Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Veiligheid voor kinderen online

<<

Anoniem326

Bericht 25 Mrt 2021 11:27

Re: Veiligheid voor kinderen online

Dat klopt. Dan is het wel relevant. Ik vind het alleen niet heel gepast in relatie tot nieuwsbericht. Dan wek je de indruk dat ouders het kunnen voorkomen. De dader had het kunnen voorkomen.
<<

ChiQ

Bericht 25 Mrt 2021 11:32

Re: Veiligheid voor kinderen online

HollyGolightly schreef:Dat klopt. Dan is het wel relevant. Ik vind het alleen niet heel gepast in relatie tot nieuwsbericht. Dan wek je de indruk dat ouders het kunnen voorkomen. De dader had het kunnen voorkomen.


Helemaal mee eens. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid, die moeten we met zijn alle dragen maar je kan niet zeggen de ouders zijn verkeerd.

Savi: je kinderen zijn nog klein dus die halen die fratsen niet uit maar die van mij is wel eens savonds naar beneden gesneaked toen wij lagen te slapen en is mooi op zijn ipad gegaan. Weet hij dat dat niet mag? Absoluut! Heeft hij het toch gedaan, ook absoluut. Hij lag in de ochtend op de bank. Ja..
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 25 Mrt 2021 11:33

Re: Veiligheid voor kinderen online

Savi schreef:
Lexi schreef:Ik ben het hier mee eens. Wij zijn heel erg bezig met wat de kinderen online doen, wat ze kijken, met wie ze praten enz. We praten ook regelmatig over wat wel en niet oke is. En dat weten ze inmiddels ook echt wel. Maar als ik even naar mezelf kijk toen ik een jaar of 16 was, toen wist ik dat ook. En toch heb ik toen online/offline ook echt wel contacten gehad met mensen die niet oke waren en waar m'n ouders nooit iets van geweten hebben. Ik heb niet de illusie dat ik dat kan voorkomen bij mijn kinderen, hooguit de hoop dat ik ze de juiste opvoeding kan meegeven om er goed mee om te gaan.

Maar waren jouw anders ook 'online' toen jij 16 was? Mijn ouders hadden geen idee van die gevaren of wat je allemaal op internet kon doen. Wij, de ouders van nu, zijn dat over het algemeen wel.
Ik ben het eens met je laatste zin verder. 😊


Nee niet veel inderdaad. Maar ik ga als mijn kinderen 16 zijn niet meer alle mail en gesprekken van mijn kinderen lezen. Bovendien had ik voor mail die mijn ouders niet mochten lezen een mailadres dat ze niet kenden. En aangezien mijn zoon van 10 nu al veel meer weet van computers, internet enz dan dat ik (en de meeste volwassenen) weet heb ik zeker niet de illusie dat ik dat soort dingen nog kan controleren tegen die tijd.
2010 2012
<<

Anoniem304

Bericht 25 Mrt 2021 11:35

Re: Veiligheid voor kinderen online

Lexi schreef:
Savi schreef:Maar waren jouw anders ook 'online' toen jij 16 was? Mijn ouders hadden geen idee van die gevaren of wat je allemaal op internet kon doen. Wij, de ouders van nu, zijn dat over het algemeen wel.
Ik ben het eens met je laatste zin verder. 😊


Nee niet veel inderdaad. Maar ik ga als mijn kinderen 16 zijn niet meer alle mail en gesprekken van mijn kinderen lezen. Bovendien had ik voor mail die mijn ouders niet mochten lezen een mailadres dat ze niet kenden. En aangezien mijn zoon van 10 nu al veel meer weet van computers, internet enz dan dat ik (en de meeste volwassenen) weet heb ik zeker niet de illusie dat ik dat soort dingen nog kan controleren tegen die tijd.

Ik heb het ook niet over controleren. Ik heb het over bewust maken van de gevaren.
Je hoeft niet alles te weten, zeker niet als je kind al 16 is, maar wij hebben als ouders wel de kennis om kinderen bewust te maken.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 25 Mrt 2021 11:38

Re: Veiligheid voor kinderen online

HollyGolightly schreef:Dat klopt. Dan is het wel relevant. Ik vind het alleen niet heel gepast in relatie tot nieuwsbericht. Dan wek je de indruk dat ouders het kunnen voorkomen. De dader had het kunnen voorkomen.


Nou nee hoor. Ik gaf aan dat ik mij verbaas over hoeveel ouders het online leven van hun kind niet in de gaten houden. Ik heb niks gezegd over het voorkomen van zulke dingen. Maar wanneer je het online leven in de gaten houdt kun je er wel over in gesprek en ingrijpen wanneer ze dingen doen die niet kunnen. Ik heb niet met mijn vinger naar de ouders van deze jongen gewezen. Hoe vaak je ook zegt dat ze zoiets nooit moeten doen, geloof maar dat ze voor 17k heel ver gaan. Voor minder leggen ze al iemand om. Dus heel verbaasd ben ik hier niet over vanuit de positie van het slachtoffer gezien.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 25 Mrt 2021 11:55

Re: Veiligheid voor kinderen online

Signature schreef:
Elliot schreef: W
Hij heeft meegelachen, hij heeft het niet voor het jongetje opgenomen, hij heeft niet geprobeerd om Bilal op andere gedachten te brengen (anders dan dus dat ene zinnetje). Hij had kunnen zeggen: Stop hiermee, dit is geen leuke grap. Hij had kunnen zeggen: Doe maar niet hoor jongetje, dit gaat te ver en je hoeft je piemel helemaal nooit aan iemand te laten zien. Hij had veel en veel meer kunnen doen. Ik vind passief meelachen net zo erg als pesten.


Iets net zo erg vinden als pesten is natuurlijk wel iets heel anders dan hem als dader aanwijzen.
Ik ben het met je eens dat hij dat inderdaad had kunnen doen, maar aan zijn reactie te zien was hij ook vooral flabbergasted dat dat jongetje het deed (is niet te zien in het filmpje) en ik denk dat dat maakt dat hij moest lachen en hij zich daar achteraf ook heel rot om voelt. Je weet niet wat je doet in zo'n situatie. Zijn lachen was geen goede reactie maar maakt hem geen dader.

In het strafrecht is er een onderscheid tussen opzet en schuld. Opzet is als je iets moedwillig doet, dus heel bewust een bepaald strafbaar feit plegen. Schuld is als je het niet moedwillig doet, maar als iets wel jouw schuld is. Daartussen zijn natuurlijk nog heel veel grijze gebieden, waaronder voorwaardelijk opzet (de aanmerkelijke kans aanvaarden dat iets strafbaars zich voordoet). Daarnaast hoeft niet alleen een handeling strafbaar te zijn, maar kan het nalaten van een handeling ook strafbaar zijn. Hoewel Oussama misschien niet opzettelijk de jongen ertoe heeft gezet zijn piemel te laten zien, heeft hij wel, door zijn nalaten, de aanmerkelijke kans aanvaard dat een jongen van 12 met zijn blote piemel op internet terecht komt. In alle gevallen word je gewoon aangemerkt als dader.

♥♥
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 25 Mrt 2021 12:05

Re: Veiligheid voor kinderen online

Savi schreef:
Lexi schreef:
Nee niet veel inderdaad. Maar ik ga als mijn kinderen 16 zijn niet meer alle mail en gesprekken van mijn kinderen lezen. Bovendien had ik voor mail die mijn ouders niet mochten lezen een mailadres dat ze niet kenden. En aangezien mijn zoon van 10 nu al veel meer weet van computers, internet enz dan dat ik (en de meeste volwassenen) weet heb ik zeker niet de illusie dat ik dat soort dingen nog kan controleren tegen die tijd.

Ik heb het ook niet over controleren. Ik heb het over bewust maken van de gevaren.
Je hoeft niet alles te weten, zeker niet als je kind al 16 is, maar wij hebben als ouders wel de kennis om kinderen bewust te maken.


Ja zeker, gelukkig kunnen wij onze kinderen nu beter voorlichten inderdaad!
2010 2012
<<

Anoniem326

Bericht 25 Mrt 2021 12:12

Re: Veiligheid voor kinderen online

Signature schreef:
HollyGolightly schreef:Dat klopt. Dan is het wel relevant. Ik vind het alleen niet heel gepast in relatie tot nieuwsbericht. Dan wek je de indruk dat ouders het kunnen voorkomen. De dader had het kunnen voorkomen.


Nou nee hoor. Ik gaf aan dat ik mij verbaas over hoeveel ouders het online leven van hun kind niet in de gaten houden. Ik heb niks gezegd over het voorkomen van zulke dingen. Maar wanneer je het online leven in de gaten houdt kun je er wel over in gesprek en ingrijpen wanneer ze dingen doen die niet kunnen. Ik heb niet met mijn vinger naar de ouders van deze jongen gewezen. Hoe vaak je ook zegt dat ze zoiets nooit moeten doen, geloof maar dat ze voor 17k heel ver gaan. Voor minder leggen ze al iemand om. Dus heel verbaasd ben ik hier niet over vanuit de positie van het slachtoffer gezien.


Ik zei daarom ook de indruk wekken. Maar je bedoelde het dus niet zo. Het voelt een beetje als na een verkrachting in het algemeen aan te geven dat je niet begrijpt dat zoveel ouders hun dochters schaars gekleed uit laten gaan.

Maar je hebt gelijk dat topic in eerste bericht al ruimte gaf om nieuwsbericht te bespreken in relatie tot opvoeding, ouders invloed op online gedrag. Dus ik begrijp je insteek.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 25 Mrt 2021 13:14

Re: Veiligheid voor kinderen online

Wat voor kinderen/pubers denk ik ook het geval is, is dat je idool gewoon veilig voelt. Als jij persoonlijke aandacht krijgt van iemand waar je mega fan van bent, dan voelt het voor een kind denk ik tewoon best wel veilig om te doen wat de ander zegt.
Wat zal dat jongetje zich bedrogen voelen 😔
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 27 Mrt 2021 11:25

Re: Veiligheid voor kinderen online

Wat jij zegt Olive hoor ik van veel kinderen terug,hoe kan hij dat nou doen?

Ook mijn 8jarige die hem wel eens op tv ziet zei: ik.had nooit gedacht dat iemand van Zapp zoiets verkeerds zou doen. Ik snap dat jongetje wel mam. (Gelukkig melde ze erachter aan: maar ik heb geleerd dat dat privé is hè mam, maar goed dat is "achteraf" natuurlijk)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Mrt 2021 11:33

Re: Veiligheid voor kinderen online

Mijn dochter denkt ook niet dat haar favoriete vlogster zoiets zou doen, maar dat is het punt ook een beetje: ik óók niet, want dat is een vrouw met een heel keurig, goed in elkaar gezet knutselvlog, het idee dat zij zoiets zou doen is ronduit bizar. Maar wanneer heb je dan wel het gevoel dat iemand tot zoiets in staat is?

Sowieso dus gewoon de algemene regel dat dat inderdaad privé is en je je nooit moet laten overhalen om iets te doen wat over je grens is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 28 Mrt 2021 12:23

Re: Veiligheid voor kinderen online

ChiQ schreef:
HollyGolightly schreef:Dat klopt. Dan is het wel relevant. Ik vind het alleen niet heel gepast in relatie tot nieuwsbericht. Dan wek je de indruk dat ouders het kunnen voorkomen. De dader had het kunnen voorkomen.


Helemaal mee eens. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid, die moeten we met zijn alle dragen maar je kan niet zeggen de ouders zijn verkeerd.

Savi: je kinderen zijn nog klein dus die halen die fratsen niet uit maar die van mij is wel eens savonds naar beneden gesneaked toen wij lagen te slapen en is mooi op zijn ipad gegaan. Weet hij dat dat niet mag? Absoluut! Heeft hij het toch gedaan, ook absoluut. Hij lag in de ochtend op de bank. Ja..


Daarom heb ik de iPad van J beschermd met een tijdslot waardoor de iPad onbruikbaar is in de nacht. De enige manier om hem te ontgrendelen is als je de code weet wat in ons geval een andere code is. Ik ben de enige die die code heeft en niemand anders ook mijn vriend weet die code niet. Dus hij kan naar beneden sneaken maar aan de iPad heeft hij niets want alle voor leuke apps en internet zitten achter die vergrendeling.
2015 💙
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers