Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Corona en herstel

<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 15 Jan 2023 19:11

Re: Corona en herstel

Hoe gaat het met jullie?

Bij mij nog steeds hetzelfde. Wel een fijne begeleiding van de ergotherapeut. Nu bezig mijn dag beter in te delen. Maar nee voel me helaas nog niets beter.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1684

Geregistreerd: 14 Sep 2022 20:10

Bericht 15 Jan 2023 20:30

Re: Corona en herstel

Ik moest even aan whatever denken. Jij hebt een tijd terug een topic geopend over zitten in de trein. Krijg het zo snel niet meer gevonden.
Hopelijk gaat het nu al wat beter maar ik wilde eigenlijk een tip geven:
https://hiddendisabilitiesstore.com/nl/ ... ctogrammen
Deze kaart is helaas nog niet zo bekend in Nederland maar misschien helpt het jou wel om een zitplaats te krijgen in de trein.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 15 Feb 2023 20:55

Re: Corona en herstel

Hoe gaat het met jullie?

Fijn dat je een fijne ergo hebt Noor. Merk je al wat verbetering?

Ik boek langzaam steeds wat vooruitgang dat mag ook wel aangezien ik toch al over de helft ben qua fysio. Het gaat nog met vallen en opstaan maar ik begin spierkracht terug te krijgen. Logopedie is echt heel belangrijk voor me geweest dat ga ik afbouwen van wekelijks naar 2-wekelijks.

Ergo wat een gedoe voor iemand die nooit volgens een planning heeft geleefd. Maar het verbaast me echt hoeveel verschil kleine keuzes kunnen maken. Ben heel blij dat ik toch voor de ergotherapie heb gekozen zonder was ik echt minder ver geweest qua herstel.

Fysiek heb ik er wel vertrouwen in dat ik of helemaal herstel of in ieder geval tot een acceptabel niveau voor mezelf kom.

Alleen dat hoofd. Dat baart me toch wel zorgen. Het snelle schakelen is weg. Moeite met veel prikkels blijft toch duidelijk aanwezig. Zit ook nog grotendeels ziek thuis ook dat vind ik lastig. Wil gewoon weer fulltime indien ieder geval een stuk meer werken. Hetgeen ik nu doe daar voel ik me niet nuttig door (kan door de beperkte uren maar een deel van mijn werkzaamheden doen) vooral omdat er weinig afwisseling is.

Wat ik ook wel eng vind is wat te doen als zometeen mijn half jaar fysio erop zit. Gaat me dat lukken om het zelf bij te houden in een sportschool of moet ik toch begeleiding gaan zoeken? Hoe hebben jullie dat gedaan?
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 16 Feb 2023 10:42

Re: Corona en herstel

Siem fijn dat je toch wat vooruitgang merkt. Hopelijk steeds een stapje verder.
Tip over fysiotherapie/sportschool heb ik niet. Is hier helaas (nog) niet aan de orde. Zit nu op 4 min wandelen per dag...

Ja hoe gaat het hier...... Vandaag precies een jaar ziek! En die valt wel zwaar. Een jaar waarin ik mezelf keer naar keer ben tegen gekomen maar ook een jaar waarin ik van alleen maar frustratie, waarom heb ik dit, ik wel/moet werken nu wel de rust heb gevonden. Rust om Hopelijk wat te gaan herstellen. Want hier op dit moment helaas weinig vooruitgang.

Ik heb vorige week mijn 1 jaars evaluatie bij de bedrijfsarts gehad. Krijg gelukkig alle tijd om te herstellen. Hoef geen arbeidsdeskundig onderzoek, hoef spoor 2 niet in. Word daar voor vrijgesteld. Bedrijfsarts geeft aan voor nu ben je gewoon 100% arbeidsongeschikt. Het geeft rust maat poeh tuurlijk had ik dit niet gewild, ben 39. Komt het ooit nog goed..
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 16 Feb 2023 12:19

Re: Corona en herstel

@Siem, wat fijn dat je vooruitgang begint te boeken, dat is het begin. Verder kan volgens mij je fysiotherapie nog 1x verlengd worden na de eerste periode van 6 maanden. Dat zou ik even nagaan bij je huisarts.

@Noor, heftig hoor dat je al zo lang ziek bent en nog amper een stap verder komt. Wel goed dat je probeert te wandelen. En wat fijn dat de bedrijfsarts je niet achter je vodden aanzit om wat te doen. Hopelijk helpt dat ook in die rust en kun je uiteindelijk op weg naar herstel.

Hier gaaf het mentaal gelukkig allemaal weer een stukje beter, maar fysiek helemaal niet. Ik kwam er gisteren achter dat mijn HB ook te laag is, het is niet extreem, hb 6.8 maar ik zit normaal op 8.6 dus dat is toch wel een flink verschil. Binnenkort moet ik daarvoor naar de huisarts maar moet nog even wachten tot alle bloeduitslagen compleet zijn.
Fysiek voel ik me dus slap en moe en ik heb nog steeds erg veel last van mijn luchtwegen. Ik ben twee weken geleden bij de longarts geweest en uit de longfunctie onderzoeken kwam ook duidelijk naar voren dat mijn astma nog niet onder controle is. Ik heb nu hogere ontstekingsremmers in de hoop dat dat dan wat gaat opknappen.
Het is voor mij nu even niet duidelijk wat nou waarbij hoort, dat vind ik nu wel lastig. En de longarts wil dat ik alsnog de revalidatie weer ga oppakken, maar dat moet ik dan mentaal ook trekken. En die lagere hb komt er nu ook nog even tussendoor fietsen, niet handig.
Ik ben nu in kaart aan het brengen waar ik eventueel zou kunnen revalideren en heb wat mails rondgestuurd met de vraag hoe het programma er uitziet en of er op rustige momenten getraind kan worden. Want dat ging dus echt mis bij de laatste waar ik was, ik raakte enorm overprikkeld én die fysiotherapeut sloeg nogal de plank mis bij mij meerdere keren door vooronderstellingen en zo. Dus ik wil niet terug daar naartoe want ik denk dat het dan gewoon niet gaat werken.

Ik merk dat ik er af en toe wel goed wanhopig ben omdat ik meerdere dingen tegelijk heb en wat moet qua herstel. Ik kan gewoon niet meer goed overzien wat ik nou eerst moet doen en wat nou wijsheid is. Maar ik heb gelukkig hulp van iemand die met me meekijkt en meedenkt nu en die samen met mij een soort plan wil maken. Dus ik probeer niet te veel in paniek te raken van dat revalideren weer en rustig de tijd te nemen voor weloverwogen beslissingen.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 16 Feb 2023 12:31

Re: Corona en herstel

Naar mijn gevoel is rust, balans, een kleine wandeling, ontspanningsoefeningen/yoga etc het belangrijkst.
Long covid is een aandoening waarbij je snel over je grens gaat. Tenminste in mijn situatie. Ik ga op dit moment zeker niet vooruit maar ben met een enkele uitzondering eindelijk wel redelijk stabiel. Maar dat is dus wel echt deels leven op een schema en rust blijft het belangrijkste.
Een revalidatietraject waar je vaak 2 dagdelen naartoe gaat zou in mijn situatie totaal ondenkbaar zijn. Al kan het voor anderen wel werken natuurlijk.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 24 Feb 2023 16:57

Re: Corona en herstel

Het is niet echt een traject, het is twee keer per week 30 minuten fysio, mijn ervaring is wel dat daar vaak dan weer wat aan toegevoegd wordt (dus wat eerder komen om vast de warming up te doen bijvoorbeeld).
Ik heb inmiddels bij een andere praktijk een korte kennismaking en rondleiding gehad en dat voelde wel heel passend voor mij, hele lieve dame die samen met nog een vrouw alle covid revalidaties doet in die praktijk, ik had vooraf wat vragen gesteld over de omstandigheden vanwege mijn snelle overprikkeling en daar dacht ze enorm goed over mee. Ook gaf ze aan dat er altijd begonnen wordt met ademhalingsoefeningen en advies en dat het ok is om op te bouwen van 1 naar 2x in de week maar dat je voor echte opbouw wel echt twee keer per week moet komen.

Ik heb besloten het maar te gaan proberen daar, ik heb het gevoel dat ze wel echt goed in staat zijn om mee te kijken en mee te denken. Ze gaf aan dat ik het beste op woensdag en zaterdag kon komen omdat er dan het minste fysiotherapeuten aan het werk zijn waardoor het juist ook rustig is en eigenlijk vind ik die zaterdag wel een uitkomst want dat is voor mij juist vaak een dag die lang duurt en eigenlijk te druk is met de kinderen waardoor ik me vaak terugtrek, wat ik dan weer vervelend vind. Dus het zou wel eens een fijne afleiding kunnen zijn.

Mijn hb is trouwens nog een keer geprikt en was gezakt naar 6.4 en mijn ijzer en ferritine zijn ook erg laag dus het lijkt er op dat dit een al wat langer bestaand probleem is. Ben benieuwd wat de huisarts ervan zegt (ze heeft nu een week vakantie) en of ik opknap van het ijzerpreparaat wat ze me heeft voorgeschreven. Ik vraag me ook af of het door Covid veroorzaakt kan worden want voorheen was mijn hb eigenlijk altijd prima.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 25 Feb 2023 20:16

Re: Corona en herstel

Ach Noor ik moest even flink slikken bij je zin van een jaar ziek. Dat is echt een heftig gegeven. Ik hik daar zelf ook tegenaan volgende week is mijn besmetting een jaar geleden en dat doet toch wat met me.

Maar hoe zwaar moet dat voor je zijn dat je nu pas op het punt van stabiel zijn bent en je de vooruitgang nog niet mag/kan ervaren. Fijn dat je een fijne bedrijfsarts hebt!

Pompoen wat fijn dat het geestelijk wat beter gaat. Maar wat blijft het moeilijk dat je lichamelijke klachten meerdere oorzaken kunnen hebben. Dat lijkt me zo frustrerend. Bij mij is er door de Corona niets veranderd qua HB (wordt halfjaarlijks bij mij gecontroleerd) heb in het verleden wel ijzertabletten gehad maar dat ging bij mij echt niet goed qua darmen dus heb uiteindelijk een infuus daarvoor gekregen maar dat is bij mij nu al jaren stabiel. Maar goed om met de fysio/huisarts/internist te spreken het kan natuurlijk met long covid samenhangen omdat ze zo weinig weten. Ik heb nu sneller last van mijn b12 dus ik krijg mijn spuiten wat sneller. Af het toeval is of long covid niemand die het weet.

Fijn dat je een goed gevoel hebt bij de nieuwe fysio. Dat van dat het te druk is herken ik. Ben om die reden ook van tijdstip gewisseld bij de fysio en dat heeft mij zeker geholpen. Op de tweede dag zitten wij zelfs helemaal alleen met long covid patiënten om die reden.

Hebben jullie ervaring met C-support?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Feb 2023 17:43

Re: Corona en herstel

Dat jaar komt er bij mij ook aan. Bij mij eind maart. Ik vind dat ook wel een dingetje, dat ik dus nog steeds loop te kwakkelen met alles. Maar goed, de keerzijde van mijn lage hb en andere waarden is wel dat ik nu weer hoop heb dat het dan daarmee flink opknapt. Al durf ik dat nog niet helemaal te hopen en te geloven. Eerst maar eens zien dat die ijzertabletten wat gaan doen.

Want op dit moment kun je me echt uitwringen, ik ben zo moe, ik sta doodop op en ga ook weer doodop naar bed en alles voelt zo zwaar. Lichamelijk vooral. Moet echt even op mijn tellen passen voel ik. Ik heb volgende week zaterdag de intake bij de fysiotherapeut staan, rustig aan maar even.

Goed om te horen Siem dat een rustiger tijdstip jou ook hielp.

Gek he, dat eigenlijk nog steeds niemand precies weet wat covid allemaal teweeg kan brengen. Door een infectie kan je hb wel zakken volgens mij, dus dat is misschien wel mogelijk, maar of je daar dan chronische problemen krijgt, who knows?
Bij jou ook apart dat je je B12 sneller nodig hebt. Wordt je HB elk halfjaar gecheckt omdat het eens te laag is geweest of is er een andere reden?

Ik vind het ook nog steeds bizar dat ik sinds Covid zo enorm veel meer last van mijn luchtwegen heb gekregen. Ik ben veel sneller benauwd, heb ook laatst echt een soort aanval gehad doordat het zo stoffig was hier thuis vanwege de verbouwing. Liep enorm te hoesten en naar lucht te happen, echt niet grappig.
Ik heb altijd wel astmatische klachten gehad, dus wat dat betreft was de diagnose niet zo’n verrassing, maar sinds Covid is het dus uit de bocht gevlogen en dat gebeurt dus heel vaak met Astma in combinatie met Covid.

Ik heb wel eens rond zitten neuzen op C-support, maar ik heb eigenlijk niet zo’n goed idee wat ik er mee moet of kan. Of ik er iets aan zou kunnen hebben. Vond het allemaal nogal standaard info ook. Maar ik lees dan ook altijd alles wat los en vast zit qua medische dingen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 11 Mrt 2023 20:04

Re: Corona en herstel

Hoe gaat het nu met je pompoen? Merk je al iets van de ijzertabletten en hoe was je intake bij de fysio? Wat ongelooflijk vervelend van je longen. Vrouw van een collega heeft dat ook. Zij had voorheen geen astma maar inmiddels wel de longarts had gezegd dat het door de Corona is getriggerd.

Ik heb een lichaamseigen laag HB dus met name de ferritine nemen ze mee. Controle is niet echt een specifieke reden maar gewoon onderdeel van de controles die ze doen heb last van mijn schildklier en er zitten allerlei auto-immuunziektes in de familie en dit behoort tot het lijstje wat ze graag controleren.

Ja ik heb ook niet echt een beeld van c-support. Maar ik begin inmiddels toch te denken dat ik nooit meer helemaal ga herstellen en vraag me af of ik weer fulltime kan gaan werken dus ben er toch over na aan het denken om mee aan te melden al is het maar voor praktische tips qua integreren op het werk. Mijn ‘probleem’ is namelijk dat ik een jaarcontract heb en ik vanwege long covid geen vaste aanstelling heb gekregen en ik weet ook niet of ik die ga krijgen maar vooral ook of ik er zelf wel op zit te wachten.

Ja het gehele we weten het niet verhaal blijft mij ook verbazen. Het is inderdaad heel bijzonder dat ik na ik denk inmiddels wel 10 jaar van b12 spuiten krijgen ineens sneller een nieuwe spuit nodig heb. Het grote onbekende vind ik persoonlijk ook het lastigste eraan. Het niet weten of het plan dat ik volg het juiste is. De vraag hoeveel progressie ik nog kan maken en of het blijft of dat er straks weer een terugval komt. Wat het gaat doen op de lange termijn met name de spierpijn die ik ervaar zodra ik iets teveel doe. Met enige regelmaat ga ik kapot van de spierpijn en dan meestal 3 dagen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Apr 2023 22:02

Re: Corona en herstel

Intake bij de fysio heb ik inmiddels gehad en ben gestart, heel voorzichtig en rustig aan. Ik kan nog niet echt zeggen hoe dat gaat, behalve dat ik heek erg moe ben. Maar dat was al toen ik startte dus niet echt iets nieuws onder de zon.
Inmiddels weer geprikt op hb na 4 weken ijzertabletten en ik ben van 6.4 naar 6.5 gegaan dus dat schiet totaal niet op. Het vermoeden is nu dat het een combinatie is van slechte opname door maagzuurremmers en overmatig bloedverlies tijdens de menstruatie. De mdl arts die mijn huisarts consulteerde wilde echter ook graag onderzoek doen omdat ik zowel maag- als darmklachten heb én bloedarmoede. Daarnaast ook nog het feit dat mijn moeder jong darmkanker kreeg. Dus ik mag over een paar weken een gastroscopie en een colonoscopie laten doen, oh joy! Zie er best tegenop. Ook omdat ik gewoon zo geen energie heb voor dit soort extra dingen. Als de uitslag van die scopieën gewoon goed is verwijst de huisarts me door naar de gynaecoloog om te kijken of een novasure behandeling me kan helpen (dan branden ze het baarmoederslijmvlies weg). Echt ik ben zo klaar met dat mijn lijf niet mee werkt.

Ik heb ook nog steeds dagen dat ik ineens hartstikke benauwd ben, zo irritant.

@Siem
Wel echt naar dat je het idee hebt dat je niet volledig gaat herstellen. Ik las toevallig vandaag een verhaal over een van de eerste covid patiënten in Nederland, een vrouw van 50 die dus 3 jaar geleden ziek werd en die heeft nog steeds klachten. Maar goed die heeft ook op haar buik aan de beademing gelegen, dus niet helemaal vergelijkbaar. Maar het is gewoon gek dat er gewoon helemaal geen geschiedenis is waarin je kunt kijken hoe dingen normaliter verlopen bij zo’n infectie. Dus je weet nooit of je prognose goed is of niet want er is gewoon geen prognose.

Lastig ook met werk, want inderdaad hoe nu verder, kun je het uiteindelijk nog of geeft het meer rust om voorlopig niet te hoeven. Ingewikkeld!

Die spierpijn lijkt me ook iets heel naars en ook heel direct beperkend. Ik heb dat gelukkig niet, al ervaar ik wel als ik begin met fietsen of traploop een soort gevoel van verzuring waarbij alles heel zwaar voelt. Maar dat zet dus niet door in echte verzuring gelukkig. Heb je echt spierpijn van kleine ‘normale’ dingen ook?

Hoe gaat het nu? Al iets gedaan met C-support?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Apr 2023 09:01

Re: Corona en herstel

Hoe gaat het nu met de fysio pompoen? Al wat minder moe? Wat een ellende dat je weer een ander onderzoek krijg.

Mijn fysio is voorbij dus ga mijn reguliere behandelingen nog opmaken en dan ga ik op zoek naar een fysio waar ik onder begeleiding kan gaan sporten en zal ik het zelf moeten betalen.

Ik maak nog steeds progressie al gaat het wel langzaam. Werk ook steeds meer en dat gaat wel echt met vallen en opstaan. Bedoeling is dat ik de eerste week van juli weer fulltime aan het werk ben. Heb ook nog niks met C-support gedaan. Ik verwacht dat ik mijn werk wel kan hervatten. Voorheen had ik altijd tijd over en had ik mijn uren niet nodig om mijn werk af te krijgen dus ik heb wat speling. Voor nu kijk ik vooral uit naar mijn vakantie. Even een weekje weg om even alle op een rijtje te zetten wat er het afgelopen jaar/anderhalf jaar is gebeurd. Voor nu verwacht ik niet dat ik 100% zal herstellen maar ik ben blij met de progressie tot nu toe
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 20 Apr 2023 19:54

Re: Corona en herstel

Siem wat fijn dat je nu steeds wat vooruitgang merkt!!

Pompoen, hoe gaat de fysiotherapie?

Hoe gaat het hier? Tja... helaas niet zo goed. Ik merk helaas nog niets van vooruitgang. De mooie dagen die we hebben gehad vind ik wel fijn. Ik hoop dat de zomer me goed gaat doen.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Apr 2023 20:26

Re: Corona en herstel

Heb je alleen nog ergotherapie Noor? Wat ongelofelijk vervelend en frustrerend (lijkt me) dat erg geen verandering komt voor je
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 21 Apr 2023 09:08

Re: Corona en herstel

Siem schreef:Heb je alleen nog ergotherapie Noor? Wat ongelofelijk vervelend en frustrerend (lijkt me) dat erg geen verandering komt voor je


Ergotherapie inderdaad nog steeds en kom sinds kort bij een psycholoog voor het stukje accepteren/aanvaarden/mee leren omgaan. Fysiotherapie is niet haalbaar, ben heel laag belastbaar.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 22 Apr 2023 22:14

Re: Corona en herstel

@Noor, echt verdrietig om te lezen dat je zo laag belastbaar bent dat je niet eens iets op kunt gaan bouwen met fysiotherapie. Ik hoop echt van harte dat dat toch nog eens veranderd. Maar het leren accepteren is denk ik ook wel belangrijk, ik merk zelf dat ik mezelf soms frustreer omdat ik dingen wil die ik niet kan, waar het meestal niet beter van wordt.

@Siem, ik ben langzaam gestart maar ga nu twee keer in de week, ik start door er zelf naar toe te fietsen en mijn elektrische fiets wat lager te zetten en dan doe ik daar oefeningen. Ik vind het best pittig, niet de oefeningen zelf, hoewel ik vaak snel buiten adem ben, maar vooral het hebben van die afspraken twee keer in de week. Mijn hartslag werkt ook nog niet echt mee, die wil vaak niet terugzakken onder de honderd dus ik herstel niet echt lekker van een oefening. Met op een matje liggen gaat het wel beter. Maar voel me echt een bejaarde met die oefeningen die ik doen :palm: . Wat ik wel merk is dat deze fysio echt véél meer aandacht heeft voor mijn ademhaling en veel rustiger opbouwt qua oefeningen. Ik heb hier nu wel een goed gevoel bij. Ik merk nog niet super veel, maar er lijkt wel iets van vooruitgang in te zitten.

Verder heb ik de onderzoeken gehad, darmen was niks bijzonders, maag wel rode plekken waar ze biopten van hebben genomen, daar krijg ik de uitslag nog van maar gok dat het niet de oorzaak van mijn bloedarmoede is.
Verder ben ik heel bewust gestopt met snoep, koek, taart, toetjes en alles wat maar zoet is, ik hoopte dat mijn maag dat fijner zou vinden, daar merk ik nog niet zo veel van, maar ik ben wel in die twee maanden nu zo’n 4 kg afgevallen. Ik wil niet streng diëten, daar heb ik geen energie voor. Dus ik zorg dat ik geen honger heb, maar ik eet gewoon geen zoetigheid meer. Maar ik ben wel blij dat er wat kilo’s af gaan op deze manier want die moet ik ook allemaal meezeulen en ik kan er wel wat missen (ik ben tijdens mijn opname in de kliniek 15 kg aangekomen en toen was ik ook al te zwaar).
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 23 Apr 2023 18:56

Re: Corona en herstel

Heel verdrietig noor dat je nog steeds zo weinig kunt. Op Instagram volg ik de pagina niet hersteld en daar laten ze op een hele simpele manier de impact zien. Daardoor besef ik me heel goed hoe gelukkig ik me mag prijzen dat ik vooruitgang heb geboekt en nog steeds doe voor mijn gevoel.

Ik snap wel dat je nu gaat praten met een psycholoog dat lijkt me geen overbodige luxe net zoals pompoen al benoemd voor het stukje acceptatie. Ik hoop wel enorm dat ze snel iets gaan vinden in onderzoeken zodat ook jij verder geholpen kan worden. En hopelijk kan de ergo je bij elke afspraak wat handvatten bieden.

Knap hoor pompoen dat je ondanks alles 2 keer naar fysio gaat per week. En dan ook nog op de fiets dat doe ik je niet na 😉 Maar die hartslag wat vervelend bij mij op de fysio zit ook een vrouw die daar enorm last van heeft. Die heeft inmiddels ook tabletten van de cardioloog omdat haar hartslag zo hoog was en bleef. Goed om te horen dat je een beter gevoel hebt bij deze fysio dat is heel belangrijk. In het begin merkte ik ook totaal geen vooruitgang. Heb me de eerste 1,5/2 maanden afgevraagd waarom ik ging was zo uitgeput erna elke keer en dan 2 dagen kapot gaan van de spierpijn alleen de zondag was ik een soort van pijnvrij. Maar op een gegeven moment kwam er wel langzaam verbetering in. En dat van je als een bejaarde voelen herken ik wel. Was ik super trots met mijn 10 kilo komt er dan een man van 80 na me en die drukt met gemak 25 kilo weg 😅

Wat goed dat je bent afgevallen. En nee ik zou ook niet streng gaan diëten nu. Gewoon gezond en voldoende eten. Ik ben overigens wel veel meer eiwitten gaan eten op advies van de fysio en ook ergo met name op het oog op de spierpijn. Ik ben wel zelf bewust gaan afvallen ivm mijn bloeddruk maar heb het heel rustig gedaan. Heb een plan aangeschaft waarbij je in een calorietekort eet maar ik ben daar bewust wat boven gaan zitten juist omdat ik mijn lichaam niet nog meer wilde belasten. Ben daardoor sinds augustus 12 kilo afgevallen. Nog 3-5 kilo te gaan en dan heb ik een mooi gezond gewicht.

Helpen de ijzertabletten wel tegen de bloedarmoede?
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 23 Apr 2023 20:27

Re: Corona en herstel

Siem, ik volg inderdaad ook niethersteld, sta er zelf ook tussen...
Dankjewel verder voor je reactie. Ik blijf ook hopen dat er iets komt wat me kan helpen.

Pompoen, klopt dat accepteren is heel belangrijk. Moet zeggen dat dat me steeds beter lukt. En inderdaad minder strijd in mij zorgt dat ik van kleine dingen nu wel kan genieten.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Apr 2023 21:17

Re: Corona en herstel

@Siem, nee precies, mijn lijf heeft de voedingstoffen nu ook gewoon nodig. Ik eet overigens volgens mij best eiwitrijk met mijn kwark elke morgen. Het belangrijkste is gewoon dat ik me weer fijn ga voelen in mijn lijf, die kilo’s helpen niet mee, maar slecht eten geeft me ook maag- en buikklachten dus ik ben redelijk gemotiveerd om gewoon gezond eten vol te blijven houden.

Het fietsen gebruik ik trouwens een beetje als warming up maar ik rijd nog wel elektrisch. Ik doe alles op de fiets want ik mag niet auto rijden door mijn medicatie. Ik ben erg blij dat ik een elektrische heb gekocht een tijd terug want anders had ik echt nog minder gekund. Gisteren was mijn accu halverwege leeg, mijn hemel wat had ik het zwaar zeg om thuis te komen!
En vandaag ontdekte ik dus voor ik naar de fysio ging dat ik mijn accu was vergeten op te laden, ik ben maar met de elektrische bakfiets gegaan. Maar dat fietste toch wel anders en daardoor kwam ik buiten adem daar aan en met een behoorlijk hoge hartslag.
Hoewel ik zelf nog niet zo voel dat het iets doet zit er wel opbouw in wat ik bij de fysio doe. Binnenkort ga ik ook vooraf starten met intervaltraining. Het was geloof ik kort en intens (30 sec of een minuut of zo) en daarna twee minuten rusten. Want dat is uit onderzoek gebleken dat dat goed is bij long covid. Daardoor bouw je toch conditie op maar heb je toch ook flink rust waardoor je lijf kan herstellen.

De ijzertabletten in de normale dosering hielpen niet, nu slik ik ze dagelijks, maar heb nog niet opnieuw bloed geprikt om het te checken, ook omdat ik nog in het uitzoekcircus zit wat de oorzaak is en wat daar aan gedaan moet worden. Ik ben wel benieuwd maar heb geen zin om het aan de huisarts te vragen terwijl er ook nog andere dingen lopen. Doe ik wel de volgende keer als ik contact heb.

@Noor, fijn om te lezen dat je steeds meer weer van kleine dingen kunt genieten, daar moet je het van hebben als al het andere klote gaat dus het is goed dat dat je beter lukt. Hopelijk vindt je steeds meer manieren om van je leven te blijven genieten en nog harder hoop ik natuurlijk dat ook jij nog gaat herstellen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 15 Jul 2023 14:46

Re: Corona en herstel

@pompoen en @noor hoe gaat het nu met jullie?
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 15 Jul 2023 18:30

Re: Corona en herstel

Siem wat lief dat je ernaar vraagt.
Tja hoe gaat het.. geen vooruitgang, ook geen achteruitgang (stiekem is dat al fijn).
Nu bijna 1.5 jaar ziek, bizar gewoon.
Merk wel dat ik hoe moeilijk ook beter leer om te gaan met het ziek zijn.
Heb bijvoorbeeld de stap genomen om toch een rolstoel te gaan gebruiken. Niet bii de normale dingen die ik doe maar bij de wat langere uitjes. Gigantische stap was het voor mij maar zo blij met daardoor wat meer vrijheid.

Hoe is het met jou?
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 15 Jul 2023 19:33

Re: Corona en herstel

Als ik kijk naar hoe het een jaar geleden was dan is het denk ik wel wat beter. Dus dat probeer ik maar voor oven te houden. Maar het gaat enorm op en af, heb nu een paar drukke weken gehad en ik ben gelijk weer heel moe en benauwd.
Ik leek weer wat beter te kunnen fietsen en ‘m een standje lager (elektrische fiets) te kunnen zetten, maar nu heb ik vaak weer zulke moeie benen dat ik hem maar weer hoger zet. Laatst was hij ineens leeg, ik was bijna thuis, minuutje fietsen. Maar ik kwam dus helemaal hijgend en bezweet thuis van dat laatste kleine stukje zonder accu. En ik lig ook steeds weer dutjes te doen en zo.
Het lastige is dat nog steeds niemand echt weet wat nou waarbij hoort. De fysiotherapeut heeft de stekker er uit getrokken, het was gewoon te veel, ik kwam niet vooruit en had steeds wee terugvallen, ze vond het niet verantwoord om door te gaan. Of mijn bloedarmoede inmiddels beter is weet ik pas begin augustus als ik weer ga bloedprikken, maar dat kan ook vermoeidheid en kortademigheid veroorzaken. Of het is mijn astma, wat ook vermoeidheid en benauwdheid kan veroorzaken. Of toch long-covid of de depressie of mijn autistische burn-out. Niemand weet het en iedereen zit op zijn eigen eilandje.
Maar ik sta niet helemaal stil, ik ben begonnen met intensieve therapie, andere therapieën kan ik er nu niet bij hebben. En verder is het de bedoeling dat ik een nova sure behandeling krijg om van de zware menstruaties af te komen in de hoop dat dat mijn bloedarmoede oplost. Ik probeer maar gewoon met hele kleine stapjes toch wat vooruit te komen.

En hoe is het met jou Siem?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 16 Jul 2023 08:33

Re: Corona en herstel

Wat rot dat je nu weer zo last hebt van benauwdheid (en andere klachten waarschijnlijk). Het is ook echt een mega frustrerend proces van up en downs en inderdaad zo onzeker. En fucking eenzaam want inderdaad, hulpverleners hebben ook geen idee waar ze moeten beginnen. Lijkt me voor jou nog extra moeilijk ook. Bij mij is het puur long covid (en mijn adhd is wel een factor) maar verder niet stemmingsproblemen of benauwdheid of astma. Dat is vast echt helemaal een ingewikkelde zoektocht. Maar goed, bij mij kunnen ze ook niks hoor. Ik ga binnenkort op eigen initiatief een bètablokker proberen.

Hier inmiddels al ruim 2.5 jaar zoet. Zo bizar. En waar ik eerder het gevoel had dat het een soort van vals plat maar wel enigszins stijgende lijn was, had ik eind april ineens een onverklaarde terugval en gaat het nu dus al 2.5 maand weer zoveel slechter. Zit echt onder mijn niveau van 1-1.5 jaar terug. Waar ik eerst werk en activiteiten heel langzaam had kunnen opbouwen zit ik nu weer ik de ziektewet en werk minder uren dan ik ik in nov2021 deed. En privé is het helemaal weinig. ADL lukt gelukkig nog wel. Eerder wel terugvallen gehad, maar dan altijd door overbelasting of infectie (covid, griep). Nu was er echt niets en dat maakt het wel helemaal ongrijpbaar en eng.

Ik zou ook echt een elektrische fiets moeten kopen, gaat hier al een paar maanden achteruit en ik heb al bijna een half jaar niet meer gefietst. Misschien dat ik met een elektrische fiets wel weer wat meer beweging kan vinden. En vrijheid, want ik onderneem nu heel weinig omdat de "reis" vaak al niet haalbaar is.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 16 Jul 2023 11:09

Re: Corona en herstel

Wat naar Whatever dat je zo’n terugval hebt. Hier zie ik tot nu toe eigenlijk altijd wel een aanleiding maar het blijft een klap in je gezicht dat je ineens (veel) minder kunt.
Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd dat het allemaal enorm lang gaat duren. Ik bedoel, alleen de therapie al, het programma heeft 30 sessies, maar dat zouden normaal groepssessies van 2 uur zijn plus nog individuele therapie. Ik doe het helemaal individueel dus het duurt minstens twee keer zo lang maar waarschijnlijk juist door mijn gebrek aan concentratie en zo nog wel iets langer. Dat is dus minstens 60-90 weken. En dan moet er nog medicatie afgebouwd gaan worden voordat ik weer auto mag rijden maar dat gebeurd pas daarna.
En dan tegen die tijd is er ruimte om te kijken wat ik lichamelijk nog moet doen en kan.
Hoewel de astma en bloedarmoede ondertussen natuurlijk wel behandeld moeten worden.

Hopelijk vindt jij ook je weg weer naar herstel.

Ik had de elektrische fiets al omdat ik al vermoeidheidsproblemen had om die piekbelasting er af te halen. Ik reed meestal ik standje 1 (van 5). Het is nu echt mijn redding omdat ik dus nog wel wat dingen zelfstandig kan ondernemen. Het maakt echt een enorm verschil. Met de bus en zo vind ik allemaal te veel prikkels en ook fysiek snel zwaar (door het lopen wat je dan moet doen).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 16 Jul 2023 16:12

Re: Corona en herstel

Het lijkt me echt vreselijk wat jullie overkomen is. Rest me niks dan jullie een dikke digitale knuffel te geven!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers