Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schildklier? Subklinische hypothyreoïdie? Afwachten!

<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 27 Mrt 2021 08:36

Schildklier? Subklinische hypothyreoïdie? Afwachten!

Paar weken geleden moesten de meiden naar het consultatiebureau voor de 5/6 jaar controle.
Voor de controle een vragenlijst ingevuld en aangegeven dat ik voor J. een gesprek wilde hebben bij de jeugdarts van de GGD.

Afgelopen week was de vervolgafspraak.
J. is altijd erg moe. Is een erg ondernemend meisje die aan alle activiteiten deel wil nemen, maar nadien kakt ze volledig in, ligt dan als een hoopje op de bank, geen energie meer.
In februari heeft ze een antibiotica kuur gehad voor een ontsteking, deze kuur heeft haar erg goed gedaan, moeheid was er amper meer, maar 2/3 dagen nadat kuur afgelopen was, kwam moeheid ook weer terug. Jeugdarts vind dit niet goed klinken, waarschijnlijk is er een stofje in haar lichaam dat snel afgebroken wordt. Ze gaf aan dat bloedonderzoek van belang is. (Dit ook al aantal keren bij huisarts aangegeven, ook aangegeven naar kinderarts te willen, maar huisarts voelt niets voor dit alles.)
Na dit met Jeugdarts besproken te hebben ging ze J. onderzoeken. Longen werder beluisterd en haar hart. Na onderzoek zei ze, ik hoor een ruisje bij haar hart. Dit is nooit eerder geconstateerd.
Dus verwijzing voor ziekenhuis was en is in alle opzichten nu van belang. Zowel voor bloedonderzoek als voor haar hart.
Nu ben ik niet meteen ongerust over het ruisje bij haar hart, toch schrok ik wel.
Ben wel benieuwd hoe onderzoek hiernaar in zijn werking gaat.
Laatst gewijzigd door Saji op 01 Okt 2021 05:49, in totaal 7 keer gewijzigd.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 27 Mrt 2021 08:46

Re: Hartruis

Natuurlijk is dat spannend en ook wel wat eng. Gaat tenslotte om je kind. Maar wel fijn dat er nu onderzoek wordt gedaan. Hopelijk valt het allemaal mee.
<<

Anoniem335

Bericht 27 Mrt 2021 09:09

Re: Hartruis

Oeps dubbel
Laatst gewijzigd door Anoniem335 op 27 Mrt 2021 09:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem335

Bericht 27 Mrt 2021 09:10

Re: Hartruis

Wat spannend. Hopelijk vinden ze een oorzaak voor haar vermoeidheid en is er ook iets aan te doen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Mrt 2021 13:59

Re: Hartruis

Bij mij is er meerdere keren een ruis gehoord bij mijn hart. De eerste keer was toen ik 9 jaar was. Toen is er een hartecho gemaakt.

Toen ik net 20 was is er weer een echo gemaakt en een inspanningstest. Ik heb een groot hart, waarbij er veel bloed in één keer weggepompt wordt en dat klinkt als een ruis.

Spannend allemaal!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 30 Mrt 2021 06:28

Re: Hartruis

Dankjewel, gaan het zien. Ovrr 2 weken de afspraak.
<<

*foef*

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 131

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Mrt 2021 08:06

Re: Hartruis

Mijn zoon heeft ook een hartruis. Bij elke controle wordt er een ecg gemaakt en een hartecho.
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 30 Mrt 2021 10:47

Re: Hartruis

Wellicht stelt het je gerust dat heeeeeeel veel kinderen dit hebben. Vaak al vanaf de geboorte.

Bij onze dochter werd dat met 6 weken bij het cb geconstateerd. Door naar de huisarts en die heeft gelijk een verwijzing gemaakt naar de kindercardioloog. Onze dochter (inmiddels 11) bleek 3 gaatjes te hebben waardoor er teveel bloed van de ene hartkamer naar de andere gepompt wordt en die hartklep ook sneller moet werken. Dit is, vooralsnog, geen belemmering voor haar en heeft ze nergens last van. Ze had regelmatig controle maar bleef stabiel waardoor controle niet meer perse nodig is. Echter voor haar en onze gemoedsrust (puberteit, volop in de groei) willen we het binnenkort toch eens laten checken.

Door bovenstaande werd onze zoon (nu 9) direct gecheckt en ook hij heeft een gaatje. Hij is 3x op controle geweest, heeft nergens last van. Hij mag alleen later niet gaan duiken. Onze dochter ook niet.

Hopelijk staat de vermoeidheid van je dochter los van het ruisje. Succes!
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 30 Mrt 2021 13:02

Re: Hartruis

Weilandjes, ik weet dat heel veel kinderen dit hebben, en vaak vanaf de geboorte. Alleen hier is het nooit geconstateerd. Ook niet toen ze voor laatste keer bij huisarts kwam.
Als ik geen consult aangevraagd had bij jeugdarts GGD, hadden we het nog niet geweten. Zij heeft haar naar de kinderarts doorverwezen.
Dit consult aangevraagd, omdat ik bij huisarts geen stap verder kom. Vaak, heel vaak, aangegeven dat ik bloedonderzoek wil en naar kinderarts wil. Hij wil het heft in eigen handen houden. Schrijft de een na de andere kuur voor. Meiske straks resistent tegen antibiotica. Ze is maar 6.
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 30 Mrt 2021 16:31

Re: Hartruis

Zit er geen andere huisarts in je stad/dorp? Een AB kuur voorschrijven zonder te weten wat er aan de hand is, is niet de juiste weg natuurlijk. En als hij dat doet, heeft hij misschien ook wel nooit het ruisje gehoord. Zou voor mij in elk geval een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere huisarts.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 30 Mrt 2021 21:04

Re: Hartruis

Bedoel meer, ze heeft nu zo'n 7 kuren gehad in 3 jaar tijd. Soms kuren die dicht op elkaar zitten, soms poos er tussen. Huisarts heeft idd al eens aangegeven dat hij haar er pips uit vond zien, qua gewicht te ligt voor haar lengte etc. Toen heeft hij kuur voorgeschreven, ook omdat ze al poos verkouden was en er niet bovenop kwam, longen waren toen niks mee aan de hand.
Het is gewoon niet leuk. Als ouder voelde ik mij idd niet serieus genomen, terwijl, als ik voor mezelf ga, is het een top huisarts, want hij stuurt mij wel door als ik er om vraag. Waarom bij haar dan terughoudend?
Gaan gewoon veel dingen mis als het om haar gaat. Wachtwn 13 april af wat kinderarts zegt. En zoals ik zei, ik ben niet bang ofzo, maar leuk is anders.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 13 Apr 2021 17:15

Re: Hartruis

Update:

Vandaag naar het ziekenhuis geweest met J.
Hartruis is liggend goed te horen. Als ze haar hoofd omhoog en omlaag doet, in zittende houding, is het minder hoorbaar, dan is er meer ruimte naar de hartspier.
Vermoeidheid kan hierdoor wel ontstaan. Ook is er gekeken naar haar klier in de nek. Deze is altijd opgezet. Dit schijnt een lymfeklier te zijn. Opgezette lymfeklieren duidt aan dat het afweersysteem hard werkt om infecties en bacteriën uit het lichaam te krijgen.
Er zijn veel dingen besproken en onderzocht door de kinderarts. Nadien moesten we voor bloedonderzoek. 3 buisjes bloed afgenomen. Donderdag krijg ik de uitslagen hierover per telefoon. Ze is zo dapper geweest tijdens het bloedprikken, kreeg vervolgens een prikheld diploma.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 13 Apr 2021 20:42

Re: Hartruis

Vervelend die onderzoeken Saji. Hopelijk kan de kinderarts jullie helpen. Het lijkt me heel sneu en machteloos om je kind zonder energie te zien.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 14 Apr 2021 07:08

Re: Hartruis

Ze neemt aan alles deel, dat maakt het ook lastig. Zo op het oog zie je niet dat ze moe is, ze is actief en een vrolijk opgewekt kind, maar daarna kakt ze volledig in. Gister na het ziekenhuis bezoek is ze op de bank geploft en is in slaap gevallen. Snap dat het veel indruk maakt en ieder kind gaat er anders mee om.
Ze stapt iedere ochtend van bed en geeft aan, ben nog zo moe 🥴
Op school stopt ze heel snel haar duim in de mond, juf dacht eerst dat het bij haar hoord, aangegeven dat ze haar duim in de mond stopt wanneer ze echt moe is.
Wacht morgen uitslag af, hopelijk volgt er een stappenplan qua onderzoeken.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2824

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 14 Apr 2021 07:54

Re: Hartruis

Nora is dec 2019 ziek geworden. Ze was erg moe, op en af koortsmomenten, pijnklachten etc. 2 jan 2020 naar de huisarts gegaan en doorgestuurd naar het ziekenhuis. Volle dag onderzoeken gevolgd door een opname. Haar ontstekingswaarden waren veel te hoog. Uiteindelijk in het umcg (wij wonen zelf in twente) is de diagnose reactieve artritis gesteld.
Maanden medicatie gehad, prednison en daarmee daalde goed haar ontstekingswaarden.

Tijdens de onderzoeken hoorde ze bij haar ook een hartruisje, ze heeft ee hartfilmpje gehad en 2x een hartecho en daarop was een iets lekkende hartklep te zien. Deze onderzoeken zijn weer besproken met het umcg en volgens hun allemaal onschuldig.

Na de reactieve artritis is Nora echt nog heel lang moe gebleven, niet normaal moe maar echt heel erg moe. Ze is bijna 7 maar met lange wandelingen gaat nog steeds de buggy mee. Moet wel zeggen dat het nu sinds een maand of 2 wel echt vooruit gaat.
Het ziekenhuis geeft aan dat ze waarschijnlijk door het lange ziek zijn en daarna de coronaperiode in disbalans is.

Bij Nora is nooit gezegd dat de moeheid door haar hart kan komen. Heb dat wel meermaals gevraagd want zat ook steeds in mijn hoofd maar word weggewuifd.
Ben benieuwd wat er bij jullie uitkomt Saji.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 15 Apr 2021 11:03

Re: Hartruis ---> schildklier?

Zopas gebeld over de uitslagen.
Haar HB gehalte is normaal, dus niet verontrustend. Ook is ze geprikt op schildklier. Deze wordt teveel geprikkeld en teveel gestimuleerd, waarden hiervan horen niet bij een kind van 6. Over 8 weken moet ze nogmaals geprikt worden en dan horen wat het plan gaat zijn.
<<

Anoniem335

Bericht 16 Apr 2021 08:53

Re: Hartruis update 15-4

Wat vervelend dat je nu weer 8 weken moet wachten, maar ook 'fijn' dat er iets uit is gekomen. Het is altijd zo dubbel. Vermoeidheid is zo'n ruim/vaag begrip dat er vaak geen oorzaak gevonden wordt.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 16 Apr 2021 11:11

Re: Hartruis update 15-4

Dit hadden wij dan weer niet verwacht. Hoop eerlijk gezegd dat het een moment opname is en dat er niets met haar schildklier aan de hand is, andere kant hoop ik natuurlijk dat er toch iets uit komt, dan kunnen we de vermoeidheid ook beter verklaren.
Ook denk ik terug aan wat de kinderarts dinsdag heeft gezegd over lymfeklieren die opgezet zijn in haar hals/nek. Afweersysteem is hard aan het werk. Lymfeklieren die opgezet zijn, kunnen inderdaad met de schildklier te maken hebben en dat baart me toch wel zorgen, zeker bij deze leeftijd :confused:
Nou ja, eerst maar weer afwachten. Heb haar wel al wat verteld hierover, ze vroeg wel, kan ik hierdoor zo moe zijn dan?
Merk wel aan haar dat ze het dus ook niet fijn vind dat ze altijd moe is.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 27 Mei 2021 14:42

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Afgelopen dinsdag is mijn dochter weer te bloedprikken geweest. Vanmiddag heb ik het ziekenhuis gebeld, met de vraag of de uitslag er al was. Ja, deze was er.
De vorige keer was de tsh waarde 3.7, dit was iets verhoogd. Nu was de waarde 5.8, dit was/is aanzienlijk hoger dan de vorige keer. De assistent zou overleggen met de kinderarts over wat nu het beleid zal worden. Ze gaf aan, helaas is jullie behandeld arts nu niet aanwezig, dus moet met dienstdoende arts overleggen.
20 minuten later werd ik terug gebeld door de assistente. Dienstdoende arts geeft aan dat de tsh waarde minimaal verhoogd is, maar dat dit wel iets is om in de gaten te houden.
Jouw dochtertje haar schildklier werkt verder wel normaal.
Heb wel aangegeven dat dit mij toch niet lekker zit, vorige keer dus ook iets verhoogd en nu weer te horen gekregen minimale verhoging.
Ik zie het als een grote verhoging.
Assistente gaf aan, misschien is het idd verstandig om dit met jullie behandeld arts te bespreken over wat hij nu verder wil.
Volgende week heb ik een bel afspraak met onze kinderarts. Benieuwd wat hij gaat zeggen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 28 Mei 2021 12:17

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Vind het ook wel een behoorlijke verhoging ja. Weet niet wat de referentiewaarden zijn bij kinderen maar 5,8 is voor een volwassene echt te hoog. Ben zelf schildklier patiënt en zou me met die waarde heel beroerd voelen.
Goed dat je nog een belafspraak met je eigen kinderarts hebt staan!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 28 Mei 2021 12:47

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Ik heb in haar digitale dossier geken.
Hier staat bij, bij de uitslag van 13-4, referentiewaarden tsh: 0.45 - 3.6. Mijn dochter zat toen op 3.7, kinderarts gaf toen aan, iet verhoogd.
De vrij thyroxine: 10.6 - 20.3. Mijn dochter zat toen op 16.3, dat is een waarde die netjes binnen de norm is. Al zegt mijn gevoel, maar ik ben ook een leek hierin, hij gaat wel richting de piek.

Helaas staat de uitslag van afgelopen dinsdag nog niet in het dossier, dit kan 7 dagen duren voordat die erin staat.
Maar als ik kijk wat een normale waarde zou moeten zijn, zit ze hoog met haar 5.8.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 19 Jun 2021 12:33

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Weer even een update.

Ik heb laatst de kinderarts gesproken en hij gaf aan dat de waarden wel iets verhoogd waren, maar dat het nog geen reden tot paniek is.
Haar schildklier zou voldoende werken en de waarden kunnen ook een moment opname zijn.
Wel gaf hij aan dat J. een behoorlijke groeispurt heeft doorstaan, hierdoor kunnen de waarden ook hoger zijn. Wel moet ze na de zomervakantie nogmaals bloedprikken. Om te kijken of ze nog hoger zitten, of dat het zich stabiliseert. Het kan dus nog alle kanten op. Wel fijn dat de kinderarts het in de gaten wil houden. Overigens blijft ze moe. Nu met de warmte is het natuurlijk iets extremer, maar begint mij nu ook met zwemmen op te vallen. Tijdens baantjes zwemmen, gaat ze geregeld naar de kant om daar op adem te komen. Badjuf ook een mailtje gestuurd, ze zou erop letten.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 12:23

Bericht 19 Jun 2021 13:35

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Ik heb je topic doorgelezen Saji en wat een vervelende situatie voor je dochter. Jammer dat ze nog geen oorzaak hebben kunnen vinden, maar wel fijn dat ze het in de gaten blijven houden. Ik heb geen tips, maar ik wil je wel een dikke knuffel geven.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 19 Jun 2021 16:12

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Lief, dankjewel
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 19 Jun 2021 21:17

Re: Hartruis update 27-5 misschien de Schildklier?

Een verhoogde TSH maar een normale Ft4 noem je een subklinische hypothyreoïdie. Dit is ook wat ik had toen het ontdekt werd. Meestal behandelen ze het niet met medicatie tenzij je echt flinke klachten hebt.

Goed dat de kinderarts het wil blijven controleren!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers