Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Cosmetische ingrepen

<<

Anoniem301

Bericht 12 Jan 2021 13:03

Re: Cosmetische ingrepen

Teun schreef:Ja dat snap ik Carrie, en zo makkelijk is het ook gewoon: je kunt daar op een betaalbare, laagdrempelige manier wat aan laten doen en het voelt vast voor jou helemaal niet zo anders als je laten waxen (willekeurig voorbeeld). Ik wil ook niet de mensen veroordelen die wel die keuze maken, maar toelichten waarom het voor mij niet goed voelt.


Ja ik merk dat ik het heel veroordelend over vind komen, ook naar mijn dochter toe dat ze ´zo´n moeder´ heeft. Al snap ik ook wel wat jullie bedoelen maar in relatie tot mijn dochter raakt het me ergens wel. En dan denk ik ook weer is het echt zo ontzettend erg als mijn dochter later ook iets wil laten doen en daar -net als ik- niet doorslaat? Ik denk het niet.
<<

Geel

Bericht 12 Jan 2021 13:13

Re: Cosmetische ingrepen

ChiQ schreef:Conclusie: doe wat je wil.
Dit vind ik altijd lastig. Dat is in principe waar op persoonlijk vlak. Maar als je wat jij zegt als hoofdlijn/uitkomst neemt, kun je net zo goed geen discussie hebben. Een discussie is toch vaak normerend, en dat lijkt me ook geen probleem. Iemands afwijzing van jouw levensstijl is niet meteen een persoonlijke veroordeling.

OT: ik voel me het prettigst bij heel basic zijn qua verzorging, en neig misschien zelfs naar verslonzing. Ik draag zelden make-up, en zou een cosmetische ingreep alleen overwegen als het me belemmert in mijn functioneren. Dat heeft ook te maken met mijn angst voor narcose en prikken, want ik zou prima in aanmerking komen voor een borstverkleining bijvoorbeeld. Verder laat ik vooralsnog mijn haar grijs worden, omdat ik me (nog) niet goed voel bij verven.

Ik zit denk ik op de lijn van Teun en HG. Zeker ingrepen in het gezicht vind ik, hoe knap het ook gedaan wordt, niet mooier dan hoe het eerst was. Ik houd van pure gezichten, met alle rimpeltjes, fronsjes en hangerigheidjes die erbij horen. :heart:

Overigens vind ik wel een verschil zitten tussen make-up etc en cosmetische ingrepen. Goed verzorgd voor de dag komen en gebruiken wat daarbij hoort, is voor mij anders dan een permanente aanpassing van een gezicht. En ik merk dat ik, nu ik richting de 40 ga, wel wat meer aan die verzorging moet doen. :angel:
Laatst gewijzigd door Geel op 12 Jan 2021 13:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 12 Jan 2021 13:16

Re: Cosmetische ingrepen

Hee, ik dacht 'Geel komt vast iets zeggen over de verleden tijd van het werkwoord scheren'. Maar nee!
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 12 Jan 2021 13:22

Re: Cosmetische ingrepen

Geel schreef:
ChiQ schreef:Conclusie: doe wat je wil.
Dit vind ik altijd lastig. Dat is in principe waar op persoonlijk vlak. Maar als je wat jij zegt als hoofdlijn/uitkomst neemt, kun je net zo goed geen discussie hebben. Een discussie is toch vaak normerend, en dat lijkt me ook geen probleem. Iemands afwijzing van jouw levensstijl is niet meteen een persoonlijke veroordeling.

Nee maar zo kan het soms wel voelen, merk ik. En denk dat het wél een persoonlijke veroordeling is, anders zou je de levensstijl ook niet veroordelen toch. Je kunt niet zeggen “alle vrouwen zijn dom, maar jij niet hoor” (ik noem maar even wat).
<<

Anoniem326

Bericht 12 Jan 2021 14:47

Re: Cosmetische ingrepen

Carrie schreef:
Geel schreef:Dit vind ik altijd lastig. Dat is in principe waar op persoonlijk vlak. Maar als je wat jij zegt als hoofdlijn/uitkomst neemt, kun je net zo goed geen discussie hebben. Een discussie is toch vaak normerend, en dat lijkt me ook geen probleem. Iemands afwijzing van jouw levensstijl is niet meteen een persoonlijke veroordeling.

Nee maar zo kan het soms wel voelen, merk ik. En denk dat het wél een persoonlijke veroordeling is, anders zou je de levensstijl ook niet veroordelen toch. Je kunt niet zeggen “alle vrouwen zijn dom, maar jij niet hoor” (ik noem maar even wat).


Denk dat je het meer in deze hoek moet zoeken:

Mening:
Ik eet minder vlees, omdat dat beter is voor het milieu
tegenargument: maar je eet nog wel een keer in de week vlees (zoals Marsy zegt maar je draagt wel make-up)
Veroordeling: mensen die wel dagelijks vlees eten voelen zich veroordeeld.

Mening:
Ik ga op auto vakantie om door niet meer of veel minder te vliegen het milieu minder te belasten.
Tegenargument: maar je hebt nog wel een auto en daarmee belast je het milieu ook, dan moet je alles op de fiets doen
Veroordeling: mensen die wel jaarlijks op vliegvakantie gaan.

Grotere standpunt: een beter milieu. Eigen bijdrage: een grens trekken. Voorbeeld: niet meer vliegen en minder vlees eten. Omdat jij denkt dat je daarbij een bijdrage levert aan een betere wereld.

Ik denk dat ik een bijdrage lever aan een beter zelfbeeld van mijn dochters door een grens te trekken bij cosmetische ingrepen. En dan mag ik die motivatie best uitspreken. Dat jij je veroordeeld voelt ligt dan bij jou. Ik mag best uitspreken waarom ik mijn keuzes maak.
<<

Geel

Bericht 12 Jan 2021 14:58

Re: Cosmetische ingrepen

Het ís natuurlijk ook heel vaak zo: een (stellige) mening hebben over een onderwerp velt impliciet ook een oordeel over degenen die er anders over denken en anders handelen.

Ik denk echter dat dat beter is dan geen mening meer hebben, waarbij de consequentie is dat alles relatief wordt.

Bovendien zie ik wel verschil tussen een mening hebben over iemand persoonlijk en diens onveranderlijke kenmerken (bijv. domheid), en gedrag en levensstijl. Daarom kun je denk ik ook heel goed iets van iemands levensstijl of opvattingen niet onderschrijven, terwijl je diegene wel erg waardeert en als persoon niet be-/veroordeelt.
<<

Anoniem301

Bericht 12 Jan 2021 18:49

Re: Cosmetische ingrepen

Ok dan niet dom als voorbeeld maar tatoeages.

Ik vind trouwens wel dat iedereen het voor zichzelf moet weten wat hij of zijn met z’n eigen lichaam doet. Dat vind ik een mooie conclusie. Betekent niet dat er niet over gediscussieerd mag worden maar toch: dat oordelen de hele tijd over elkaars lichaam. Want dat doen degenen die erop tegen zijn dat er geoordeeld wordt over een ouder wordend lichaam ook. Oordelen over de mensen die het wél doen, cosmetische ingrepen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 12 Jan 2021 19:08

Re: Cosmetische ingrepen

Maar Carrie, hoe zou jij bijvoorbeeld een discussie over een vegetarische of veganistische leefstijl dan voeren? Daar heb je ook een oordeel over. Maar het is dan toch niet zo (hoop ik) dat je mensen die wel vlees eten of flexitarier zijn als persoon afkeurt of vindt dat ze niet zelf mogen weten wat ze eten? Je keurt een aspect van hun levensstijl af ja, maar dat is dan omdat je een oordeel hebt over het concept vlees eten en denkt dat de wereld beter is als meer mensen vegetarisch zouden gaan eten.

Mijn bedoeling was geenszins om mensen te veroordelen. Maar ik heb wel een mening over de ontwikkeling.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem326

Bericht 12 Jan 2021 20:44

Re: Cosmetische ingrepen

Ik vind een tatoeage echt iets anders. Mijn mening heeft betrekking op het (of proberen) te voldoen aan schoonheidsideaal door cosmetische ingrepen. Mijn mening gaat niet over wat een ander met zijn of haar lichaam doet.

Ik vind het lastig om nog te reageren. Ik wil niemand veroordelen. En al helemaal niet iemands uiterlijk. Maar als het hier niet meer mogelijk is om een mening te geven over een actueel onderwerp (heersende schoonheidsideaal en zelfbeeld jonge meisjes) dan maakt dat het forum voor mij wel oninteressant. Vooral omdat dit bij verschillende onderwerpen gebeurt. Je geeft een mening over een niet op de persoon toegespitst onderwerp en dan wordt het toch persoonlijk gemaakt en gesproken over persoonlijke veroordeling. Tja. Wat valt er dan nog te zeggen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 12 Jan 2021 21:41

Re: Cosmetische ingrepen

Ik voel me niet veroordeeld. Ik ben het ook wel met een hoop dingen eens die genoemd worden als je kijkt naar de invloed op het zelf- en ideaalbeeld van jongeren. Dat blijkt duidelijk uit onderzoeken dat ouders daar veel invloed op hebben. Dus dat is zeker iets om over na te denken op persoonlijk vlak en verder vind ik ook dat er meer diversiteit moet zijn en een realistischer beeld van hoe lichamen en gezichten er allemaal uit kunnen zien ipv een eenheidsworst. Maar toch vind ik ook dat het naast elkaar zou moeten kunnen bestaan.
<<

Anoniem301

Bericht 12 Jan 2021 22:32

Re: Cosmetische ingrepen

HollyGolightly schreef:Ik vind een tatoeage echt iets anders. Mijn mening heeft betrekking op het (of proberen) te voldoen aan schoonheidsideaal door cosmetische ingrepen. Mijn mening gaat niet over wat een ander met zijn of haar lichaam doet.

Ik vind het lastig om nog te reageren. Ik wil niemand veroordelen. En al helemaal niet iemands uiterlijk. Maar als het hier niet meer mogelijk is om een mening te geven over een actueel onderwerp (heersende schoonheidsideaal en zelfbeeld jonge meisjes) dan maakt dat het forum voor mij wel oninteressant. Vooral omdat dit bij verschillende onderwerpen gebeurt. Je geeft een mening over een niet op de persoon toegespitst onderwerp en dan wordt het toch persoonlijk gemaakt en gesproken over persoonlijke veroordeling. Tja. Wat valt er dan nog te zeggen.


Oh wil de discussie ook niet staken of stoppen hoor. Je mag alles zeggen en vinden. En ik mag daar dan weer op reageren met mijn mening en aangeven wat het met mij doet 🙂
<<

Anoniem318

Bericht 12 Jan 2021 23:48

Re: Cosmetische ingrepen

HGL, ik denk dat je in principe niet tegen “sleutelen” aan je lichaam bent, maar dat je de beweegredenen afkeurt, klopt dat? Dus je vindt het hele door de maatschappij/media/mode bepaalde ideaalbeeld geen goede motivatie om aan jezelf te “sleutelen” omdat in feite, die motivatie niet echt vanuit jezelf komt (al voelt dat wel zo), maar opgelegd wordt. Dus als ik een cosmetische ingreep zou ondergaan om, ik zeg maar wat, een vierkante neus te hebben (of iets anders dat op dit moment niet onder het huidig schoonheidsideaal geschaard kan worden), omdat IK dat mooi vind, dan zou je daar niks van vinden. Of begrijp ik het verkeerd?

Overigens wil ik een kanttekening maken in deze interessante discussie. Wat wij mooi vinden qua uiterlijk wordt niet enkel bepaald door cultuur, de maatschappij, de media en de modeindustrie. Er zijn kenmerken die wij herkennen als biologisch sterk, waardoor we het ervaren als aantrekkelijk. In die zin, komt het óók uit ons zelf, voor een deel. De voorkeur voor jeugdigheid is hiervan een voorbeeld, of simpelweg de voorkeur voor een fris en energiek uiterlijk vs een vermoeide oogopslag.

Ik ben naar aanleiding van de discussie tot denken gezet, en ik heb beslist dat omwille van wat ik uit wil dragen naar mijn kinderen (weet niet waarom ik (en sommige anderen) voorheen steeds enkel naar mijn dochter verwees, voor een zoon is dit net zo belangrijk) fillers etc niet meer zal overwegen.
<<

Anoniem326

Bericht 13 Jan 2021 00:02

Re: Cosmetische ingrepen

Dat begrijp je goed inderdaad. Ik vind dat je echt helemaal zelf moet weten wat je met je lichaam doet.

En van dat biologische schoonheidsideaal ben ik me ook bewust. Jeugdigheid vinden we mooi, want vruchtbaar. Maar ouder worden hoort erbij en is een natuurlijk proces. Door daar op in te grijpen, probeer je ook dat weer maakbaar te maken. En misschien ben je vanuit dat oogpunt ook minder mooi als je 50 bent. Dan ben je ook niet meer vruchtbaar en jeugdig. Dat ben je wel geweest en nu ben je iets anders. Ook mooi, maar anders mooi. Acceptatie lijkt mij beter dan maakbaarheid en vast proberen te houden aan wat er is geweest.

En je uiterlijk accepteren en het niet willen veranderen en uitdragen dat je goed bent zoals je bent, draagt bij aan een goed zelfbeeld van kinderen.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 14 Jan 2021 22:32

Re: Cosmetische ingrepen

A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 15 Jan 2021 10:59

Re: Cosmetische ingrepen

Luisa schreef:Maar dat was Bliss zegt is mi wel hetgeen je veel bij vrouwen op tv en social media ziet. Neem ern Rosanna uit Temptation Island of een Jamie Vaes. Wat mij betreft niks mis met een botoxje of correctie her en der, maar dit vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling. Vooral omdat deze vrouwen door jonge meiden als voorbeeld worden gezien.

Mijn dochter is nog te jong om het te begrijpen, maar ik denk wel dat als ik iets laat doen ik wel meegeef dat het normaal is en de stap naar zo’n uiterlijk als van een influencer daarmee kleiner wordt.


Ik kende Jamie Vaes niet maar zoals zij haar gezicht heeft vind ik dus echt veel en veel te veel. Er moet wel beweging in mijn gezicht blijven en ook niet alle rimpels weg. Zodra Barbie wordt is het voor mij ook niet ok hoor.
(Zit vier handen op 1 buik te kijken nu, vandaar).
Afbeelding
Afbeelding
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Jan 2021 14:14

Re: Cosmetische ingrepen

Interessante documentaire die gaat over cosmetische ingrepen:
https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht ... ON_1322202
08/2018
05/2021
Vorige

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers