SEH heeft ze toen antihistaminen gehad en de ochtend erna weer en thuis ook nog één dosis antihistaminen. Haar huid is nu weer normaal gelukkig.
Thuis hebben we nu desloratadine (antihistaminen) en een epipen, waar we nog erg aan moeten wennen dat die overal mee naar toe moet. Wij zijn verder helemaal niet bekend met allergieen, ook niet vanuit familie, dus dat is allemaal best wel wennen en uitzoeken.

Qua eten is de basis erg makkelijk: Geen pinda's en pindakaas voor haar. Ze is nog zo klein dat dat makkelijk te controleren is. Ik kook vers voor haar, dat was ik sowieso al van plan, maar vind ik nu ook veiliger voelen en we geven ook even geen producten waar sporen van pinda in kunnen zitten, maar ook maar geen producten waar soja en sesam in kunnen zitten bijvoorbeeld, of noten. We hebben echt nog geen idee of ze ook allergisch is voor andere peulvruchten of noten. Of dat er uberhaupt andere allergieen zijn. Ei en aardbei heeft ze wel goed op gereageerd. Ze heeft wel altijd van zichzelf een rood huidje. Wat als dat al die tijd al een lichte allergische reactie is geweest? Voel me zo rot over dat idee. Ze heeft geen eczeem overigens.

Ik geef zelf nog borstvoeding en ik mijd pinda(kaas) nu vanzelfsprekend ook maar eet bijvoorbeeld wel een boterham met zonnepitten en nutella (hazelnoot). Moet ik daarmee dan ook stoppen vraag ik me af. Merk dat ik best onzeker word van dat soort keuzes en dat ik bang ben dat ik haar 'vergiftig' met de borstvoeding. Maar zomaar stoppen wil ik ook niet, bang dat ze nu na die allergische reactie ook heftig op kunstvoeding gaat reageren. Dus voor nu maar even door en afwachten tot we meer weten.

We hebben zojuist te horen gekregen dat we op 3 mei (pas!) een telefonisch consult met de allergoloog kunnen krijgen. Die was al gepland op aandringen van ons (volgens mij was ik echt een vervelende doorduwmoeder aan de telefoon) want anders werd het pas juni. Tijdens dat consult bespreken we de situatie en maken we een plan van aanpak. Wat bij betreft zijn we daar nú al aan toe dus wel vervelend dat het zo lang duurt.
Nou is het op zich makkelijk om de echte pinda's te mijden, maar toch, we zitten met zoveel vragen en willen heel graag door. Dus dat is wel even een frustratie van ons momenteel. We zijn ons nu maar aan het onderdompelen in de wereld van allergieen, epipen, provocatietesten, etiketten lezen, hoe nu verder, wat mogen wij in huis hebben aan producten, dat soort dingen.
Meeste momenten ben ik wel onzeker maar rationeel. Eerst maar even afwachten hoe ernstig de allergie is. Maar op paniekmomenten denk ik aan traktatietrommeltjes, epipen uitleg aan de oppas en play date moeders, nooit meer op vakantie naar Azie want daar wordt zoveel met pinda/soja/sesam gedaan (ook olie etc), nou ja al dat soort dingen. Maar gelukkig weet ik wel beter dan dat we even rustig moeten afwachten over de precieze implicaties.

Ik heb al uitgebreid contact gehad met Oreo gelukkig. Mocht er iemand anders zijn die ervaring heeft, hoor ik het ook graag. Alles is welkom.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 15 Apr 2021 13:11

Re: Pinda-allergie

Ik heb er geen verstand van, maar wellicht zou je de hulplijn van lalechelegue kunnen bellen om te informeren wat betreft borstvoeding en wat jij wel of niet kan eten? Reageert haar huid ook op aanraking van pinda? Zo ja, dan moet je goed je mond vegen voor je haar een kusje geeft...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 15 Apr 2021 13:31

Re: Pinda-allergie

Volgens mij kan het ook in je adem zitten en kan dat in sommige gevallen al een reactie triggeren, dus ik zou het voorlopig helemaal niet in huis halen. Ik weet dat bij mijn dochter op school bij de kleuters een kind was met pinda-allergie en daar mocht dus geen pindakaas worden gegeten in de klas.

Nutella is volgens mij wel weer heel anders, pinda's zijn voor zover ik weet ook geen noten maar peulvruchten. Maar bij elke twijfel zou ik het navragen.

Sterkte Marin, lijkt me behoorlijk heftig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 15 Apr 2021 13:33

Re: Pinda-allergie

Geen ervaring maar misschien kun je een labeltje aan haar tas maken met daarop pinda-allergie en een gelamineerd formulier maken (of kleiner dan A4) met daarop hoe te handelen en wanneer epipen toedienen en deze in haar tas stoppen. Het is echt rot maar zou wel eerst even afwachten en je hebt het ‘geluk’ dat ze nog zo klein dus dat je alles qua eten zo goed kan regelen en dat ze altijd thuis is, toch? Ik denk dat je er ook wel in gaat groeien. Ik heb ook kindjes met pinda-allergie (en nog veel meer allergieën) en daar nog nooit iets vervelends mee meegemaakt. En mocht het toch gebeuren heb je nu ook de middelen om te handelen en kan iedereen 112 bellen. Sterkte.

Zoals Susan zegt heb ik het ook geleerd. Pinda- allergie is niet meteen een allergie voor noten. Kan wel óók natuurlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 13:36

Re: Pinda-allergie

Ja pinda's zijn peulvruchten. Dus ze kan ook allergisch zijn voor sojabonen, linzen, kikkererwten, bonen en zelfs sperziebonen. Maar ze zou ook erbij allergisch kunnen zijn voor noten dus wel hazelnoten, amandelen etc. Dat weten we gewoon nog niet dus ik durf dat alles nu helemaal niet te eten en elimineer ik maar even uit m'n eigen dieet. Ondanks dat ik dat wel al die tijd heb gegeten, maar het schijnt dat een volgende reactie heftiger kan zijn.

Ja aanraking via de huid heb ik ook gehoord. Het hapje zat ook helemaal om haar mond (logisch, zo eet een baby) dus daar zat ze ook helemaal onder de plekken.

Ik weet dat twee weken wachten op een ziekenhuis afspraak helemaal niet zo lang is maar 't voelt zo ver weg voor mij en zeker omdat het dan een telefonisch consult is. Om natuurlijk te concluderen dat we langs moeten komen met haar. Dat vind ik irritant. Maar ja.
Let's discover the world together.
<<

ChiQ

Bericht 15 Apr 2021 13:37

Re: Pinda-allergie

Jeetje wat heftig dat dit is gebeurd, ik heb het helemaal gemist! Wat schrikken zeg. Ik geloof wel trouwens dat ze overheen kan groeien omdat ze nog zo klein is! Ik heb een collega gehad waar haar keel al dicht gaat zitten als je bijv pindakaas in haar buurt eet! Dat lijkt me de hel. Ik zou wel zo normaal mogelijk zelf eten, pinda's idd vermijden en kijken of je je veilig genoeg voelt om zelf bijv wel nutella te eten. Kan het eenmalig geweest zijn?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 13:40

Re: Pinda-allergie

Ik las zelfs dat de davitamon vitamine d druppels op basis van arachide olie zijn. Er staat wel een verklaring van davitamon bij dat het zuivere olie is maar kreeg toch de tip dat te wisselen naar die aquosum druppels. Dan maar liever suiker geven hoor. Die druppels geef ik al zes maanden, voor 't zelfde geldt heeft ze daar dus al maanden een lichte reactie op gehad (rode huid bijv).

Chiq ja dat soort dingen lijken me ook echt heftig, als we in huis geen sporen mogen hebben. Ik hoop dat het niet zo zwaar zal zijn. Maar voor nu weet O dat hij ook even geen pindakaas mag.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 14:02

Re: Pinda-allergie

Lot schreef:Geen ervaring maar misschien kun je een labeltje aan haar tas maken met daarop pinda-allergie en een gelamineerd formulier maken (of kleiner dan A4) met daarop hoe te handelen en wanneer epipen toedienen en deze in haar tas stoppen. Het is echt rot maar zou wel eerst even afwachten en je hebt het ‘geluk’ dat ze nog zo klein dus dat je alles qua eten zo goed kan regelen en dat ze altijd thuis is, toch?


Ja tegen de tijd dat ze naar peuterspeelzaal gaat zijn we er natuurlijk heus wel ingegroeid. En de juffen zijn nu al op de hoogte via zoontje natuurlijk. Zo'n labeltje of armbandje zal ze dan inderdaad wel krijgen, maar dat is nu nog niet zo nodig. Wat jij zegt, zeg ik ook steeds tegen mezelf, dat het makkelijk te controleren is wat je haar als baby geeft. Dat is zo makkelijk nog, dat is wel heel fijn.
Fijn dat jij nog nooit een ervaring op je werk hebt gehad. Dat lijkt me heel naar als leidster!
Let's discover the world together.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 15 Apr 2021 15:52

Re: Pinda-allergie

Hè joh, wat ontzettend schrikken en wat erg vervelend voor jullie en jullie meisje!
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 15 Apr 2021 18:03

Re: Pinda-allergie

Jeetje, vervelend, snap dat je geschrokken bent en dat je het gevoel hebt dat je hele leven op zijn kop staat.
Ze is gelukkig nog heel jong en leert er mee leven, net als jullie. Zolang je altijd de epipen bij je hebt niet te angstig worden hoor.
Echt, verreweg de meeste allergische reacties lopen goed af, hoe vervelend ze ook zijn.

Ik heb geen pinda allergie, wel een allergie voor een heleboel andere dingen. (Fruit, vis, noten, behalve pindas, hooikoorts). Ik heb het afgelopen jaar 6 x in het ziekenhuis gelegen met een anafylactische shock. Soms door alleen het aanraken van een stuk fruit. Ik heb geleerd altijd mijn epipen mee te hebben. Hij is simpel in gebruik en iedereen snapt hoe het werkt. In sommige gevallen zwol mijn gezicht zo erg op dat ik geen zicht meer had en de epipen zelf niet kon zetten. Mijn keel zwelt op en gaat dichtzitten, en mn hele lichaam jeukt. Soms val ik buiten bewustzijn. En ja, de aanvallen zijn vervelend, en echt kut, maar ze doen geen pijn. (Misschien dat je dat een prettig idee vindt).

Fijn dat jullie terecht kunnen bij het allergiecentrum. En ook best snel, ook al voelt het niet zo. Hoop voor jullie dat ze je daar helpen ontdekken of er nog meer allergieën zijn.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 15 Apr 2021 18:45

Re: Pinda-allergie

Marin schreef:Ik las zelfs dat de davitamon vitamine d druppels op basis van arachide olie zijn. Er staat wel een verklaring van davitamon bij dat het zuivere olie is maar kreeg toch de tip dat te wisselen naar die aquosum druppels. Dan maar liever suiker geven hoor. Die druppels geef ik al zes maanden, voor 't zelfde geldt heeft ze daar dus al maanden een lichte reactie op gehad (rode huid bijv).

Chiq ja dat soort dingen lijken me ook echt heftig, als we in huis geen sporen mogen hebben. Ik hoop dat het niet zo zwaar zal zijn. Maar voor nu weet O dat hij ook even geen pindakaas mag.



Daar kan idd die rode huid van komen ja. Goed dat je nu overstapt naar de waterbasis.
Desloratadine werkt snel. T krijgt dit voor zijn netelroos. Het zakt dan echt snel af.
Ik ken ook een aantal kindjes die dit krijgen als ze bijv. iets eten waar sporen van pinda's in kunnen zitten. Preventief dus.
Je kunt trouwens online een Epipen trainer bestellen. Ik weet niet of je die hebt?
Misschien handig om te doen, ook voor je (schoon) ouders als ze bijvoorbeeld oppassen.
In geval van nood is het namelijk erg fijn om er goed mee om te kunnen gaan.
2016
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 15 Apr 2021 18:47

Re: Pinda-allergie

Oja nog even een tip: Er zijn een aantal zalven die ook arachide olie bevatten. Let hier even op met bodylotion etc.
Wellicht dat ze hier ook op reageert.
2016
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 15 Apr 2021 18:56

Re: Pinda-allergie

He wat heftig en naar zeg. Gelukkig goed afgelopen. Haar tong/keel zwelt dus ook op?

Mijn man is ook allergisch voor pinda's. Alleen wordt hij "slechts" hele erge buikpijn. Of als het aan z'n hand zat en hij wrijft daarna in zijn ogen, hele opgezwollen ogen. Voor zover wij weten is hij alleen allergisch voor pinda al verdenken wij cannelinibonen ook. Na dat gegeten te hebben in een restaurant had hij ook zo'n reactie.
Mijn schoonzus daarentegen heeft een heftige pinda allergie en is ook allergisch voor doperwten en soja. Zij heeft altijd zo'n epipen bij zich omdat haar keel inderdaad opzet. Soms voelt ze het zelfs als iemand met pinda handen de deurklink aangeraakt heeft, als zij hem wat later aanraakt.

Voor onze Kids moesten wij ook vitamine d op waterbasis (dacht ik) geven. In ieder geval niet de archide variant. Gelukkig zijn zij niet allergisch voor pinda.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 15 Apr 2021 18:59

Re: Pinda-allergie

Ja misschien sowieso fijn ook voor je ouders en schoonouders dacht ik als zij oppassen :). Is ook een soort alertheid die de omgeving dan krijgt bij zo’n label.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 19:52

Re: Pinda-allergie

Ja goeie, zo'n trainingspen willen we inderdaad kopen voor familie en oppas.

Salome, nav jouw post heb ik net even gekeken en in Bepanthen zit amandelolie. Geen idee dus of ze er wel of niet tegen kan maar zal het voor nu even niet gebruiken.
He bah het idee dat we haar al zes maanden lang die druppels hebben gegeven vind ik heel naar idee. Rationeel weet ik dat we dat echt niet konden weten maar ik word er toch naar van. Wellicht was dat wel de eerste trigger waarna ze bij het echte contact dus nu zo'n heftige reactie heeft gehad.

Ja dat vind ik wel fijn dat je dat zegt boerenkool, dat het jou geen pijn doet. Dank je.
Jeetje zes keer in één jaar. Wat heftig zeg. Ondanks dat je dus eigenlijk best goed weet wat je wel of niet mag. Wow daar schrik ik wel van. Ik weet even niet meer hoe oud je kinderen zijn maar schrikken zij er niet ook ontzettend van? En kunnen ze wat doen om je te helpen op zo'n moment?


Viva ja haar tong werd dik. Keel weet ik niet maar denk het wel. Ze kon wel echt slechter ademhalen, begon te rochelen, kwijlen.
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 15 Apr 2021 20:07

Re: Pinda-allergie

Wij gebruikte deze vitaminedruppels van Solgar Marin, die zijn op basis van zonnebloemolie.
https://www.vitaminstore.nl/product/sol ... nJEALw_wcB

Misschien is dat wat?
10.04.17
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 20:18

Re: Pinda-allergie

Dank je. Heb nu die aquasum gekocht al maar zal deze even onthouden.
Let's discover the world together.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 15 Apr 2021 20:27

Re: Pinda-allergie

Kruidvat eigen merk is ook op basis van zonnebloemolie
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Anoniem303

Bericht 16 Apr 2021 05:46

Re: Pinda-allergie

Het duurt nog een paar jaar voordat ze op psz/school zit, maar voor de traktatiemomenten wil ik als tip mee geven: Vraag of het mogelijk is om een trommeltje met pinda-allergieproof traktaties daar neer te zetten, alleen voor M. Mocht er iets getrakteerd woorden waar leidsters/juf hun twijfels over hebben, kan M iets uit die trommel uitzoeken en heeft zij ook iets lekkers. Waarschijnlijk heb je deze tip ook al wel van Oreo gekregen, haar S had bij ons ook altijd een (paar) traktaties standaard bij zich. En vraag bij twijfel of leidsters/juf willen overleggen met jou. Wij hebben regelmatig ingredientenlijsten naar Oreo gestuurd bij traktaties, of als wij zelf bijvoorbeeld van merk switchten van bepaalde producten. Mijn collega heeft zelfs een keer een foto van de kaas gestuurd (was overduidelijk voor S een no-go haha!), maar liever teveel overleggen dan een allergische reactie. En bij twijfel gewoon per definitie al niet geven. Zeker met een pinda-allergie en het risico op een anafylactische shock denk ik dat er geen leidster of leerkracht is die daarmee de fout in wil gaan, en ze meer dan graag mee willen denken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Apr 2021 07:13

Re: Pinda-allergie

Ja de juffen zeiden al dat er een epipen aanwezig is en ze ervaring hebben met allergische kindjes dus dat komt tzt vast goed met een traktatietrommeltje erbij ja. Maar goed dat is van latere zorg inderdaad. Goed dat jullie dat zo goed checken.
Let's discover the world together.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 16 Apr 2021 19:25

Re: Pinda-allergie

Mijn jongste zoon at met 13 maanden voor het eerst een broodje pindakaas en 10 minuten later zat ik bij de huisarts met hem.
Hij was rood in zijn gezicht en hals.
Gelukkig geen problemen met ademen, we hebben daar ruim een uur gezeten waarbij de huisarts hem steeds controleerde en anti allergie middel had gegeven.
Fles meegekregen met medicatie.
Tot net voor zijn vierde verjaardag nooit geen pinda gehad, daarna zijn we zelf langzaam weer begonnen met pindakaas. Steeds een klein likje maar er kwam geen reactie meer. Inmiddels eet hij gewoon pinda's
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem303

Bericht 16 Apr 2021 19:29

Re: Pinda-allergie

Oh hebben ze een epipen standaard daar liggen ja? Wat fijn! Bij ons moeten kinderen met een pinda-/notenallergie deze ten allen tijden zelf meenemen. Ik wist niet eens dat het mogelijk is om zoiets als organisatie aan te schaffen. Ik dacht altijd dat het als ‘medicatie’ uitgegeven werd via de arts en dus ook persoonsgebonden is.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 16 Apr 2021 21:15

Re: Pinda-allergie

Het is niet gebruikelijk hoor, dat er ergens een epipen ligt. Altijd je eigen meenemen! Mijn tip: vraag een recept voor meerdere (kan je ook via de huisarts regelen) zodat je er iig altijd 2 hebt. Soms kan het nodig zijn een 2e pen te zetten. En gooi ze niet weg als ze over de datum zijn, ze werken dan nog zo’n 80-90%
Vraag ook een oefenpen bij de apotheek. Dan kan je O ee vertrouwd mee maken.
Mijn S dacht dat zijn echte pen de oefenpen was, die ramde dus de echte pen (als 4,5 jarige) door een gevoerde spijkerbroek heen 🤣

Ik zal je ff een linkje appen waar wij een allergieplan hebben gehaald. Die hangt op de bso en op school. Laat je ook niét afschepen dat een epipen zetten een medische handeling is. Dat is het niét!


Hier is S dus gelukkig slechts intolerant voor pinda. Hij kan een boterham per week handelen. Maar hij is wel heel erg allergisch voor doperwt en linzen. Andere peulvruchten als kikkererwten, soja en sperziebonen leveren ook problemen op :(

App me he, als je vragen hebt! Of kom een keertje langs.
Ook als je dingen over eten wilt weten :)
22112014 / 10042019
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Apr 2021 22:00

Re: Pinda-allergie

Oreo, jij hebt de meeste ervaring maar ik heb zowel van mijn anaphylaxise zusje als elk jaar de EHBO geleerd wél weg te gooien (wij moeten kinderen ook weigeren met over datum pen op school). Er overlijden kinderen die een over datum pen gebruiken omdat het niet volledig meer werkt. Is het troebel, gooi het weg. Dat kan ook gebeuren met oververhitting (daar hebben wij hier natuurlijk meer last van).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 17 Apr 2021 07:21

Re: Pinda-allergie

Klopt over de datum echt weggooien. Geldt voor alle medicatie trouwens. Het is onzin dat het 80-90% werkt. Hoe langer over de datum hoe minder de werkzaamheid en dat weet je nooit precies. Bij mijn vriend op het werk worden epipennen verpakt voor de markt.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers