Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Veiligheid voor kinderen online

<<

Anoniem301

Bericht 25 Mrt 2021 07:59

Re: Veiligheid voor kinderen online

Bisq schreef:
Signature schreef:Bilal zat hier enorm fout en het is echt walgelijk wat hij heeft gedaan.
Maar waarom wordt hier over 'ze' en 'daders' gepraat? Er is maar 1 dader. Ousama wordt überhaupt niet als verdachte gezien maar als getuige. Hij geeft ook aan tegen/waarschuwt Bilal dat die jongen minderjarig is.

Vind ik niet eerlijk tegenover Ousama, hij is ook de dupe van Bilal zijn stommiteiten.


Ik heb het filmpje niet gezien, maar begrijp dat hij erbij zat? Sorry, maar hij had wel wat meer kunnen doen dan zeggen dat de jongen minderjarig is!


Dit! En hij zat ook te lachen. Later zei hij tegen Bilal ‘geen probleem man, kan gebeuren, kan gebeuren’
<<

Anoniem304

Bericht 25 Mrt 2021 08:15

Re: Veiligheid voor kinderen online

Bisq schreef:
Signature schreef:Bilal zat hier enorm fout en het is echt walgelijk wat hij heeft gedaan.
Maar waarom wordt hier over 'ze' en 'daders' gepraat? Er is maar 1 dader. Ousama wordt überhaupt niet als verdachte gezien maar als getuige. Hij geeft ook aan tegen/waarschuwt Bilal dat die jongen minderjarig is.

Vind ik niet eerlijk tegenover Ousama, hij is ook de dupe van Bilal zijn stommiteiten.


Ik heb het filmpje niet gezien, maar begrijp dat hij erbij zat? Sorry, maar hij had wel wat meer kunnen doen dan zeggen dat de jongen minderjarig is!

Nee hij zat er niet bij. Het was een online gesprek tussen Ousama en die jongen, waar Bilal bij in kwam.

Maar wel keihard mee lachen, dat wel.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 25 Mrt 2021 08:26

Re: Veiligheid voor kinderen online

Soms zou je willen dat kinderen van deze tijd opgroeien in de tijd (jaren 90) dat wij opgroeiende. Toen had je als kind zijnde geen mobiel (sowieso geen smartphone), tablet of laptop met onbeperkt toegang tot internet. Veel veiliger om in op te groeien. Als iemand kwaadaardig is dan was dat veelal een kinderlokker of zo. Nu worden kinderen gemanipuleerd en afgeperst op internet als ze eenmaal hun geslachtsdelen hebben laten zien.

Toevallig jolante uit de prostitutie gezien. Daarbij liet een vrijwillige onderzoeker zien hoe dat in zijn werk gaat. Het begint heel onschuldig bijv. dmv een meisje dat een banaan op te eten en uiteindelijk loopt dat tot zeer schokkende handelingen uit.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Mrt 2021 08:26

Re: Veiligheid voor kinderen online

Carrie schreef:
Caro schreef:
Omdat ik niet direct uitingen wil doen. Ik begrijp er geen snars van. Ik begrijp niet hoe dit kan, wat er in die jongens omging, hoe zo’n gesprek zou zijn gegaan. Ik begrijp het gewoon níet. En dus vind ik het moeilijk.

In dit geval zou ik zeggen: baseer je mening maar op wat je overal in het nieuws hoort. Zij dagen een jongen van 14 uit z’n geslachtsdeel te laten zien voor geld tijdens het live gaan op Instagram voor 8.000 mensen. Jij hoeft niet te begrijpen wat er in ze om ging, het is strafbaar en kindermisbruik-content. Dat mag (natuurlijk) niet.

Geloof het slachtoffer maar, die worden al zo vaak niet serieus genomen. Die daders verdienen geen begrip, toch? Ze zijn gewoon fout.



Volgens dat bericht is hij zelfs nog jonger.

Verder eens met je bericht. Bij een andere zedenzaak die in het nieuws is, waar geen filmpje van is gemaakt, zeg je ook niet: tja, ik was er niet bij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 25 Mrt 2021 08:33

Re: Veiligheid voor kinderen online

Savi schreef:
Bisq schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien, maar begrijp dat hij erbij zat? Sorry, maar hij had wel wat meer kunnen doen dan zeggen dat de jongen minderjarig is!

Nee hij zat er niet bij. Het was een online gesprek tussen Ousama en die jongen, waar Bilal bij in kwam.

Maar wel keihard mee lachen, dat wel.


Ziekelijk!
Hij had ook de jongen kunnen zeggen het niet te doen of zich wat harder kunnen uitspreken tegen die Bilal. En daarbij vind ik het geen stommiteiten (n.a.v. Signature), het gaat voor mij heel wat verder dan dat.
Insta: je_ei_kwijt
<<

ChiQ

Bericht 25 Mrt 2021 08:37

Re: Veiligheid voor kinderen online

AMM schreef:
Olijfje schreef:
Walgelijk vind ik wat er is gebeurd. Dag dag carrière. En terecht!


Dat vraag ik mij af... verzint misschien wel een of andere slechte lulsmoes..


Ah, die trekt het boetekleed aan, gaat naar Jinek en elke andere talkshow die hem (en hier dus kijkcijfers) willen hebben en dan doneert hij een paar keer en wordt ambassadeur van dit soort dingen.

Wat wel heel jammer is is dat ik geloof dat hij er verder geen kwaad in zag, of wellicht dacht hij doet het toch niet maar door druk van alle kijkers toch nog zo'n geld bedrag er tegen aan smijt (ik heb t filmpje niet gezien, ga ook niet kijken!).Gewoon zo'n enorm domme actie. Dit kent echt alleen maar verliezers.

Zelfde met fred van leer, ik heb het niet gekeken en ook niet verder gestuurd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Mrt 2021 08:39

Re: Veiligheid voor kinderen online

Carrie schreef:
Caro schreef:
Omdat ik niet direct uitingen wil doen. Ik begrijp er geen snars van. Ik begrijp niet hoe dit kan, wat er in die jongens omging, hoe zo’n gesprek zou zijn gegaan. Ik begrijp het gewoon níet. En dus vind ik het moeilijk.

In dit geval zou ik zeggen: baseer je mening maar op wat je overal in het nieuws hoort. Zij dagen een jongen van 14 uit z’n geslachtsdeel te laten zien voor geld tijdens het live gaan op Instagram voor 8.000 mensen. Jij hoeft niet te begrijpen wat er in ze om ging, het is strafbaar en kindermisbruik-content. Dat mag (natuurlijk) niet.

Geloof het slachtoffer maar, die worden al zo vaak niet serieus genomen. Die daders verdienen geen begrip, toch? Ze zijn gewoon fout.


Haal jij uit mijn verhaal begrip voor de dader? Nee hoor. Ik vind het smakeloos, ik vind het ongepast en ik vind het totaal onbegrijpelijk dat zo'n jongen (BIlal dus) dat doet. Dus ja, ik vind het dan moeilijk om onder woorden te brengen wat ik daar precies van vind. Ik begrijp niet goed waarom, als ik me niet direct ontzettend negatief uitlaat, ik begrip voor de dader zou tonen? Kan je dat wellicht toelichten?

En wat Susan zegt: ik ga zon filmpje niet terugkijken omdat iedere extra view bijdraagt aan de beschadiging van de jongen die erbij was.

En nogmaals, ik was er niet bij en voel totaal geen enkele motivatie om zon filmpje terug te gaan kijken. Wat ik wel moeilijk vind is het onder woorden brengen van wat ik hier bij voel. Dat het ongepast is, schadelijk, schamteloos, en andere negatieve uitingen etc lijkt me boven water staan. Ik vind hier een hoop van maar de woorden die erbij passen vind ik moeilijk momenteel. Lijkt me dat dat ook moet kunnen. Ik ga dus ook niet beschrijvend toelichten wat ik wel of niet heb gehoord uit de media en het verhaal alsnog reconstrueren. Vind ik niet gepast.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Mrt 2021 08:46

Re: Veiligheid voor kinderen online

ChiQ schreef:
AMM schreef:
Dat vraag ik mij af... verzint misschien wel een of andere slechte lulsmoes..


Ah, die trekt het boetekleed aan, gaat naar Jinek en elke andere talkshow die hem (en hier dus kijkcijfers) willen hebben en dan doneert hij een paar keer en wordt ambassadeur van dit soort dingen.

Wat wel heel jammer is is dat ik geloof dat hij er verder geen kwaad in zag, of wellicht dacht hij doet het toch niet maar door druk van alle kijkers toch nog zo'n geld bedrag er tegen aan smijt (ik heb t filmpje niet gezien, ga ook niet kijken!).Gewoon zo'n enorm domme actie. Dit kent echt alleen maar verliezers.

Zelfde met fred van leer, ik heb het niet gekeken en ook niet verder gestuurd.


Hij zit vanavond idd al bij Beau.

En ook eens met de rest.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Mrt 2021 08:49

Re: Veiligheid voor kinderen online

En ik zit mezelf onwijs te verdedigen maar het raakt me dat als ik blijkbaar niet direct heel negatief ben, ik aan de kant van de dader zou staan. Ik wil juist wél begrijpen hoe zo'n 'grap' tot stand komt. Waarom is het in de cultuur geoorloofd dit soort grappen te maken? Wat gaat er in die jongens om dat ze denken dat dit ok is? Leuk of lollig? Waarom kijken er 8000 mensen naar en welk commentaar was daar dan op? Waarom kwam zon jongen in zon kwetsbare positie? Hoe kunnen we dit voorkomen?

Want ik geloof dus niet dat we nu met z'n allen gaan roepen dat dit zo erg is, dat we aanpakken wat onderliggend het probleem is. Want ik geloof niet dat dit een éénmalig geval is. Of het nu Bilal is, of een onbekend iemand, dit kan nooit het enige incident zijn.

Juist dan kan ik dat meenemen in mijn opvoeding.

Maar goed, ik verdedig me. Dat is nergens voor nodig, ik weet mijn eigen standpunt hierin.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 25 Mrt 2021 08:59

Re: Veiligheid voor kinderen online

Bisq schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien, maar begrijp dat hij erbij zat? Sorry, maar hij had wel wat meer kunnen doen dan zeggen dat de jongen minderjarig is!


Hij zei" broer, broer, hij is minderjarig" en hij zat niet naast hem maar in een videocall dus ik weet niet zo goed wat hij verder had kunnen doen. Ik doe geen videocalls dus ik weet niet of hij Bilal uit het gesprek had kunnen gooien. Wat had hij volgens jou moeten doen?

En ik weet niet meer wie het zei, hij moest inderdaad lachen, dat is misschien zijn eerste reactie geweest. Geen slimme reactie, dat niet maar een dader is hij daarmee niet. Hij heeft de jongen nergens toe aangezet of om gevraagd of geld geboden oid. De politie ziet hem ook niet als dader.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 25 Mrt 2021 09:01

Re: Veiligheid voor kinderen online

Maar ook al was die jongen meerderjarig, vind ik het als nog stom! Er keken vast ook veel minderjarige mee en die stel je dan ook bloot aan een p
<<

Anoniem303

Bericht 25 Mrt 2021 09:02

Re: Veiligheid voor kinderen online

Ik heb vooral mijn twijfels over alle media-aandacht. Dit had nooit mogen gebeuren en dit voorval alleen heeft straks al genoeg schade aangericht bij die jongen, zeker op zo'n jonge leeftijd. Maar de media haakt er wel gretig op in en ik ben vooral bang dat al die aandacht zo'n jongen nog veel meer beschadigt. De aandacht gaat nu vooral naar Bilal en dit specifieke voorval, ook dat hij vanavond gewoon plaatsneemt bij Beau enzo. Ik denk dat Bilal er veel verstandiger aan had gedaan door te zeggen: Dit is heel fout, dit had nooit mogen gebeuren maar laten we dit vanaf nu voor het slachtoffer wel zo goed mogelijk oplossen. Ik kom eenmalig met een statement, accepteer de gevolgen en wil er verder geen mediaheisa omheen, zodat het slachtoffer niet continu hiermee geconfronteerd hoeft te worden. Zoiets.
Verder vind ik het wel goed dat dit de kwetsbaarheid van jongeren online nog maar eens goed zichtbaar maakt. Maar als de media dan toch besluit er aandacht aan te besteden, zorg dan dat die aandacht preventief van aard is en dat sensatie niet de hoofdmoot is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Mrt 2021 09:30

Re: Veiligheid voor kinderen online

Rixt schreef:Ik heb vooral mijn twijfels over alle media-aandacht. Dit had nooit mogen gebeuren en dit voorval alleen heeft straks al genoeg schade aangericht bij die jongen, zeker op zo'n jonge leeftijd. Maar de media haakt er wel gretig op in en ik ben vooral bang dat al die aandacht zo'n jongen nog veel meer beschadigt. De aandacht gaat nu vooral naar Bilal en dit specifieke voorval, ook dat hij vanavond gewoon plaatsneemt bij Beau enzo. Ik denk dat Bilal er veel verstandiger aan had gedaan door te zeggen: Dit is heel fout, dit had nooit mogen gebeuren maar laten we dit vanaf nu voor het slachtoffer wel zo goed mogelijk oplossen. Ik kom eenmalig met een statement, accepteer de gevolgen en wil er verder geen mediaheisa omheen, zodat het slachtoffer niet continu hiermee geconfronteerd hoeft te worden. Zoiets.
Verder vind ik het wel goed dat dit de kwetsbaarheid van jongeren online nog maar eens goed zichtbaar maakt. Maar als de media dan toch besluit er aandacht aan te besteden, zorg dan dat die aandacht preventief van aard is en dat sensatie niet de hoofdmoot is.


Ik denk dat je die media-aandacht toch niet voorkomt, ook niet als die Bilal niet bij Beau gaat zitten.

Het is vooral te hopen dat dat filmpje niet meer rondgaat, dat het overal offline wordt gehaald, maar ik denk dat dat heel lastig is, iets wat eenmaal op internet circuleert krijg je er niet meer zo makkelijk af, omdat iedereen het opgeslagen kan hebben en opnieuw kan plaatsen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 25 Mrt 2021 09:31

Re: Veiligheid voor kinderen online

Signature schreef:
Bisq schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien, maar begrijp dat hij erbij zat? Sorry, maar hij had wel wat meer kunnen doen dan zeggen dat de jongen minderjarig is!


Hij zei" broer, broer, hij is minderjarig" en hij zat niet naast hem maar in een videocall dus ik weet niet zo goed wat hij verder had kunnen doen. Ik doe geen videocalls dus ik weet niet of hij Bilal uit het gesprek had kunnen gooien. Wat had hij volgens jou moeten doen?

En ik weet niet meer wie het zei, hij moest inderdaad lachen, dat is misschien zijn eerste reactie geweest. Geen slimme reactie, dat niet maar een dader is hij daarmee niet. Hij heeft de jongen nergens toe aangezet of om gevraagd of geld geboden oid. De politie ziet hem ook niet als dader.

Het was een Instagram live video, geen videocall zoals zoom of skype. Ik weet niet hoe Instagram live verder werkt qua mensen uit het gesprek gooien, maar zeggen 'broer, broer, hij is minderjarig', is wel de bare minimum in deze situatie. Hij heeft meegelachen, hij heeft het niet voor het jongetje opgenomen, hij heeft niet geprobeerd om Bilal op andere gedachten te brengen (anders dan dus dat ene zinnetje). Hij had kunnen zeggen: Stop hiermee, dit is geen leuke grap. Hij had kunnen zeggen: Doe maar niet hoor jongetje, dit gaat te ver en je hoeft je piemel helemaal nooit aan iemand te laten zien. Hij had veel en veel meer kunnen doen. Ik vind passief meelachen net zo erg als pesten.

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 25 Mrt 2021 09:38

Re: Veiligheid voor kinderen online

Caro schreef:
Carrie schreef:In dit geval zou ik zeggen: baseer je mening maar op wat je overal in het nieuws hoort. Zij dagen een jongen van 14 uit z’n geslachtsdeel te laten zien voor geld tijdens het live gaan op Instagram voor 8.000 mensen. Jij hoeft niet te begrijpen wat er in ze om ging, het is strafbaar en kindermisbruik-content. Dat mag (natuurlijk) niet.

Geloof het slachtoffer maar, die worden al zo vaak niet serieus genomen. Die daders verdienen geen begrip, toch? Ze zijn gewoon fout.


Haal jij uit mijn verhaal begrip voor de dader? Nee hoor. Ik vind het smakeloos, ik vind het ongepast en ik vind het totaal onbegrijpelijk dat zo'n jongen (BIlal dus) dat doet. Dus ja, ik vind het dan moeilijk om onder woorden te brengen wat ik daar precies van vind. Ik begrijp niet goed waarom, als ik me niet direct ontzettend negatief uitlaat, ik begrip voor de dader zou tonen? Kan je dat wellicht toelichten?

En wat Susan zegt: ik ga zon filmpje niet terugkijken omdat iedere extra view bijdraagt aan de beschadiging van de jongen die erbij was.

En nogmaals, ik was er niet bij en voel totaal geen enkele motivatie om zon filmpje terug te gaan kijken. Wat ik wel moeilijk vind is het onder woorden brengen van wat ik hier bij voel. Dat het ongepast is, schadelijk, schamteloos, en andere negatieve uitingen etc lijkt me boven water staan. Ik vind hier een hoop van maar de woorden die erbij passen vind ik moeilijk momenteel. Lijkt me dat dat ook moet kunnen. Ik ga dus ook niet beschrijvend toelichten wat ik wel of niet heb gehoord uit de media en het verhaal alsnog reconstrueren. Vind ik niet gepast.


Ja, omdat je er in mijn ogen op hamert dat je het niet begrijpt, er geen snars van snapt etc. Daaruit haalde ik dat je naar begrip en motivatie van de dader zocht. Ik heb het filmpje zelf ook niet gezien hoor. Maar beetje was Susan ook zegt, bij incidenten zonder filmpje zeg je ook niet tegen het slachtoffer ‘ik weet het niet, ik was er niet bij’. Ik vind dat heel gevaarlijke uitspraken maar wellicht is dat niet wat jij bedoelt maak ik uit je reacties op al kwam dat dus wel zo over. Iets van ‘onschuldig tenzij het tegendeel is bewezen’. Slachtoffers wórden al zo vaak niet geloofd. En hier is een filmpje van waarvan uitgebreid is beschreven wat er is gebeurd. Dus ook zonder het filmpje te kijken weten we hoe het gegaan is.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 25 Mrt 2021 09:41

Re: Veiligheid voor kinderen online

Elliot schreef:
Signature schreef:
Hij zei" broer, broer, hij is minderjarig" en hij zat niet naast hem maar in een videocall dus ik weet niet zo goed wat hij verder had kunnen doen. Ik doe geen videocalls dus ik weet niet of hij Bilal uit het gesprek had kunnen gooien. Wat had hij volgens jou moeten doen?

En ik weet niet meer wie het zei, hij moest inderdaad lachen, dat is misschien zijn eerste reactie geweest. Geen slimme reactie, dat niet maar een dader is hij daarmee niet. Hij heeft de jongen nergens toe aangezet of om gevraagd of geld geboden oid. De politie ziet hem ook niet als dader.

Het was een Instagram live video, geen videocall zoals zoom of skype. Ik weet niet hoe Instagram live verder werkt qua mensen uit het gesprek gooien, maar zeggen 'broer, broer, hij is minderjarig', is wel de bare minimum in deze situatie. Hij heeft meegelachen, hij heeft het niet voor het jongetje opgenomen, hij heeft niet geprobeerd om Bilal op andere gedachten te brengen (anders dan dus dat ene zinnetje). Hij had kunnen zeggen: Stop hiermee, dit is geen leuke grap. Hij had kunnen zeggen: Doe maar niet hoor jongetje, dit gaat te ver en je hoeft je piemel helemaal nooit aan iemand te laten zien. Hij had veel en veel meer kunnen doen. Ik vind passief meelachen net zo erg als pesten.


Precies dit.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem303

Bericht 25 Mrt 2021 09:42

Re: Veiligheid voor kinderen online

Susan schreef:
Ik denk dat je die media-aandacht toch niet voorkomt, ook niet als die Bilal niet bij Beau gaat zitten.


Die media-aandacht zou best voorkomen kunnen worden als alle media (nieuws, bladen, talkshows, websites en wat verder nog op radio, tv en online is als officiële media) voor zichzelf, of al dan niet gezamenlijk een standpunt hierin in zouden nemen.
Natuurlijk voorkom je niet dat erover gepraat/gediscussieerd word zoals hier maar ik denk dat het zéker wel te voorkomen valt dat de professionele media aan zo'n specifiek voorval ontzettend veel aandacht besteed, en Bilal, die jongen en het hele voorval daardoor een platform geven, wat alleen maar kwalijk is voor zo'n jongen. En ik hoop ook dat dat in de toekomst gaat gebeuren, dat we allemaal dat besef krijgen dat het gesprek/de discussie helemaal oké is, (graag zelfs!) maar dat dat ook kan zonder te vaak te refereren aan wat er is gebeurd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Mrt 2021 09:44

Re: Veiligheid voor kinderen online

Rixt schreef:
Susan schreef:
Ik denk dat je die media-aandacht toch niet voorkomt, ook niet als die Bilal niet bij Beau gaat zitten.


Die media-aandacht zou best voorkomen kunnen worden als alle media (nieuws, bladen, talkshows, websites en wat verder nog op radio, tv en online is als officiële media) voor zichzelf, of al dan niet gezamenlijk een standpunt hierin in zouden nemen.
Natuurlijk voorkom je niet dat erover gepraat/gediscussieerd word zoals hier maar ik denk dat het zéker wel te voorkomen valt dat de professionele media aan zo'n specifiek voorval ontzettend veel aandacht besteed, en Bilal, die jongen en het hele voorval daardoor een platform geven, wat alleen maar kwalijk is voor zo'n jongen. En ik hoop ook dat dat in de toekomst gaat gebeuren, dat we allemaal dat besef krijgen dat het gesprek/de discussie helemaal oké is, (graag zelfs!) maar dat dat ook kan zonder te vaak te refereren aan wat er is gebeurd.


Dan wel, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want kranten willen vooral verkopen, nieuwssites willen zoveel mogelijk clicks, programma's willen kijkcijfers, dus een gebeurtenis waar iedereen over praat laten ze dan heus niet liggen uit medeleven met dat jongetje. Althans, het zou heel sympathiek zijn, maar ik geloof niet dat het gaat gebeuren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem303

Bericht 25 Mrt 2021 09:45

Re: Veiligheid voor kinderen online

En daar vind ik wat van, dat we deze leeftijdsgroep daarin niet in bescherming nemen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 25 Mrt 2021 09:50

Re: Veiligheid voor kinderen online

Deze dader is bekend en hoe hard het ook klinkt, maar wellicht gaan de ogen van kinderen en ouders open dat zelfs bekende YouTubers etc de fout in kunnen gaan en dus niet altijd betrouwbare veilig content laten zien. Sowieso beïnvloeden ze al heel lang kinderen op een verkeerde manier vind ik. Oa door de (sluip) reclames die ze gebruiken en te laten zien dat je goed kunt verdienen met zo'n kanaal. Kinderen / jongeren proberen daar ook succesvol in te worden door content te maken en door zichzelf te kunnen onderscheiden van andere kanalen om kijkers aan te trekken gaan sommige jongeren best ver en ondertussen dalen de schoolprestaties hierdoor.

Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling.
<<

Anoniem301

Bericht 25 Mrt 2021 09:53

Re: Veiligheid voor kinderen online

Fred schreef:Deze dader is bekend en hoe hard het ook klinkt, maar wellicht gaan de ogen van kinderen en ouders open dat zelfs bekende YouTubers etc de fout in kunnen gaan en dus niet altijd betrouwbare veilig content laten zien. Sowieso beïnvloeden ze al heel lang kinderen op een verkeerde manier vind ik. Oa door de (sluip) reclames die ze gebruiken en te laten zien dat je goed kunt verdienen met zo'n kanaal. Kinderen / jongeren proberen daar ook succesvol in te worden door content te maken en door zichzelf te kunnen onderscheiden van andere kanalen om kijkers aan te trekken gaan sommige jongeren best ver en ondertussen dalen de schoolprestaties hierdoor.

Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling.

Eens, ik ook.
<<

ChiQ

Bericht 25 Mrt 2021 10:06

Re: Veiligheid voor kinderen online

Ik praat regelmatig met mijn kind. Ik leg hem dingen uit en ik maak hem niet perse bang maar ik ben not the mom that sugarcoats. Ik voed ook geen mietje op is mijn motto en ik ben van, als iemand jou mept mep je gewoon terug dus in zekere zin mag je zeggen dat ik geweld niet perse afkeur. Maar ik leg hem wel dingen uit die mensen tegen je kunnen gebruiken, en je macht mis(ge)bruiken zoals Bilal, vind ik online geweld, keur ik echt heel erg af. Ik weet eigenlijk met 100% zekerheid te zeggen dat als mijn kind in een live zit met zijn idool, Dylan Haegens bijv of Enzo en dit wordt aan hem gevraagd én nog geld geboden, denk ik dat mijn kind dit ook doet. Die invloed hebben voorbeeld personen die online als een soort god worden behandeld. En geloof me; daar is in de wereld waarin we leven geen ouder tegen opgewassen. Die controle verlies je gewoon als je kind online mag. Op allerlei manieren, zelfs onschuldige youtube video's hebben een doorklik waardoor er ernstige dingen aan kinderen worden getoond en eerlijk, ik hoop dat er extreem media aandacht voor komt, in de positieve zin, dat er gewoon een soort van beveiliging komt, insta kan bijv mensen erop zetten, die op trefwoorden kunnen screenen. Weet ik het. En dan vind ik oprecht ook zielig voor zo'n Bilal, want allemaal levenskapot door de tijd waarin we leven.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 25 Mrt 2021 10:14

Re: Veiligheid voor kinderen online

Edit.
Laatst gewijzigd door Caro op 25 Mrt 2021 10:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 25 Mrt 2021 10:18

Re: Veiligheid voor kinderen online

Ik sta er hetzelfde in als Chiq. Ik denk dat kinderen in misbruiksituaties verkeerde keuzes maken. Dat is het gevaarlijke aan machtsmisbruik. En op die leeftijd neemt een kind in zijn/haar ontwikkeling steeds meer afstand van ouders en worden keuzes meer beïnvloed door leeftijdsgenootjes en omgeving. En zijn ze ook gevoelig voor groepsdruk en machtsmisbruik en dat is echt heel erg gevaarlijk. Ik investeer nu al heel erg in het opbouwen van zelfvertrouwen, grenzen aangeven en kritisch nadenken, maar ik denk dat dit in sommige situaties niet genoeg is. Dus ik vind dat er enorm geïnvesteerd moet worden om de online omgeving veiliger te maken. Dit soort casussen enorm hard moeten worden aangepakt en er landelijk veel aandacht en campagne moet komen. Ik krijg er buikpijn van dat ik mijn kinderen steeds meer los moet laten in een wereld waarin niet iedereen het beste met ze voor heeft. Ik heb niet de illusie dat ik ze zo kan opvoeden dat ze nooit een verkeerde keuze of inschattingsfout maken. Ik hoop vooral dat het geluk hebben niet in dit soort situaties terecht te komen. En dat ze hun fouten maken in meer onschuldige situaties.
<<

Anoniem326

Bericht 25 Mrt 2021 10:26

Re: Veiligheid voor kinderen online

Ik begrijp Caro wel, denk ik. Ik kan er inhoudelijk ook niet reageren. Behalve dan walging uitspreken, maar ook dat dekt de lading niet. Ik begrijp hier ook echt niks van. Deze wereld staat zo ver van mij af(en is tegelijkertijd zo dichtbij, gezien opgroeide kinderen). Ik ga ervan uit dat dit voor de rechter komt en dat er een gepaste straf komt en dat de opdrachtgevers alle opdrachten intrekken en hun tijd als influencer definitief voorbij is.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers