Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verse soep

<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 15 Jan 2021 11:21

Verse soep

Wij willen meer soep gaan eten, maar dan eigengemaakte soep. Nu maak ik dit praktisch nooit, dus ik ben op zoek naar succesrecepten!

Dus deel 'm hier!

De ladysoep heb ik al opgezocht! :smile:
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 15 Jan 2021 11:28

Re: Verse soep

Ik zou graag courgette komkommer soep leren maken.

Zelf maak ik eigenlijk altijd tomatensoep. Maar krijg ik maagzuur van. Dus vrijwel nooit meer, helaas.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Jan 2021 11:30

Re: Verse soep

Ik lees wel vaker over die ladysoep, maar heb het recept niet gevonden. Kan iemand die hier plaatsen? 😇

Ik zal mijn recept voor courgettesoep even opzoeken, die vind ik zelf heel lekker in elk geval!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 15 Jan 2021 11:31

Re: Verse soep

Suus schreef:Ik lees wel vaker over die ladysoep, maar heb het recept niet gevonden. Kan iemand die hier plaatsen? 😇


zelf-tomatensoep-maken-t27830.html?hilit=Lekkere%20tomatensoep#p1038976
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Jan 2021 11:32

Re: Verse soep

*Courgettesoep
*Benodigdheden voor 2 a 3 personen bij gebruik als maaltijdsoep:
3 aardappels (ca. 500 gr.)
2 courgettes (500 - 600 gr.)
2 bouillonblokjes
peterselie,
bieslook
120 gr verse roomkaas
zout en peper
keukenmachine of staafmixer

Schil de aardappels, was ze en snij ze in blokjes. Was daarna de
courgette en snij die ook in blokjes. Doe de aardappels met de courgette
in een pan, giet er 1 liter water bij en verkruimel de bouillonblokjes
daarin. Breng dit aan de kook en laat het in ongeveer 15 minuten
zachtjes gaar koken. Neem daarna de pan van het vuur en pureer het
geheel in de keukenmachine of met de staafmixer tot het een mooie gladde
soep geworden is.

Indien gewenst de soep in deze toestand bewaren tot hij geserveerd gaat
worden. Verhit de soep weer en roer de roomkaas er doorheen. Eventueel
op smaak brengen met zout en peper, al is dat meestal niet nodig.

Schep de soep in kommen en garneer met een beetje bieslook en een beetje
peterselie over de soep heen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Jan 2021 11:33

Re: Verse soep

Dank je, Burn! En Lady natuurlijk! Die ga ik binnenkort ook eens maken.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 15 Jan 2021 11:38

Re: Verse soep

Ik ben soepfan!

Ik maak graag en vaak courgettesoep als voorgerechtje en dan maak ik hem zo:

sjalotjes fruiten
knoflook fruiten
2 courgettes in blokjes erbij
wat (verse) dragon erbij vind ik heerlijk (of een beetje salie, maar niet allebei)
2 (kippenbouillonblokjes)
700-800 ml water
Even laten opstaan totdat de courgette zacht is en dan pureren.
Peper en een lepeltje kruidenroomkaas erdoor. Zout is niet nodig omdat je al 2 bouillonblokjes hebt gebruikt.

Wij eten hem altijd zo, maar als je wat chiquer zou willen doen kun je een topping(s) doen. Denk aan gerookte zalmblokjes, spekblokjes, hamblokjes, croutons, bosui, klein gesneden blokjes tomaat.

Bosui op je bord eroverheen doen vind ik heerlijk :)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 15 Jan 2021 11:39

Re: Verse soep

Burn schreef:
Suus schreef:Ik lees wel vaker over die ladysoep, maar heb het recept niet gevonden. Kan iemand die hier plaatsen? 😇


zelf-tomatensoep-maken-t27830.html?hilit=Lekkere%20tomatensoep#p1038976


Leuk om te lezen dat dit nog steeds zo populair is hier! Ik heb zelf inmiddels de gezeefde tomaten vervangen door een liter tomatensap. Ik vind dat zelf nog lekkerder, omdat het daardoor iets minder dik wordt. De wijn laat ik tegenwoordig ook achterwege en ik voeg altijd een flinke hand verse basilicum toe.

Ik maak deze soep twee keer per week en eet dus serieus bijna vier liter hiervan per week. Elke middag soep bij de lunch :love: . De kinderen vinden het ook nog steeds erg lekker, die vragen er uit zichzelf zelfs om.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 15 Jan 2021 11:44

Re: Verse soep

Wat ik ook weleens maak is een hele grote pan groentenkippensoep. Dat maak ik met een pakje mix voor groentensoep en een pakje mix voor kippensoep. Daar een grote zak soepgroenten door heen, een bakje gesneden champignons, een kipfilet die ik als hij gaar is uit elkaar trek en wat vermicelli en gehaktballetjes.

Dit vinden onze kinderen ook heerlijk en kun je een paar dagen van eten tijdens bijv de lunch.

Ik ben echt gek op soep, leuk topic dit!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 15 Jan 2021 13:36

Re: Verse soep

Ik ben ook gek op soep. Twee soepen die ik vaak maak zijn deze:

Broccoli-muntsoep
Ui, knoflook fruiten.
Broccoli erbij koken met bouillon zoveel dat het onder water staat.
Staafmixen met een flinke hand munt erbij.
Chilivlokken of een pepertje zijn er ook lekker door.

Prei-venkelsoep
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... venkelsoep
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 15 Jan 2021 13:40

Re: Verse soep

Ik maak van veel verschillende groentes soep, meestal zonder recept. Ik kook de groente, evt eerst een uitje en/of knoflook fruiten, doe er passende bouillonblokjes bij en pureer als het gaar is. Soms voeg ik er nog kookroom aan toe. Dit principe pas ik iig toe met de volgende soorten groente:
Bloemkool
Broccoli
Courgette
Paprika-tomaat
Prei
Pompoen

Bij pompoen vind ik gember erdoor ook erg lekker, wordt het pittiger van.
<<

Kira

Bericht 15 Jan 2021 13:48

Re: Verse soep

Wij zijn ook soepfan! De Ladysoep valt bij iedereen in de familie in de smaak, ik maak dan de nieuwe versie met tomatensap, maar wel nog wijn. Echt heerlijk is die!
Ga van de week de groenten-kippensoep van Lady proberen, die klinkt ook lekker.

Mijn moeder maakt altijd heerlijke bruine bonensoep daar zou ik ook wel eens een goed recept van willen.
<<

Anoniem308

Bericht 15 Jan 2021 13:59

Re: Verse soep

Lady schreef:

Leuk om te lezen dat dit nog steeds zo populair is hier! Ik heb zelf inmiddels de gezeefde tomaten vervangen door een liter tomatensap. Ik vind dat zelf nog lekkerder, omdat het daardoor iets minder dik wordt. De wijn laat ik tegenwoordig ook achterwege en ik voeg altijd een flinke hand verse basilicum toe.

Ik maak deze soep twee keer per week en eet dus serieus bijna vier liter hiervan per week. Elke middag soep bij de lunch :love: . De kinderen vinden het ook nog steeds erg lekker, die vragen er uit zichzelf zelfs om.

Hoeveel zongedroogde tomaatjes gaan erin? Een heel potje of is dat veel te veel?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 15 Jan 2021 14:26

Re: Verse soep

Suus schreef:*Courgettesoep
*Benodigdheden voor 2 a 3 personen bij gebruik als maaltijdsoep:
3 aardappels (ca. 500 gr.)
2 courgettes (500 - 600 gr.)
2 bouillonblokjes
peterselie,
bieslook
120 gr verse roomkaas
zout en peper
keukenmachine of staafmixer

Schil de aardappels, was ze en snij ze in blokjes. Was daarna de
courgette en snij die ook in blokjes. Doe de aardappels met de courgette
in een pan, giet er 1 liter water bij en verkruimel de bouillonblokjes
daarin. Breng dit aan de kook en laat het in ongeveer 15 minuten
zachtjes gaar koken. Neem daarna de pan van het vuur en pureer het
geheel in de keukenmachine of met de staafmixer tot het een mooie gladde
soep geworden is.

Indien gewenst de soep in deze toestand bewaren tot hij geserveerd gaat
worden. Verhit de soep weer en roer de roomkaas er doorheen. Eventueel
op smaak brengen met zout en peper, al is dat meestal niet nodig.

Schep de soep in kommen en garneer met een beetje bieslook en een beetje
peterselie over de soep heen.


Klinkt super lekker, bedankt!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem325

Bericht 15 Jan 2021 14:53

Re: Verse soep

Oh ja die tomatensoep 🥰

Leuk topic dit, binnenkort eens wat proberen!
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 15 Jan 2021 15:01

Re: Verse soep

Broccoli soep! :P

Stronk broccoli
Teentje knoflook
Uitje
Beetje bieslook en peper
Groentebouillon blokje
En als je hem gepureed hebt scheutje kookroom!

Maak ook vaak verse soep van AH met zo'n verspakket of zo'n pureersoep!
Laatst gewijzigd door kippetje op 15 Jan 2021 15:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 15 Jan 2021 15:03

Re: Verse soep

Ik vind soep ook zo lekker! Helaas ben ik de enige hier die dat wekelijks wel wil eten, haha.
De ladysoep ga ik iig een keer proberen!

Laatst heb ik nog wortel-pompensoep gemaakt. Als avondeten niet zo (dan heb ik liever iets waar je op kan kauwen, haha), maar bij de lunch echt lekker!
Als avondeten maken we in de winter nog wel eens snert, met zo'n verspakket van de AH. Die is ook prima!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 15 Jan 2021 15:14

Re: Verse soep

Wij maken eens per maand ongeveer een lading courgettesoep en vriezen dat in vier porties in, zodat we het elke week kunnen eten.

En deze week heb ik twee keer een groentesoep gemaakt in vijf minuten, nog lekker ook! Dat ik daar niet eerder op ben gekomen 🤔 Alleen even wat soepgroente in een pan aanbakken, water en blokje groentebouillon erbij (of twee bij grotere hoeveelheid) en klaar. Lekker voor bij de lunch!
❤ 7 juni 2018
<<

Millie

Noob

Berichten: 200

Geregistreerd: 15 Nov 2020 22:22

Bericht 15 Jan 2021 15:16

Re: Verse soep

Ik maak de courgettesoep precies zoals Peinture, soms nog nog wat slagroom erin.

Hier eten we ook graag wortel/rode linzen soep.
4 gesnipperde uien en een bos bospeen in stukjes fruiten. Dan 200gr rode linzen even meebakken, 2liter groentebouillon erbij, 20 min koken. Dan pureren. En flink wat kurkuma en komijn erin.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 15 Jan 2021 15:36

Re: Verse soep

In het seizoen maak ik vaak deze pompoen soep:

- ongeveer 500 g pompoen, in stukjes zonder schil
- stuk of vier paprika’s, geroosterd en zonder vel (niet uit pot of blik die zijn zurig en dat is niet lekker)
- ongeveer een kwart chorizo worst, in stukjes
- 1 grote ui

Zorg dat de paprika’s van te voren geroosterd zijn en je het vel eraf hebt.
Ui fruiten, daarna pompoen erbij en het water. Bouillonblokje erbij.
In een koekenpan de chorizo bijna uit bakken.
Als de pompoen bijna gaar is doe je de paprika’s erbij en pureer je alles met de staafmixer.
Daarna de stukjes chorizo en de ‘jus’ uit de koekenpan erbij. (Voor een iets light versie kun je het vet ook weglaten)
Opdienen!
Ik vries meestal een paar porties in, want in het seizoen hebben we veel pompoenen en paprika’s uit de moestuin.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 15 Jan 2021 16:21

Re: Verse soep

Ik maak vaak tomatensoep met wortel, ik ben er zelf dol op maar de kinderen likken de kom ook nog net niet uit.
Ik snipper dan een grote ui en fruit die aan met een blikje tomatenpuree, dan voeg ik twee grof geraspte ( winter) wortels toe en een teentje knoflook en vervolgens ( vlees)bouillonblokjes ( 2), water en een blikje tomatenblokjes. Dat laat ik dan een kwartiertje a 20 minuten op laag vuur koken en dan gooi ik er wat Italiaanse kruiden in, lekker wat peper en eventueel zout en pureer de soep met de staafmixer. Bij gebrek aan vermicelli in huis gooi ik er meestal wat in stukjes gebroken volkoren spaghetti in en als we het als maaltijd eten balletjes van de vulling van saucijsjes en dan leuk ik het op met verse basilicum, soms een schepje groene pesto of wat grof geraspte Parmezaan, maar als lunch soep laat ik het simpel. Door de wortel is de soep een klein beetje zoetig, waardoor de kinderen het zo lekker vinden denk ik.

Mijn man eet het liefst kippensoep. Dan kook ik een paar kippenbouten met bot en al met wat wortel, ui en kippenbouillonblokjes. Vervolgens schep ik alles uit de soep, pluk de kippenbouten en gooi het vlees weer terug in de soep gooi er nog wat vermicelli in ( of spaghetti in stukjes).

En zelf vind ik spinazie soep lekker, rest van het gezin is minder fan dus ik eet het regelmatig als lunch. Dan fruit ik een ui met knoflook, gooi er diepvriesspinazie bij, bouillonblokje en water en laat dat even koken. Pureren met de staafmixer, flink wat peper er in en klaar. Lekker met wat verkruimelde feta, maar als maaltijd ook met een klein lepeltje crème fraîche zalmsnippers en pijnboompitjes bijvoorbeeld.

En geroosterde paprikasoep, salami of chorizo in blokjes uitbakken en uit de pan scheppen. In het vet van het vlees een gesnipperde ui aanfruiten, daar een blikje tomatenblokjes bij, een pot in stukken gesneden geroosterde paprika en bouillonblokjes met water. Even door laten koken, pureren en de salami/chorizo weer toevoegen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem316

Bericht 15 Jan 2021 18:29

Re: Verse soep

Champignonsoep
Rode linzensoep
Broccolisoep
Geroosterde bloemkoolsoep
Bloemkoolkerriesoep (hier grote favoriet bij L)
Preisoep
Kippensoep

Laat maar weten of je het wat lijkt, dan typ ik de receptjes even uit op de laptop.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 15 Jan 2021 18:58

Re: Verse soep

Ik maak ook vaak soep maar gebruik niet echt een recept. Gooi gewoon groenten bij elkaar, al dan niet eerst geroosterd. En altijd Inc gesnipperd uitje en knoflook. Kinderen vinden hier combi wortel, paprika en zoete aardappel het lekkerst, soms nog met pompoen. Het liefst gooi ik er nog eens scheutje room in, of een schepje roomkaas, of Parmezaanse.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 15 Jan 2021 19:06

Re: Verse soep

Lady schreef:
Ik maak deze soep twee keer per week en eet dus serieus bijna vier liter hiervan per week. Elke middag soep bij de lunch :love: . De kinderen vinden het ook nog steeds erg lekker, die vragen er uit zichzelf zelfs om.



Wow dan is het met recht nog steeds Lady soep.
Wat lekker, ik ben gek op soep. Zoontje lust geen soep helaas (althans, wil het niet proberen) anders zou ik'm ook constant aan de Lady soep zetten.

Ik maak vaak courgette of broccolisoep voor de lunch of maar net wat we aan groenten over hebben.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 15 Jan 2021 20:17

Re: Verse soep

Broccoli
Courgette
Uien
Bloemkool
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers