Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zoontje langer peuteren of kleuteren

<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 19 Mrt 2021 02:08

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Heb de reacties verder niet gelezen, maar misschien heeft de basisschool waar O naar toe gaat wel een 0-groep.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 14 Jul 2021 22:53

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Marin, even dit topic geupt omdat ik benieuwd ben waarvoor je uiteindelijk hebt gekozen (sorry niet alles teruggelezen) en hoe dit is gegaan?

Ik heb toevallig voor S. alvast verlengde kdv opvang aangevraagd. Er werd me op het kdv aangeraden om dit alvast te doen ivm de lange wachtlijsten.
Hij wordt 22 Mei (2022 dus pas) 4. Hij zou dan 7 weken naar school gaan, waarvan we ook ook nog 2 op vakantie zijn. Daarna 6 weken thuis, zonder enige vorm van opvang of kinderen om zich heen…. En daarna naar school.
Ik zit al een beetje na te denken, ook al is het ver weg, over de keuze die wij hierin tzt willen maken. Het lijkt mij rustiger en fijner voor hem om langer te peuteren en daarna naar school. Ipv een paar weken school en dan 6 hele weken niks.
Uiteraard hak ik de knoop pas in het voorjaar door, als ik zie hoe hij dan is en in hoeverre langer peuteren dan voor hem wel of niet goed zal zijn.

Maar anyway…. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 15 Jul 2021 07:23

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Je vroeg niet om mijn reactie, maar hier een vergelijkbare situatie, vandaar dat ik reageer. Mijn zoontje is nu net 4.5wkn naar school geweest vanaf zijn vierde verjaardag tot aan de zomervakantie.
Ik vond het persoonlijk voor hem fantastisch, het gaf hem de kans om te wennen aan het school systeem, school heeft letterlijk helemaal niks van hem gevraagd die maand alleen wennen aan het systeem. En na die 4.5wkn was hij doodmoe en echt toe aan vakantie, ideaal dus voor hem. Na de zomer dan de echte start in groep 1, maar dan weet hij wel al wat hem te wachten staat. Opzicht vond hij het thuis nog wel echt prima, maar op de dagopvang ging hij opeens boevenstreken uit halen de laatste maanden wat hij daarvoor nooit gedaan had, hij was echt toe aan oudere kinderen en meer uitdaging.

Ga je in combinatie met school geen gebruik maken van de bso? Waar hij wellicht in de zomervakantie ook naar toe gaat dan? Mijn zoon gaat vandaag voor het eerst naar de vakantie bso, een hele dag naar de speeltuin, ik ben benieuwd hoe ik hem vanavond aantref ( waarschijnlijk doodmoe) maar voor hem is dat zoveel leuker dan wanneer hij nu nog op de dagopvang zou hebben gezeten.

Mijn zoon mocht nog net beginnen op school, zijn vriendinnetje van 1.5wkn jonger pas na de zomervakantie. Ik weet ook scholen die na begin mei geen kinderen meer laten starten, weet je zeker dat je zoon uberhaupt mag starten nog en dat je een keus hebt?

Persoonlijk zou ik die verlengde opvang nu gewoon aanvragen als er zo'n lange wachtlijst is, zodat je dat achter de hand hebt. Maar ik zou er verder vooral nog niet teveel overna denken, het duurt nog bijna een jaar voordat hij vier wordt en een kind ontwikkeld zich zo hard en veranderd zoveel in die tijd, als hij dan bijna vier wordt zou ik gewoon kijken wat zijn behoefte is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 15 Jul 2021 07:39

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Dank voor je reactie!
Ik maak me er ook niet echt druk om hoor. Was er zelfs totaal niet mee bezig totdat het kdv erover begon.
Het is ook zeker zo dat ik pas in het voorjaar ga bekijken waar hij aan toe is; langere peuteren of lekker naar school, maar het is wel fijn dat de keuze er is.

Een BSO hebben wij niet nodig, ik werk onder schooltijden en heb vakanties vrij, dus daar zal hij niet heen gaan. Dat is ook wel een van de dingen die meetelt in de beslissing straks, het feit dat hij 6 weken lang niks aan opvang of omgang met andere kinderen heeft. We wonen in een buurt met weinig kinderen, vrienden hebben allemaal al oudere kinderen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43719

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 15 Jul 2021 07:55

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Goed dat je hem nu vast op een lijst zet, dat kan sowieso geen kwaad lijkt me.

O is uiteindelijk dus drie weken langer op peuterspeelzaal gebleven tot aan na de meivakantie. Toch was dat op zich wel prettig. De juffen zagen grappig genoeg wel echt verschil die weken, waarschijnlijk omdat ze even iets bewuster met hem bezig waren (ze wilden m handvatten meegeven voor de kleuterschool) en waarschijnlijk de continuiteit, omdat het door de lockdown zo lang dicht was geweest. Kwam hij nu dus weer lekker in z'n psz ritme. Dus dat was wel fijn. Na de meivakantie is hij toen op school gestart en dat is op zich best heel goed gegaan. Hij heeft het wel echt naar z'n zin, heeft drie vriendjes gemaakt (wat ons verbaast dat dat best snel is gegaan), vertelt er wel leuk over. Valt echt best wel mee. De juffen zien wel het gedrag waar de psz juffen ook tegenaan liepen, maar dat is ook een kwestie van hem leren kennen denk ik. Waar ik moeite mee heb is dat ze hem tot aan de zomervakantie halve dagen wilden laten gaan. Dat hebben we gedaan onder het mom van wennen, maar ik kreeg ook de indruk dat ze het wel lekker makkelijk vonden. En zeker tegen het einde van het jaar deden ze 's middags vaak leuke dingen en dan zag ik dat op de app dat hij dat gemist had. Dat vond ik wel jammer. Ze hadden het ook al dat hij aan het begin van het nieuwe schooljaar nog halve dagen gaat komen, maar ik wil ook wel echt gauw gaan opbouwen. Wennen lukt ook alleen als je het wel doet natuurlijk. Ik denk wel dat het goed is dat hij toch vóór de zomervakantie al naar school is gegaan omdat het, zoals Minoes ook zegt, echt soort groep 0 was, echt beetje vrijblijvend wennen. Dus wat dat betreft snap ik ook wel weer dat vóór de zomervakantie gaan meerwaarde kan hebben.

Hij is nu zes weken vrij en dus volledig thuis en ik moet zeggen dat ik daar best tegenop zag (kan je misschien begrijpen) maar dat het tot nu toe (dag 5) echt heel erg mee valt. Het is heel gezellig en hij lijkt echt wel een beetje rustiger te zijn de laatste tijd, alsof we door het heftigste heen zijn. Of ik begrijp hem beter want ik heb ook veel gelezen erover. Wel staat hij op de wachtlijst voor ergotherapie, ivm zijn zelfredzaamheid.

Heb je hier wat aan?
Let's discover the world together.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 15 Jul 2021 08:06

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Dankjewel voor je reactie!
Fijn om te lezen dat de keuze die jullie hebben gemaakt goed heeft uitgepakt! Wel inderdaad zonde om te lezen dat hij in de middagen dan veel leuke dingen miste. Ik ken me voorstellen dat je na de vakantie wil opbouwen, zou ik ook zeker doen als het met O. goed gaat.

Ik heb geen idee of de school waar S. heen gaat ook een groep 0 heeft. Dat is iets wat ik tzt ook eens zal vragen en in de keuze mee zal laten wegen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43719

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 15 Jul 2021 08:11

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ja hij zat wel in z'n klas met de grotere kinderen hoor, dus niet louter de nieuwe aanwas. Hij heeft juist wel wat aan de oudere kinderen gehad denk ik.
Ik vind het zo leuk om te zien dat kinderen hem wel echt herkennen. Eergisteren in de speeltuin herkende een jochie (groep 2) hem en gingen ze echt leuk samen spelen. Daarin heeft ie ook wel een sprong gemaakt de laatste weken.

Ik zou tzt inderdaad contact opnemen met wat de mogelijkheden zijn vanuit school.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem319

Bericht 15 Jul 2021 08:22

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Ik zou hem op de wachtlijst zetten en er nu verder even niet meer over nadenken, begin volgend jaar pas de knoop doorhakken. Ik merk bij mij op de groep vaak een enorme omslag bij kinderen een paar maanden voor ze 4 worden. Dan zijn ze vaak ineens gewoon ‘klaar’ op de opvang en dat kan zich op verschillende manieren uiten. Van ontzettend dwars of ondeugend zijn, tot het gewoon echt niet meer naar ‘t zin hebben, tot enorm verdriet aan toe.
Daarbij denk ik, met jullie situatie van nú in het achterhoofd, gezien je andere topic, dat het zeker verstandig is om te anticiperen op volgend jaar en S dus op die wachtlijst te laten plaatsen, maar dat het voor jullie misschien verstandiger kan zijn om verder vooral even bij de korte termijn te blijven. Voor hetzelfde geld krijgen jullie in de komende maanden ineens hele bruikbare tips en handvaten, en werkt dat zo goed bij hem dat het voor hem juist wel heel goed zou zijn om alvast te starten op school.

Overigens ben ik het wel 100% eens met wat Marin aangeeft! Je hoort vaak dat kinderen die kort voor de zomervakantie 4 worden, in een groep 0 geplaatst worden. Dit is dan een ‘denkbeeldige’ groep 0, hij draait dan wel mee in de reguliere klas maar omdat het maar om zo’n korte periode gaat, zal hij na de zomervakantie nog gewoon opnieuw in groep 1 starten. Het idee van groep 0 kan dan wel even gebruikt worden om fijn te wennen.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 15 Jul 2021 08:55

Re: Zoontje langer peuteren of kleuteren

Het is ook zeker iets wat ik de komende maanden verder ga laten rusten hoor, maar omdat er nu de vraag was vanuit het kdv of we hem wel of niet op de wachtlijst wilden zetten, moest ik opeens weer aan dit topic denken.
Verder hebben we inderdaad wel andere dingen aan ons hoofd en is dit iets voor volgend jaar. Ik was meer benieuwd wat Marin had besloten en hoe dit tot nu toe bevalt.

Ik heb idd zelf jaren op een peutergroep gewerkt, daar werd best veel gebruik gemaakt van verlengde opvang. En ik weet inderdaad daardoor wat voor sprongen kinderen in die laatste maanden kunnen maken. Even afwachten dus maar.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers