Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leukste (bord)spellen

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 20 Nov 2020 22:48

Leukste (bord)spellen

Ik wil voor 5 december een leuk nieuw (bord)spel aanschaffen. Liefst iets dat zowel met 4 als met 2 personen gespeeld kan worden.

Welk spel vind jij fantastisch en zou je zeker aanraden?
<<

Anoniem331

Bericht 20 Nov 2020 23:11

Re: Leukste (bord)spellen

Oh zoveel!!

Hier spelen ze veel;

Cluedo (blijft favoriet)
Exploding kittens
Ticket to ride
Keer op keer
Koehandel
Beverbende
Moddervarkens
Biggen
Agricola
Solo- Uno - skip-bo
Regen wormen.

En nog veel meer maar kan zo niet bedenken wat er nog in de kasten ligt. Wij spelen heel vaak spelletjes. Heel leuk.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Nov 2020 00:24

Re: Leukste (bord)spellen

Heb je even.... Wat is de leeftijd?

Tip bij de Kruidvat ligt nu Carcassonne jagers en verzamelaars voor 15 euro. Dat is een van de betere op zich zelf staande versies van Carcassonne.

Houd je bijv ook van coöperatieve spellen (met zijn alle tegen het spel)? Als je dat nog nooit hebt gespeeld zou ik met Het Verboden Eiland beginnen. Is niet zo duur en met alle aantallen leuk.

Wat wil je maximaal aan een spel uitgeven?

Zoals de meeste hier wel weten is het een hobby van mij, maar om echt goed advies te kunnen geven heb ik wat meer info nodig.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 08:41

Re: Leukste (bord)spellen

Ik was helemaal vergeten dat hier zo'n spelletjes expert zat! Leuk Fred!

We hebben een paar jaar geleden Carcassonne Amazone gekocht bij de Kruidvat toevallig. Vinden we nog steeds leuk, maar ik weet niet of de versie die ze nu hebben dan nog iets toevoegt?

Onze kinderen zijn 12 en 10 en ontzettend bijdehand, dus ze kunnen best wat aan qua complexiteit. Qua coöperatie spellen spelen we soms Pandemic, maar het is niet echt onze favoriet. Ook omdat de oudste erg dominant is en zó snel denkt dat de jongste ondergesneeuwd raakt en alleen nog maar doet wat zij hem opdraagt ?.

De oudste vindt Berenpark geweldig, de jongste iets minder. Die houdt meer van kaartspellen, of bijvoorbeeld Regenwormen. Monopoly vinden ze allebei geweldig, maar vinden wij dan weer te langdradig.. Ticket tot Ride vinden we allemaal leuk.

Spellen die me leuk lijken op dit moment: Splendor, Azul (eventueel de Zomer paviljoen versie), Zoektocht naar El Dorado en Wingspan. Maar dat is allemaal gebaseerd op reviews en omschrijvingen, want ik heb ze nog nooit gespeeld. Bij Wingspan twijfel ik een beetje of de oudste het leuk gaat vinden. De jongste verwacht ik wel (zeker qua vogelthema).

Als klein spelletje heb ik alvast Cahoots in de zak gestopt, toch een coöperatie :). Game of Trains lijkt me ook leuk!

Wat we o.a. al hebben:
Carcassonne Amazone
Berenpark
Ticket tot Ride
Pandemic
Regenwormen
Kippenhokken
Valse motten
Wie is de Ezel?
Santoska (verrassend leuk!)
Quirkle (schrijf je dat zo?)
Dixit
Uno
Rummikub
Cluedo
Wat schets je me nou (leuk op feestjes)
Monopoly
Triominos
Saboteur
Santorini (mooi spel!)
Potion Explosion
De betoverde doolhof (jeugdsentiment!)

Best veel dus als ik het zo opsom... Ben heel benieuwd welke tips je hebt Fred!
<<

Anoniem300

Bericht 21 Nov 2020 09:03

Re: Leukste (bord)spellen

Hier zijn mijn kinderen 11 en 9 en beginnen nu de echte catan te begrijpen misschien is dat een optie?
Verder spelen wij ook met regelmaat; wat ik niet op jullie lijstje zie staan.
Keezen
Triominos
Yathzee
Qwixx
Keer op keer
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 09:18

Re: Leukste (bord)spellen

Newby9 schreef:Hier zijn mijn kinderen 11 en 9 en beginnen nu de echte catan te begrijpen misschien is dat een optie?
Verder spelen wij ook met regelmaat; wat ik niet op jullie lijstje zie staan.
Keezen
Triominos
Yathzee
Qwixx
Keer op keer


O, wat erg... letterlijk al die laatst genoemde spellen hebben we ook al ?. Triominos stond er al tussen, de andere 4 was ik vergeten in mijn opsomming. Keezen doen we altijd met opa's en oma's, lekker simpel en altijd gezellig!

Keer op keer en Qwixx pakken we vaak na het eten erbij, ook leuk en ontspannend.

Catan en Risk vind ik zelf helaas niet zo leuk. Speelde vroeger vaak avonden Risk met vrienden, maar vond het spel nooit echt leuk, deed meer mee voor de gezelligheid haha..zelfde geldt voor Catan eigenlijk.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 09:19

Re: Leukste (bord)spellen

Popcorn schreef:Oh zoveel!!

Hier spelen ze veel;

Cluedo (blijft favoriet)
Exploding kittens
Ticket to ride
Keer op keer
Koehandel
Beverbende
Moddervarkens
Biggen
Agricola
Solo- Uno - skip-bo
Regen wormen.

En nog veel meer maar kan zo niet bedenken wat er nog in de kasten ligt. Wij spelen heel vaak spelletjes. Heel leuk.


Leuk! Van deze spelletjes heb ik alleen Agricola nooit gespeeld eigenlijk. Een aanrader?
<<

Anoniem316

Bericht 21 Nov 2020 09:21

Re: Leukste (bord)spellen

Azul vinden wij leuk! Heb je ook een aantal versies van.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 09:51

Re: Leukste (bord)spellen

Dee schreef:Azul vinden wij leuk! Heb je ook een aantal versies van.


Leuk, die staat inderdaad op onze wensenlijst! Welke Azul hebben jullie? Ik ben heel benieuwd of Azul ook bij kinderen in de smaak valt.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 21 Nov 2020 10:00

Re: Leukste (bord)spellen

Ik speel graag Kwakzalvers (naast een aantal spellen die al genoemd zijn). Boonanza en Sushi Go vind ik ook leuk, zijn wat kleinere spelletjes.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 10:23

Re: Leukste (bord)spellen

Kwakzalvers moet ik eens googlen, die ken ik niet.

Wat me ook leuk lijkt trouwens, misschien nog wel aantrekkelijker dan Azul, is Sagrada. Iemand daar ervaring mee?
<<

Anoniem335

Bericht 21 Nov 2020 11:47

Re: Leukste (bord)spellen

Dominion vind ik ook een leuk spel!
<<

Anoniem316

Bericht 21 Nov 2020 12:18

Re: Leukste (bord)spellen

Moederkoekje schreef:
Dee schreef:Azul vinden wij leuk! Heb je ook een aantal versies van.


Leuk, die staat inderdaad op onze wensenlijst! Welke Azul hebben jullie? Ik ben heel benieuwd of Azul ook bij kinderen in de smaak valt.


Deze hebben wij; de eerste.
https://www.bol.com/nl/p/azul-bordspel/ ... androidapp
Maar de andere versies schijnen ook erg leuk te zijn.
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 21 Nov 2020 12:28

Re: Leukste (bord)spellen

-Ticket to ride
-Azul (wij hebben de eerste versie en zomerpaviljoen. Beide leuk!)
-Kwakzalvers van Kakelenburg
-Saboteur en de verloren mijnen
-Carcassonne
-Clever (is geen bordspel maar een dobbelspel)
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 21 Nov 2020 13:34

Re: Leukste (bord)spellen

Leuk klein spelletje is Loveletters.
Hier vinden ze Machiavelli ook leuk.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 20:27

Re: Leukste (bord)spellen

Net voor het eerst in tijden weer eens Machi koro gespeeld, die was ik ook vergeten op mijn lijstje. Maar dat vinden we ook alle vier heel leuk.

Heb je nog tips, Fred? ?
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 21 Nov 2020 20:28

Re: Leukste (bord)spellen

Kexter schreef:Dominion vind ik ook een leuk spel!


Misschien moet ik hier eens een filmpje van opzoeken, want ik heb er eigenlijk totaal geen beeld bij. Alleen dan dat er heeeeeeel veel kaarten in zitten :)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 21 Nov 2020 21:18

Re: Leukste (bord)spellen

Hier vinden ze (naast een heleboel wat hier al genoemd is) Fase 10 ook een leuk kaartspel om te doen. En mijn zoon en zijn vriendjes spelen hier heel vaak triviant, ze kennen alle kaartjes inmiddels bijna uit hun hoofd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2020 23:21

Re: Leukste (bord)spellen

Wingspan heb ik voor mijn verjaardag gekregen, is heel leuk! Ook met twee personen. Wij spelen verder vaak Tiny Towns, Machi Koro, Parijs, The Mind, Pandemie, LAMA, 1000 Bommen en Granaten, Boonanza, pfff nou nog veel meer maar ik kom er gewoon niet op. Ik ga morgen even in m’n kast staan, we hebben 85 spellen dus ik moet wel meer tips hebben dan dit ?

♥♥
<<

Anoniem295

Bericht 21 Nov 2020 23:37

Re: Leukste (bord)spellen

Wingspan heb ik laatst even naar zitten kijken, zelfs een filmpje ervan opgezocht maar wij haakten allebei af toen er ineens zoveel info op ons af kwam. Is het een beetje makkelijk te spelen/te begrijpen?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 22 Nov 2020 01:49

Re: Leukste (bord)spellen

Ik heb vandaag behoorlijk veel spellen gespeeld en nog niet de kans gehad om te reageren.
De tips hier voorbij komen zijn veelal erg goed en had ik ook voor een deel mee gekomen. Ik zal op een aantal titels daar van nog wel verder op in gaan.
Ook ga ik in op nog meer titels morgen (of ja eigenlijk vandaag want is bijna 1.00 u).

Je kunt wellicht alvast op https://denederlandsespellenprijs.nl naar is de 9 genomineerden en 3 winnaars van dit jaar kijken. Hier ga ik het ook over hebben.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2020 10:29

Re: Leukste (bord)spellen

Jouw kinderen zijn ook best creatief en vindingrijk toch MK? Dan is Dixit misschien ook wel iets! Al kan je dat geloof ik niet met zn tweeën spelen.

Wingspan vind ik ook heel leuk, kan ik alleen maar aanraden. Die is sowieso leuk met zn tweeën en met meer.

De laatste tijd spelen we ook we de 7 wonders. Maar daar heb je een aparte versie van voor 2p.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2020 10:31

Re: Leukste (bord)spellen

Maple schreef:Wingspan heb ik laatst even naar zitten kijken, zelfs een filmpje ervan opgezocht maar wij haakten allebei af toen er ineens zoveel info op ons af kwam. Is het een beetje makkelijk te spelen/te begrijpen?


Ja! Het is veel maar niet moeilijk. Het eerste potje is even veel lezen, maar daarna is het eigenlijk vrij logisch en makkelijk.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 22 Nov 2020 11:24

Re: Leukste (bord)spellen

Ik denk dat de Grote Dalmutti (weet niet zeker hoe je het in je Nederlands schrijft, wij hebben The great Dakmutti, de Engelse dus) ook heel leuk kan zijn. Kun je helaas niet met twee spelen, maar doordat je verschillende rollen hebt wordt jouw oudste ook een beetje in een rol geduwd. Mijn moeder heeft het voor ons gekocht toen wij iets ouder waren, maar het werd daarna een groot succes in de hele familie. Het werd geregeld uit de kast gepakt als we met alle neefjes en nichtjes samen waren.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2020 11:34

Re: Leukste (bord)spellen

Teun schreef:Jouw kinderen zijn ook best creatief en vindingrijk toch MK? Dan is Dixit misschien ook wel iets! Al kan je dat geloof ik niet met zn tweeën spelen.

Wingspan vind ik ook heel leuk, kan ik alleen maar aanraden. Die is sowieso leuk met zn tweeën en met meer.

De laatste tijd spelen we ook we de 7 wonders. Maar daar heb je een aparte versie van voor 2p.


Oh ik zie Dixit al in je lijstje staan nu. Daar had ik overheen gelezen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers