Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Allerhande vragen omtrent huisdieren

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 31 Mrt 2021 18:34

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Ach wat lief Elisabeth! Veel plezier met je hond!

Wij werden niet blij vanmorgen want het hele huis stinkt gigántisch naar kattenpis. Er is een vreemde kat in ons huis geweest gisteravond (gebeurt wel vaker, ik joeg hem zelf weg gisteren) maar dat zal vannacht nog wel een keer gebeurd zijn denk ik. Van wie die pis is weet ik niet (wij hebben twee gecastreerde katers, kan dus prima hún territoriumpis zijn). Wat een lucht, en wat vreselijk dit.

Goed gedweild, spray besteld, geurkaars aan. En m’n man heeft een nieuw kattenluikje besteld dat we kunnen connecten aan de chip van onze katten. Die stank wil ik nooit meer!!
#teammaple🍁
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 31 Mrt 2021 19:12

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Dank allemaal!

Ugh kattenpis is zo vies ja! Goed idee om het kattenluikje aan te passen. Ik hoorde vandaag dat 100% alcohol goed helpt tegen de geur, mocht het blijven hangen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 31 Mrt 2021 19:18

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Elisabeth schreef:Dank allemaal!

Ugh kattenpis is zo vies ja! Goed idee om het kattenluikje aan te passen. Ik hoorde vandaag dat 100% alcohol goed helpt tegen de geur, mocht het blijven hangen.


Groene biotex doet ook een boel. Dat breekt de enzymen af. De blauwe doet dat niet. Verder werd ik ook wel blij van urine-off maar idd kattenpis is echt zo’n drama.
2015 💙
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 01 Apr 2021 23:38

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Ohhh wat een leukerd Elisabeth!
<<

Peanutbuttercup

Bericht 27 Apr 2021 12:18

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Ik heb een kattenvraagje:
Binnenkort komt er een kitten bij mij wonen, superleuk! Ik woon in een appartement, 4 hoog. Ik denk dat ik de kat wel op het balkon ga laten (is afgeschermd) maar zal verder niet buiten komen. Ik heb geen andere huisdieren, is een kitten alleen dan zielig of kan dat ongewenst gedrag opleveren? Zouden 2 kittens beter zijn?
<<

Anoniem320

Bericht 27 Apr 2021 12:30

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Onze kat is ook als kitten bij ons gekomen op 4 hoog, zonder balkon. Nooit problemen mee gehad. Ze is ondertussen alweer 11 jaar oud en wonen nu in een huis met groot balkon en dakterras. Ze vindt t heerlijk om op het balkon te zitten. Er staat een boom vlakbij en dan zit ze uren te turen naar de vogels.

Wij hadden ins ons oude huis wel wat klim mogelijkheden gemaakt. Dus dan kon ze van boekenplank naar boekenplank springen en vanuit daar weer bovenop een kast etc. Vanwege de kleine oppervlakte van het huis had ze dan wat meer bewegingsruimte de hoogte in.
<<

Firefly

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 160

Geregistreerd: 18 Sep 2020 21:07

Bericht 27 Apr 2021 12:47

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Zou het niet per se zielig noemen, maar bij kittens zou ik denk ik wel voor 2 gaan:

http://www.kittenlady.org/twokittens

Zou het zeker serieus overwegen!
Ik volg op social media ook een aantal mensen die dieren opvangen en de kittens trekken meestal veel met elkaar op :love:

Ik heb zelf een paar jaar terug een volwassen kat geadopteerd. Deze was eerder wel gewend al om naar buiten te kunnen, maar door omstandigheden werd door het asiel aangeraden om hem binnnen te houden. In mijn appartement kan hij ook niet naar buiten. Aan zijn gedrag merkte ik wel dat hij zich verveelde, toen ik er een maatje bij nam was dat afgelopen. Verschil is natuurlijk wel dat hij gewend was aan buiten komen en jouw toekomstige kitten dan niet natuurlijk :)
<<

Peanutbuttercup

Bericht 27 Apr 2021 18:08

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Thanks Firelfly! De punten uit dat artikel zouden ook de redenen zijn om het wel te doen.

Max, fijn om jouw verhaal ook te lezen!
<<

Anoniem315

Bericht 29 Apr 2021 21:09

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Elisabeth schreef:Maak kennis..
Volgende week zaterdag halen we hem op.


Ahhh!! Wat een schatje!

Wij hebben besloten een kat te adopteren. Mijn man is allergisch, maar durft het nu toch aan (nu ons huis grotendeels verbouwd is en makkelijk schoon te maken). We hebben er al eentje op het oog: een 4 jarige poes.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Mei 2021 09:53

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Wij staan voor een lastig dilemma dus ik ben benieuwd naar jullie mening. Namelijk of we de hond van mijn vriend gaan laten inslapen. Hij is 12 jaar en het afgelopen jaar heel erg achteruit gegaan. Ik heb niet de indruk dat hij pijn heeft maar hij zit overduidelijk niet lekker in z’n vel en is gewoon een beetje op aan het gaan. Hij poept en plast een paar keer per week binnen of in de tuin omdat hij het gewoon niet meer kan houden en daarna schaamt hij zich daar voor ofzo dus is ie weer een paar uur van slag. Hij heeft de energie niet meer om uitgelaten te worden en vaak moet ik hem dan ook echt meeslepen, zeker op de terug weg (en ik ga echt nog geen 50 meter met hem lopen 😅)
Ook heb ik het idee dat het hem moeite kost om überhaupt te staan, hij ziet er vaak uit alsof ie elk moment door z’n pootjes kan zakken. Zijn buik is behoorlijk dik/opgeblazen en z’n huid schilferig met veel kale plekken. We zijn er een half jaar geleden mee bij de dierenarts geweest maar daar is niks uitgekomen, gewoon ouderdom dus.

Ik vind het zo lastig, vooral omdat ik niet het idee heb dat hij pijn heeft en omdat hij ook echt nog wel goede momenten heeft maar het uitlaten wordt wel echt een ding waardoor ik me afvraag hoe lang we hier nog mee door moeten gaan?
<<

Anoniem303

Bericht 17 Mei 2021 09:57

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Puur op basis van wat jij vertelt zeg ik: ga naar een (andere!) dierenarts want zo'n opgeblazen buik is in elk geval wel een teken dat een dier ergens op medisch vlak ongemak van ervaart, dan zit er iets gewoon niet goed in die buik. Een schilferige huid, ik weet niet of dat ouderdom kan zijn, maar kan ook evengoed iets zijn waar hij enorm ongemak van ervaart en waar misschien wel wat aan te doen is. In laten slapen zou ik pas laten doen als het echt een uitzichtloos lijden wordt voor de hond zelf, dan zou ik eerst wel alles uitgezocht willen hebben.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Mei 2021 10:09

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Ja ik geloof dat ik er ook wel hetzelfde over denk Rixt. Inslapen is echt de allerlaatste optie en het voelt gewoon niet goed om dat nu al te doen. We gaan maar eens opzoek naar een andere dierenarts, degene waar hij voor het laatst is geweest hebben we ook niet echt een goed gevoel bij.
<<

Anoniem303

Bericht 17 Mei 2021 10:10

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

En qua uitlaten: Ik zou het voor die laatste jaren/maanden gewoon accepteren dat hij dat in de tuin doet. Even de drol weghalen (moet je op de stoep immers ook) en dan desnoods een emmer heet water en een harde borstel erover, dan moet het vast goed komen! Scheelt het beeste ook een heel gevecht met het uitlaten, als dat hem al zo zwaar valt. Misschien leeft hij alleen al een beetje op als het uitlaten wegvalt.

Edit: Ik zie nu je reactie, top! Fijn dat je er hetzelfde over denkt.
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 17 Mei 2021 10:40

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Wat een moeilijke situatie, Toet. Zo lastig dat een hond niet kan vertellen of hij/zij veel pijn heeft. Uit ervaring weet ik dat een hond heel goed pijn kan verbloemen, ziekte/ouderdom blijkt meer uit de tekenen die je noemt van moeilijk lopen, behoeften niet op kunnen houden en die opgezette buik. Ik zou inderdaad een andere dierenarts bezoeken en op basis daarvan een besluit nemen. Hoe verschrikkelijk moeilijk het ook is als dat inslapen betekent. Sterkte!
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 17 Mei 2021 11:03

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Bedankt voor jullie reacties, we hebben voor donderdag een afspraak bij een andere dierenarts gemaakt. Zij kunnen ons toch het beste adviseren natuurlijk :)
<<

Anoniem303

Bericht 17 Mei 2021 12:20

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Fijn! Ik ben benieuwd wat deze dierenarts zegt.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Mei 2021 14:21

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Als het echt alleen de ouderdom is, zou ik kijken naar de kwaliteit van de leven. Kijk, kleine blokjes om is niet erg. De hond van onze buren loopt niet verder dan hooguit 10 minuten. Prima. Is ie blij, prima. Ziet ie er uit alsof ie nog blij is dat ie leeft, prima.

Maar ja is ie ziek? Heeft ie pijn? Ja dan moet je de balans opmaken.
Maar eerst zeker uitsluiten wat het is.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 20 Mei 2021 16:26

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Nou even een update voor de geïnteresseerden.. Takki kan voorlopig nog gewoon bij ons blijven. De dierenarts zag wel dat hij niet meer zo lekker in z’n vel zit maar alle ‘klachten’ die hij heeft horen wel bij ouderdom/dementie. Ook zijn schilferige huid is volgens de dierenarts niet opmerkelijk op zijn leeftijd. Hij heeft wel een slechte alvleesklier en een paar slechte tanden (niet ontstoken, gelukkig) maar om hier iets aan te doen moet ie onder narcose en daarvoor is hij waarschijnlijk te zwak.
<<

Anoniem331

Bericht 20 Mei 2021 16:29

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Takkie ❤️

Wat is het voor ras?
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 21 Mei 2021 11:42

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Een kruising teckel jack russell 🥰
<<

Anoniem303

Bericht 23 Mei 2021 10:54

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Hopelijk heeft Takki nog een fijne laatste tijd bij jullie!

Even doorgaand op onze huisdier-senioren: ik heb een kat van 16 jaar oud. Ze doet alles nog wat ze moet doen, hoort, ziet, speelt, is ondeugend, eet, drinkt, plast en poept. Zit ook nog mooi in haar vacht, wat dat betreft zou je haar echt geen 16 jaar geven. Ze wordt alleen wel wat magertjes, maar daar maak ik me (nog) geen zorgen over.

Maar wat zijn nou signalen die je in de gaten moet houden bij een oude kat? Vanaf wanneer zou een kat ongeveer doof kunnen worden?
En zouden jullie met een oud dier regelmatig naar de dierenarts gaan, of pas op het moment als je denkt dat ze iets gaan mankeren? Ze komt niet buiten, dus de jaarlijkse inentingen doen we al heel lang niet meer, de laatste keer dierenarts (en daarmee check-up) is alweer bijna 5 jaar geleden.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 23 Mei 2021 22:49

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Wij hebben een hond die voor haar ras echt al in de reservetijd zit.
Wij doen wel een jaarlijkse check-up, samen met de inentingen. En tussendoor alleen als we denken dat ze iets mankeert. De laatste
Twee jaar zijn we wel echt vaker bij de dierenarts geweest dan de 8 jaar hiervoor.

De laatste keer heeft ze een echt uitgebreide check gehad. Ze heeft namelijk deels haar kruisbanden nu gescheurd. Omdat we wilden weten of een operatie nog zinvol zou zijn en haalbaar is ze helemaal nagelopen. Mocht een operatie onvermijdelijk zijn, dan kan ze dat qua gezondheid nog wel aan. Maar we proberen het te voorkomen met zes weken benchrust. Verder heeft ze alleen lichte artrosevorming.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 24 Mei 2021 09:11

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Ik zou zo’n oude kat niet martelen door naar de DA te gaan, waar ik op zou letten: hoe ziet de vacht er uit, vertonen ze ander gedrag, eten en drinken ze nog voldoende of gaan ze ineens heel veel eten of drinken, vallen ze extreem af of valt dat mee, weten ze de bak nog te vinden, zie je ze nog regelmatig wassen. Vooral letten op afwijkend gedrag. En regelmatig even goed aaien en voelen of je dan bulten voelt die er voorheen niet waren.
2015 💙
<<

Anoniem303

Bericht 24 Mei 2021 09:25

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Minx, fijn, jouw reactie! Zo sta ik er zelf idd ook in, maar ik vraag me de laatste tijd weleens af of ik haar daardoor misschien niet juist tekort doe. Maar inderdaad, naar de dierenarts levert een hoop stress op die misschien (nog) helemaal niet nodig is. Ze oogt fit, tierig en gelukkig genoeg.

Het enige waar ik me écht zorgen om maak, is het moment dat ze doof gaat worden. We hebben een andere kat (8 jaar) die last heeft van spelagressie en dit vooral botviert op de oudste kat. De jongste kan de oudste echt bij vlagen terroriseren. Nu kan ze zich nog prima op zo’n ‘aanval’ anticiperen en verweren, maar ik ben een beetje bang voor het moment dat ze doof wordt, en dat dus niet meer hoort.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2528

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 24 Mei 2021 09:35

Re: Allerhande vragen omtrent huisdieren

Ik sluit me wel aan bij Minx. Onze katten kregen ook altijd zoveel stress van de dierenarts en dan met name in dat hokje gepropt worden. En zelf ga ik ook niet voor een jaarlijkse controle naar de huisarts. Ik zou met een oudere kat dus ook niet zomaar gaan en zelf wel extra scherp zijn.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers