Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke e-bike?

<<

Anoniem295

Bericht 04 Dec 2020 22:17

Welke e-bike?

Het duurt nog even hoor, maar ik ben aan het sparen voor een e-bike. Op dit moment heb ik een Gazelle Miss Grace, echt een súper fijne fiets, alleen fietst hij wel vrij zwaar. En ik heb op vakantie op een e-bike gefietst en nu wil ik uiteraard niet anders meer 😇

Maar dan nu het volgende, ik ben me alvast een beetje aan het oriënteren. Ik had bedacht: gewoon de Miss Grace weer, maar dan met motor. Hele fijne fiets en eigenlijk wil ik die ook gewoon weer terug. Máár... nu speelt er bij ons natuurlijk nog altijd een kinderwens. En aangezien ik niet binnen nu en een paar jaar wéér een andere fiets wil gaan kopen, neem ik dat ook alvast mee. Ik heb ervaringen gelezen van de Miss Grace dat er ontzettend weinig ruimte is tussen zadel en stuur. Dat herken ik ook wel bij m’n huidige Miss Grace, ik stap altijd steppend op en dat past gewoon echt niet met een voorzitje nog erbij. Fietsen op zich zou wel kunnen maar zou gevoelsmatig wel krap worden, in elk geval niet comfortabel. Maar dan, zal ik dan alvast voor een moederfiets gaan? In dat geval heb ik de Gazelle Bloom op het oog. Maar zou die eigenlijk ook een beetje als ‘gewone’ fiets gebruikt kunnen worden zolang er nog geen sprake is van een kindje, of rijd je dan echt met zo’n enorm prototype moederfiets rond? Er is bij ons ook nog eens een kans dat de kinderwens niet vervuld gaat worden, en dan zit ik met zo’n overduidelijke moederfiets. Of valt dat wel mee?

Van de andere kant: hoe lang zit een kindje nou eigenlijk in een voorzitje, wanneer gaat het over op een achterzitje? Is het echt de moeite waard om alleen voor die tijd een moederfiets aan te schaffen? En een hummeltje van 8-9-10 maanden wat net zelfstandig kan zitten, meteen al in een achterzitje is ook niet echt een optie, hè?

Hoop vragen haha. Misschien kan ik beter gewoon ook wachten met een ebike kopen, maar het punt is dat ik niet weet hoe lang ik moet wachten (ik bedoel, we gaan waarschijnlijk over een tijdje het ziekenhuistraject in, voor hetzelfde geld wordt het een jarenlang traject), en ik eigenlijk gewoon zo snel mogelijk een nieuwe fiets wil.

Dit zijn de fietsen waar ik tussen twijfel:

De Miss Grace: https://www.12gobiking.nl/gazelle-miss- ... 1oEALw_wcB
Afbeelding

De Bloom: https://www.12gobiking.nl/gazelle-bloom-c7-hms-2021
Afbeelding

Voorlopig heb ik het geld nog niet bij elkaar, maar ik wil wel een beetje weten waarvoor ik het beste zou kunnen sparen eigenlijk...
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 04 Dec 2020 22:25

Re: Welke e-bike?

Ik zou zeker geen moederfiets nemen, daar heb je inderdaad maar een jaartje wat aan en dan gaat het kind toch achterop. Ik heb de Stella Livorno en ik heb wel een jaar wijdbeens gefietst vanwege het stoeltje voorop, maar was verder wel prima. Neemt niet weg dat ik blij was dat ze daarna lekker achterop kon en ik weer normaal kon fietsen. Maar met kortere benen heb je dat probleem misschien helemaal niet.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem295

Bericht 04 Dec 2020 22:42

Re: Welke e-bike?

Ja die neiging heb ik inderdaad ook. Wijdbeens fietsen valt wel mee met mijn korte pootjes, maar steeds jezelf tussen het voorzitje en het zadel wurmen om fatsoenlijk op en af te stappen, lijkt me ook zo’n irritant gedoe! Daardoor twijfel ik weer.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 04 Dec 2020 22:47

Re: Welke e-bike?

Ja dat deed ik ook niet, ik gooide gewoon m'n been over het zadel. Er was geen ruimte om voorwaarts op- of af te stappen.
❤ 7 juni 2018
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Dec 2020 22:48

Re: Welke e-bike?

Ik heb zelf de Miss Grace e-bike en mijn schoonzusje ook, zij gebruikt hem als moederfiets en ze is er super blij mee! Kan dus prima denk ik..
<<

Anoniem316

Bericht 04 Dec 2020 23:00

Re: Welke e-bike?

Ik heb de niet elektrische Bloom en dat vind ik niet perse een prototype moederfiets. Dat is ook de reden dat ik hem heb gekocht destijds. Vooral een ruime en stevige fiets (wat met mijn lengte (en omvang nu 🤣) wel handig is. )

Oh en wat betreft voorzitje; L heeft tot haar 4e bij mijn man voorop gezeten 😅
Laatst gewijzigd door Anoniem316 op 04 Dec 2020 23:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 04 Dec 2020 23:01

Re: Welke e-bike?

Het nadeel van een echte moederfiets is dat bv zadel enz niet meeveren uit stevigheid, dat was voor mij reden om normale ebike te willen, maar zoon zit achterop inmiddels.

Ik heb een Stella Livorno 7 versnellingen sinds een maand en ben er enorm blij mee!
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 04 Dec 2020 23:02

Re: Welke e-bike?

Je moet goed kijken of bij een midden motor het geschikt is met zitje überhaupt?
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Dec 2020 23:07

Re: Welke e-bike?

Waarom zou dat niet geschikt zijn Pippa? Middenmotor is juist veel stabieler, dus meer geschikt dan een voorwielmotor (minder gewicht op de voorkant).
<<

Anoniem295

Bericht 04 Dec 2020 23:09

Re: Welke e-bike?

Een voorwielmotor lijkt me juist veel gevaarlijker met een voorzitje idd? Dan heb je dubbel gewicht aan de voorkant.
<<

Anoniem295

Bericht 04 Dec 2020 23:14

Re: Welke e-bike?

Ik zag trouwens dit achterzitje, de Urban Iki, daar zouden baby’s vanaf 9 maanden/9kg in kunnen:
https://www.babypark.nl/urban-iki-achte ... a0EALw_wcB

Maar ik denk dat ik dat toch wel heel spannend zou vinden, zo’n klein hummeltje achterop? Helemaal geen zicht erop enzo. Maar blijkbaar kan het dus wel, meteen achterop de fiets, en niet voorop.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 04 Dec 2020 23:27

Re: Welke e-bike?

Ik heb een voorwielmotor en dat ging prima met voorzitje.
❤ 7 juni 2018
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 04 Dec 2020 23:27

Re: Welke e-bike?

Ik heb een gewone e-bike gekocht toen ik een nieuwe fiets nodig had. Ik heb de Sparta Pick Up electric. Stuurslot, dubbele standaard en met een kleine aanpassing aan het rekje voorop kon er dus ook een voorzitje op. Ik ben er na 4 jaar nog altijd heel blij mee!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 04 Dec 2020 23:36

Re: Welke e-bike?

Die elektrische Bloom ziet er wel echt heel anders uit dan mijn gewone Bloom zeg!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 680

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 04 Dec 2020 23:40

Re: Welke e-bike?

Ik heb een Batavus Quip met een stoeltje voorop. Hij heeft een middenmotor. Heb ook fietsen met een voorwielmotor getest, maar dat vond ik echt doodeng. Het is geen echte moederfiets, maar ben wel erg tevreden. Ik zou zorgen dat als je een fiets koopt, je er een koopt waarmee je echt goed met je voeten op de grond kan komen. Eerder dit jaar ben ik gevallen met de fiets (met dochter voorop) omdat m’n zadel toch net iets te hoog stond icm een aflopend stukje weg (wat ik niet goed had ingeschat) waar ik wilde stoppen.
03/2019
11/2020
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Dec 2020 23:40

Re: Welke e-bike?

Mijn zoon zit met 2jr nog steeds voorop, gaat binnenkort over naar achterzitje. Ik heb een mama fiets en ben vrij slank maar steppend opstappen kan echt niet goed. En afstappen met elk een been aan een kant is helemaal vreselijk en eigenlijk gewoon gevaarlijk (komt misschien door mijn lengte). Stoeltje duwt mij dan helemaal naar achteren. Ze adviseerde mij ook om met een voet op de trapper en een voet op de grond af te zetten en zo op te stappen.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3499

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 04 Dec 2020 23:44

Re: Welke e-bike?

Maple schreef:Ik zag trouwens dit achterzitje, de Urban Iki, daar zouden baby’s vanaf 9 maanden/9kg in kunnen:
https://www.babypark.nl/urban-iki-achte ... a0EALw_wcB

Maar ik denk dat ik dat toch wel heel spannend zou vinden, zo’n klein hummeltje achterop? Helemaal geen zicht erop enzo. Maar blijkbaar kan het dus wel, meteen achterop de fiets, en niet voorop.


Ik heb dit zitje, maar zou hem echt niet aanraden voor een kleintje. Mijn zoontje heeft van 9 maanden tot maand of 20 voorop gezeten volgens mij.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 04 Dec 2020 23:52

Re: Welke e-bike?

Ik heb de miss grace en kan prima met een kinderzitje voor hoor :-)
Meerdere vriendinnen van mij hebben de miss grace ook en de fietsenmaker raadde deze ook aan.

Ben niet de slankste zoals je weet en kan echt prima :) fietst erg fijn.
Wel zorgen dat je vanaf zadel met je voeten bij de grond kan
Laatst gewijzigd door Radler op 04 Dec 2020 23:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Anoniem295

Bericht 04 Dec 2020 23:54

Re: Welke e-bike?

Haha gelukkig is het zo ver nog niet dat ik dáár keuzes over moet gaan maken, qua fietszitjes, maar over de fiets wil ik in elk geval wel goed nagedacht hebben. Ik zie nu trouwens dat heel veel fietszitjes vanaf 9mnd/9kg al kunnen maar de meesten vind ik doodeng eruit zien voor een heel kleintje.

Radler: zet jij dan met je voet af als je al op het zadel zit? Dat zou bij mij dan ook moeten, maar dan zou het zadel echt veel te laag voor me staan. Ik vind het zadel nu al aan de lage kant en ik kom nu met mijn tenen op de grond.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 04 Dec 2020 23:57

Re: Welke e-bike?

Ik paste net mijn bericht aan.
Yup zadel staat laag, niet te laag maar wel zodat ik met m’n voeten bij de grond kan. Ik zit op zadel, linker voet aan de grond en met de rechter voet een zwaai op de trapper.
Juli 2019
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 05 Dec 2020 00:14

Re: Welke e-bike?

Ik heb een elektrische Sparta Country tour. Het was 6 jaar terug een van de weinige fietsen die er niet als ‘senioren’ fiets uitzag. Ik heb hem gekocht als moeder fiets omdat ik me rot trapte met 2 kinderen op m’n oude moederfiets zonder ondersteuning. Dus ook gebruikt met een bobike kinderzitje heb er alleen nooit opgelet of je ‘steppend’ op kan stappen. Ik kom altijd graag met m’n voeten tot aan de grond.

Wat ik heel fijn vind aan mijn fiets is de vrijloopmotor. Als de accu leeg is trapt hij net zo zwaar als een normale fiets. Hij staat heel stevig door het standaard en het stuur dat je vast kan zetten. Dat vond ik met kinderen vooral heel fijn, dat de fiets niet alle kanten op kon vallen als er 1 voor/achter zat en het andere kind nog op de fiets gezet moest worden.

Edit: Ik stap dus op dezelfde manier op als Radler
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 05 Dec 2020 21:05

Re: Welke e-bike?

Bij veel fietsenzaken kan je proefritten maken en kunnen ze je alles uitleggen. Echt een aanrader.

Bedenk dat als je hem over vier maanden wil, je nu al moet bestellen.
Gazelles waren in september bestellen pas op zijn vroegst in april leverbaar. Het is mega druk door Corona, door super veel verkoop en doordat de fabrieken tijdelijk dicht waren. Goed om je daar goed in te informeren, het is wisselend per merk.
<<

Anoniem295

Bericht 05 Dec 2020 21:31

Re: Welke e-bike?

Oh dat is goed te weten! Ik heb het geld alleen nu nog niet bij elkaar en ik ben de elektrische Bloom nog ergens in het ‘echt’ tegen gekomen dus vind het daardoor lastig die keuze te maken. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier hem had haha. De Miss Grace ken ik wel, vind ik zonder kind een hele fijne fiets, maar daar zie ik mét kind voorop ook wat nadelen aan. De Bloom ken ik helemaal niet.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 05 Dec 2020 21:57

Re: Welke e-bike?

Ik hoefde pas te betalen toen ik hem kon afhalen!
Zou zeker informeren bij fietsenwinkels, juist dat je beiden wil testen.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 06 Dec 2020 02:33

Re: Welke e-bike?

Heb je geen fietsplan via je werk toevallig maple?

Hier was het trouwens ook betalen bij afhalen
Juli 2019
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jip