Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2021 19:29

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Aan de andere kant: veel werkende ouders kunnen nu echt niet de uren maken waarvoor ze op de rol staan. Voor een werkgever wel lekker om voor dat feit gecompenseerd te worden.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Jan 2021 19:32

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Ik laat mijn ouders oppassen en omdat mijn moeder haar hele werkzame leven voor de klas heeft gestaan in het primair onderwijs kan ze ook prima met de kinderen werken. Omdat mijn kinderen naar mijn ouders gaan mogen ze niet met andere kinderen afspreken behalve met hun nichtjes. Want mijn moeder ziet hen ook.

Ik zou super blij zijn zorgverlof. Dan hoef ik mijn moeder minder te belasten. Ik kan trouwens niet werken met drie jonge kinderen thuis. Dus als ik mijn ouders niet had gehad dan had ik nauwelijks iets voor elkaar gekregen. Dus fijn voor werkgevers dat daar coulance voor gaat komen. Mijn moeder geeft aan dat ze haar grenzen kan bewaken, dus ik voel me er niet schuldig om. Maar ben blij dat mijn kinderen geen achterstanden oplopen. Tegelijkertijd realiseer me mijn enorme luxe positie. En hoop ik dat er zorfverlof komt en dan voor kinderen wiens ouders het echt niet trekken/ kunnen bolwerken naar noodopvang kunnen gaan.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 17 Jan 2021 19:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Jan 2021 19:33

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 17 Jan 2021 19:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Jan 2021 19:37

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Taeda schreef:Eens met Luisa. Ik werk op een afdeling met drie andere collega's. Eentje daarvan heeft ook kinderen. De helft van de capaciteit zou dus wegvallen, terwijl we juist meer werk hebben dan we aan kunnen en overuren maken momenteel. Het zou bij ons dus echt een probleem geven op het niveau dat bijna 400 mensen hun loon te laat betaald krijgen of niet begeleid worden in hun (langdurig) ziekteverzuim.

Ik vind wel dat er veel meer gericht moet worden op thuiswerken, bij voorkeur met verplichting en hoge boetes in plaats van een dringend advies. Hiervoor is het dan juist wel noodzakelijk dat kinderen naar de opvang/school kunnen, anders is thuiswerken een utopie.


He maar jongens als er iemand ziek is of zwanger, dan kan de werkgever het uwv het salaris laten doorbetalen juist zodat ze weer iemand anders kunnen betalen om dat werk te doen toch?
Als iemand met zwangerschapsverlof gaat dan blijft er toch ook geen werk liggen?
#teammaple🍁
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Jan 2021 19:48

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Nou ja het scheelt nogal of wr een paar mensen min of meer tegelijkertijd zwangerschapsverlof hebben of bijna de halve afdeling tijdelijk minder kan werken lijkt mij. Sowieso, om vervanging te vinden voor een periode van 2 of 4 of eigenlijk een volkomen onduidelijk aantal weken? Dat gaat toch erg lastig worden. Kan je als werkgever wel financieel ondersteund worden, maar dat dekt natuurlijk niet alle ‘schade’.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Jan 2021 19:51

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Op dit moment ligt die schade vooral bij de ouders die dubbele diensten draaien door de combi werk+thuisonderwijs. Dat dat enigszins verschuift vind ik wel redelijk hier, denk ik.
#teammaple🍁
<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2021 19:55

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Luisa schreef:Nou ja het scheelt nogal of wr een paar mensen min of meer tegelijkertijd zwangerschapsverlof hebben of bijna de halve afdeling tijdelijk minder kan werken lijkt mij. Sowieso, om vervanging te vinden voor een periode van 2 of 4 of eigenlijk een volkomen onduidelijk aantal weken? Dat gaat toch erg lastig worden. Kan je als werkgever wel financieel ondersteund worden, maar dat dekt natuurlijk niet alle ‘schade’.


Maar die situatie is er dus nu al- alleen wordt de werkgever niet gecompenseerd. Dit lijkt me vooral een geste tav de werkgever, ik denk dat er voor veel werknemers weinig verandert.
Het is ook niet gezegd dat het om 40h per week gaat he, sterker nog er is nog niets over gezegd, alleen dat ze ermee bezig zijn.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Jan 2021 20:00

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Ik vind het goed dat ze er mee bezig zij en dat ze naar de opties kijken. Maar ik lees ook dat het nog een paar weken kan duren. Stel dat de scholen wel open gaan op 9 februari, dan heeft dat verlof toch minder zin? Want kinderen weer naar school meer werktijd voor ouders. Zijn ze er dan nu niet wat te laat mee?
:heart: :heart: 2011
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1064

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 Jan 2021 20:09

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Poeh, hier valt hij ook weer zwaar. Ik wil eigenlijk gewoon een harde datum weten waarop het weer open kan. Op deze manier is het mentaal nog zwaarder. Iedere keer hoop, maar dan toch weer verlenging.

Het coronaverlof klinkt mooi, maar ik heb er niets aan. Mijn werk blijft liggen en ik heb gewoon harde deadlines die ik niet kan halen. Ik heb 1 directe collega die nog meer werk heeft dan ik dus die kan het niet overnemen.
Ik heb een hele fijne teamleider die in hetzelfde schuitje zit, maar zij kan geen tijd bijtoveren in mijn dag.
Een weekje had nog gekund maar ik loop nu al een week achter de feiten aan op mijn werk.

Ik hoop overigens niet dat ze de voorjaarsvakantie gaan gebruiken voor verlenging. Bij ons gaan ze in de vakantie altijd 3 dagen naar de BSO. Dan zou het heerlijk zijn als het dan weer open is.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem303

Bericht 17 Jan 2021 20:28

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Aan alle mama's (en papa's) wie dit even zwaar valt, deze kwam ik de afgelopen week een paar keer tegen:

Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 17 Jan 2021 20:33

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Dat soort berichtjes zijn heel erg lief. Maar niet namens alle scholen en er zijn echt scholen die er enorm hard aan trekken bij ouders. Dan moet je als ouder erg stevig in je schoenen staan om te kunnen denken ‘fuck it.’
#teammaple🍁
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Jan 2021 20:34

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Dat wat UN zegt.. maar ook wat je zelf weet. Ik weet dat mijn dochter echt veel moeite heeft met spelling. Ze had een enorme daling gemaakt vorig jaar in juni bij de cito. En ik weet dat dat nu weer is dus op dat gebied loopt zij wel een achterstand op.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem303

Bericht 17 Jan 2021 20:39

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Haha nou niet gelijk een weerwoord hoor, ik probeer jullie een hart onder de riem te steken! Ik weet uiteraard dat het niet voor elke school en voor elk kind zo eenvoudig is.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Jan 2021 20:46

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Caulfield ik denk dus niet dat die situatie er al is. Ja ten dele wel omdat werknemers niet altijd hun uren kunnen maken. Maar genoeg werknemers die hun uren in de avonden en weekenden proberen te maken. Of idd de kinderen bij opa’s en oma’s onderbrengen. En wat dacht je van de mensen die niet kunnen thuiswerken? Ik ga er van uit dat zij ook een beroep op dat verlof kunnen en mogen doen. Als al deze mensen die het vooralsnog wel hebben kunnen rondbreien (los van de vraag hoe) straks een paar keer per week gebruik gaan maken van dit verlof wordt de ellende van de ouders in elk geval deels afgewenteld op werkgevers en collega’s. Werkgevers die het in veel gevallen ook al moeilijk hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de situatie voor de ouders ook echt niet langer vol te houden. En zeker ook voor de kinderen niet. Maar ik vind het ook niet oke om het dan maar bij een andere groep mensen neer te leggen. Want ik geloof dus niet met dat financiële compensatie er geen bijkomende schade is voor werkgevers. Maar goed, we zitten in een ellendige tijd en ik snap ook wel dat er iets moet gebeuren.

Wat mij trouwens vandaag, nou gisteren al, ook echt heel boos heeft gemaakt is dat ons eerst een worst wordt voorgehouden met dat scholen vanaf de 25 wellicht weer open konden. Geen toezeggingen nee en drie slagen om de arm, maar zoiets geeft toch hoop en laat weer licht aan eind van de tunnel zien. Vervolgens is de situatie 0,0 veranderd qua nieuwe informatie en wordt er besloten nog 2 weken langer dicht te blijven. Zeg dan niets, en al helemaal niet dat er eerst duidelijkheid moet komen over die Engelse variant. Wat ik op zich snap hoor, maar kennelijk was die duidelijkheid niet haalbaar in deze week. Ik lees nu dat die testen in Lansingerland bijvoorbeeld nog moeten beginnen. Nou dan weet je dus ook vorige week al dat die resultaten deze week niet bekend zijn. Voor mij komt het nu echt over als zolang we al die mensen hoop op het einde in zicht geven, dan minder gezeik oid.
<<

Geel

Bericht 17 Jan 2021 20:47

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

2 cents:

Wat mij betreft voeren ze een avondklok in èn schroeven ze het aantal contactmoment nog meer terug èn is thuiswerken meer een verplichting - en doen ze basisscholen weer open.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Jan 2021 20:55

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Ik vind het lief dat je dat soort berichten deelt. Maar ook naïef. Er ontstaat juist enorme ongelijkheid. Omdat er ouders zijn die wel hun kind thuisonderwijs en onderwijs op afstand kunnen bieden en ouders die dat niet kunnen. Je kinderen niet begeleiden in deze tijd is eigenlijk geen optie. En de ene ouder is daar beter voor toegerust dan de ander. Een kind heeft recht op onderwijs en het is echt meer dan vervelend dat er nu kinderen zijn die onvoldoende onderwijs krijgen. Ondanks de inzet van ouders en leerkrachten. Ik vind dat dat soort berichten de situatie geen recht doen.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1064

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 Jan 2021 21:22

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Geel schreef:2 cents:

Wat mij betreft voeren ze een avondklok in èn schroeven ze het aantal contactmoment nog meer terug èn is thuiswerken meer een verplichting - en doen ze basisscholen weer open.


Dat was mijn gedachte ook inderdaad.
In Frankrijk zijn de scholen ook open en is de avondklok er. Ik zou er voor tekenen. Mijn wandelrondje doe ik dan in mijn pauze wel ipv na 20.00 uur.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 17 Jan 2021 21:48

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Geel schreef:2 cents:

Wat mij betreft voeren ze een avondklok in èn schroeven ze het aantal contactmoment nog meer terug èn is thuiswerken meer een verplichting - en doen ze basisscholen weer open.


Mee eens! Maar dit is natuurlijk makkelijker dan bovenstaande maatregelen.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2021 23:09

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Luisa schreef:Caulfield ik denk dus niet dat die situatie er al is. Ja ten dele wel omdat werknemers niet altijd hun uren kunnen maken. Maar genoeg werknemers die hun uren in de avonden en weekenden proberen te maken. Of idd de kinderen bij opa’s en oma’s onderbrengen. En wat dacht je van de mensen die niet kunnen thuiswerken? Ik ga er van uit dat zij ook een beroep op dat verlof kunnen en mogen doen. Als al deze mensen die het vooralsnog wel hebben kunnen rondbreien (los van de vraag hoe) straks een paar keer per week gebruik gaan maken van dit verlof wordt de ellende van de ouders in elk geval deels afgewenteld op werkgevers en collega’s. Werkgevers die het in veel gevallen ook al moeilijk hebben.



Letterlijk het enige dat we weten over deze mogelijke vorm van verlof is dat het gaat om ouders die thuis werken en de kinderen thuis hebben. Verder weten we niets. Werknemers die structureel in avonden en weekenden werken om hun uren te kunnen maken, raken overspannen en ook dat is een probleem voor de werkgever. Dus fijn als daar compensatie voor is, lijkt me.

Verder stem ik op presidentskandidaat Geel!
<<

Anoniem331

Bericht 17 Jan 2021 23:15

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Ik maak me wel zorgen over schoolresultaten.
Met een groep 8 kind dat de laagste Cito’s zou gaan maken, en eindelijk haar gesprek zou hebben over vervolgonderwijs bekruipt mij wel eens de angst dat ze er dit schooljaar erg op achteruit is gegaan en dus een ander advies krijgt dan wanneer ze gewoon het onderwijs had gekregen zoals normaal.
En nee stress is ook niet fijn, maar feitelijk wat leren ze van hun werk thuis?
En wat kost de sociale beperking met oog op voortgezet onderwijs? Ik lig er best wel eens wakker van.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 19 Jan 2021 22:16

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Ik bracht de kinderen vanmiddag bij mijn ouders omdat ik naar kantoor moest en ben spontaan in huilen uitgebarsten. Wat een verrekte klote dag zeg. Mijn werk is ook oorzaak hoor, veel te druk gewoon. Maar mijn dochters zijn ook zat van de situatie, merkte ik gisteren al en vandaag ging dat nog even door. Veel te veel vragen aan mij stellen terwijl ze het prima kunnen, of juist het werk afraffelen, dat is niet nodig en wil ik ook niet hebben.

Hopelijk morgen na 2 niet zulke goede dagen weer ene goede dag. Ik ga vroeg naar bed dan ligt het hopelijk niet aan mij :-)
:heart: :heart: 2011
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Jan 2021 22:43

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Krijgen jullie kids de gevraagde opdrachten binnen de aangegeven tijd allemaal af, of heb je meer pauzes tussendoor waardoor ze pas 16u helemaal klaar zijn?
De oudste zit in groep 4 dus er wordt wel echt wat van hem verwacht, en het bleek dat niet iedereen netjes de opdrachten deed. Dus nu geeft de leerkracht aan het einde van de week door wat er mist en dan moet dat alsnog op vrijdagmiddag ingeleverd worden.. Zo zat T dus vrijdag tot 15.30 op zijn armen hangend aan de tafel de laatste opdrachten te maken. Maar vandaag lukte het ook weer niet. Hoe krijg je je kind dan fris aan de les? Uiteindelijk na het eten nog maar even het boek op tafel gelegd. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling toch?
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 20 Jan 2021 13:12

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

silver wat bedoel je met aangegeven tijd?

Hier krijgen ze een week schema waar bij per dag staat wat ze die dag moeten doen. Dat krijgen ze hier af. Vaak zijn ze voor de lunch al klaar.
Maar ik ben ook best streng. Het werk is eerst af voor je andere dingen gaat doen. En natuurlijk hebben we pauze. Het is al minder dan ze op school maken dan ga ik daar ook nog niet van zeggen dat ze dingen niet hoeven te maken.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem313

Bericht 20 Jan 2021 13:19

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Ik heb misschien makkelijk praten want mijn 8yo krijgt het meestal allemaal wel af - maar als ie er klaar mee is, en dat gebeurt soms, laat ik het lekker zitten hoor. Dus zo'n vrijdagmiddag als jij beschrijft, dan zou ik de laptop dichtklappen en het weekend verklaren. Ik heb zelf ook dagen dat het me nauwelijks lukt om tot dingen te komen, zeker nu. En zonder klasgenootjes en leerkracht om je heen moet je het als leerling steeds maar weer uit jezelf halen, dat lukt soms gewoon niet. Dan maar een taakje niet af, je welbevinden is belangrijker.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Jan 2021 14:03

Re: thuisschool vanaf maandag, hoe ga je het aanpakken?

Schooltijden zijn van 8.30 tot 14.15. Zo ook een planning gekregen in die aangegeven tijd. T heeft licht autisme dus is snel overprikkeld en afgeleid. En dan ook nog eens de halve dag voor het scherm werkt averechts. Dus ik heb het allemaal wat meer verdeeld gister. Waardoor hij 19u pas klaar was. Kreeg het iig wel af.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny, Kira