Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Extra geld onderwijs

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Feb 2021 18:14

Extra geld onderwijs

Het kabinet heeft extra geld vrij gemaakt om opgelopen achterstanden in onderwijs weg te werken.

https://nos.nl/artikel/2369072-8-5-milj ... erken.html

Aan scholen zelf de vrijheid om dit in te zetten. Ik vraag me alleen hoe en wanneer! Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken!
08/2018
05/2021
<<

Peanutbuttercup

Bericht 17 Feb 2021 19:05

Re: Extra geld onderwijs

Echt heel fijn, ik ben ook heel benieuwd naar wanneer!
Ik denk dat het bij ons op school vooral ingezet gaat worden voor onderwijsassistenten, en we zullen vast een vergadering krijgen waarin we mogen meedenken.
Ik hoop dat de klas die we vorig jaar moesten opheffen vanwege het lerarentekort weer op kunnen zetten. Als we er een geschikte leerkracht voor kunnen vinden..
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Feb 2021 19:45

Re: Extra geld onderwijs

Zou wel fijn zijn als die klas weer kan worden gevormd! En extra ondersteuning er kan worden ingezet.

Mijn zorgen zitten vooral op het punt dat docenten niet massaal op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn, al helemaal niet in bepaalde sectoren. Of ze zijn nu al aardig overwerkt!

Als ik het plan lees, zie ik onder andere zomer of weekendonderwijs, extra dagen etc. Ik vraag me ook af of je de leerlingen hier een 'plezier" mee doet. Wij kunnen vinden dat het nodig is, maar uiteindelijk moet de leerling / scholier het zelf doen en de meesten zitten al minder goed in hun vel door corona.
08/2018
05/2021
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 17 Feb 2021 21:04

Re: Extra geld onderwijs

Heel blij dat er extra geld in het onderwijs komt maar dit roept wel vragen op.
Waar ik meer tegenaan loop is dat ze het aankondigen om leerachterstanden in te halen. Dus alle leerlingen en studenten moeten nu 2x zo hard gaan werken om alle gemiste lesdagen in te halen. Dat kan toch niet. Moet dit nu niet het nieuwe beginpunt worden?
En moeten studenten niet de mogelijkheid krijgen om afgelopen jaar kosteloos over te doen?
De zomervakantie mag van mij echt 2 of 3 weken mínder. Maar dat heb ik altijd gevonden, heeft niets met corona te maken. Ik vind 6 weken eruit erg lang. Maar ik snap dat het voor leerkrachten dan niet haalbaar is.
Ik hoop dat er geen schoolsluiting meer komt anders moeten ze gewoon alle leerlingen en studenten het jaar dubbel laten doen (al is dat niet haalbaar en gunstig voor sommige leerlingen die extra uitdaging nodig hebben).
Ik wacht af wat de toekomst gaat brengen.
<<

Peanutbuttercup

Bericht 17 Feb 2021 21:11

Re: Extra geld onderwijs

MissEnergy schreef:Zou wel fijn zijn als die klas weer kan worden gevormd! En extra ondersteuning er kan worden ingezet.

Mijn zorgen zitten vooral op het punt dat docenten niet massaal op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn, al helemaal niet in bepaalde sectoren. Of ze zijn nu al aardig overwerkt!

Als ik het plan lees, zie ik onder andere zomer of weekendonderwijs, extra dagen etc. Ik vraag me ook af of je de leerlingen hier een 'plezier" mee doet. Wij kunnen vinden dat het nodig is, maar uiteindelijk moet de leerling / scholier het zelf doen en de meesten zitten al minder goed in hun vel door corona.


Ik vraag me af of weekendonderwijs of zomerschool echt zinvol is.
Sowieso vind ik al dat geroep over achterstanden heel oneerlijk naar de kinderen. Want achterstand waarop? Op een bepaalde norm die is gesteld. Pas dat dan aan. (Ik heb 1 keer in m'n klas gesproken over achterstand en herstelde mezelf. Ik zei iets als 'als ik jullie nog eens zeg dat jullie achterstanden hebben dan mag je zeggen dat ik m'n mond moet spoelen met zeep.' Vanochtend keek ik de kinderpersconferentie en sprak Rutte over de achterstanden. 1 van mijn leerlingen kwam naar me toe om te zeggen dat Rutte nu zijn mond moet spoelen met zeep haha).
Anyhow, dat kinderen bepaalde onderdelen hebben gemist of minder hebben kunnen inoefenen is logisch, maar dat is voor ieder kind weer anders. Bij zo'n naschoolse klas of zomerschool is het niet mogelijk om maatwerk te geven en heb je kans dat je maar voor een kleine groep lessen op niveau aanbiedt. Voor sommigen is het te makkelijk en voor anderen weer te moeilijk.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 18 Feb 2021 06:09

Re: Extra geld onderwijs

Ik hoop dat er bij ons geld gestoken wordt in kleinere klassen volgend jaar en meer bijspijkermomenten door vakdocenten en niet zoals dit jaar naar een duur bijlesinstituut voor een enkeling.
We zijn een krimpschool, dus qua beschikbare docenten moet het kunnen.
Bij onze populatie lijkt me zomerschool ook niet de oplossing, hopelijk kunnen ze dan juist genieten van wat meer vrijheden.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 18 Feb 2021 08:30

Re: Extra geld onderwijs

Dat bijwerken van de achterstanden zou op structurele basis moeten. Bij ons op school hebben ze nu zo af en toe een bijspijkerdag als wij een studiedag hebben. Dat zet echt geen zoden aan de dijk. Gaat om maximaal 5 dagen in de schooljaar, daar werk je dus inderdaad niks mee bij.

Wij zien wel grote verschillen tussen leerlingen, er zij vorig jaar veel te veel leerlingen onterecht over gegaan en die lopen nu vast. Er zou echt (twee)wekelijks bijgespijkerd moeten worden en wat mij betreft zijn kleinere klassen ook wel erg prettig. Maar de tijd en de ruimte... ik ben benieuwd. Iedereen laten doubleren zou ook nog een optie zijn, maar dat heeft te grote gevolgen denk ik.
december 2016
juli 2019
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Feb 2021 09:00

Re: Extra geld onderwijs

Ik zeg investeer ik kleinere klassen. Dan is er meer rust in de klas. En meer aandacht voor alle leerlingen. Het zal de leerling die in de middenmoot valt ook doen opleven. De zwakkere leerlingen ligt al een hoop aandacht op. De kinderen die aan de bovenkant eruit springen ook. Maar die leerling die niet opvalt. Die kan dan ook eens de aandacht krijgen. Maar dit is iets wat structureel moet veranderen.

Niekske. Doubleren is het probleem verschuiven. Want aan de onderkant komen er wel leerlingen bij. Ik ben het wel met je eens dat leerlingen vorig jaar zijn overgegaan met lage cijfers vanwege de Corona. Die eigenlijk met een gewoon jaar zonder Corona zouden zijn blijven zitten. Deze lopen nu vast.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 18 Feb 2021 10:17

Re: Extra geld onderwijs

Ik hoop dat het geld echt geïnvesteerd wordt in maatwerk. Uit onderzoek blijkt dat lang niet alle kinderen “last” hebben gehad van de scholensluiting, op cognitief gebied dan. Voor leerlingen die hun ontwikkeling redelijk hebben doorgezet tijdens de sluiting lijkt het mij verschrikkelijk om nu een soort van verplicht mee te moeten doen aan “herstelprogramma’s”. Voor leerlingen met een lagere SES-achtergrond zal ondersteuning op cognitief gebied mogelijk wel echt van toegevoegde waarde kunnen zijn.
Ik denk sowieso dat veel leerlingen gebaat zullen zijn bij extra aandacht voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden na dit alles.

Concluderend vind ik dat het geld vooral goed onderbouwd besteed moet worden. Op basis van feiten/onderzoek en niet op basis van “wie het hardst schreeuwt”.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 18 Feb 2021 10:57

Re: Extra geld onderwijs

Ik denk dat dit weinig op gaat lossen. Het is nu een beetje hier geld maar het nu inzetten voor kleinere klassen zorgt op langere tijd weer voor problemen. Plus er zijn tekorten waar gaan die mensen vandaan gehaald worden. Dit voelt een beetje als de rijke papa die er nooit is voor zijn kinderen maar het goed wil maken door flink wat cadeaus te kopen en voorbij gaat aan het probleem dat het kind behoefte heeft aan aandacht ipv materialistische zaken.
2015 💙
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 18 Feb 2021 11:30

Re: Extra geld onderwijs

Minx schreef:Ik denk dat dit weinig op gaat lossen. Het is nu een beetje hier geld maar het nu inzetten voor kleinere klassen zorgt op langere tijd weer voor problemen. Plus er zijn tekorten waar gaan die mensen vandaan gehaald worden. Dit voelt een beetje als de rijke papa die er nooit is voor zijn kinderen maar het goed wil maken door flink wat cadeaus te kopen en voorbij gaat aan het probleem dat het kind behoefte heeft aan aandacht ipv materialistische zaken.


Zo voelt het voor mij ook! Mooi cadeautje zo voor de verkiezingen...

Kleinere klassen, meer handen in de klas, vakleerkrachten enz. Graag! Maar waar halen we de leerkrachten vandaan? Veel klassen hebben nu al niet eens een bevoegde leerkracht voor de klas staan.

Fijn dit geld maar pak eerst de problemen die al jaren spelen eens aan.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Feb 2021 13:14

Re: Extra geld onderwijs

Er zullen ook genoeg leerlingen zijn die in het 'niets' vallen omdat ze van school wisselen. Oftewel leerlingen nu in groep 8 of eindexamenleerlingen. De nieuwe school of opleiding kent ze niet en kan dan ook lastig maatwerk bieden.
08/2018
05/2021

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers