Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zoontje langer peuteren of kleuteren

<<

Anoniem304

Bericht 19 Feb 2021 16:39

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Marin schreef:Haha ja het is geen echte kinderdagopvang natuurlijk.

Nee dat is het hier allemaal wel. Vergeet steeds dat er ook nog 'losse' psz bestaat.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 19 Feb 2021 16:41

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik heb inderdaad die vraag toen ook een keer gesteld en wij stellen naar school gaan inderdaad uit. Bij ons gaat het maar om 13 weken later, ze blijft 7 weken langer op de peuterspeelzaal. Wat bij ons erg meewoog is dat de klassen pas na de zomervakantie definitief worden. Ze lopen dus langzaam vol en na de vakantie shuffelen ze naar de definitieve klas en leerkracht.

Ik begrijp de impact van die lockdown wel. Wij hadden er minder last van doordat ze naar de noodopvang ging. Het is wel fijn als hij relaxter kan beginnen, stiekem heb ik ook de hoop dat we in september weer mee de klassen in mogen.

Bij J gaan we nu extra begeleiding inschakelen. Dat loopt nu via de peuterspeelzaal. Wel andere dingen dan bij O. Ze is juist best zelfstandig, maar praat daar niet en is niet zindelijk. Dat laatste zal vanzelf goed komen, dat eerste heeft ze meer hulp bij nodig. Doordat ze later gaat geeft dat extra tijd en we duimen heel hard dat ze dan wel fijn kan starten.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9787

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Feb 2021 16:45

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou pas na de zomervakantie gaan. En het dan brengen van, vanaf nu ga je naar school.

Stiekem klinkt mij deze basisschool te groot en te druk. Leuk hoor al dat individuele leerstijlen, maar misschien is O daar gewoon niet bij gebaat. Als in, niet bij de onrust en drukte die hier bij hoort. Ik zou zelf toch nog eens overwegen of een kleinere basisschool niet fijner is voor O. En je kan dan altijd rondbellen en navragen of het mogelijk is. Wellicht zijn we wel plekken vrij ergens of hebben ze reserve plekken voor latere instroom. Ik bedoel maar, als je nu zou verhuizen, moet hij ook ergens naar school kunnen. Snap die wachtlijsten dan nooit.

Maar ik zou hem dus lekker langer laten peuteren en aan het einde echt afscheid nemen van de psz en vertellen dat na de vakantie hij naar de grote school gaat. Een beetje voorbereiding hierin kan geen kwaad. Dus die laatste weken na de meivakantie dan misschien 1 dag wennen?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Feb 2021 16:49

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik denk juist dat ik wel zou kiezen voor de grote school. Dan wordt hij juist misschien op bepaalde vlakken gestimuleerd door de grotere kinderen. Ik zou er dan wel voor kiezen om halve dagen te gaan en/of een dag niet. Maar inderdaad, jullie kennen hem het beste, doe wat voor jullie het beste aanvoelt.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 19 Feb 2021 16:57

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou hem ook gewoon naar de basisschool doen. Pep kon zichzelf ook nog niet aankleden, maar leerde hij daar snel genoeg. En ze leren daar zoooveel. Zou er niet eens over nadenken (persoonlijk) om het niet te doen.
Ik denk dat je hem juist, door hem langer te laten peuteren, klein houdt.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 19 Feb 2021 17:01

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Hij hoeft ook niet persee hele dagen naar de basisschool te gaan, hij is nog niet leerplichtig. Er zijn geen officiële wendagen, maar je kunt ook na zijn 4e verjaardag rustig aan beginnen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Feb 2021 17:05

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Y kon zich in het begin trouwens ook nog niet zelf aankleden en opeens kon ze het helemaal goed. Ik kan me ook niet herinneren dat dat een eis was. Wel zindelijk zijn, aan- en uitkleden niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 19 Feb 2021 17:05

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Aan- en uitkleden is handig, geen eis. Ze hebben hier altijd een 'maatje' uit groep 2 die daarbij helpt.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2021 17:08

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ja dat is ook wel weer een goed punt Sam en SoGood.

En MrsMath, fijn om te horen dat het inderdaad niet erg is als hij in de eerste periode wat rustig op zou bouwen qua aantal uren.

Ik vind nu nog acuut van school wijzigen eigenlijk echt geen goed idee. Sowieso vind ik dat we de school wel de kans moeten geven, we hebben destijds wel voor deze school gekozen (ondanks dat ik met een zes weken oude baby op de arm liep toen en echt geen idee had of hij daar zou passen). Maar ik heb eigenlijk nog steeds geen idee waar een goede school voor zoontje aan zou moeten voldoen, dat leer je gaandeweg denk ik pas. Dus dat zou alsnog willekeurig een andere school worden, mits er al plek is, en kleine(re) scholen zijn hier volgens mij niet echt. Ik heb geen idee van leerlingaantallen ofzo maar het oogt niet als een grote school. En het leermodel sprak mij juist wel aan (het is een VierKeerWijzer school voor wie het wat zegt). https://www.vierkeerwijzer.nl/vxw-vierkeerwijzer.html
(vind dat soort onderwijsvisies altijd een beetje abstract klinken maar goed, de buren zijn iig wel allemaal heel enthousiast over de school).
Laatst gewijzigd door Marin op 19 Feb 2021 17:10, in totaal 3 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 19 Feb 2021 17:09

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou gewoon beginnen met de basisschool. En dan in overleg de eerste weken halve dagen.
Dus dan komt het denk ik neer op 4 halve dagen?
En dan rustig opbouwen. Dat hebben we me T toen ook gehad en dat ging erg goed.
De laatste paar weken ging hij toen volledig.

T was trouwens ook pas net zindelijk. Had in het begin paar x per week een plas ongelukje. Vonden ze echt niet erg.
En aan en uit kleden kan hij nu pas zelf haha. Dus die zelfredzaamheid komt echt wel.

Langer naar de psz heeft voor mijn gevoel weinig zin. Daarin ben ik het eens met Sam.
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2021 17:12

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Nan, mag ze dus inderdaad na de zomervakantie beginnen? Fijn dat je de beslissing dan hebt genomen en dat ook kon. En goed dat er begeleiding komt voor J. Lastig dat ze nog niet praat daar.
Lastig he, je wilt het zo fijn mogelijk maken voor je kind.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 19 Feb 2021 17:18

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Marin ik voel met je mee. Veel is herkenbaar ook. Mijn gevoel zegt toch starten op de basisschool, maar nog geen vijf dagen. En rustig opbouwen. Ik zie niet echt hoe extra peuteren de overgang makkelijker maakt. Rustig opbouwen in de kleuterklas nu, lijkt mij goede basis om na de zomervakantie helemaal te starten in groep 1. Dan kent hij de structuren en het ritme al. En mijn persoonlijke ervaring is dat als je kind in gedrag afwijkt van de norm, je dit soort gesprekken blijft houden. Al begon het bij mijn zoon pas op de basisschool. Je mag daarbij als ouder ook benoemen hoe het voor jou voelt. Er wordt nu benoemd wat hij nog niet kan/ of waar hij niet aan voldoet. Het vertrouwen zou er ook kunnen zijn om met wat hij al wel kan (heel veel!) rustig te starten in de kleuterklas en vanuit vertrouwen dat het wel goed komt op te bouwen. Ik zou vragen de focus te verleggen.
<<

Anoniem326

Bericht 19 Feb 2021 17:19

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Edit dit onderwerp ligt gevoelig bij mij, dus misschien projecteer mijn eigen situatie teveel op die van jou. Uiteraard moet je ook kunnen vertrouwen op de expertise van de peuterspeelzaal.
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 19 Feb 2021 17:26

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Heeft hij een VE indicatie?
Bij ons is het dan normaal om een warme overdracht te doen met de mentor van de peuter, ouder(s), ib-er en de leerkracht.
Hierin wordt besproken wat het kind voor extra begeleiding kreeg vanuit de psz en waar de school rekening mee kan houden.

Tijdens corona blijven wij deze gesprekken doen. Wij vinden het te belangrijk om het niet te doen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2021 17:29

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik weet niet wat een VE indicatie is dus ik denk niet dat hij dat heeft.
Pff als ik dit zo lees heb ik 't idee dat er amper overdracht gaat zijn maar dat zal vast wel zijn alleen weet ik het (nog) niet. Heb helemaal niet aan gedacht daar naar te vragen. De psz zit in hetzelfde gebouw als de school maar is wel andere organisatie. Maar er is vast een overdracht ja, dat lijkt me wel reëel.

Holly, ja ik snap dat je projecteert en ik herken ook altijd veel in jouw berichten dus ik vind dat niet erg hoor. En ik vind ook dat je een goed punt hebt van rustig opbouwen. Dank je!
Let's discover the world together.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 19 Feb 2021 17:33

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Als hij naar de kleuterklas gaat nu (je bedoelt gewoon groep 1 toch?) moet hij dan ook direct fulltime gaan deelnemen?
Hier is het zo dat er in het begin veel kindjes halve dagen, of bijvoorbeeld maar 3 dagen meedraaien. Ook hebben ze hier een instroomklasje, zodat ze niet direct in de drukke klassen komen. Maar dat zal bij jullie vast niet zo zijn.

Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen m'n kind "klein" te houden en hem gewoon naar groep 1 laten gaan. Die overstap moet hij toch gaan maken. Die 3.5 week maakt ook niet heel veel meer uit. Maar er dan wel voor kiezen hem halve dagen, of om de dag te laten gaan, en ter plekke bekijken hoe het gaat.

Ik heb overigens ervaring met twee kinderen. Dochter, de oudste, is van september. Die ging ook in september bij het nieuwe schooljaar direct mee. Doordat alles en iedereen nieuw is, ook voor de juffen, was er minder persoonlijke aandacht voor haar. Terwijl zij dit eigenlijk wel nodig had gehad.

Mijn zoon is van mei. Die is de eerste maanden rustig ingestroomd. Doordat de klas bekend is met elkaar en de juffen de kindjes ook al kennen, is er meer tijd geweest voor wat persoonlijke aandacht voor hem. Dat wetende, zou ik je adviseren O. wel al naar school te laten gaan vanaf dat hij 4 is. Maar in kleine stapjes en heel goed in de gaten houden of hij het trekt.
Overigens zou het ook juist een goede boost voor zijn zelfvertrouwen kunnen zijn. Want naar echte school, groot en stoer.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 19 Feb 2021 17:59

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou hem ook laten starten in groep 1. Maar dan zoals hierboven ook genoemd wordt, geen hele dagen. Maar bijvoorbeeld alleen de ochtenden. Maar jullie kunnen kiezen wat jullie het fijnste vinden en wat corona betreft een optie is.

In groep 1 wordt ook vooral gespeeld. Weliswaar wat meer gestructureerd en met meer leer elementen.

Geen vriendje hebben op de psz is echt niets waar je je zorgen over hoeft te maken, dat komt nog wel. Mijn dochter wordt eind maart 5 en heeft (mede door corona), ook nog geen echt vriendje/vriendinnetje. In groep 2 wordt dat al een stuk concreter. En ik moet zeggen, nu mijn zoon in groep 3 zit heeft hij "ineens" 2 andere vriendjes waar het veel beter mee klikt dan de groep 2 vriendjes waar hij overigens nu nog steeds bij in de klas zit.

Dit is wel mijn persoonlijke ervaring en gevoel, ik snap dat het moeilijk is! Je wil luisteren naar wat er gezegd wordt, maar je wil het gevoel van je kind en jezelf mee laten wegen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 19 Feb 2021 18:25

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou hem ook gewoon laten starten inderdaad. Denk dat je, als je hem langer laat peuteren, er alleen maar meer 'druk' op legt zeg maar.
Je kunt er idd altijd voor kiezen om hem halve dagen te brengen. Of bv op woensdag thuis houden en 2 keer 2 dagen doen.

Een overdracht is er heus wel hoor. Hier zat de psz bij een andere school, maar er wordt gewoon een mapje oid met de info over het kind naar de nieuwe school gebracht.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 19 Feb 2021 18:31

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou hem laten starten in groep 1 na zijn verjaardag en zoals hierboven ook gezegd werd gewoon halve dagen en/of de woensdag thuis houden. Het is hier op school ook heel normaal om de eerste tijd geen hele dagen te gaan. Mijn zoon vond de eerste twee maanden op school heel erg wennen en wilde toen nog niet meedoen met de klas, hij observeerde vooral en dat was helemaal prima.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Feb 2021 18:42

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Een overdracht heb ik nog nooit van gehoord en hadden wij dus ook niet maar T zat dan ook niet op de PSZ. Ik denk dat het niet een gigantisch verschil gaat maken als je ‘m wat later laat beginnen, de echte stappen gaat hij misschien pas maken als hij eenmaal op school zit en ook via een beetje peer pressure ziet dat zelf dingen kunnen misschien ook wel een goed idee zijn :)

Wel zou ik misschien starten met 3 of 4 dagen. T had ook in groep 1 wat kindjes in de klas die niet alle dagen gingen en dat vond iedereen altijd hartstikke normaal. Of je kijkt eerst hoe het gaat en past het dan aan...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3852

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 19 Feb 2021 19:36

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik kan inhoudelijk niet echt op je post reageren. Ik zou hem gewoon laten gaan, desnoods niet elke dag tot de zomervakantie.

Wat de open deuren betreft: bij mijn kinderen op school is dat ook. De kring, het eten etc. Is in eigen klas. Tussendoor zijn de deuren open. Niet elke klas heeft dezelfde activiteiten. Ik vind het juist heel fijn, totaal niet onrustig ook, terwijl mijn oudste ook echt heel gevoelig is. Sociale activiteiten beperken zich niet tot bepaalde kinderen en ook is er meer ruimte om te kijken wat ze leuk vinden. Ik ben er heel positief over.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Feb 2021 19:42

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Lastig Marin om dit te verwerken. Wel zou ik hem ‘gewoon’ naar de basisschool laten gaan. Ik denk dat hij daar juist veel kan leren en zichzelf kan ontwikkelen op allerlei vlakken.

Bo kon haar rits bijvoorbeeld niet zelf dichtdoen, daar hielp de juf bij of een ander kind bij.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 19 Feb 2021 19:49

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou hem denk ik ook gewoon laten starten in groep 1. Laat ze daar maar kijken naar hoever hij is en hoe het gaat, een basisschool heeft (als het goed is) voldoende kennis in huis om daar goed in te begeleiden. Hij is tot z’n vijfde niet leerplichtig dus in overleg met school kun je dan wellicht opbouwen.

Wel zou ik proberen te stoppen met hem aan te kleden, maar hem dat zelf te laten doen. Jongens van (bijna) 4 doen dat zelf, zou ik aangeven. De juf wil straks best helpen met een knoop hier en daar natuurlijk.
#teammaple🍁
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 20 Sep 2013 11:14

Bericht 19 Feb 2021 19:58

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind tot na de zomervakantie op de psz blijven helemaal niet zo'n gek idee.
Mijn dochter verzoop echt in haar klas, vanwege de drukte en grote kinderen.
Dochter was van januari, dus na 8 weken ging de school sluiten vanwege corona. Daarna begonnen ze in halve klassen en dat deed haar zo goed. Net als dat de klassen zijn na de zomervakantie.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen, dat als dit me voorgelegd zou worden, ik waarschijnlijk toch zou kiezen voor de basisschool. Gewoon gevoelsmatig omdat ze daar wel naar toe leven na de vierde verjaardag.

Overigens had mijn dochter wel een vve-indicatie (spraakachterstand), maar dit stond er los van. De juf van de psz had wel gewaarschuwd dat de school wel overweldigend voor haar zou zijn.
Maar omdat bij ons de peuterspeelzaal en de school in hetzelfde gebouw zaten, mocht ze altijd als ze behoefte er aan had even bij de peuters spelen. Dat vond ik wel een fijne mogelijkheid.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 19 Feb 2021 20:02

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Mijn zoon kon zich thuis ook nog niet goed aankleden of zelf zijn jas aandoen. Op school ging dat gelijk wel goed. Hij vindt het thuis nog steeds fijn als ik hem help 😉 ze kunnen zoveel meer als ze moeten.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers