Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Aflossingsvrije hypotheek

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Nov 2020 14:30

Aflossingsvrije hypotheek

Onze hypotheekadviseur kwam met het idee om voor een deel van onze nieuwe hypotheek (zo'n 20%) voor aflossingsvrij te kiezen. Dit om de maandlasten wat lager te houden. Niet dat het persé nodig is, maar wel om prettiger te kunnen leven.
Wij hadden zelf nooit aan die optie gedacht eigenlijk, ken aflossingsvrij alleen van vroeger toen mensen daarmee in de problemen kwamen. Maar dit zou om zo'n klein deel gaan dat ik daar niet zo bang voor ben, dus overwegen we het wel. Het is natuurlijk fijn om niet op de kleintjes te moeten letten zeker met het oog op de toekomst (bijvoorbeeld 2 dagen kinderopvang slaat wel een gat in je budget).

Wie heeft er nog een (deel) aflossingsvrije hypotheek en waarom heb je daar voor gekozen en/of waarom laat je dit zo?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 27 Nov 2020 14:34

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Ik wist niet eens dat het nog kon!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 27 Nov 2020 14:35

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Volgens mij bij sommige verstrekkers wel idd maar dan kun je de hypotheekrente niet aftrekken over dat deel denk ik?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Nov 2020 14:35

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Ja blijkbaar! Je hebt dan alleen geen recht op hypotheekrente-aftrek voor dat deel vertelde de adviseur ons.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 27 Nov 2020 14:43

Re: Aflossingsvrije hypotheek

De meeste hypotheken zijn tegenwoordig aflossingsvrij.
De rente is nu ook erg laag een mijn hypotheekadviseur had berekend dat ik na 5 jaar de betaalde boeterente ivm overstappen er al uit heb. Ook de nieuwe hypotheek is aflossingsvrij.
<<

Anoniem295

Bericht 27 Nov 2020 14:48

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Hoe regel je dat aan je eind van je looptijd dan Fred? Hoe ga je dan alles betalen? Je volledige hypotheekbedrag staat dan nog open natuurlijk.

Wij hebben de helft aflossingsvrij maar dat gaat in ons geval om nog geen 65.000. Binnenkort loopt m’n rentevaste periode af en dan willen we wel kijken naar een andere constructie. Maar ik heb begrepen dat het ook kan lonen om tegen die tijd nog een hele kleine hypotheek af te sluiten voor het aflossingsvrije deel, aan het eind van de looptijd. Klopt dat?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 27 Nov 2020 14:52

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Volgens mij kun je er op twee manieren tegenaan kijken. Wel doen omdat het fijn is lagere lasten te hebben. Je kunt dan bv ook meer sparen en aan het eind van de looptijd het aflossingsvrije deel met spaargeld aflossen, nog een hypotheek afsluiten of aflossen door je huis verkopen. Voor genoeg mensen is de meer bestedingsruimte die ze daardoor per maand hebben, dit waard.
Of je kiest er niet voor omdat je na 30 jaar zeker van je hypotheek af zijn, bijvoorbeeld omdat je door pensioen waarschijnlijk een veel lager inkomen hebt, of je hypotheek ziet als een schuld waarvan je zo snel mogelijk af wil. Of (bv bij lineair) hogere kosten nu op de koop toe neemt omdat je dan uiteindelijk veel minder (rente) voor je hypotheek betaald.

Voor mij heeft aflossingsvrij absoluut niet de voorkeur. Maar ik ken genoeg mensen die je (me) voor gek verklaren als je niet kiest voor de lagere maandlasten die daar bij horen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 27 Nov 2020 15:00

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Volgens mij ben ik in de war met dat je onbeperkt extra mag aflossen. Dat kan ik namelijk. Tevens is de hypotheekrente nu zo laag dat lang vastzetten interessant is.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 27 Nov 2020 15:04

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Je kunt alleen aflossingsvrij nog krijgen als je nu al een gedeelte aflossingsvrij hebt, zegt mijn adviseur mij. Daarbij: de rente is 1 procent ofzo, ik heb het helemaal laten zitten bij mijn huidige en volgende huis.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 27 Nov 2020 15:18

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Ligt eraan kerel. Hoe langer je de rente wilt vastzetten hoe hoger die is. Zit je hem voor 1 of 5 jaar vast dan is 1% wel mogelijk. Voor 20 jaar dan kom je nu ergens tussen de 1,5 tot 2% uit. Maar goed dan weet je wel waar je aan toe bent en na 20 jaar is de hypotheek dusdanig afgelost dat een nieuwe hypotheek dusdanig laag is dat het niet zoveel uit maakt als de rente dan is gestegen. Zo ga ik bijv minder hypotheek (incl. rente) betalen dan de sociale huur grens en dan gaat daar de hypotheekrente aftrek nog van af.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 27 Nov 2020 15:47

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Wij hebben nog geen koophuis en dus nog geen eerdere hypotheek, maar je mag tegenwoordig tot 50% van het totale hypotheekbedrag aflossingsvrij kiezen. Als wij nu een huis gaan kopen kiezen we waarschijnlijk ook voor 30,40, misschien wel 50% aflossingsvrij. De reden dat mensen in het verleden zo in de problemen kwamen is én de mogelijkheid tot 100% aflossingsvrij én dat mensen toen echt veel meer konden lenen, soms meer dan het huis waard was. Met 50% aflossing heb ik na 30 jaar nog 50% van de hypotheek open staan, maar ik verwacht dat het huis wel minimaal dat waard is na die tijd. En volgens mij zit je dan safe.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 27 Nov 2020 17:18

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Fred, Je hebt maar 30 jaar lang recht op renteaftrek. Dat weet je?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 27 Nov 2020 18:24

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Heb je dit naast een hypotheek gezet die niet aflossingsvrij is en dan alle opties doorgenomen? Wij hebben geen aflossingsvrij gedeelte gedaan. Ik wist niet eens dat het nog kon. Blijven jullie lang in dit huis wonen denk je? Hoe zit het als je eventueel toch gaat verhuizen?
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 27 Nov 2020 19:31

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Wij gaan in januari verhuizen naar onze 3e koopwoning. Wij konden het hypotheekbedrag wat wij voor 2013 hadden gestart nu aflossingsvrij kiezen. Onze hypotheek bestaat dan straks uit meerdere delen.

In 2015 mocht niets aflossingsvrij zijn en moest het hele bedrag bij 30 jaar afgelost zijn.

Gelukkig voor ons konden we nu een gedeelte aflossing vrij doen. Ongeveer 1/4 van de totale hypotheek. Scheelde fijn in de maandlasten. En het huis wordt nooit minder waard dan dat bedrag.

Wat wel een aandachtspunt is dat onze overlijdensrisico verzekering de hypotheek aflost bij overlijden excl het stuk aflossingsvrij.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Nov 2020 19:46

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Fantine schreef:Heb je dit naast een hypotheek gezet die niet aflossingsvrij is en dan alle opties doorgenomen? Wij hebben geen aflossingsvrij gedeelte gedaan. Ik wist niet eens dat het nog kon. Blijven jullie lang in dit huis wonen denk je? Hoe zit het als je eventueel toch gaat verhuizen?


Onze adviseur heeft zeker alle opties met ons doorgenomen. Ze is heel ervaren dus ze draagt het niet 'zomaar' aan. Het werkt verder net als iedere andere hypotheekvorm bij verhuizen, je kunt dit gewoon meenemen naar een evt. volgend huis.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 27 Nov 2020 21:07

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Wij hebben bijna 5 jaar geleden een deel van onze hypotheek aflossingsvrij afgesloten. Reden ervoor was dat we dit deel waarschijnlijk snel af konden lossen. Zo konden we dit ongestraft, zonder een maximum of boeterente. Dat deel hebben we ook binnen een aantal maanden terugbetaald. We hadden ook een lagere hypotheek af kunnen sluiten, maar wisten niet zeker of het geld waarmee we aflosten op tijd binnen kon zijn.

Het kan wellicht interessant zijn als je momenteel nog meer geld (of eigenlijk inkomsten) hebt dan mogelijk in de toekomst. Dan kun je nu alvast dat stukje hypotheek wegwerken. Kan dat de achterliggende reden zijn?
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 27 Nov 2020 22:01

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Wij hebben in 2017 ook een klein deel aflossingsvrij afgesloten, een kleine 15% van het totale leenbedrag. Het idee is dat we dat in de toekomst aflossen met spaargeld.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Anoniem307

Bericht 27 Nov 2020 22:35

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Volgens mij hebben wij ook 90k aflossingsvrij. We betalen wel rente, lossen niet af. Daar zat iets bij waardoor je niet zoals vroeger later in de problemen kan komen. Dat deel is door de bank bepaald en is gebaseerd op onze oude woning.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 27 Nov 2020 23:10

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Overlijdingsrisicoverzekering heb ik nu niet nodig meer omdat ik alleen een hypotheek heb. Ook andere verzekering gaan qua premie omlaag als je uit elkaar gaat en alleen woont.
<<

Anoniem295

Bericht 28 Nov 2020 02:46

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Ik heb ooit eens begrepen dat als je alleenstaand bent en je overlijdt, dat de schulden van een hypotheek dan naar je familie gaan. Ouders, en als die niet meer leven broers, zussen. Al je bezit wordt natuurlijk ook onder de erfgenamen verdeeld, een hypotheekschuld is natuurlijk ook een ‘bezit’. Je hypotheekverstrekker wil toch het geld zien. Misschien de moeite waard om even uit te zoeken!
<<

Anoniem314

Bericht 28 Nov 2020 07:19

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Maple schreef:Ik heb ooit eens begrepen dat als je alleenstaand bent en je overlijdt, dat de schulden van een hypotheek dan naar je familie gaan. Ouders, en als die niet meer leven broers, zussen. Al je bezit wordt natuurlijk ook onder de erfgenamen verdeeld, een hypotheekschuld is natuurlijk ook een ‘bezit’. Je hypotheekverstrekker wil toch het geld zien. Misschien de moeite waard om even uit te zoeken!


Ja maar die schuld kunnen de nabestaanden aflossen door het huis te verkopen, dus dat is op zich geen probleem. Zeker niet als het huis meer waard is dan de hoogte van de hypotheekschuld.
<<

Anoniem314

Bericht 28 Nov 2020 07:25

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Wij hebben geen aflossingsvrije hypotheek, maar aangezien met de huidige rente de renteaftrek ook weinig voorstelt kan ik me indenken dat je de keuze maakt. Goed om je te realiseren dat je over dat stukje dus geen kapitaal opbouwt en zolang je niks zelf aflost evenveel rente blijft betalen. Ook moet je in dat geval na 30 jaar een nieuwe hypotheek nemen om in je huis te blijven wonen. Je zegt dat het maar 20% is dus dat is qua hoogte van het bedrag vast geen probleem.
<<

Anoniem295

Bericht 28 Nov 2020 07:58

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Veroline schreef:
Maple schreef:Ik heb ooit eens begrepen dat als je alleenstaand bent en je overlijdt, dat de schulden van een hypotheek dan naar je familie gaan. Ouders, en als die niet meer leven broers, zussen. Al je bezit wordt natuurlijk ook onder de erfgenamen verdeeld, een hypotheekschuld is natuurlijk ook een ‘bezit’. Je hypotheekverstrekker wil toch het geld zien. Misschien de moeite waard om even uit te zoeken!


Ja maar die schuld kunnen de nabestaanden aflossen door het huis te verkopen, dus dat is op zich geen probleem. Zeker niet als het huis meer waard is dan de hoogte van de hypotheekschuld.

Ohja, die conclusie had ik zelf nog niet getrokken ☺️
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 28 Nov 2020 08:11

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Ligt deze optie er omdat het huis eigenlijk te duur is voor jullie budget? Ik zou iig echt alle opties goed doornemen en de consequenties op langere termijn.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 28 Nov 2020 08:37

Re: Aflossingsvrije hypotheek

Ik wist ook niet dat het nog kon! Interessante optie.
Zou het ook handig zijn als je over een X aantal jaar een erfenis krijgt?
Dan heb je tot die tijd lagere maandlasten en dat je dan het aflossingsvrije deel aflost met de erfenis? (Misschien meer een vraag voor een adviseur ;) )
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers