Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tradities met kinderen

<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2366

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 04 Mrt 2021 14:05

Tradities met kinderen

Nav het topic van Valerie ben ik wel benieuwd wat jullie tradities zijn met kinderen? Of als gezin/ familie?
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Mrt 2021 14:53

Re: Tradities met kinderen

Op zondag gaat m'n man altijd wat leuks doen met zoon. Dat kan van alles zijn, van een speeltuin bezoeken tot een theater (mits mogelijk) of gewoon simpelweg even op z'n bedrijf kijken en daar spelen met stickers op dozen plakken, frietjes bakken en warme chocolademelk uit het automaat drinken etc.
Dat is wel een hele leuke traditie geworden van die twee. Als je het aan zoontje vraagt, doet hij overigens het liefst het laatste, dat vindt hij echt het summum.

In het weekend gaan ze ook vaak samen broodjes halen bij de bakker voor het weekend ontbijt en dan krijgt zoontje een croissantje onderweg.

Ik weet niet zo goed of ik echt tradities heb met hem of we echt dingen als gezin hebben. Ik moet dat even vanaf een afstandje bekijken, het voelt allemaal meer als routine dan traditie denk ik.

Dingen als spelletjesavond lijkt mij ook echt heel leuk later.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 04 Mrt 2021 14:56

Re: Tradities met kinderen

Op de verjaardag een croissantje met kaarsje er in uitblazen en croissantje in bed opeten.

Op vrijdag patat eten.

Eens in de zoveel tijd een V (naam dochter)- dag. (later zal er ook een S-dag komen)

Op zondag met elkaar uitgebreider ontbijten met broodjes uit de oven.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 04 Mrt 2021 14:59

Re: Tradities met kinderen

Op vrijdag eten wij ook altijd patat. Op zaterdag soep. Hebben mijn man en ik allebei van huis uit meegekregen.

Op zaterdag aan het eind van de middag gingen we (voor Corona) altijd aan het eind van de dag naar het centrum om nootjes en kaas te halen. Daarna gingen we vaak nog naar de speeltuin of een ijsje eten.
Nu zijn die winkels nog wel open, maar je gaat als gezin nu niet lekker naar het centrum lopen. Jammer. Mis dat echt.

Op zondagochtend gaat mijn man altijd met de kinderen naar benenden. En als ik uit bed kom, dan hebben ze vaak croissantjes gemaakt. Als man aangeeft dat hij een keer wil blijven liggen, dan ga ik met de kindjes naar beneden. Maar dat vinden ze maar raar op zondagochtend.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Mrt 2021 15:10

Re: Tradities met kinderen

Marin schreef:
Ik weet niet zo goed of ik echt tradities heb met hem of we echt dingen als gezin hebben. Ik moet dat even vanaf een afstandje bekijken, het voelt allemaal meer als routine dan traditie denk ik.


Zo ervaar ik het ook van vroeger uit. Wel dingen waarbij ik van vroeger goede herinneringen heb, maar of ik het tradities noem.. Ik vind het toch merendeels routines en gewoon manieren waarop m'n ouders toen hun (en ons)
leven inrichten zonder dat als traditie te benoemen.
En nu eigenlijk ook. Met een kind van 0 en 1 veranderen routines nog zo vaak dat ik niet echt vaste routines of tradities kan benoemen als gezin. Maar denk dat die er tzt vast wel vanzelf komen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 04 Mrt 2021 15:54

Re: Tradities met kinderen

Wij hebben (nog) geen tradities. Ik kan me ook geen echte tradities van vroeger herinneren.
Ik zie het inderdaad meer zoals Joey schrijft.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 04 Mrt 2021 16:17

Re: Tradities met kinderen

Hm ik zie sommige dingen wel als tradities, al klinkt dat woord misschien groot. Het zijn ook gewoontes die bij je gezin horen.

Tradities in mijn vroegere gezin:
- we aten in principe elke maaltijd samen aan tafel
- op zondagochtend aten we altijd een gebakken ei met spek op een boterham met appelstroop
- als we gekookte eitjes aten gingen we altijd 'kuppen', ieder z'n ei tegen dat van een ander tikken (kontje tegen kontje, kop tegen kop) en daar kwam dan altijd een winnaar uit, degene wie als laatste een heel ei over had. We aten niet zo heel vaak gekookt ei, dit speelde vooral met pasen.
- Met carnaval gingen we altijd naar mijn oma die in Limburg woonde, keken we naar de optocht en daar aten we dan witte puntjes met roomboter met gehaktballetjes in tomatensaus.
- met driekoningen aten we griesmeelpudding. In één van de bakjes zat dan een boon verstopt. Wie deze had was dat jaar 'koning' en kreeg een kroontje op. Hij of zij mocht bepalen wat we de dag erna gingen eten.
- Mijn moeder had een verjaardagsboom geknutseld en die stond altijd in de tuin als er iemand jarig was. Volgens mij was het allerlei versiering die aan de droogmolen hing :)

Er is vast meer maar daar kom ik nu even niet op.

Tradities in mijn eigen gezin:
- Op vrijdag halen we weleens kibbeling op de markt, dat eten we dan met ovenfrietjes.
- In het weekend mag mijn oudste altijd in bed bij ons filmpjes op de ipad kijken. De tweeling slaapt nog in een ledikantje dus die komen er nog niet zelf uit. Dat verandert na de verhuizing.
- in de vakantie plannen we vaak een hapjesavond waarbij er voor de tv gegeten mag worden

Ik merk dat ik tradities vaak koppel aan eten, haha! Het lijkt me leuk om nog wat meer jaarlijks terugkerende dingen te hebben. Het geeft zulke fijne en warme herinneringen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 04 Mrt 2021 16:33

Re: Tradities met kinderen

Leuk om te lezen! Ik kijk er ook echt naar uit om dat soort dingen met mijn gezin te gaan doen als Ramses wat groter is. Alhoewel, nu ik er over nadenk hebben we nu ook al wel dingetjes. Bijvoorbeeld 's Ochtends haalt één van ons hem uit bed terwijl de ander koffie zet en dan "sudderen" (zo noemt de familie van mijn vriend dat altijd, vind het wel een mooie omschrijving haha) we met zijn allen nog even in het grote bed. Heel gezellig elke ochtend.

Voor de liefhebber; het boek "het hele jaar feesten" heeft allemaal leuke ideeën om stil te staan bij feestdagen en jaargetijden etc.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Mrt 2021 16:36

Re: Tradities met kinderen

Haha wij noemen dat ook altijd sudderen, m'n moeder, zus en ik althans. Als zo'n kindje in bed nog even na suddert in bed.

Teun prachtig hoe een droogmolen voor kinderen iets magisch kan zijn met zoiets kleins. Ik houd van dat soort kinderbelevingen.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 04 Mrt 2021 16:49

Re: Tradities met kinderen

Op verjaardagen en moederdag en vaderdag ontbijten we op bed met z'n allen.

Op zaterdag lunchen we met lekkere broodjes en salades van de delicatessenwinkel

Frietjes eten we aan de salontafel

In het weekend kijken we nog even tv bij ons op bed
30-04-2017
<<

sokpop

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 256

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:44

Bericht 04 Mrt 2021 17:08

Re: Tradities met kinderen

Bij ons mogen de kinderen als het Kinderboekenweek is altijd allemaal een boek uitzoeken.

Als ze jarig zijn mogen ze altijd kiezen wat voor taart ze graag willen hebben en die maak ik dan voor ze. Zo heb ik al eens een prinsessen boerderij taart gemaakt voor mijn dochter, haha.

Mijn man heeft met zijn oudste dochter 1 keer per jaar een vader-dochterdag. Daan gaan ze samen iets leuks doen en als afsluiter samen uiteten.

Met oud en nieuw maken we allemaal een lijstje met wensen/voornemens voor het nieuwe jaar. Dat kunnen ook kleine dingen zijn. Die lijstjes gaan bij de kerstspullen in de doos en het jaar erop kijken we dan welke wensen uitgekomen zijn.

Volgens mij was dat het wel zo'n beetje. Ik zie nu wel dat het bijna allemaal gekoppeld is aan feestdagen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 04 Mrt 2021 17:11

Re: Tradities met kinderen

Zo herkenbaar Teun wat tradities en eten.

Vroeger in mijn jeugd bij mijn ouders:
- Zaterdag frietdag (latere jeugd)
- Zaterdagavond na het douchen / badderen een bakje chips voor de tv (vroegere jeugd)
- Carnaval na de optocht altijd eigen gemaakte erwtensoep met pannenkoeken (jammie!)
- Vrijwel altijd samen aan tafel eten
- Pap deelt het vlees en dan is het heel vlug erbij zijn met je vork zodat je het grootste stuk hebt... haha.
- Pasen: pap die de chocolade eitjes overal had verstopt in de woonkamer. Soms zo goed, dat je ze een half jaar later nog tegen kwam.
- Sinterklaas: toen niemand meer geloofde, bingo met kleine prijsjes
- Kerst: chocoladekerstkransjes in de boom
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Mrt 2021 18:40

Re: Tradities met kinderen

Een Traditie die wij thuis hadden en die ik echt heel waardevol vond is dat alle kinderen één dag per jaar met vader op moeder een dagje uit ging.
Zo ging mijn vader een dagje weg met mijn broer en mijn broer mocht dat beslissen waar hij heen wilde.
Hetzelfde deed mijn moeder met mij en met mijn zussen. Een stukje 1 op 1 aandacht.
Ik zou dit wel later bij mij eigen kinderen willen gaan doen. Het is toch een herinnering die bij mij echt is bijgebleven.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:25

Bericht 04 Mrt 2021 18:53

Re: Tradities met kinderen

Dat wat Silly One beschrijft willen wij ook graag doen.

Onze tradities:
- Zaterdagochtend naar de markt om vis te halen en andere lekkere dingen.
- wie jarig is mag kiezen wat voor avondeten er gegeten wordt.
- we hebben een abbo op een pretpark, zonder Corona gaan we daar in de lente en zomer veel heen.
- en natuurlijk de bekende tradities die een groot gedeelte van NL doen met de feestdagen (over de vrijmarkt met Koningsdag/samen kerstboom optuigen etc etc.
Make happy memories
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 04 Mrt 2021 21:10

Re: Tradities met kinderen

hier best wel veel tradities als je er zo over na gaat denken.

bij verjaardagen, zingen we je uit bed en eten we met elkaar een feestontbijt. de jarige mag kiezen wat we eten en wat voor taart ze wil.
in het weekend samen uitgebreid ontbijt of lunch (man werkt wisselende diensten
(bijna)elk weekend bordje lekkers als avondeten, we doen dan spelletjes of kijken samen een film met hapjes of picknicken in de tuin met een vuurtje in de zomer.
als man nachtdienst heeft of voor zn werk weg is mogen ze om beurten een nachtje bij mij logeren
elke avond voorlezen

wisseling van de seizoenen staan we wel bij stil met een seizoentafel en doen iets wat er bij past (variërend van een lentetaart bakken tot vliegeren)

bij driekoningen met cake met een boon en dan verbranden we de kerstboom.
rond maria lichtmis doen we een sneeuwklokjes/bloembollen speurtocht/wandeling en eten we pannenkoeken
carnaval vieren we 4 dagen met en zonder kinderen, vaste prik is soep eten voorafgaand aan de optocht
bij pasen gaan we vaak met mijn familie op familieweekend en zoeken we paaseieren die we eerst schilderen
in mei naar een festival hier in de buurt waar we dan kamperen met een vast clubje.
in de zomer houden we een midzomerfeestje met gezamenlijke vrienden en kamperen dan in de tuin met elkaar
kinderboek uitzoeken in de kinderboekenweek
bij de kustmarathon gaan we verschillende mensen aanmoedigen of doen zelf mee waardoor we een heel weekend onder de pannen zijn.

Halloween hollen we pompoenen uit
sint vieren we met pakjesavond/surprises
de duplotrein rond de kerstboom en een kerstbal uitzoeken
oud en nieuw is met vast clubje, dan maken we ook een wensenpot.

een middagje alleen met een kind op stap doen we ook, later als ze groter zijn en het kan financieel zou ik ook graag met ze een weekendtrip maken apart
Laatst gewijzigd door Bolus26 op 06 Mrt 2021 07:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 04 Mrt 2021 21:29

Re: Tradities met kinderen

-in alle vakanties mogen de jongens 1 dag bij mij komen ‘logeren’, dus gezellig bij mij in bed slapen
-zaterdagsnackavond. Laat (20u :laughcry:) opblijven en een bakje chips en wat drinken en samen ‘The floor is lava’ kijken op Netflix.
-1x per vakantie chocoladefonduen.
-op zondagochtend ‘groot ontbijtje’. Lekker broodjes/croissantjes uit de oven, eitje, sapje. Meestal als brunch eigenlijk. Edit: én dan natuurlijk altijd eitje-tik doen.
-elk jaar met de Kinderboekenweek mogen ze een boek uitkiezen.
-aan het begin van de zomervakantie mogen ze hun spaarpot op z’n kop zetten en zelf iets kopen bij de speelgoedwinkel.
-eens in de zoveel tijd halen we álle spelletjes uit de kast en houden we spelletjesdag. Die dag proberen we alle spelletjes die we hebben minimaal 1x te spelen.

Vast nog meer, ik ♥️ tradities.
Laatst gewijzigd door MissBitchy op 04 Mrt 2021 22:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 04 Mrt 2021 21:44

Re: Tradities met kinderen

Ik vind dat heel erg leuk om te doen.

- Elk seizoen maken we samen een seizoenstafel en lezen we boeken die erbij horen. Die boeken komen dus ook elk jaar weer een keer terug. En zingen we liedjes die bij het seizoen passen
- in het vroege voorjaar beginnen we met zaaien op de vensterbank
- Pasen versieren we paastakken, verven en versieren we eieren, zingen en oefenen we het paasliedje, lezen we boeken over Pasen, mogen ze paaseieren zoeken in de tuin en butsen we totdat we een winnaar hebben. Dat doen we thuis en ook nog bij opa en oma. De traditie heb ik meegenomen.
- Palmpasen zoeken we takken in het bos en maken we palmpaastakken
- Koningsdag eten we een oranje tompouce
- Sint-Jan maken we bloemenkransen voor in het haar
- elk jaar een keer naar de Efteling, dit jaar met overnachting
- in de lente/zomer gaan we 1 of 2 keer per maand naar bloemenpluktuin om voor iedereen een klein vaasje te vullen
- als het heel heet is slaapt iedereen bij mij in bed omdat daar airco staat
- in september gaan we naar appelplukdagen en bakken we appeltaart
- halloween hollen we pompoenen uit en lopen we ‘s avonds verkleed spooktocht
- Sint Maarten maken we lampion en zingen we ‘s avonds liedjes aan de deuren
- sinterklaas versieren we het hele huis en dat vier ik net zoals we het vroeger thuis deden.
- in de herfstmaanden leggen we samen grote puzzels op tafel of op de grond
- in december lopen we de herdertjestocht
- kerstmis vieren we met boeken, liedjes, versiering en elk jaar op zelfde manier. Kinderen krijgen ook kerstkleren
- oudjaarsdag top2000 aan en dansen in woonkamer en dan laat ik ook liedjes horen die ik voor kinderen heb gekozen
- koude dagen drinken we warme chocomelk
- echt koude nachten allemaal bij mij in bed slapen om elkaar warm te houden
- verjaardagen krijg je nieuwe feestkleding, taart uitkiezen en avondeten uitkiezen
- in het weekend eten we gekookte eitjes
- 1 of 2 keer per maand hapjes avond met borrelplank een film kijken op zondag
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mrt 2021 22:25

Re: Tradities met kinderen

Ik geloof niet dat wij dit echt al hebben, ik kan niet echt wat bedenken. Ik ben geloof ik ook niet zo van alles altijd hetzelfde 'moeten'doen.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 13:32

Bericht 04 Mrt 2021 22:28

Re: Tradities met kinderen

Tradities zijn hier nog in opbouw denk ik. Maar tot nu toe:

Koop ik elk jaar met de Kinderboekenweek en in de nationale voorleesweek een boek (tot nu toe het gekozen boek + een door mij zelf gekozen boek, later zal ze zelf kunnen kiezen). Ik schrijf ook berichtjes in de boeken voor haar.

Elke verjaardag van haar maak ik een papieren uitnodiging die per post wordt verstuurd. En elk jaar een fotokerstkaart van/namens ons gezin. Lijkt me echt leuk om over tig jaar al die kaarten bij elkaar te zien.

Verder is er veel routine denk ik. En veel gebeurt hier random. Daarmee bedoel ik dat we bijvoorbeeld niet standaard altijd op vrijdag frietjes eten en in het weekend altijd op de bank eten etc, maar dat soort dingen doen we wanneer we het willen en doen we niet als we het niet willen. Het is maar net waar we wel of geen zin in hebben. Ik vind dat echt prettig en ik hoop m’n dochter ook en dat ze misschien dat ze daar juist op terugkijkt als een soort traditie.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers