Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke coalitie heeft je voorkeur?

Welke coalitie heeft je voorkeur?

VVD, D66, CDA, CU
5
14%
VVD, D66, CDA, PvdA
3
8%
VVD, D66, SP, PvdA
3
8%
VVD, D66, SP, PvdA, GroenLinks
23
62%
VVD, D66, PVV
3
8%
VVD, PVV, CDA, FvD, JA21
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmen : 37
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 02 Apr 2021 09:10

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Allereerst vind ik heel jammer dat er geen hoofdelijke stemming is geweest, omdat ik echt denk dat het bij een hoofdelijke stemming een andere uitslag was geweest mede ook bij de verdeeldheid binnen het CDA. Nu was het ook midden in de nacht, dus om dan de hele kamer op te laten draven is ook zo wat maar ik blijf wel benieuwd waarom er niet voor een hoofdelijke stemming is gekozen al dan niet op een later moment.

Ik heb het debat tot het tweede termijn gevolgd en daarna ben ik gaan slapen. Ik vind het schandelijk dat er dus blijkbaar ergens een lek zit die vertrouwelijke informatie lekt en dat daar niet de onderste steen van boven is gekomen. Daarnaast ben ik dus één van die D66 stemmers en in eerste instantie was ik heel boos toen ik het nieuws net las toen ik wakker werd. Want hoe kan die man hier nu al weer mee wegkomen? Ik wist al hij gaat niet zelf opstappen, dat gaat hij volgens mij echt nooit doen dus de enige manier is via een motie van wantrouwen. En ik vertrouw hem gewoon niet op zijn woord, ik blijf erbij dat hij gewoon gelogen heeft en dat hij precies wist wat er speelde, hij om één of andere reden dacht daarmee weg te komen en als het dan niet lukt dan maar weer het boetekleed aantrekt en er toch weer mee weg komt. Voor mij gaat het nu wel heel belangrijk zijn hoe D66 verder gaat handelen, ik vind namelijk niet dat hij op dezelfde voet door kan. Er zijn teveel schandalen geweest waar hij bij betrokken is en de maat is nu wel gewoon een keer vol. Mark Rutte is volgens mij een man die graag de macht heeft en dus niet puur in de politiek zit omdat hij de politiek heel leuk vind. Ik heb niet het idee dat hij het leuk zou vinden om jaren in de kamer te moeten zitten, puur en alleen om politiek te bedrijven. Persoonlijk hoop ik ook dat D66 gaat zeggen wij willen best gaan regeren en ook wel met de VVD praten, maar alleen als Mark Rutte niet in het kabinet gaat komen. Dus dat hij in de kamer moet gaan zitten en de regering mag gaan controleren. Ik vraag mij af of hij dat gaat willen doen en of hij, mocht hij daadwerkelijk kamerlid gaan worden, dan nog lang blijft of op zoek gaat naar een andere baan.

Goed maar dit is nu mijn eerste reactie, ik ga zo nog even alle nieuwsartikelen lezen en stukjes van het debat dat ik gemist heb terugkijken inclusief interviews. Misschien veranderd dat mijn blik op de situatie nog enigszins.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 02 Apr 2021 09:11

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Deze situatie was nooit ontstaan als de D66 verkenner niet onzorgvuldig was geweest met de stukken en Kaag komt er ook nog mee weg! Het is en blijft een van haar mensen. Al het gebeuren en liegen van Rutte komt pas daarna, was die aantekening niet gelekt door de D66 verkenner dan was die aantekening van Omzigt wellicht nooit naar buiten gekomen en had het gebeuren met Rutte nooit plaatsgevonden. Hoe geloofwaardig is Kaag nu nog? Dat kun je je ook afvragen. Haar partijleden kunnen niet eens zorgvuldig met betrouwbare stukken omgaan.

Ik blijf erbij het is in eerste instantie de schuld van D66 en de voorzitter (of in ieder geval degene die de verkenners heeft aangesteld) gaat ook niet vrijuit. Iedereen van buiten de politiek weet dat verkenners van eigen partijen niet onafhankelijk en objectief zullen zijn. Sowieso is dat een van de grootste fouten bij de verkenning.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 02 Apr 2021 09:16

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

MrsMath schreef:Ollongren is toch afgetreden als verkenner? Jorritsma en zij hebben na het uitlekken van de notitie toch meteen hun biezen gepakt.

Ik ga er ook vanuit dat zij klaar is en niet terugkomt in het nieuwe kabinet.

Het debat met Ollongren heb ik ook niet meer gevolgd, dat werd me te laat.
Maar ik vind het vreemd dat ze zich alledrie niets meer kunnen herinneren van het gesprek.
Ollongren is nu nog minister en vicepremier in het demissionaire kabinet. En aangezien de motie ging over de MP Mark Rutte en niet over de lijsttrekker Mark Rutte, vroeg ik me dat af. Want MR wordt verwezen dat hij dus niet eerlijk is geweest en het niet kan herinneren, maar dat geldt natuurlijk ook voor Ollongren.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 02 Apr 2021 09:22

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Monte schreef:Maar dan ook even een oprechte vraag aan de D66 die voor de motie waren. Want ik hoor niemand echt over Ollongren. Vinden jullie ook dat zij zou moeten aftreden?


Ollongren was al niet verkiesbaar en heeft al aangegeven niet opnieuw de kamer in te willen. Ik dacht ergens een interview te hebben gelezen dat ze een bestuurlijke functie buiten de politiek ambieerde, maar ik kan het interview niet terugvinden dus ik ben daar niet 100% zeker van. Ik vind dat ze als demissionair minister nog wel aan kan blijven, wel denk ik dat ze heel goed moet nadenken samen met de partij mocht ze in een volgend kabinet wel willen terugkeren of dat nou zo verstandig is.
Voor mij zit het verschil tussen Rutte en Ollongren erin dat het bij Rutte de zoveelste keer is en bij Ollongren geldt dat niet waardoor die nog iets meer credits overhoudt.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 02 Apr 2021 09:23

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Fred schreef:Iedereen van buiten de politiek weet dat verkenners van eigen partijen niet onafhankelijk en objectief zullen zijn. Sowieso is dat een van de grootste fouten bij de verkenning.
Ja hier ben ik het wel mee eens. Mooie is dat veel partijen weer opperen dat de koning terug moet bij de formatie, terwijk dat jaren terug juist met een meerderheid is verworpen. Hoe dan ook moeten er nu denk ik wel nieuwe verkenners komen, al dan niet de koning.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 02 Apr 2021 09:32

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Ik vind het trouwens wel echt mooi om te zien wat voor sterke inhoudelijke bijdragen in dit topic worden gegeven, door de meeste mensen. Ik merkte gisteren dat ik daarmee het forum echt zag als mijn uitlaatklep om het hierover te hebben. Op nieuwssites gaat het vaak al snel om stemmingmakerij en ik vind juist het analyseren van deze rare situatie, zoals we voor mijn gevoel in dit topic doen, heel interessant.

Ik ben wel heel benieuwd welke kant het nu opgaat. Het zou mij niks verbazen als na Pasen toch nog wat meer dingen duidelijk worden over wie wel en niet zijn/haar politieke rol in de kamer of een toekomstig kabinet wil behouden. En wat jij zegt Monte vond ik ook wel frappant, dat nu toch de koning weer genoemd wordt. Dat geeft m.i. wel aan hoe groot de chaos op dit moment is, als men terug wil vallen op een niet-gekozen “leider” in dit proces.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 02 Apr 2021 09:35

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Fred schreef:Deze situatie was nooit ontstaan als de D66 verkenner niet onzorgvuldig was geweest met de stukken en Kaag komt er ook nog mee weg! Het is en blijft een van haar mensen. Al het gebeuren en liegen van Rutte komt pas daarna, was die aantekening niet gelekt door de D66 verkenner dan was die aantekening van Omzigt wellicht nooit naar buiten gekomen en had het gebeuren met Rutte nooit plaatsgevonden. Hoe geloofwaardig is Kaag nu nog? Dat kun je je ook afvragen. Haar partijleden kunnen niet eens zorgvuldig met betrouwbare stukken omgaan.




Serieus Fred?
Jij vindt het dan bijvoorbeeld ook geen probleem als iemand een affaire heeft, maar als die affaire door een verspreking van een ander aan het licht komt, dan is diegene schuldiger dan degene die de affaire heeft?
<<

Anoniem313

Bericht 02 Apr 2021 09:38

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Fred schreef:Deze situatie was nooit ontstaan als de D66 verkenner niet onzorgvuldig was geweest met de stukken en Kaag komt er ook nog mee weg! Het is en blijft een van haar mensen. Al het gebeuren en liegen van Rutte komt pas daarna, was die aantekening niet gelekt door de D66 verkenner dan was die aantekening van Omzigt wellicht nooit naar buiten gekomen en had het gebeuren met Rutte nooit plaatsgevonden. Hoe geloofwaardig is Kaag nu nog? Dat kun je je ook afvragen. Haar partijleden kunnen niet eens zorgvuldig met betrouwbare stukken omgaan.


Inderdaad! Arme Rutte. Als die stomme collega van die stomme Kaag niet deze fout had gemaakt, had hij niet hoeven liegen.
Bedankt voor het laten zien hoe cognitieve dissonantie werkt in de praktijk.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 02 Apr 2021 09:49

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Hier trouwens wel een mooi Twitter draadje waarvan ik denk dat die wel eens kan kloppen:
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 02 Apr 2021 09:57

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

He ik ben heel benieuwd Jada, maar ik kan het niet openen omdat ik geen Twitter account meer heb. Wat wordt als reden aangedragen?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 02 Apr 2021 10:19

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 02 Apr 2021 10:19

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

@ Moederkoekje, dat is toch niet hetzelfde. Mogelijk was de aantekening uiteindelijk in de prullenbak geëindigd als het niet was uitgelekt en dat had niemand het hier nog over, want dan was het simpelweg vernietigd. Ze waren dat namelijk wel van plan, dat heeft de verkenner van D66 zelfs nog gezegd toen ze zich moest verantwoorden voor de kamer.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 02 Apr 2021 10:32

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Fred, ik denk dat ik jouw gedachtenkronkels maar negeer, die discussie moet ik hier thuis al genoeg aangaan.

Jada, ik hoop dat het klopt eigenlijk, het klinkt wel logisch in elk geval.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Apr 2021 10:39

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Ik denk dat de positie van Rutte onhoudbaar is geworden, een heleboel dingen waarop hij eerder zei dit kan ik me niet herinneren kan ik inkomen die man ziet zoveel dingen langskomen en het ging soms over dingen van tijden daarvoor. Dat snap ik maar dit ging over iets vrij cruciaals en dit snap ik dus oprecht niet. Ik zag gister een gesprek met Pechtold en die zei ook in de verkenningsgesprekken gaat het steeds over mensen dat is niets nieuws. Het wantrouwen richting Rutte is te groot. Nou vind ik Kaag gezien haar verleden ook geen geschikte premier dus dat gaat wel een ding worden.
2015 💙
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 02 Apr 2021 10:40

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Dank Jada, interessante analyse! Ik denk en hoop ook dat D66 en het CDA niet akkoord zullen en kunnen gaan met Rutte IV.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 02 Apr 2021 10:50

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Bedankt voor het delen van het draadje, Jada.

Ik denk en hoop ook dat Rutte IV nu niet meer tot de mogelijkheden behoort. Ik snap niet dat hij niet de eer aan zichzelf houdt en opstapt. Ik vraag me ook af of er nog boven water gaat komen door wie Rutte is gebeld.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Apr 2021 16:50

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Mwah, Fred, meen je dit nou echt? Het gaat bij politici toch over de vraag of je hen kunt vertrouwen? Hoe de discussie tot stand is gekomen, is niet zo bijster relevant en de veroorzaker van het probleem, voormalig verkenner Olongren, heeft in de functie van verkenner zich keurig netjes teruggetrokken.

De heer Rutte, daarentegen, spreekt een evidente onwaarheid, heeft AL WEER geen actieve herinnering en blijft maar roepen dat ie niet liegt. Hoezo zou je die man nog vertrouwen? Wie er ook met een briefje heeft gestrooid, HIJ heeft die puinhoop veroorzaakt.

Maar goed, ik concludeerde al eerder: jij bent voorzitter van de Rutte-fanclub. Zitten er al meer in het bestuur?
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 02 Apr 2021 17:53

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Mag er ook nog een andere reactie dan die van jezelf zijn Kerel? Als Fred het vertrouwen nog wel heeft, dan mag dat toch? Ik ben geen vvd stemmer, maar van mij zou Rutte opnieuw MP mogen worden. Beide kampen mogen er zijn toch?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 02 Apr 2021 18:59

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Je mag van mij VVD'er zijn, je mag ook nog vertrouwen hebben in Rutte, daar vind ik helemaal niks van. Maar alleen maar roepen dat Rutte in de problemen is gekomen, omdat Ollongren een fout heeft gemaakt die Ruttes fout heeft geopenbaard, dat is je kop in het zand steken. Zeg dan gewoon dat het je niet boeit en gewoon vindt dat Rutte de beste is, ondanks die fout, prima, maar ga niet om je heen lopen meppen om Ruttes fout op een ander af te laten stralen. Daar kan ik niet zo goed tegen.
<<

Firefly

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 159

Geregistreerd: 18 Sep 2020 20:07

Bericht 02 Apr 2021 20:28

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

https://twitter.com/S_VanTeutem/status/1377961148750905344

Niet dat ik het wil (absoluut niet), maar ik zie nummer 1 toch nog wel als een waarschijnlijke optie hoor.

En wat betreft het telefoontje...

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Ik ben bang dat we er ernstig rekening mee moeten houden dat dit verhaal over dat telefoontje van 7.30 uur vanochtend bedoeld is om de aandacht ervan af te leiden dat de heer Rutte wel degelijk wist, natuurlijk, dat hij over de heer Omtzigt had gesproken en dat hij dat wist toen hij de pers te woord stond en dat hij daarna contact heeft gehad met de verkenners, die zeiden: nou, ik weet niet wat jij daar op televisie hebt gezegd, maar je hebt dat gezegd, hoor, in onze gesprekken. Dus ik denk dat we niet in de valkuil moeten stappen dat we ons nu ineens gaan focussen op een telefoontje dat verzonnen zou kunnen zijn om de geloofwaardigheid van Rutte te versterken. Ik geloof daar niks van.


Dat kan ook nog.
<<

Kira

Bericht 03 Apr 2021 06:07

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Blijkt dat de CU niet meer met de VVD wil regeren en het wordt dus moeilijk een meerderheid te vormen..

Fred, ik snap jouw gedachtengang echt helemaal niet, verder volg ik dit gesprek met veel interesse.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Apr 2021 06:35

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Kira schreef:Blijkt dat de CU niet meer met de VVD wil regeren en het wordt dus moeilijk een meerderheid te vormen..

Fred, ik snap jouw gedachtengang echt helemaal niet, verder volg ik dit gesprek met veel interesse.


CU sluit de VVD niet volledig uit ze sluiten de VVD alleen uit met Rutte als MP
2015 💙
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 03 Apr 2021 06:45

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Ik verwacht en hoop dat de MP toch langzaamaan de druk begint te voelen dat deze onemanshow toch echt tot een einde komt. Als hij de coalitievorming weer op gang wilt krijgen, zal hij wel een stap opzij moeten doen. Ik hoop dat D66 en CDA, net als CU, ook zsm met een zelfde statement komen.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 03 Apr 2021 08:42

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

De VVD zit alleen met een levensgroot probleem: wat heeft de VVD, behalve Rutte? Alles wat er beoogd opvolger was de afgelopen 10 jaar is vertrokken. Stel je voor dat Segers zijn zin krijgt en de VVD wil zonder Rutte een regering gaan vormen, wie is er dan de nieuwe VVD-leider? En gaat Rutte dan in de Kamer zitten, of wordt het functie elders?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Apr 2021 09:04

Re: Welke coalitie heeft je voorkeur?

Ja daar zat ik ook over te denken Kerel. Zeker omdat Tamara van Ark nummer 2 op de lijst was. Jammer dat Klaas Dijkhoff weg is.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers