Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


MVP of HBOAA (School keuze)

<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 10 Apr 2021 11:01

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Ik heb geen ervaring met de opleidingen maar wat leuk en goed dat je verder gaat studeren!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Apr 2021 11:05

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

@ Mizz_S... Ik heb het nagezocht en als je een aansluitende HBO opleiding doet krijg je een aantal vrijstellingen in het 1e jaar (oa bedrijfsadministratie). Zelf had ik nog wel meer vrijstellingen kunnen hebben vond ik, want bedrijfseconomie was precies hetzelfde als op het MBO in het 1e jaar.

Het klopt dat de richtingen bedrijfseconomie (BE) en accountancy de eerste 2 jaar nagenoeg hetzelfde zijn. Ik heb destijds bewust voor accountancy gekozen omdat je bijna alle functies die je met een BE-diploma kunt uitvoeren ook met een accountancydiploma kunt uitvoeren, maar andersom gaat dat niet en zooi je dus opnieuw moeten gaan studeren.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 10 Apr 2021 11:20

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Fijn dat je het hebt nagezocht, maar ik denk toch echt dat ik zelf wel weet dat je bij ons absoluut geen vrijstellingen krijgt en al helemaal geen verkort traject. Ik zeg ook niet dat het nergens kan, alleen hoe het bij ons geregeld is, en dat ze er dus rekening mee moet houden dat het wellicht geen optie is afhankelijk van de instelling.
Overigens, bedrijfseconomie bestaat niet meer, dat heet nu landelijk Finance and control. Bedrijfseconomie is (of wordt?) de nieuwe naam voor M&O op de middelbare school.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Apr 2021 13:10

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Uhm... Merkwaardig dat je als je MBO bedrijfsadministrateur niveau 4 geen vrijstellingen krijgt op de school waar je werkt Mizz_S. Persoonlijk zou ik dan voor een andere school kiezen want het scheelt een half jaar studiegeld en het voegt niets toe om opnieuw tentamens te maken waarvan je hebt bewezen dat je de kennis al hebt. Nog sterker ik zou dan liever een tentamen voordat je met de opleiding begint zien waarbij als je die haalt vrijstellingen krijgt omdat je de kennis al bezit.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 10 Apr 2021 14:12

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Dat kun je vinden. Ik vind het eerder raar als je een vrijstelling krijgt op basis van een opleiding op een lager niveau. Er zit zeker overlap in de stof maar de manier van toepassen en toetsen is op het hbo sowieso al totaal anders. Ook krijg je in het eerste jaar heel veel nieuwe stof die je zou missen als je een verkort traject deed, er is veel meer nieuwe stof dan herhaling. Volgens mij is het ook echt niet meer gebruikelijk dat mbo'ers zomaar een vrijstelling krijgen op een hbo opleiding. Maar goed, waarom zou je het ook aannemen van iemand die er daadwerkelijk in werkzaam is, als je ook kunt vasthouden aan hoe iets 15 jaar geleden was.
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 10 Apr 2021 14:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 10 Apr 2021 14:18

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

En even ter illustratie, bij de HAN zie ik ook niks over vrijstellingen. Bij Fontys en Utrecht ook niet. Bij de HvA staat dit op de site:

Met een mbo-diploma niveau 4 kun je een hbo-opleiding starten, er zijn geen aanvullende eisen. Er worden geen vrijstellingen verleend voor op het mbo behaalde vakken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 10 Apr 2021 15:14

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Maar als een compleet boek waar je opb het hbo tentamen over krijgt waarin alleen stof in staat dat je op het mbo hebt gehad dan is het toch normaal dat je voor dat boek (vak) vrijstelling krijgt. In mijn geval was dat oa bedrijfsadministratie.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 10 Apr 2021 15:16

Re: MVP of HBOAA (School keuze)

Maar de stof is dus niet letterlijk hetzelfde. Er zit overlap in, maar niet alles. Ook is (bij ons dan) de manier van toetsen totaal anders. Wij toetsen sowieso niet letterlijk de stof van 1 boek, dat is niet echt meer van deze tijd.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers