Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


MVP of HBOAA (School keuze)

<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 09:47

MVP of HBOAA (School keuze)

Hi Iedereen!

Ik heb bijna mijn MBO opleiding af en wil hierna door met de HBO opleiding Bachelor Accountancy. Hebben jullie ervaring met Markus Verbeek Praehep (MVP) of HBO A&A Hogeschool voor de Accountancy (HBOAA)? Ik ben zelf 19 en er is mij verteld door MVP dat de gemiddelde leeftijd van hun leerlingen rond de 30 ligt. Ik vraag me daarom dus ook een beetje af of het een school is voor mij. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring bij één van deze 2 scholen!! :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Apr 2021 10:24

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Hallo Kyra,

Ik heb na mijn MBO opleiding de HBO accountancy richting AA op de HAN in Arnhem gedaan. Aangezien je nog maar 19 jaar bent, zou ik voor een voltijd studie op een reguliere HBO-school gaan en niet voor Markus Verbeek.
Ik weet dat de studie inmiddels ook aardig veranderd is. Zo had ik verschillende landelijke tentamens (accountancystudie is daarom de zwaarste studie op een HEAO, want andere richtingen hebben geen landelijke tentamens) over verschillende vakken LAC A/B, IC/AO, Fiscale economie, Economisch wiskunde, Fiscaal recht etc... Nu is er een grote landelijke overall toets.

Zelf was ik ook pas 24 toen ik klaar was met studeren.

Uiteindelijk heb ik zo'n 10 jaar in de accountancy gewerkt en de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven mede omdat er in de loop der jaren aardig wat is veranderd in de accountancy wat mij steeds meer tegen begon te staan naast het urenschrijven waar ik een hekel aan had. Echter ik zie het nog steeds als een waardevolle periode, want ik heb in die tijd wel veel geleerd en kunnen kijken in de financiële keuken van verschillende bedrijven zeg maar.
<<

Anoniem335

Bericht 08 Apr 2021 10:27

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Zeker HBOA&A. Ik heb bij beide gestudeerd en HBO A&A is veel persoonlijker en kleiner. Bij beide scholen ligt de gemiddelde leeftijd wel rond de 30.

De directeuren van HBOA&A komen van Markus Verbeek.

Ben nu even aan het werk, dus niet zoveel tijd om te reageren.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Apr 2021 10:40

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik zou laten meewegen of je zelf je opleiding bekostigd of een werkgever, volgens mij zijn beide private instelling die aardig was kosten!

Wil je een opleiding naast een baan doen (deeltijd) of gewoon in schoolse setting?
08/2018
05/2021
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 10:44

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Dank jullie wel voor jullie antwoord. Bedankt voor de tip Fred! Ik zal even kijken naar de site van HAN.

Geen probleem Kexter de antwoord heeft me al enorm geholpen. Ik zie inderdaad veel mensen die zeggen dat MVP achteruit is gegaan sinds NCOI het overgenomen heeft. Werkze!!

(Ik weet niet hoe ik moet reageren op een antwoord, dus vandaar dat ik het zo doe haha)
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 10:51

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Hi MissEnergy

Ik zal de opleiding zelf betalen. Ik heb inderdaad ook gezien wat de kosten zullen zijn voor de opleiding. Ik wil graag op een schoolse setting. De reden dat ik op HBOAA en MVP ben gekomen was, omdat er jammer genoeg geen school in de buurt voor mij is die de accountancy opleiding heeft. Ik heb anders de keuze om Finance & control te doen, maar ik weet niet precies of dat echt aansluit als ik nog verder wil studeren als accountant
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Apr 2021 10:59

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Volgens bij bieden diverse hogescholen ook accountancy aan, al dan niet als keuzerichting binnen finance en control.

Oa https://www.hu.nl/voltijd-opleidingen/accountancy in Utrecht!
08/2018
05/2021
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 11:05

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Dankjewel voor de tip! Ik zal ernaar gaan kijken!! :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Apr 2021 11:20

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Bijna alle hoge scholen hebben een accountancy tak. Sowieso Den Bosch en Eindhoven.

Waar kom je precies vandaan? Dan kunnen we mee zoeken.
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 12:09

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik woon in Almere en ga naar school in Hilversum, maar ik zocht een school die wat dichterbij is. Jammer genoeg biedt Windesheim Almere geen Accountancy aan.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Apr 2021 12:35

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Zie https://www.inholland.nl/opleidingen/accountancy-voltijd/ .

Hoge school in Holland biedt de opleiding oa in Diemen aan. Dat lijkt mij wel goed te doen vanaf Almere met oa de trein (half uurtje).

Ter vergelijking. Ik zat elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug in de bus, trein en auto om naar Arnhem te komen. Dit omdat de opleiding niet werd gegeven in Nijmegen en ik uit Brabant (noordoost Brabant)
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 08 Apr 2021 12:41

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Kyra schreef:Dank jullie wel voor jullie antwoord. Bedankt voor de tip Fred! Ik zal even kijken naar de site van HAN.

Geen probleem Kexter de antwoord heeft me al enorm geholpen. Ik zie inderdaad veel mensen die zeggen dat MVP achteruit is gegaan sinds NCOI het overgenomen heeft. Werkze!!

(Ik weet niet hoe ik moet reageren op een antwoord, dus vandaar dat ik het zo doe haha)


Dit vind ik ook, ik volg ook een opleiding bij MVP maar het is echt heel anders nu met de NCOI. Met de andere instelling heb ik geen ervaring maar dit wilde ik je even meegeven 😊
<<

Anoniem335

Bericht 08 Apr 2021 13:04

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik heb ook de overname door het NCOI meegemaakt bij het MVP en dat was echt heel jammer. Zo'n goede school wat ze volledig hebben verpest.

Daarom ben ik na mijn HBO Accountancy (die ik deels bij het MVP en deels bij HBO A&A heb kunnen afronden) overgestapt naar HBO A&A en daar nu bezig met een master.

HBO A&A zit tegenwoordig in Almere gevestigd dus dat is helemaal ideaal voor jou. Ik ben nog niet op de nieuwe locatie geweest (ben even gestopt wegens corona/privé). Het is geen makkelijke opleiding maar wel super leerzaam.

Ik denk dat er zelf een behoorlijk niveauverschil tussen inHolland zit en deze scholen.
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 13:31

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Emma schreef:
Kyra schreef:Dank jullie wel voor jullie antwoord. Bedankt voor de tip Fred! Ik zal even kijken naar de site van HAN.

Geen probleem Kexter de antwoord heeft me al enorm geholpen. Ik zie inderdaad veel mensen die zeggen dat MVP achteruit is gegaan sinds NCOI het overgenomen heeft. Werkze!!

(Ik weet niet hoe ik moet reageren op een antwoord, dus vandaar dat ik het zo doe haha)


Dit vind ik ook, ik volg ook een opleiding bij MVP maar het is echt heel anders nu met de NCOI. Met de andere instelling heb ik geen ervaring maar dit wilde ik je even meegeven 😊



Elk soort feedback word meegenomen, dankjewell! Welke opleiding volg jij al ik vragen mag?
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 08 Apr 2021 13:34

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik heb geen ervaring met deze scholen maar ik was wel nieuwsgierig, maar als ik zo kijk wordt de opleiding accountancy bij MVP ook niet in Almere gegeven, dus als je die overweegt met als enige reden omdat het in Almere is dan valt die al af. Ik denk dat er voornamelijk mensen daar een opleiding komen volgen die al aan het werk zijn en zich graag verder willen ontwikkelen in hun vakgebied of zich willen omscholen. Ik vond op jouw leeftijd juist wel het sociale van een opleiding volgen met leeftijdsgenoten belangrijk en erg fijn. Dat is misschien wel iets wat je nog mee kunt nemen in je afweging of dat voor jou ook geldt.
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 13:47

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Kexter schreef:Ik heb ook de overname door het NCOI meegemaakt bij het MVP en dat was echt heel jammer. Zo'n goede school wat ze volledig hebben verpest.

Daarom ben ik na mijn HBO Accountancy (die ik deels bij het MVP en deels bij HBO A&A heb kunnen afronden) overgestapt naar HBO A&A en daar nu bezig met een master.

HBO A&A zit tegenwoordig in Almere gevestigd dus dat is helemaal ideaal voor jou. Ik ben nog niet op de nieuwe locatie geweest (ben even gestopt wegens corona/privé). Het is geen makkelijke opleiding maar wel super leerzaam.

Ik denk dat er zelf een behoorlijk niveauverschil tussen inHolland zit en deze scholen.


Ja klopt HBO A&A is niet te ver van mij. En zo te horen zijn de meeste wel positief met HBO A&A. Hoe oud was jij toen je begon met de opleiding als ik mag vragen? Denk je dat het een geschikte school is voor als je net klaar ben met MBO of is het een heel groot verschil?
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 13:49

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Fred schreef:Zie https://www.inholland.nl/opleidingen/accountancy-voltijd/ .

Hoge school in Holland biedt de opleiding oa in Diemen aan. Dat lijkt mij wel goed te doen vanaf Almere met oa de trein (half uurtje).

Ter vergelijking. Ik zat elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug in de bus, trein en auto om naar Arnhem te komen. Dit omdat de opleiding niet werd gegeven in Nijmegen en ik uit Brabant (noordoost Brabant)


Ja daar heb ik me inderdaad ook ingeschreven voor de virtuele open dag! Ben benieuwd!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Apr 2021 13:52

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Tussen hoge scholen zit onderling ook veel kwaliteitsverschil Hoge school in Holland heeft door die examenfraude van heel wat jaren geleden volgens mij nu nog steeds niet een goede reputatie terwijl de HAN destijds behoorlijk hoog stond aangeschreven.

Een oud studiegenoot die de opleiding communicatie deed en bijv. op de HAN niet het eerste jaar haalden. Ging naar de HBO in Vlissingen en daar haalde hij de studie op zijn sloffen.

Als je van het MBO komt heb je het eerste jaar altijd vrijstellingen (ten minste als je bijv. administrateur hebt gedaan). Ik heb het eerste jaar (prop) in een half jaar gedaan net zoals de mensen die van het VWO af kwamen. Alleen de mensen van de HAVO moeten 1 jaar de prop volgen.
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 13:57

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Jada schreef:Ik heb geen ervaring met deze scholen maar ik was wel nieuwsgierig, maar als ik zo kijk wordt de opleiding accountancy bij MVP ook niet in Almere gegeven, dus als je die overweegt met als enige reden omdat het in Almere is dan valt die al af. Ik denk dat er voornamelijk mensen daar een opleiding komen volgen die al aan het werk zijn en zich graag verder willen ontwikkelen in hun vakgebied of zich willen omscholen. Ik vond op jouw leeftijd juist wel het sociale van een opleiding volgen met leeftijdsgenoten belangrijk en erg fijn. Dat is misschien wel iets wat je nog mee kunt nemen in je afweging of dat voor jou ook geldt.


Ja dat is inderdaad ook wat me een beetje tegenhoudt. Het lijkt me ook fijner om met wat meer leeftijdsgenoten te zijn en naar een wat socialer school te gaan. Bij MVP werd me ook aangeraden om de opleiding te volgen naast een baan. Ik heb een sport waar ik me 7 dagen in de week op richt dus dat wordt ook lastig als ik daarnaast ook nog moet studeren en werken. Ik wist eerst niet zo goed wat voor scholen het waren, daarom vind ik het wel fijn dat ik hier van mensen hun ervaringen kan lezen en wat zij me aanraden. :)
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 14:00

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Fred schreef:Tussen hoge scholen zit onderling ook veel kwaliteitsverschil Hoge school in Holland heeft door die examenfraude van heel wat jaren geleden volgens mij nu nog steeds niet een goede reputatie terwijl de HAN destijds behoorlijk hoog stond aangeschreven.

Een oud studiegenoot die de opleiding communicatie deed en bijv. op de HAN niet het eerste jaar haalden. Ging naar de HBO in Vlissingen en daar haalde hij de studie op zijn sloffen.

Als je van het MBO komt heb je het eerste jaar altijd vrijstellingen (ten minste als je bijv. administrateur hebt gedaan). Ik heb het eerste jaar (prop) in een half jaar gedaan net zoals de mensen die van het VWO af kwamen. Alleen de mensen van de HAVO moeten 1 jaar de prop volgen.


Ja ik denk dat ik meer research ga doen naars scholen, ook als ze wat verder van mij zijn. Ik doe nu op het MBO bedrijfsadministrateur en volgensmij had ik wel zoiets begrepen inderdaad wat je ze over de vrijstelling.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Apr 2021 14:23

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Leuk! Dan volg je precies hetzelfde traject wat ik destijds heb gevolgd. Ik heb eerst ook MBO bedrijfsadministrateur niveau 4 gedaan en daarna HBO accountancy richting AA.

Versnelde propedeuse heb je overal bij alle HBO opleidingen. Allereerst moet je je afvragen of je op kamers wilt (wat volgens mij in deze tijd heel duur is). Ik wilde dat destijds absoluut niet, want ik had niets met Arnhem. Dat ik het heb volgehouden qua reizen iedere dag sta ik nu nog wel eens van te kijken.

In principe zou je dan de studie in 3,5 jaar kunnen doen ipv 4 jaar. Uiteindelijk heb ik de studie in 4 jaar gedaan (half jaartje studievertraging opgelopen), maar dat is is nog netjes want er waren studenten die er veel langer over deden.

Overigens haalde ik het MBO op mijn sloffen. Ik hoefde daar nauwelijks iets voor te doen om het te halen, maar op het HBO werk je bijv. 1 week tijd 1 of meerdere hoofdstukken af terwijl je op het MBO daar een paar weken over deed. De studiedruk ligt vele malen hoger vond ik en voor mij was het HBO echt wel de max en ik had het na de studie ook wel gehad met leren.

De praktijkstage om uiteindelijk tekenbevoegd te mogen worden na de theoretische studie heb ik nooit afgemaakt. Wel mee begonnen destijds, maar op een gegeven moment wist ik al dat ik uit de accountancy wilde en ben ik daar mee gestopt.

Succes met de opleiding!
<<

Kyra

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 08 Apr 2021 09:29

Bericht 08 Apr 2021 14:52

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Fred schreef:Leuk! Dan volg je precies hetzelfde traject wat ik destijds heb gevolgd. Ik heb eerst ook MBO bedrijfsadministrateur niveau 4 gedaan en daarna HBO accountancy richting AA.

Versnelde propedeuse heb je overal bij alle HBO opleidingen. Allereerst moet je je afvragen of je op kamers wilt (wat volgens mij in deze tijd heel duur is). Ik wilde dat destijds absoluut niet, want ik had niets met Arnhem. Dat ik het heb volgehouden qua reizen iedere dag sta ik nu nog wel eens van te kijken.

In principe zou je dan de studie in 3,5 jaar kunnen doen ipv 4 jaar. Uiteindelijk heb ik de studie in 4 jaar gedaan (half jaartje studievertraging opgelopen), maar dat is is nog netjes want er waren studenten die er veel langer over deden.

Overigens haalde ik het MBO op mijn sloffen. Ik hoefde daar nauwelijks iets voor te doen om het te halen, maar op het HBO werk je bijv. 1 week tijd 1 of meerdere hoofdstukken af terwijl je op het MBO daar een paar weken over deed. De studiedruk ligt vele malen hoger vond ik en voor mij was het HBO echt wel de max en ik had het na de studie ook wel gehad met leren.

De praktijkstage om uiteindelijk tekenbevoegd te mogen worden na de theoretische studie heb ik nooit afgemaakt. Wel mee begonnen destijds, maar op een gegeven moment wist ik al dat ik uit de accountancy wilde en ben ik daar mee gestopt.

Succes met de opleiding!



Ja ik vind het ook echt heel knap dat je het volgehouden hebt om elke dag 1,5 uur heen en terug te reizen. Ik vind Hilversum al ver genoeg haha. Je hebt me enorm geholpen, dankjewel Fred!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Apr 2021 17:30

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik weet niet in hoeverre de regeling die Fred destijds heeft gehad met versneld studeren tegenwoordig nog bestaat, daar zul je bij de hogeschool zelf naar moeten informeren.

Ik lees dat je veel sport, soms is het dan makkelijker om een voltijdstudie te combineren dan een deeltijdstudie met werk. Afhankelijk van de sport kan het ook nog zijn dat je voor een topsportregeling in aanmerking komt. Dit is iets wat bij reguliere hogescholen wel gangbaar is, maar waarschijnlijk bij MVP en HBO A&A niet.

Het fraude verhaal van InHolland is inmiddels al wel wat jaren geleden en er zijn in het hele hoger onderwijs best wel wat aanpassingen geweest. Natuurlijk is het niveau/richting/inhoud niet bij elke hogeschool hetzelfde, maar uiteindelijk kun je overal een erkend diploma behalen. Op de site van de NVAO staan alle rapportages mbt onderwijsbeoordeling.
08/2018
05/2021
<<

dreams

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 04 Sep 2016 16:39

Bericht 08 Apr 2021 18:23

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik zou ook niet kiezen voor MVP, ik ben daar ooit begonnen met een fiscale studie maar dat beviel niet zo goed. We werden in hostels in de meest kleine hokjes gepropt die door moesten gaan als klaslokaal. Verder vond ik de docenten ook niet goed. Ik ben daarom uiteindelijk na ongeveer een half jaar overgestapt naar een andere school.

Ik heb voordat ik met die fiscale studie begon zelf accountancy gestudeerd aan een gewone hogeschool en dat beviel wel heel goed.
Ookal is het misschien verder reizen, denk ik zelf dat je op een gewone hogeschool (naast dat het veel leuker is) meer leert.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Apr 2021 07:47

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik heb geen ervaring met de specifieke scholen die je benoemt, maar als ik je verhaal lees zou ik eerder kiezen voor een reguliere hbo.
Ik werk zelf op een opleiding voor Financieel Management, voor jou te ver uit de richting dus ik zal die verder niet promoten ;-). Maar waar je nog naar zou kunnen kijken: bij ons zijn de eerste twee leerjaren Accountancy en Finance and Control hetzelfde, op 1 keuzevak na. Dat betekent dat je breed begint en pas na 2 jaar, als je een veel beter beroepsbeeld hebt, een keuze hoeft te maken. Dat werkt heel goed in de praktijk. Wellicht bieden meer opleiders dit aan. Ik weet in ieder geval dat er opleidingen zijn die het eerste jaar gezamenlijk aanbieden.
Overigens, ik zou je niet te rijk rekenen mbt vrijstellingen/kortere trajecten. Bij ons is dat absoluut geen optie, sterker nog, mbo studenten krijgen juist voor sommige vakken extra onderwijs/ondersteuning in het eerste jaar omdat vaak belangrijke basiskennis ontbreekt.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers