Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar doe ik goed aan?

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 09 Feb 2021 17:49

Waar doe ik goed aan?

We willen dat Y naar de psz gaat (of na de meivakantie, dan is ze 2,5, of na de zomervakantie dan is ze 2jr10mnd). Ze gaat nu 1 dag naar t kdv, en vinden t belangrijk dat ze een dag(/ochtend) extra besteding heeft met andere kindjes. Psz sluit daar goed op aan, en zit ook in t schoolgebouw waar ze uiteindelijk ook heen gaat als ze 4 is.
Nu is t probleem dat de gemeente heeft besloten dat t verplicht is om 2 dagdelen af te nemen. Onze psz heeft alleen in de ochtenden mogelijkheid, geen middagen. Ik werk 2,5-3 dagen, dus iig 3 ochtenden. 1 dag doet vriend, 1 dag oma (wordt psz) en 1 dag kdv.

3 opties;
1. op de dag van kdv haar naar psz laten gaan.
2. 2 ochtenden psz en 1 dag kdv
3. 2 ochtenden psz, en dan 1 dag daarna naar oma

Bij optie 1 zou ik dan verschillende contracten afnemen (1 voor de tijd van psz, 1 psz, 1 opvang, en 1 flexibele vanwege de vakanties). Waardoor ik waarschijnlijk met de toeslagen er af onder de streep net zoveel kwijt ben als 2 dagen psz en 1 dag kdv. En ergens is een x een ochtend vrij ook wel fijn.
Maar anderzijds, ik werk parttime om er te zijn voor m'n kids. En zo heb ik nog maar 1 ochtend met Yara. Terwijl ik haar nooit alleen heb gehad omdat Roan er nog altijd is. Maar anderzijds, dan hou ik haar toch 1x per maand lekker extra thuis van de psz..
Bij optie 3 zou ik alle vakanties afhankelijk zijn van oma/opa omdat we dan geen opvang hebben. Of ik zou dan flexibel contract moeten pakken bij kdv, maar om m'n kind daar nu alleen de vakanties heen te brengen.. bovendien weet ik ook niet of ik alle dinsdag (m'n halve dagen) op tijd klaar ben om haar te halen.

Ik vind de keuze maar lastig ;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 09 Feb 2021 17:53

Re: Waar doe ik goed aan?

In jouw geval zou ik voor optie 2 gaan, lijkt me ook het rustigst voor haar zelf! En ik zou aanraden na zomervakantie, anders korte tijd voordat het alweer vakantie is
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Feb 2021 18:08

Re: Waar doe ik goed aan?

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Kdv heb je waarschijnlijk voor de hele dag. Daar kent ze t al en is vertrouwd. En de andere twee ochtenden zijn dan wel fijn voor de psz.
Let's discover the world together.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 09 Feb 2021 19:49

Re: Waar doe ik goed aan?

Optie 2 klinkt me het meest steady, met het minst gedoe in vakanties/bij ziekte van opa/oma. Weet niet hoe oud ze is, maar misschien ook fijn voor haar om wat meer te wennen aan meer tijd buitenshuis richting basisschool?
Smile, it's free!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Feb 2021 20:41

Re: Waar doe ik goed aan?

Ik zou optie 2 doen. Afhankelijk van je kind denk ik dat het op die leeftijd voor haar juist ook heel leuk is om een extra ochtend met anderen te kunnen spelen op de psz.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 09 Feb 2021 20:47

Re: Waar doe ik goed aan?

Ik weet dat optie 2 in principe t beste is. Meer rust en structuur, ook in de vakanties. En gekeken naar haar leergierigheid zal ze dat ook wel leuk vinden. En ja, dan na ruim 8 jaar 1 ochtendje voor mezelf hebben niet verkeerd.
Maar anderzijds staat t me wel tegen, ze heeft me altijd moeten delen met haar broertje, dan gaat hij 'eindelijk' naar school, en dan breng ik haar extra weg, waardoor er maar 1 ochtend over blijft. Maar dat is dan wel een ochtend die ik helemaal vrij kan hebben voor haar. En die andere dag heb ik haar na de psz ook nog een uur alleen. En de weekenden zijn er nog gewoon. En zoals ik al zei, dan gaat ze toch 1x per maand een ochtendje niet in t ergste geval.

Onze eerste ingeving was na de meivakantie. Gewoon omdat t kan. Maar de andere waren ook 2jr 9mnd, dus waarom zij dan al met 2jr6mnd.

Lavendel, na de zomer zou ze 2jr10mnd zijn. Dus een mooie stap om een jaar later echt naar school te gaan.



En hoewel ik t antwoord al wel weet, vind ik t gevoelsmatig nog wel moeilijk.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Feb 2021 20:51

Re: Waar doe ik goed aan?

Is het niet zo dat als je één ochtend heb je die bewuster met haar gaat besteden dan dat je er twee hebt? Misschien dat je dan toch ook wel weer eerder andere dingen gaat doen waardoor je per saldo niet meer tijd aan haar besteed. Zo zou het hier iig gaan denk ik.
<<

Anoniem303

Bericht 09 Feb 2021 20:56

Re: Waar doe ik goed aan?

Maar zij is het ook niet anders gewend dan dat ze de aandacht moet delen, he? Wat het indhoudt om de aandacht voor zichzelf alleen te hebben, kent ze helemaal niet. Even Heel zwart/wit gezegd. Daar zou ik me dus niet schuldig om voelen naar haar. En wie weet mist ze over een tijdje de uitdaging van andere kinderen om haar heen juist wel? En wat Joey zegt, idd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Feb 2021 21:13

Re: Waar doe ik goed aan?

Joey schreef:Is het niet zo dat als je één ochtend heb je die bewuster met haar gaat besteden dan dat je er twee hebt? Misschien dat je dan toch ook wel weer eerder andere dingen gaat doen waardoor je per saldo niet meer tijd aan haar besteed. Zo zou het hier iig gaan denk ik.


Ja dit kan ik me wel goed voorstellen. En daarbij verdien jij na acht jaar ook wel één ochtendje voor jezelf.
Let's discover the world together.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 09 Feb 2021 21:17

Re: Waar doe ik goed aan?

Ik sluit me aan bij de rest en zou voor optie 2 gaan.

Onze jongste zoon, hij wordt volgende maand 3, gaat nu 1 dag naar een gastouder en 2 ochtenden naar de PSZ. Hij moest echt even flink wennen, maar vindt het nu zo enorm leuk. Ik begrijp dat je je een soort van schuldig voelt omdat zij altijd jouw aandacht moet delen, maar dat moet je zeker niet zo voelen, je doet haar niks te kort door haar naar de psz te brengen en een ochtend voor jezelf, heerlijk lijkt me dat!
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 09 Feb 2021 21:24

Re: Waar doe ik goed aan?

Ga nog even door met deze positieve berichten, die helpen me wel🙈😊. Kan er bijna om huilen.

Joey, een hele goede van je!

Marin, dat zegt m'n vriend ook, vooral gekeken naar t feit dat ik vorig jaar nog ziek thuis zat. Maar hij ziet dan ook minder de noodzaak aan samen zijn (1 op 1) met de kids dan ik. Heeft ook minder moeite met de kids wegbrengen dan ik
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Feb 2021 21:31

Re: Waar doe ik goed aan?

Elroya schreef:Ga nog even door met deze positieve berichten, die helpen me wel🙈😊. Kan er bijna om huilen.



Dit zegt toch genoeg lieve schat.
Let's discover the world together.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 09 Feb 2021 21:45

Re: Waar doe ik goed aan?

Nou, ga het regelen, alleen maar leuk / fijn voor iedereen. Het is iets leuks waar je haar heen brengt!
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 09 Feb 2021 23:05

Re: Waar doe ik goed aan?

En ik denk dus ook echt oprecht dat je een leukere moeder bent voor alle kinderen als je een ochtend voor jezelf hebt. Jij hebt het al zo druk met alle ballen hoog houden! Dat is toch ook veel waard! Gun dat jezelf!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem331

Bericht 09 Feb 2021 23:17

Re: Waar doe ik goed aan?

Of die van mij gingen beide vanaf 2 jaar, nooit bij stil gestaan dat het eventueel te vroeg zou zijn ofzo.
Ik denk dat je kinderen je dat later ook niet kwalijk gaan nemen hoor, dat ze in plaats van tijd met hun moeder naar de peuterspeelzaal gaan. Dat is meer jou gevoel er bij, maar denk dat jij dat gewoon in je hebt. Met al je kinderen. Loslaten is altijd een proces. Hoe groot of klein, waar ze dan ook heen gaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Feb 2021 23:22

Re: Waar doe ik goed aan?

Mijn zoontje was ook 2 (precies op z'n verjaardag) toen hij voor het eerst naar peuterspeelzaal ging. Best klein nog inderdaad en het heeft ook wel een half jaar geduurd voordat hij echt gewend was. Maar dat had hij met 2.5 jaar misschien ook wel gehad.

En je dochter is al gewend aan het kdv natuurlijk. Dat zal vast schelen.
Let's discover the world together.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 09 Feb 2021 23:39

Re: Waar doe ik goed aan?

Ik snap je dilemma wel, maar zou kiezen voor optie 2! Onze jongste is sinds deze week naar de psz, wij moeten ook twee dagdelen afnemen. Nu valt één keer bij de gastouder en de andere ochtend bij mij. Onze oudste is vrij op vrijdag, mijn andere vrije dag. Dat betekent dat ik de jongste alleen donderdagmiddag onder schooltijd alleen heb, wat dus ook precies zijn middagslaap is. Per saldo houden we eigenlijk alleen 2x 300m naar school lopen samen over :laughcry:

Hij is maandag geweest en vond het heel leuk. Ik kan hem hier geen groepjes vriendjes bieden met wie hij kan spelen, de gastouder momenteel ook niet. Dat vind ik zo waardevol dat de tijd samen maar in het weekend moet, als mijn man de oudste onder zijn hoede neemt of andersom.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 09 Feb 2021 23:51

Re: Waar doe ik goed aan?

Is het geen optie om een halve dag extra opvang te regelen? Dan hoef je haar niet vaker weg te brengen maar heeft ze wel haar extra dagdeel.
2015 💙
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 10 Feb 2021 10:41

Re: Waar doe ik goed aan?

Popcorn, t is ook niet de vraag of t te vroeg is, maar of het te veel is. Eigenlijk nog niet eens of t teveel is, want een jaar layer wordt t nog meer als ze naar school moet. Maar meer of de tijd hier bij mij dan niet te weinig is.
Hier mogen ze trouwens pas vanaf 2jr3mnd.
Na de zomer vind ik voor nu een prima oplossig. Toch nog even 2 ochtenden samen met haar. En ze heeft al kdv, dus ze neemt die ontwikkeling al mee.

Marin, jiuw zoontje gaat niet naar een kdv. Dan zou ik er waarschijnlijk ook wel eerder voor hebben gekozen om haar wel aar psz te laten gaan. En qua wennen maak ik me ook niet druk.

Het is dus eigenlijk echt de angst of de tijd met mij dan te weinig is.

Taeda, hier geen middagslaapje meer. Ergens vond ik dat jammer,scheelt weer even wwt rust. Maar qua tijd samen gaat dat er dan weer vanaf ja. Maar als ik y 1 ocbtend voor mezelf heb en 1 ochgend met zoontje er bij, zou ik dat al minder vervelend vinden dan helemaal niet bij me hebben. Maar dat is dat loslaten idd.

Minx, die optie snap ik niet helemaal
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 10 Feb 2021 11:54

Re: Waar doe ik goed aan?

Waarom wil en peuterspeelzaal en kinderopvang. Ik zie de toegevoegde waarde van de peuterspeelzaal niet zo tov de kinderopvang. Beiden werken ze aan voorbereiding op school. Als je graag wil dat ze een extra moment heeft om met kinderen te spelen buiten de huissituatie zou ik in dit geval eerder kiezen voor een extra ochtend kinderopvang.
2015 💙
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Feb 2021 12:04

Re: Waar doe ik goed aan?

Maak je dit niet moeilijker dan het is? Je probeert een hele puzzel te maken van én KDV én jezelf én PSZ. Kan je haar idd niet een ochtend/ dag meer naar het KDV brengen? Dat lijkt me voor iedereen veel rustiger en stabieler.

En wat de anderen ook al zeiden: die 1 op 1 tijd met jou is meer iets dat je jezelf als eis hebt opgelegd. Ik zou proberen of er vrede mee te hebben dat het bij de tweede anders gaat dan bij de eerste, en als je dat niet kan dan de puzzel minder complex maken en haar bij je houden. Meer opties zijn er niet. Maar ik denk oprecht dat je eerst met welke praktische oplossing je ook komt, er zélf achter moet staan.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 10 Feb 2021 14:07

Re: Waar doe ik goed aan?

Ah zo minx. Eh ja niet aan gedacht. Hoe gefixeerd op iets kun je soms zijn waardoor je iets anders niet ziet. Maar toch zie ik ook wel een meerwaarde van de psz tov kdv. Het is iets meer gericht op school, waardoor in mijn beleving de overgang straks minder groot is. Vooral ook omdat deze psz in het gebouw van de school zit waar grote zus en broer ook heen gaan.

Caro, ja ik maak het me zeker moeilijker dan t is, dat is kenmerkend van mij...;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 10 Feb 2021 14:31

Re: Waar doe ik goed aan?

Oh meid, gun jezelf die vrije ochtend! Je hebt zoveel voor je kiezen gehad de afgelopen jaren, je verdient dit en het zal je goed doen! Ik heb dit schooljaar ook een ochtend ouderschapsverlof, en de kinderen gaan dan naar de opvang. Ik knap er zo van op!
december 2016
juli 2019
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 11 Feb 2021 21:27

Re: Waar doe ik goed aan?

Ook ik zou een extra dag kdv adviseren. In mijn beleving is psz niet meer een voorbereiding dan dat het kdv dat is. Leren omgaan met uitgestelde aandacht, samen spelen, liedjes/boekjes, knutselen, kringactiviteiten horen inmiddels ook bij het repertoire van een zichzelf respecterend kdv. Ik zou juist huiveren voor een extra plek en juist gaan voor een vertrouwde plek, dat zou dan psz of kdv zijn.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot], Hugo, Indigo