Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dreumes (nu kleuter) eet slecht

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 30 Dec 2020 23:08

Re: Dreumes eet slecht

Dankjewel allemaal voor jullie tips en reacties!

Ik ga dat Instagram account volgen, lijkt me erg leuk en handig.

En het aanbieden van kleine en overzichtelijke porties vind ik ook een goede tip. Gisteren aten we zelfgemaakte pizza met een bloemkool-bodem en zonder vlees. Ik had drie stukjes op zijn bord gelegd en de groenten werden er vakkundig afgehaald, maar de bodem at hij op! Na een paar stukjes was het klaar, maar wij waren zeer enthousiast. Vandaag heb ik hem proberen te foppen met een vega-burger, maar daar trapte hij niet in 😁

Ik heb het er nog eens met mijn vriend over gehad naar aanleiding van jullie tips om even een plan te maken en niet vanalles door elkaar te gaan proberen. We hebben nu afgesproken dat hij als ontbijt gewoon een boterham krijgt met iets dat hij lekker vindt. Hem echt laten kiezen is hij nu nog te jong voor, dus we kiezen nu gewoon pindakaas of appelstroop voor hem. We gaan ook de monkeyplatter nog een poging geven. De oudste vindt dit fantastisch en als zij er enthousiast van eet, werkt het misschien aanstekelijk.
Voor het avondeten dus de kleine porties en we gaan wat kindvriendelijker proberen te koken. Op zich koken we niet heel speciaal meer sinds de oudste met de pot mee eet, maar wat vaker dingen koken die er goed in gaan (al moet er nog eerst iets goed in gaan 🤣 maar pizza met een bloemkool-bodem staat op het lijstje!) moet wel gaan lukken.
En nogmaals bewust niet teveel aandacht aan zijn gepruts met eten, gewoon samen kletsen en we zien wel wat hij wel of niet eet. Als hij echt bewust gaat gooien of driftig gaat doen als hij zijn zin niet krijgt, willen we hem toch uit de situatie halen en dus even apart zetten. Hij haalt dan ook vaak uit naar zijn zus en hij mag wel leren dat dat niet ok is.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie herkenbaarheid en lieve woorden, wel fijn om het even van me af te schrijven en om nu een plan te hebben hoe we het gaan aanpakken!
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Dec 2020 23:27

Re: Dreumes eet slecht

Fijn dat jullie een aanpak hebben gevonden waar je beide achter staat. Hopelijk werkt het ook! Fijn dat hij vanavond iig al redelijk at!
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11405

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 31 Dec 2020 13:33

Re: Dreumes eet slecht

Wat je ook eens kunt proberen is, als hij gaat gooien met eten, het weg zetten zonder er een woord aan vuil te maken. Dat werkt bij S vaak goed.

Succes, leest als een goed plan!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 02 Jan 2021 00:07

Re: Dreumes eet slecht

I feel you. S. is nu ruim 2,5 en eet al vanaf dat hij een maand of 9 is NIKS. Nou oké, brood (als je hem voert) en banaan (als je hem viert) en koekjes,chipjes en ijsjes. Maar wat warm eten betreft ook echt helemaal niks, nakkes, nada.

Alle reacties met ‘het is een fase’ vind ik bloedirritant, want als die fase al bijna 2 jaar duurt, dan ben je er inmiddels wel een keer klaar mee. (Ik bedoel niet de reacties hier, maar van mijn omgeving). Nu zit S ook nog eens helemaal ondergaande curve qua lengte en gewicht, dus best zorgen.

Maar anyway, is er een mogelijkheid dat hij last heeft van zijn amandelen? Sommige kindjes hebben dit al op hele jonge leeftijd, slikken en eten kan dan gevoelig zijn waardoor ze eten weigeren.
Wij zijn door het CB doorverwezen naar pre-logopedie, zij heeft hem geobserveerd en gekeken of het ligt aan zijn mondmotoriek, dit was niet het geval.
Uiteindelijk hebben we 2 weken terug een orthopedagoog op huisbezoek gehad. Ze kwam rond etenstijd om spelenderwijs te observeren en ons tips te geven. Dat was echt heel fijn en kan ik je zeker aanraden. Al geeft ze jullie maar een paar tips of handvatten, alles is mooi meegenomen toch? Zij heeft ons nu doorverwezen naar een speciale vorm van therapie (ben de naam even kwijt, iets van SI ofzo?), omdat het volgens haar met prikkelverwerking te maken kan hebben.
Nou lang verhaal, maar wat ik ermee zeggen wil; misschien kan het CB iets voor je betekenen en je doorverwijzen. Het wordt allemaal vergoed en ik heb zelf altijd zoiets van ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Succes!

Edit; spuit 11, ik reageerde op je openingspost en keek weer niet verder dan mijn neus lang is. Fijn dat jullie een aanpak hebben gevonden, wie weet heb je nog iets aan bovenstaand verhaal als de aanpak toch niet mocht werken😘
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1706

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 02 Jan 2021 00:45

Re: Dreumes eet slecht

Janedoe, daar heb ik nog heel niet bij stil gestaan. Maar nu je het zegt. Zelf ben ik heel jong aan mijn keelamandelen geholpen.
Hier ook een slechte eter, vanaf begin af aan al en met alles. Fles gaat er goed in maar brood heel moeizaam.
Ik ben zelf blij met alles wat er in gaat bij haar, dus als dat broodje pindakaas is dan prima.
Maar vooralsnog eet ze echt een paar stukjes brood en de rest weigert ze.
Pap of papfles wil ze niet, ook nooit gewild.
Laatste tijd eet ze wat hapjes Griekse yoghurt van mij mee maar na paar hapjes is ze daar klaar mee.
Avondeten wisselend. Ene keer wat meer dan de andere keer maar eigenlijk met alles is ze na een paar hapjes wel klaar.
Het enige waar ze echt goed van eet is macaroni en Thaise curry 🙈
Ga dit topic morgen eens goed doorlezen of ik er nog tips uit kan halen
Juli 2019
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11405

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 02 Jan 2021 23:19

Re: Dreumes eet slecht

@JD sensorische integratie bedoel je denk ik!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 05 Jan 2021 00:00

Re: Dreumes eet slecht

Jip, dat is het inderdaad!👌🏻
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 28 Jan 2021 21:41

Re: Dreumes eet slecht

kippetje schreef:Als ik dat zo lees heeft hij aardig willetje :wink:
Dat heeft onze dochter ook van bijna 3.
Begon bij haar ook met die leeftijd en ze eet nog steeds slecht.
Zitten soms dagen bij dat ze wel goed eet maar het is denk ik vooral een eigen wil en kijken wat ze daar mee kan bereiken.
Vind het ook lastig maar goed probeer het toch echt te laten want ze groeit en ontwikkeld zich heel goed.
Fruit is mijn dochter gek op en drinkt ook goed dus prima dan hoor! :eyes:
Komt vanzelf wel weer en zou echt proberen het gene wat je aanbied dat dat het is.
Vond trouwens appelstroop en pindakaas echt prima op brood.
Mijn dochter eet dat al heel lang en vind het prima als ze maar brood eet dan.
Tegenwoordig ook wel kipfilet of zuivelspread maar goed nu kan ze prima zeggen wat ze wil alleen maakt ze er soms nog een spel van dat ze eerst het ene wil en dan het andere zegt te willen.
Nou daaag het is dat en anders pech!


Nou inmiddels is het echt heel slecht geworden dat we het zorgelijk vinden soms..
Ze eet nu helemaal niks meer😔 alleen wat fruit en verder geen brood of avondeten.
Soms een paar happen en soms ook onder dwang.
Ze is nu zo haar wil aan t uittesten bij ons via eten en denk wel eens dat ze haar hongergevoel als winnen gebruikt zeg maar.
Afgelopen week cb aan de telefoon gehad voor 3 jaar controle maar die adviseerde toch naar dr huisarts om uit te sluiten dat er niks anders aan de hand is.
Vandaag daar geweest en die gaf eigenlijk tips die ik al zelf deed of van andere heb gehad.
Moest gewicht in de gaten houden en anders toch weer terugkoppelen naar cb.
Ze weegt inmiddels ook al lichter😐
Heeft er iemand nog advies of dit zelf meegemaakt met een eigenwijze peuter?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 28 Jan 2021 21:48

Re: Dreumes eet slecht

Vervelend! Wat me te binnen schiet: sapjes vullen ook goed! Dus daar misschien mee uitkijken. Ik gaf mijn zoon vaak een volle beker drinken voor het eten en dan at hij minder goed. En verder zou ik er nul druk opleggen, eten aanbieden, ook maken wat ze wel lust en niks daarover zeggen. Dan houdt de strijd hopelijk op (mocht het daarom gaan). Zij kiest wat ze eet, geen dwang, blikken, uitspraken of iets anders, geen groot enthousiasme als ze wel een hap neemt.

Vraagt ze ook nooit om eten achteraf? Mijn zoon eet ook slecht maar krijgt dan soms een boterham of cracker achteraf. Vind ik dan ook prima. Zit er toch iets in zijn buik.

Kleine porties aanbieden, niet teveel opscheppen zodat het overzichtelijk en ‘behapbaar’ blijft. Sausjes toevoegen om het leuker te maken? Samen koken? Is er niks waarvan je zeker weet dat ze het wel eet? Dingen op verschillende manieren aanbieden, anders gesneden of op een andere manier gepresenteerd. Overleggen met haar wat ze wil eten? Zomaar wat ideeën die je misschien allemaal al doet.

Oja en ik zal haar niet teveel ‘weet’ geven dat je je hier zorgen om maakt. Dus niet over hebben met haar erbij.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 28 Jan 2021 21:55

Re: Dreumes eet slecht

Nee helaas.. maakte eerst wel eens smoothie met groente erin ook en daar was ze gek op en leuk om te maken maar inmiddels lust je dat ook niet meer😣
Verder doen we dat allemaal idd niet teveel aandacht aan geven enz. Maar het lijkt soms wel een spel.. dat maakt ik iets wat ze lust en dan schuift ze het ook zo weg! En dan dwing ik haar wel tot 3 happen bijv.
Ze zeurt wel om ijs of toetjes😬

Ze vraagt nooit om eten achteraf. Als ik niet aanbied eet ze helemaal niks.
<<

Anoniem318

Bericht 28 Jan 2021 22:22

Re: Dreumes eet slecht

Kippetje, ik snap dat je je zorgen maakt, zeker als ze lichter is geworden, maar ik zou echt stoppen met dwingen. Dat kan redelijk traumatiserend zijn, al doe je dat natuurlijk uit liefde. Eten moet leuk en gezellig zijn. Hier ook een peuter die eerst alles at en proefde, en nu regelmatig avondeten compleet overslaat. Maar we houden het leuk aan tafel, en letten niet op zijn bord. Ik geloof echt dat dat gedrag vanzelf weer recht trekt.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 29 Jan 2021 09:20

Re: Dreumes eet slecht

Klopt hoor we proberen er niet meer bovenop te zitten. Alleen van de week was ze zo energieloos en aan t huilen van de honger dat toen we savonds het eten klaar hadden ze weer niks at :( ze met wat dwang toch 3 happen at. Toen was ze ook weer wat te genieten.
En dat bedoel ik dus dat ze dan niet wil toegeven aan de honger ofzo.. vreselijk.
<<

Anoniem303

Bericht 29 Jan 2021 09:27

Re: Dreumes eet slecht

Ze is 3, dus je zou haar op een redelijk niveau uit kunnen leggen dat ze zich op dat moment zo verdrietig en waarschijnlijk ook rot voelde, omdat haar buikje geen eten krijgt. Zouden daar geen boekjes over bestaan?

Ik wete niet of hij eerder in dit topic al benoemd is, maar volgens mij was er nog een leuke tip om te volgen op Insta! Ik weet alleen haar naam niet meer.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 29 Jan 2021 09:47

Re: Dreumes eet slecht

Rixt schreef:Ze is 3, dus je zou haar op een redelijk niveau uit kunnen leggen dat ze zich op dat moment zo verdrietig en waarschijnlijk ook rot voelde, omdat haar buikje geen eten krijgt. Zouden daar geen boekjes over bestaan?

Oh maar dat hebben we zeker gedaan! Ze klaagt ook vaak over buikpijn en ze weet dan precies (omdat wij dat zo gezegd hebben) dat dat komt doordat ze niks in haar buik heeft.
Ze is echt zo koppig om dan toe te geven en helemaal als haar bui dan op nee staat.


Ik wete niet of hij eerder in dit topic al benoemd is, maar volgens mij was er nog een leuke tip om te volgen op Insta! Ik weet alleen haar naam niet meer.


Oh zal eens teruglezen!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 29 Jan 2021 10:01

Re: Dreumes eet slecht

Thefamilynutritionist. Kan haar echt aanbevelen op insta. Ik zou ook echt niet dwingen en geen druk zetten, hoe moeilijk ook. Verderr heb ik zelf geen tips. Lijkt me echt heel vervelend Kippetje,!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Jan 2021 10:16

Re: Dreumes eet slecht

Joey schreef:Thefamilynutritionist. Kan haar echt aanbevelen op insta. Ik zou ook echt niet dwingen en geen druk zetten, hoe moeilijk ook. Verderr heb ik zelf geen tips. Lijkt me echt heel vervelend Kippetje,!


Ja zij! Heb ik echt veel aan gehad. De grootste eye opener voor mij was de portie grootte. Zij raadt aan om nieuwe of spannende dingen echt heel klein aan te bieden, zodat het wel aanwezig is op het bordje maar behapbaar is. Dan is er toch 'exposure' maar zonder dat 't overweldigend is.
Op dat account zie je veel concrete voorbeelden. Heel fijn inderdaad.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem308

Bericht 29 Jan 2021 11:36

Re: Dreumes eet slecht

Door dat account van instragram van Thefamilynutritionist ben ik erachter gekomen dat wij bijvoorbeeld veel te grote porties altijd aanboden. Echt zo'n ikea kinderbordje propte ik vol. Inmiddels doe ik gewoon van alles een beetje en dat gaat ook veel beter.
Mijn dochter is gek op komkommer en zoete puntpaprika, dus ik zorg altijd dat ik dat ook op tafel heb staan. Wel is dan de afspraak dat ze het warme eten geproefd moet hebben. Dat accepteert ze gelukkig.

Eet ze ook helemaal geen brood meer Kippetje? Ik las op die website ook dat het heel erg kan helpen om altijd iets veiligs aan te bieden bij een peuter. Dus bijvoorbeeld een paar stukjes banaan erbij leggen op het bord, zodat ze dat in ieder geval kan opeten.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 29 Jan 2021 12:12

Re: Dreumes eet slecht

Nee helemaal geen brood meer.
En had van de week klein bordje gemaakt met crackertje in 2en, paar druiven en half plaatje ontbijtkoek dat zijn de dingen die ze altijd at.
At ze dus alleen 4 of 5 druiven.
Hele dag op geteerd dan😐

Ik laat haar meehelpen met klaarmaken bijv en zelf opscheppen maar nee er gaat nu zo goed als niks meer in..😖
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 29 Jan 2021 12:15

Re: Dreumes eet slecht

Marin schreef:
Joey schreef:Thefamilynutritionist. Kan haar echt aanbevelen op insta. Ik zou ook echt niet dwingen en geen druk zetten, hoe moeilijk ook. Verderr heb ik zelf geen tips. Lijkt me echt heel vervelend Kippetje,!


Ja zij! Heb ik echt veel aan gehad. De grootste eye opener voor mij was de portie grootte. Zij raadt aan om nieuwe of spannende dingen echt heel klein aan te bieden, zodat het wel aanwezig is op het bordje maar behapbaar is. Dan is er toch 'exposure' maar zonder dat 't overweldigend is.
Op dat account zie je veel concrete voorbeelden. Heel fijn inderdaad.



Nieuwe spannende dingen hoef ik niet eens te proberen! Ben al blij als ze de "gewone" dingen weer eet.
Is wel een goeie hoor maar nu lukt echt bijna niks meer.
Enige wat ze goed kan eten is fruit, en wat paprika ,tomaat of komkommer en soms worteltje.
<<

Anoniem328

Bericht 29 Jan 2021 12:20

Re: Dreumes eet slecht

Poeh lastig hoor. Ik snap echt dat je je zorgen maakt.

Maar denk wel echt dat dwingen niks oplost en juist averechts werkt. Ze is 3 dus je kunt het haar prima uitleggen. Verder helemaal geen aandacht aan besteden want ik denk des te meer aandacht je eraan besteed, des te harder zij weigert te eten. Ik zou het compleet negeren. Of dat in ieder geval een tijdje proberen.

En standaard rauwkost op tafel als ze dat wel eet.

Tis een eigenwijs ding :wink:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Jan 2021 12:25

Re: Dreumes eet slecht

Fijn dat ze die dingen wel eet. Dat is iig iets. Maar ik snap je heel goed hoor dat je je zorgen maakt. Deed ik ook. Het was hier een hele lange adem.
Let's discover the world together.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 29 Jan 2021 12:33

Re: Dreumes eet slecht

Ja negeren doen we wel alleen merk echt dat ik t lastig vind dat ze zo'n stijd met zichzelf aangaat..
En haar dan met minder energie te zien en dunner met zo'n wit koppie erop😕
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Jan 2021 12:46

Re: Dreumes eet slecht

Ooh ja erg he, zo'n bleekscheetje. Hier net zo. Krijgt ze wel een multivitamine?
Let's discover the world together.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 29 Jan 2021 13:12

Re: Dreumes eet slecht

Nee😬
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 29 Jan 2021 14:03

Re: Dreumes eet slecht

Maar wel vit C en d?
#teammaple🍁
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers