Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verkiezingen Tweede Kamer

Waar stem jij op?

Ik stem niet
1
1%
Ik stem blanco
1
1%
VVD
14
13%
PVV
2
2%
CDA
2
2%
D66
28
27%
GroenLinks
19
18%
SP
3
3%
PvdA
9
9%
ChristenUnie
2
2%
Partij voor de Dieren
7
7%
50Plus
0
Geen stemmen
SGP
1
1%
Denk
0
Geen stemmen
Forum voor Democratie
3
3%
Bij1
4
4%
Ja21
0
Geen stemmen
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
3
3%
NIDA
0
Geen stemmen
Piratenpartij
0
Geen stemmen
LP
0
Geen stemmen
Jong
0
Geen stemmen
Splinter
1
1%
BoerBurgerBeweging
3
3%
NLBeter
1
1%
Lijst Henk Krol
0
Geen stemmen
Oprecht
0
Geen stemmen
Jezus Leeft
0
Geen stemmen
ik stem op een andere partij
1
1%
 
Aantal stemmen : 105
<<

Anoniem303

Bericht 19 Mrt 2021 15:32

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Sowieso moet ik altijd lachen om pvv-stemmers die om het hardst roepen dat ze geen racist zijn. Nee, maar je stemt wel op een persoon die niet al te genuanceerd laat merken er wél een racistisch gedachtengoed op na te houden. Dat je er zelf misschien anders over denkt maar vervolgens wel PVV stemt, geeft in mijn ogen aan dat het je allemaal niet zoveel interesseert. En dat maakt je in mijn ogen evengoed een racist, want door je stem steun je het racistisch gedachtengoed wel. Ik denk dat dat is waar Caulfield ook op doelt.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Mrt 2021 15:35

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Het merkwaardige aan de PVV is dat ze extreem rechte standpunten hebben, maar ook vrij linkse.
Ze willen bijv. ook dat medewerkers in de zorg veel meer zouden moeten verdienen en dat werken zou moeten lonen.

Ik heb er niet op gestemd, maar dat vind ik best wel bijzonder van ze en vergeet niet dat er daarom ook mensen zijn die op hun stemmen. Stel je werkt in de zorg en je wilt er op vooruit gaan bent en bent vrij rechts (het niet eens met de duurzame plannen van links) dan kun je wel beter voor de PVV kiezen dan VVD lijkt mij. Ik denk dat er best mensen uit de zorg daarom op de PVV hebben gestemd ipv een linkse partij.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 19 Mrt 2021 15:40

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ja, Geert Wilders weet heel goed wat hij moet zeggen om stemmen te winnen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 19 Mrt 2021 15:48

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Fred schreef:Het merkwaardige aan de PVV is dat ze extreem rechte standpunten hebben, maar ook vrij linkse.
Ze willen bijv. ook dat medewerkers in de zorg veel meer zouden moeten verdienen en dat werken zou moeten lonen.

Ik heb er niet op gestemd, maar dat vind ik best wel bijzonder van ze en vergeet niet dat er daarom ook mensen zijn die op hun stemmen. Stel je werkt in de zorg en je wilt er op vooruit gaan bent en bent vrij rechts (het niet eens met de duurzame plannen van links) dan kun je wel beter voor de PVV kiezen dan VVD lijkt mij. Ik denk dat er best mensen uit de zorg daarom op de PVV hebben gestemd ipv een linkse partij.


Nou ik werk in de zorg en weet van best veel collega's waar ze op stemmen. En degenen die op de PVV en FVD stemmen, doen dat niet om meer geld te verdienen of om de zorg te verbeteren. Die stemmen op die partijen omdat ze " klaar zijn met die buitenlanders".

(Even voor de duidelijkheid, dit is niet mijn eigen mening. Ik heb niet op deze partijen gestemd)
2010 2012
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Mrt 2021 15:50

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Dat wellicht, maar wie zegt dat hij dat niet na was gekomen MrsMath hij de grootste partij was geworden?

Elke partij zegt toch duidelijk wat hun plannen zijn. SP heeft het constant over eerlijke lonen gehad. Dat is toch ook om stemmen te winnen?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 19 Mrt 2021 16:01

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik vind dat stemmen gepaard gaat met een bepaalde verantwoordelijkheid, dat je je inleest in de standpunten van de partij waarop je stemt en die dus dan ook grotendeels onderschrijft.

En dus mag ik er ook wat van vinden als mensen stemmen op een partij die stelselmatig mensen uitsluit. Dat zegt toch dan iets over de mensen die erop stemmen?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 19 Mrt 2021 17:00

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Rejoy schreef:
Moederkoekje schreef:
Haha, ik denk dat Caulfield dat heel goed weet en dat ze met dit artikel de 'armoe' van VVD stemmers wil onderstrepen. Lekker vanuit je luie stoel een beetje stemmen op de VVD, zonder je waar dan ook in te verdiepen. Zonder principes of idealen.
Net als de VVD zelf dus eigenlijk 😁


Ik had het eerder over de veroordelende reacties op mensen die rechts gestemd hebben, dat dit maakt dat hier discussiëren onveilig voelt. Dit is exact een opmerking waar ik op doelde.

Wel jammer, zulke reacties. Heeft weinig met wederzijds respect te maken. Je kunt het ook respectvol niet met elkaar eens zijn hè...


Ik heb mijn reacties teruggelezen en die waren inderdaad misschien niet heel genuanceerd 🙈

Het spijt me als ik daarmee mensen heb gekrenkt, dat had ik niet moeten doen.

Wel wil ik toevoegen dat dit stukje dat je gequote hebt een uitleg is die ik gaf over een artikel van De Speld. Puur om aan Rixt uit te leggen dat Caulfield zich wel degelijk bewust was van de satire. Zo overdreven als in deze bewoordingen zou ik het zelf niet gesteld hebben, dit is een vertaling van het idee achter het artikel.

Ik blijf er wel bij dat ik het moeilijk te begrijpen vind dat mensen op een partij stemmen die in mijn ogen geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden, zoals in de toeslagaffaire. Dat is mijn persoonlijke mening en daar sta ik gewoon achter.
Laatst gewijzigd door Moederkoekje op 19 Mrt 2021 17:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 19 Mrt 2021 17:05

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik vind trouwens beide verkenners wel een goede keuze, ik was een beetje bang dat de VVD Klaas Dijkhof naar voren ging schuiven, maar ben erg blij dat het Jorritsma is geworden. En dat ze het samen met Kajsa Ollongren doet zodat zowel VVD als D66 vertegenwoordigd is in de verkenningen. Ben benieuwd of ze ook samen de formatie gaan leiden.
<<

Geel

Bericht 19 Mrt 2021 17:56

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Teun schreef:Ik vind dat stemmen gepaard gaat met een bepaalde verantwoordelijkheid, dat je je inleest in de standpunten van de partij waarop je stemt en die dus dan ook grotendeels onderschrijft.

En dus mag ik er ook wat van vinden als mensen stemmen op een partij die stelselmatig mensen uitsluit. Dat zegt toch dan iets over de mensen die erop stemmen?
Ik vind dat eerste ook wel. En ik denk (hoop?) de meeste mensen wel. En je tweede zin zie ik ook hetzelfde. Maar de derde zin gaat me dan weer te ver. Daarvoor is een groep stemmers veel te divers, en dan kun je m.i. gewoon geen oordeel vellen of label plakken. Logisch om te doen hoor, dat wel. Maar ik denk dat je (in het algemeen) daarvoor moet waken.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 19 Mrt 2021 18:24

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Geel schreef:
Teun schreef:Ik vind dat stemmen gepaard gaat met een bepaalde verantwoordelijkheid, dat je je inleest in de standpunten van de partij waarop je stemt en die dus dan ook grotendeels onderschrijft.

En dus mag ik er ook wat van vinden als mensen stemmen op een partij die stelselmatig mensen uitsluit. Dat zegt toch dan iets over de mensen die erop stemmen?
Ik vind dat eerste ook wel. En ik denk (hoop?) de meeste mensen wel. En je tweede zin zie ik ook hetzelfde. Maar de derde zin gaat me dan weer te ver. Daarvoor is een groep stemmers veel te divers, en dan kun je m.i. gewoon geen oordeel vellen of label plakken. Logisch om te doen hoor, dat wel. Maar ik denk dat je (in het algemeen) daarvoor moet waken.

Nou, als er voor zaken wordt gestemd die jou persoonlijk raken (racisme, uitsluiting) dan vind ik zeker dat je daar een oordeel over mag hebben. Reken maar dat ik een oordeel heb over mensen die het normaal vinden dat een deel van de samenleving niet dezelfde rechten heeft als de rest.
#teammaple🍁
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 20 Mrt 2021 08:46

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Carrie schreef:
Rejoy schreef:
Ik had het eerder over de veroordelende reacties op mensen die rechts gestemd hebben, dat dit maakt dat hier discussiëren onveilig voelt. Dit is exact een opmerking waar ik op doelde.

Wel jammer, zulke reacties. Heeft weinig met wederzijds respect te maken. Je kunt het ook respectvol niet met elkaar eens zijn hè...


Afbeelding


Waarom geef je nou zo'n kutreactie dan? Ga gewoon het gesprek aan ipv zulke reacties te geven.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 20 Mrt 2021 08:53

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Urban Naked schreef:
Geel schreef:Ik vind dat eerste ook wel. En ik denk (hoop?) de meeste mensen wel. En je tweede zin zie ik ook hetzelfde. Maar de derde zin gaat me dan weer te ver. Daarvoor is een groep stemmers veel te divers, en dan kun je m.i. gewoon geen oordeel vellen of label plakken. Logisch om te doen hoor, dat wel. Maar ik denk dat je (in het algemeen) daarvoor moet waken.

Nou, als er voor zaken wordt gestemd die jou persoonlijk raken (racisme, uitsluiting) dan vind ik zeker dat je daar een oordeel over mag hebben. Reken maar dat ik een oordeel heb over mensen die het normaal vinden dat een deel van de samenleving niet dezelfde rechten heeft als de rest.


Je mag daar wat van vinden, maar mensen keihard veroordelen sluit ook een gesprek uit. Niet iedereen is geletterd genoeg om partijstandpunten te begrijpen of überhaupt informatie te vinden.
Daarnaast komt onvrede vaak ook ergens vandaan en door het gesprek aan te gaan met iemand, weet je wat drijfveren van iemand zijn. Dan nog kun je het niet met iemand eens zijn, maar door het gesprek aan te gaan kunnen er andere inzichten ontstaan en heb je wellicht zelfs de mogelijkheid om iemand iets te leren over de standpunten van een partij, kun je een gesprek aangaan over de onvrede of kun je iemand bewust maken van waar een partij voor staat.

En dan hebben we 't hier over partijen als de PVV en Fvd, maar VVD wordt hierin ook meegenomen. Ik vind die partij van een hele andere orde en dan snap ik werkelijk niet waarom het nodig is elkaar af te maken door van die kinderachtige plaatsjes te posten. Kom op zeg... Mag je 't misschien niet eens zijn met hoe een partij gehandeld heeft of kun je je niet in hun standpunten vinden, maar jeetje. We zijn volwassen toch samen?
Laatst gewijzigd door Rejoy op 20 Mrt 2021 09:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 20 Mrt 2021 09:03

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Volledig eens met Rejoy en ook met Geel. Ik vind het echt naar en ook gewoon niet kunnen mensen zo te veroordelen. Er lijkt totaal geen ruimte te zijn voor nuance.
<<

Anoniem303

Bericht 20 Mrt 2021 09:17

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Rejoy schreef:
Carrie schreef:
Afbeelding


Waarom geef je nou zo'n kutreactie dan? Ga gewoon het gesprek aan ipv zulke reacties te geven.

Ik vind dit geen kutreactie van Carrie, ik zie het ook zo. En dan heb ik er (persoonlijk) gelukkig niet mee te maken, maar Carrie wel en voor haar voelt dit wellicht wél zo. En dan wordt het ook nog afgedaan als kutreactie. Ik vind trouwens dat als het op dit onderwerp aankomt, Carrie keer op keer het gesprek aangaat, zich verduidelijkt, zich hard maakt voor wat haar raakt. Dus dat ze 'gewoon' het gesprek aan moet gaan: Ik zie haar door alle topics heen niet anders dan dat doen, steeds weer opnieuw. Alleen hierboven dan even niet.
Laatst gewijzigd door Anoniem303 op 20 Mrt 2021 09:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Mrt 2021 09:19

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik heb nu in meerdere posts geprobeerd genuanceerd en helder mijn standpunt hierover te verwoorden. Als dat nu nog steeds niet is gelukt dan gaat dat ook niet meer gebeuren ben ik bang. Ik hou er dus mee op.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 20 Mrt 2021 09:21

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Caulfield heeft enorm geprobeerd het gesprek aan te gaan. Carrie probeert dat ook vaak zat. Het leidt tot niets.
#teammaple🍁
<<

Anoniem303

Bericht 20 Mrt 2021 09:21

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik denk dat dit alleen maar aangeeft hoe gevoelig politieke voorkeur kan liggen. Ik deel je mening trouwens wel Caulfield.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 20 Mrt 2021 09:23

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Rixt schreef:
Rejoy schreef:
Waarom geef je nou zo'n kutreactie dan? Ga gewoon het gesprek aan ipv zulke reacties te geven.

Ik vind dit geen kutreactie van Carrie, ik zie het ook zo. En dan heb ik er (persoonlijk) gelukkig niet mee te maken, maar Carrie wel en voor haar voelt dit wellicht wél zo. En dan wordt het ook nog afgedaan als kutreactie. Ik vind trouwens dat als het op dit onderwerp aankomt, Carrie keer op keer het gesprek aangaat, zich verduidelijkt, zich hard maakt voor wat haar raakt. Dus dat ze 'gewoon' het gesprek aan moet gaan: Ik zie haar door alle topics heen niet anders dan dat doen, steeds weer opnieuw. Alleen hierboven dan even niet.


Dit is een reactie op een bericht waarin stemmen op de VVD veroordeeld wordt.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 20 Mrt 2021 09:24

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

En nog even in het algemeen: er zijn ook delen in dit topic waarin er wel genuanceerd gesproken wordt en waarin wel het gesprek met elkaar aangegaan wordt. Soms zie je ook dat mensen andere inzichten opdoen, partijprogramma's beter gaan begrijpen, dat is de wist van het gesprek met elkaar aan proberen te gaan.

Ik doel met name op die gifjes die gedeeld worden. Die vind ik echt super kinderachtig en slaan ieder gesprek dood.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Mrt 2021 09:29

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Teun schreef:Ik vind dat stemmen gepaard gaat met een bepaalde verantwoordelijkheid, dat je je inleest in de standpunten van de partij waarop je stemt en die dus dan ook grotendeels onderschrijft.

Ik ook een beetje, inmiddels. Vroeger niet hoor, dan deed ik de stemwijzer en klaar.
Maar ik durf m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat een behoorlijk % van de stemmers echt geen idee heeft verder.
Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die niet weten welke partijen links of rechts zijn. Of überhaupt de verschillen weten. En die (mogen ook) stemmen.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 20 Mrt 2021 09:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem303

Bericht 20 Mrt 2021 09:30

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Rejoy schreef:
Dit is een reactie op een bericht waarin stemmen op de VVD veroordeeld wordt.


En Carrie reageert wellicht op het brede deel wat jij aanhaalt, jij hebt het namelijk over 'stemmen op rechts' in jouw reactie waar zij op reageert, en niet op 'stemmen op de VVD'. Als je Carries afbeelding nog even terug bekijkt met álle rechtse partijen, en diens standpunten en uitspraken in je achterhoofd, en niet alleen de VVD (jij maakte hem zelf namelijk ook breed), is het dan nog steeds een kutreactie, of is de emotie dan ergens wel te begrijpen?
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 20 Mrt 2021 09:36

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Savi schreef:
Teun schreef:Ik vind dat stemmen gepaard gaat met een bepaalde verantwoordelijkheid, dat je je inleest in de standpunten van de partij waarop je stemt en die dus dan ook grotendeels onderschrijft.

Ik ook, inmiddels. Vroeger niet hoor, dan deed ik de stemwijzer en klaar.
Maar ik durf m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat een behoorlijk % van de stemmers echt geen idee heeft verder.
Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die niet weten welke partijen links of rechts zijn. Of überhaupt de verschillen weten. En die (mogen ook) stemmen.


Vergeet niet dat een heel groot deel van de mensen dit wel wil, maar gewoon echt niet kan. Een heel groot deel van de mensen in Nederland heeft geen idee hoe ze een partijprogramma op moeten zoeken, hoe ze nuance in informatie moeten vinden, hebben geen idee dat naast een 'eens' of 'oneens' in een stemwijzer ook nuance kan zitten die je terug kunt lezen in toelichtingen. Mensen denken zich goed te informeren door een kieswijzer te doen, maar weten vervolgens niet dat ze een keuze maken op onvolledige informatie. Focussen zich op een bepaald standpunt van de partij, maar zien dan niet dan een partij ook andere standpunten heeft die misschien wel heel nadelig voor ze kunnen zijn. Die mensen mogen ook stemmen ja. Die mensen kun je uitsluiten, maar dan sluit je een enorm grote groep uit van onze democratie.

Wij gaan heel erg uit van onze eigen capaciteiten en ik zie ook heel vaak verwijzingen naar onwil in reacties hier. Heel vaak is het geen onwil maar onkunde. Geen onwil om naar de mening en percepties van een ander te luisteren, maar onkunde, omdat de wereld niet goed begrepen wordt. Niet begrijpen waarom de overheid bepaalde keuzes maakt, integraliteit in een beleid niet kunnen zien omdat mensen niet verder KUNNEN kijken dan hun eigen leefwereld. Help die mensen dan door het gesprek aan te gaan ipv ze uit te sluiten.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Mrt 2021 09:37

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Moederkoekje schreef:
Ik blijf er wel bij dat ik het moeilijk te begrijpen vind dat mensen op een partij stemmen die in mijn ogen geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden, zoals in de toeslagaffaire. Dat is mijn persoonlijke mening en daar sta ik gewoon achter.

Maar hoeveel stemmers weten hoe dat zit dan? Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat er politieke partijen bij gemoeid zijn, want toeslagen komen immers van de Belastingdienst.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 20 Mrt 2021 09:39

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Rixt schreef:
Rejoy schreef:
Dit is een reactie op een bericht waarin stemmen op de VVD veroordeeld wordt.


En Carrie reageert wellicht op het brede deel wat jij aanhaalt, jij hebt het namelijk over 'stemmen op rechts' in jouw reactie waar zij op reageert, en niet op 'stemmen op de VVD'. Als je Carries afbeelding nog even terug bekijkt met álle rechtse partijen, en diens standpunten en uitspraken in je achterhoofd, en niet alleen de VVD (jij maakte hem zelf namelijk ook breed), is het dan nog steeds een kutreactie, of is de emotie dan ergens wel te begrijpen?


Zie de reactie die ik zojuist heb geschreven. Ik denk dat dit antwoord is op deze vraag. Ja: door zo'n gif te posten, vind ik dat ieder gesprek doodgeslagen wordt. Carrie denkt namelijk ook dat iedereen in staat is om dergelijke problematiek te begrijpen en dat is gewoon niet zo. Het gesprek voeren is educatie.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Mrt 2021 09:41

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Rejoy schreef:
Savi schreef:Ik ook, inmiddels. Vroeger niet hoor, dan deed ik de stemwijzer en klaar.
Maar ik durf m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat een behoorlijk % van de stemmers echt geen idee heeft verder.
Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die niet weten welke partijen links of rechts zijn. Of überhaupt de verschillen weten. En die (mogen ook) stemmen.


Vergeet niet dat een heel groot deel van de mensen dit wel wil, maar gewoon echt niet kan. Een heel groot deel van de mensen in Nederland heeft geen idee hoe ze een partijprogramma op moeten zoeken, hoe ze nuance in informatie moeten vinden, hebben geen idee dat naast een 'eens' of 'oneens' in een stemwijzer ook nuance kan zitten die je terug kunt lezen in toelichtingen. Mensen denken zich goed te informeren door een kieswijzer te doen, maar weten vervolgens niet dat ze een keuze maken op onvolledige informatie. Focussen zich op een bepaald standpunt van de partij, maar zien dan niet dan een partij ook andere standpunten heeft die misschien wel heel nadelig voor ze kunnen zijn. Die mensen mogen ook stemmen ja. Die mensen kun je uitsluiten, maar dan sluit je een enorm grote groep uit van onze democratie.

Wij gaan heel erg uit van onze eigen capaciteiten en ik zie ook heel vaak verwijzingen naar onwil in reacties hier. Heel vaak is het geen onwil maar onkunde. Geen onwil om naar de mening en percepties van een ander te luisteren, maar onkunde, omdat de wereld niet goed begrepen wordt. Niet begrijpen waarom de overheid bepaalde keuzes maakt, integraliteit in een beleid niet kunnen zien omdat mensen niet verder KUNNEN kijken dan hun eigen leefwereld. Help die mensen dan door het gesprek aan te gaan ipv ze uit te sluiten.

Precies en dat heb ik al verschillende keren aangehaald.

In de stemwijzer zat ook een stelling over 3 dagen gratis kinderopvang voor iedereen.
Ik klikte in eerste instantie; oneens.
Want ik vind dat er dan wel gewerkt moet worden (minstens 3 dagen). Maar partijen die dat ook vinden, stonden gewoon bij 'eens' met die uitleg erbij.
Dat is toch ook raar eigenlijk? Dat maakt het ook verwarrend vind ik.
Als ik de stemwijzer invul zonder naar de uitleg van de partijen te kijken en puur op eens/oneens ga dan komt er ook iets heel anders uit.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron