05 Feb 2021 22:25 door Moederkoekje
Ik herken je gevoel heel erg: ook hier een kind (de oudste) dat continu 'tekort schoot' in schoolse vaardigheden. Dan bedoel ik niet in rekenen of taal, maar in wat op regulier onderwijs als goed wordt beschouwd: ijverig zijn, netjes werken, beleefd zijn etc. Binnen het stramien passen.
En dat terwijl de jongste juist altijd werd bewierookt omdat hij precies dat allemaal liet zien. 'Van T. zouden we er wel tien in de klas willen!'
De oudste werd constant gezien als eigenwijs, tegendraads en te mondig. En dat contrast vond ik erg pijnlijk, net zoals ik in jouw berichten lees: dat de een altijd alles goed doet en de ander altijd maar 'gedoe' heeft.
Uiteindelijk zijn ze allebei overgestapt naar voltijds HB-onderwijs. In deze klas wordt het reguliere programma vrijwel losgelaten (al doen ze wel Cito's om de ontwikkeling te kunnen volgen) en is er veel meer aandacht voor vaardigheden die je de rest van je leven veel meer nodig hebt dan die standaard schoolse vaardigheden: creativiteit, doorzettingsvermogen, uitdagingen aangaan etc.
Pas hier kwam de oudste echt tot haar recht, en werden haar eigenschappen die eerder als negatief werden beschouwd, juist als positief gezien. Enorm goed voor haar zelfvertrouwen natuurlijk! Inmiddels zit ze in een reguliere VWO 1 klas en gaat het echt goed met haar.
Soms werkt regulier onderwijs gewoon echt niet voor een kind, denk ik. En soms kan het onderwijs dan misschien beter worden aangepast aan het kind en al zijn talenten, dan dat het kind zich zomaar moet aanpassen aan het onderwijs.