Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Middelbare school kiezen in corona-tijd

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 18 Jan 2021 21:15

Middelbare school kiezen in corona-tijd

Zijn er meer kinderen hier die in groep 8 zitten en een school moeten kiezen?

Onze jongste zit dus in groep 8 en gaat komend jaar naar de middelbare en ik merk dat het echt ontzettend lastig is om een keuze te maken op basis van digitale open dagen 🙈.

Elke school heeft gelikte standaard presentaties waarmee ze zich heel mooi op de kaart zetten natuurlijk. Maar eigenlijk wil je gewoon sfeer proeven, het gebouw in en een praatje maken met de docenten. Allemaal een stuk veelzeggende dan zo'n gladde presentatie.

Hoe doen jullie dit??
<<

Anoniem331

Bericht 18 Jan 2021 21:22

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Zo ontzettend jammer dat het niet kan. Wij waren op tijd begonnen en ze is naar 2 scholen geweest een middag proef draaien.
Maar de open dagen worden m niet helaas, geen idee hoe we dat gaan doen. Of wat scholen aangaan bieden.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 18 Jan 2021 21:30

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Herkenbaar Popcorn. Hier zijn we ook op tijd begonnen: vorig jaar zat onze oudste in groep 8 en is de jongste ook mee naar open dagen gegaan. Maar hij heeft toen niet alle potentiële scholen gezien en bovendien keek hij toen heel anders omdat hij pas in groep 7 zat. Dan gaan ze toch echt anders zo'n open dag in.

Hier zijn de komende weken dus verschillende digitale open dagen, inclusief thuisgestuurde lespakketjes om aan de proeflessen mee te kunnen doen. Maar toch... Zo'n gebouw zien, voelen en ruiken maakt het veel realistischer.

Hebben ze bij jullie al een definitief schooladvies gekregen?
<<

Anoniem331

Bericht 18 Jan 2021 21:50

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Nee ze hebben eerst nog een Cito te gaan en de drempeltoets. Pas dan het advies gesprek.
Maar vanwege Corona niet duidelijk hoe de Cito’s afgenomen gaan worden dus we weten eigenlijk niks.
En hoe ze er nu na dit Corona jaar voor staat weten we ook niet. De leerkracht geeft aan niet een achterstand te zien, dus we hopen op havo niveau. Met het doel wat ze zelf voor ogen heeft op lange termijn zou dit heel fijn zijn.
Ze wil zelf alleen naar een andere school dan de voorkeur die haar vader heeft. Dus dat is nog wel een dingetje even.
Loslaten heet dat ook denk ik. Ik heb er geen moeite mee en ik denk dat ze zich heel prima gaat redden.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 18 Jan 2021 22:45

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Hier ook een groep 8er. Heel lastig vinden wij het. Ze is de oudste dus eerste die naar de middelbare zal gaan. In groep 7 gelukkig 3 scholen bezocht waarvan er 1 afviel.

Nog 2 over waarbij 1 echt het beste voelde. Nu heeft deze school(A) 2 locaties, een havo VWO locatie, die we bezocht hebben, en en vmbo locatie. Vorig jaar zeiden ze mavo havo, nu vmbo tl maar nog geen eindadvies. Maar dat zou inhouden dat het de vmbo locatie wordt. Die hebben we niet gezien. We vragen ons af of ze daar voldoende geprikkeld zal worden omdat iedereen daar een vmbo richting heeft.
De scholen A en B liggen ook nog eens uit elkaar. Vmbo locatie (A) ligt op 9 km afstand van huis en de andere school (B) op 13km volledig de andere kant op vanaf ons huis.

Onze dochter is in november op de andere school (B) geweest en die maakte toen ook een goede indruk. Zo lastig deze keuze. Zag dat bij de vmbo locatie de aanmelding halverwege maart binnen moet zijn dan.

Binnenkort de online open dag van school B en dan een plus min lijst gaan maken denk ik 😉
<<

Anoniem331

Bericht 18 Jan 2021 22:48

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Hier dus ook 2 keuze scholen. De ene school 13 kilometer de ene kant op, de andere precies even ver maar de andere kant op.
Zelf heeft ze een duidelijke voorkeur, waar ik prima in mee wil gaan. Zij moet er naar school, wij niet.
Ik heb nooit geweten dat aanmelden zo vroeg al moet? Is dat overal zo?
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 18 Jan 2021 23:41

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Oe dat weet ik niet, ik dacht ook dat het normaal tot en met april ofzo was maar deze school had afgelopen donderdag een info avond en daarbij stond dat.

Wel fijn, jullie zijn er dan dus al uit waar ze heen gaat?
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 19 Jan 2021 03:32

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Hier moet er ook uiterlijk half maart ingeschreven worden, volgens mij is dat overal rond die periode!
<<

Anoniem313

Bericht 19 Jan 2021 07:05

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Geen ervaring, maar het lijkt me heel lastig voor jullie kinderen en jullie zelf!
<<

Anoniem331

Bericht 19 Jan 2021 07:07

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Viva schreef:Oe dat weet ik niet, ik dacht ook dat het normaal tot en met april ofzo was maar deze school had afgelopen donderdag een info avond en daarbij stond dat.

Wel fijn, jullie zijn er dan dus al uit waar ze heen gaat?



Nee want haar vader wil graag dat ze naar de ene gaat, terwijl ze zelf naar de andere wil. En ze zou morgen nog naar een open les van nog een andere school, maar dat gaat dus niet door.
Ik ben bereid er in mee te gaan wat mijn dochter zelf wil, roept al heel lang wat ze graag wil, was heel enthousiast na de open middag waar ze gewoon een paar lessen mee mocht pakken ook, en dat lijkt me meer waard dan alle minpunten welke haar vader ziet die in mijn ogen niet helemaal redelijk zijn.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 19 Jan 2021 07:11

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Bij mij op het werk is de aanmelding de eerste week van maart, de toelating is 14 april.

L zit in groep 7, van oriënteren komt dit jaar weinig terecht. Ze is wel al regelmatig bij mij op het werk geweest, maar dat zou niet de meest logische keuze zijn.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 119

Geregistreerd: 28 Sep 2018 10:12

Bericht 19 Jan 2021 07:48

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Het lijkt me zo lastig als je kind nu in groep 8 zit. Mijn oudste zit in groep 7, heeft zelf nog geen enkel gevoel naar welke school hij zou willen en er zitten er hier best wat in de buurt. We hebben nu online een paar avonden gehad maar daar wordt je echt niet wijzer van, ze hebben allemaal flitsende filmpjes, de beste methode etc. Terwijl ik van mijzelf nog weet dat zodra je een school binnen loopt je voelt of dit het is of niet. Ik had op basis van de filmpjes die we nu hebben gezien echt geen keuze kunnen maken.

Ik ben blij dat wij nog een jaartje hebben voor de keuze. Het lijkt me echt waardeloos nu!
2009~2011~2014
<<

Anoniem331

Bericht 19 Jan 2021 07:50

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

En als je dan her en der leest dat het overwogen word iedereen een schooljaar over te laten doen dan krimp ik al helemaal een beetje, zo naar uitgekeken, word het niks?
Maar dat is ook gespeculeer natuurlijk.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 19 Jan 2021 07:51

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Popcorn schreef:
Viva schreef:Oe dat weet ik niet, ik dacht ook dat het normaal tot en met april ofzo was maar deze school had afgelopen donderdag een info avond en daarbij stond dat.

Wel fijn, jullie zijn er dan dus al uit waar ze heen gaat?



Nee want haar vader wil graag dat ze naar de ene gaat, terwijl ze zelf naar de andere wil. En ze zou morgen nog naar een open les van nog een andere school, maar dat gaat dus niet door.
Ik ben bereid er in mee te gaan wat mijn dochter zelf wil, roept al heel lang wat ze graag wil, was heel enthousiast na de open middag waar ze gewoon een paar lessen mee mocht pakken ook, en dat lijkt me meer waard dan alle minpunten welke haar vader ziet die in mijn ogen niet helemaal redelijk zijn.

O dat is lastig ja. Vooral omdat jullie dochter het zo duidelijk heeft voor zichzelf, dat is hier absoluut niet aan de orde. Ben je nog samen met haar vader? Misschien dat je hem dan nog wat beter haar kant van schoolkeuze op kan krijgen?
Wij zitten echt nog in de fase dat beide scholen plus en min punten hebben.
Dat over schooljaar over doen had ik nog niet gelezen. Mag toch hopen van niet, waar doet iedereen het dan nu voor...

Buurvrouw Jansen, dat inderdaad. En ik weet van mijzelf nog dat vele scholen tijdens open dagen allemaal flitsende proefjes doen of dingen maken, terwijl als je daar op school zit je zoiets vaak nooit doet haha.
<<

Anoniem331

Bericht 19 Jan 2021 08:08

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Nee wij zijn niet meer samen inderdaad. En zijn voor keur heeft de school waar hij zelf ook heen gegaan is, terwijl ik dan denk daar vind je 20 jaar later nooit wat je er achter gelaten hebt. Dus daar zou ik persoonlijk niet naar kijken.
De vraag is ook nog laat je het afhangen van wat de anderen doen? Gaan ze allemaal richting school b is het dan wenselijk dat je kind die kant mee op gaat? Zoveel vragen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 19 Jan 2021 13:18

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Ik zou zelf heel erg meegaan in het gevoel van het kind als de school ook goed is. Uiteindelijk moeten zij er heen.

Mijn broertje deed aan topsport toen hij een middelbare school moest kiezen. Veel van zijn teamgenoten gingen naar school A die ook een topsportstatus had, maar zijn gevoel was hier absoluut niet goed bij. Hij wilde het liefst ‘gewoon’ naar de school waar ik al op zat en waar zijn vrienden ook heen zouden gaan. Mijn ouders zijn uiteindelijk meegegaan in zijn gevoel en dat is echt de beste keuze geweest. Scholen kunnen zo veel veranderen zeker in zo’n tijd. J zit op dit moment op de basisschool waar mijn moeder op heeft gezeten en wij ook alledrie en allemaal hebben we op een ander soort school gezeten terwijl de basis hetzelfde is.
2015 💙
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 19 Jan 2021 21:21

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

In jullie geval zou ik ook zeker jullie dochter volgen Popcorn. Wat mij betreft is de keuze echt aan het kind.
Als dat kind tenminste een keuze kan maken dan. Die van ons heeft dus nog geen idee 🙈

Hij wil in ieder geval Gymnasium gaan doen. Dat kan in onze gemeente op een scholengemeenschap, maar ook op een zelfstandig Gymnasium in Utrecht. Dat is dan wel weer een half uur fietsen. En omdat hij een klas heeft overgeslagen vind ik hem nog zo jong en klein. Maar aan de andere kant: juist omdat hij zo jong is denk ik dat een categoraal Gymnasium lekker veilig voor hem voelt.

Maar dat wil je hem dus eigenlijk laten beslissen op basis van gevoel, tijdens een fysieke open dag.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 19 Jan 2021 21:25

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Buurvrouw Jansen schreef:Het lijkt me zo lastig als je kind nu in groep 8 zit. Mijn oudste zit in groep 7, heeft zelf nog geen enkel gevoel naar welke school hij zou willen en er zitten er hier best wat in de buurt. We hebben nu online een paar avonden gehad maar daar wordt je echt niet wijzer van, ze hebben allemaal flitsende filmpjes, de beste methode etc. Terwijl ik van mijzelf nog weet dat zodra je een school binnen loopt je voelt of dit het is of niet. Ik had op basis van de filmpjes die we nu hebben gezien echt geen keuze kunnen maken.

Ik ben blij dat wij nog een jaartje hebben voor de keuze. Het lijkt me echt waardeloos nu!


Dit inderdaad.
Ze heeft met veel interesse gekeken naar de online rondleidingen, en op basis daarvan heeft ze wel een keuze gemaakt. Maar hopelijk kan ze volgend jaar nog wel even overal sfeerproeven.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 20 Jan 2021 00:07

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Lastig he zulke beslissingen. Zelf zou ik vooral het gevoel van je kind volgen.

Ik zit hier met de oudste in hetzelfde schuitje alleen dan voor een hbo opleiding.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 20 Jan 2021 08:16

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Je zou eens kunnen informeren bij een school of je toch een individuele rondleiding kan krijgen. Zeker in het geval van moederkoekje gaat het om een "bijzondere" leerling, soms is het dan wel mogelijk.
⁠♡♡♡
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 06 Feb 2021 12:47

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Hoe gaat het bij de andere groep 8-ers? Hier hebben we de afgelopen weken elke weekend wel een digitale open dag gehad. En hoewel sfeer proeven dus niet echt kon, werden verschillen tussen de scholen toch wel duidelijk.

Onze zoon heeft net, na de laatste open dag, de knoop doorgehakt: hij gaat in onze gemeente naar een Havo/Vwo school en gaat daar TTO Gymnasium doen (tweetalig dus). Had ik vooraf echt niet gedacht, maar hij vond de proeflessen in het Engels erg leuk en heeft een goed gevoel bij de school (wij als ouders ook trouwens). Heel fijn dat we nu niet meer hoeven te wikken en wegen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 06 Feb 2021 12:52

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Wat fijn dat hij zo toch het gevoel had een goede keuze te kunnen maken. Klinkt als toffe keuze!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem298

Bericht 06 Feb 2021 16:56

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Fijn dat de knoop is doorgehakt, Moederkoekje! Klinkt inderdaad heel tof!

Onze dochter is vorig jaar al een keer op een open avond geweest op de school waar ze eigenlijk toen al dacht naartoe te willen en haar mening is niet veranderd. In die zin is het dus niet heel erg dat er geen open dagen/avonden zijn, want haar keuze was al gemaakt. Van de basisschool hebben we nu het onderwijskundig rapport gekregen, hier staat het (voorlopig) schooladvies op. In april wordt dit definitief, nadat de eindcito is geweest en nagekeken. Zoals het er nu naar uitziet gaat A. havo/vwo doen.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 01 Apr 2021 19:00

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Hopelijk zijn alle groep 8-kids ingeloot! Hier kregen we vandaag de brief dat zoon is toegelaten gelukkig 🥳
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Apr 2021 20:18

Re: Middelbare school kiezen in corona-tijd

Hier was de knoop vrij snel doorgehakt. Hij is naar twee voorlichtstingsochtend geweest en toen was hij besluiten snel genomen. Hij gaat TL doen op een groene school. Dus veel praktijkgericht onderwijs en er gaan nog veel meer kinderen uit zijn klas naar toe. Het is drie kilometer fietsen en van loten is hier geen sprake. Perfect dus!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers