Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

<<

ChiQ

Bericht 17 Nov 2020 21:38

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Stel je voor, je bent 4-5-6-7 noem maar op jaar, je hebt geen euro tot je beschikking en er is een man met een baard en paard en een paar pietjes en jij maakt een verlanglijstje eens per jaar en je zet er vanalles op en je krijgt.. totaal iets anders? ja dan zou ik ook echt teleurgesteld zijn. Niets om je druk om te maken. Zo zijn kinderen. Ik was zelf ook zo!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Nov 2020 22:01

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Susan schreef:
Zora schreef:Ik weer nog goed dat ik een x een Sint kado kreeg en het volgens mijn vader te snel bij de berg kadootjes zette zonder goed te kijken, en dat hij toen heel boos werd. En dan ik toen dat kado maar weer pakte om er heel lang aandachtig naar te kijken ?


Dat vind ik eerlijk gezegd best een heftige en strenge reactie voor een situatie waarin je eigenlijk niet eens iets fout deed.


Ja vind ik ook hoor. Maar verklaart wel iets waarom ik er wellicht zelf ook wat heftiger op kan reageren :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Nov 2020 22:02

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Jip, als je denkt dat de grootte een issue is zou je ook de kleinere kado’s in 1 grote doos kunnen verpakken :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 17 Nov 2020 22:30

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Haha ja dat kan. Maar we hebben afgesproken dat ze ieder 4 cadeautjes krijgen. V kan ook intens blij zijn met een glittertasje. Dus ik hoop dat dat belangrijker gaat zijn bij haar.

Ze krijgen ook in één ding beide hetzelfde. Om ruzie daarover te voorkomen. Erg eigenlijk haha!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2020 07:53

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

ChiQ schreef:Stel je voor, je bent 4-5-6-7 noem maar op jaar, je hebt geen euro tot je beschikking en er is een man met een baard en paard en een paar pietjes en jij maakt een verlanglijstje eens per jaar en je zet er vanalles op en je krijgt.. totaal iets anders? ja dan zou ik ook echt teleurgesteld zijn. Niets om je druk om te maken. Zo zijn kinderen. Ik was zelf ook zo!

Ja, hier ben ik het ook mee eens. Kinderen kennen ook de waarde van geld niet, ze denken dat ze gewoon random cadeaus mogen vragen. Desalniettemin leer ik m’n kinderen uiteraard ook dankbaar te zijn voor wat ze hebben en krijgen, maar ik neem het ze niet kwalijk als ze ergens teleurgesteld op reageren. Dit speelt uiteraard bij de jongste twee nog niet. Maar D. kreeg toen hij vier werd een pakje opgestuurd van mijn tante, zij had een spijkerbroek en een shirt voor hem gekocht. D. zei alleen maar: “ik wil toch helemaal geen kleren, ik wil speelgoed”. Tja, ik kan me best voorstellen dat een kind van 4 niet dolblij wordt van een spijkerbroek. Dus die teleurstelling kan ik hem dan echt niet kwalijk nemen. Uiteraard heb ik uitgelegd dat dit ook een heel fijn cadeautje was en dat hij nu een shirt had met hele stoere dino’s en toen was hij ook wel weer blij.

♥♥
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 18 Nov 2020 09:09

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ik kan mij nog zo herinneren dat we vroeger bij mijn opa en oma thuis sinterklaas vierde en ik als enige van de kinderen geen groot cadeau had gekregen. Ik was zo verdrietig maar durfde dat niet te zeggen. Toen kwamen we thuis en stond daar een enorm groot en prachtig poppenhuis voor mij, met een briefje van de sint er bij dat zo'n groot cadeau niet in de zak past. Ik was zo blij toen!

Laatst kreeg mijn zoon een traktatie op de psz en daar kregen ze een dierenmasker bij. Hij had een masker van een aapje maar er waren blijkbaar ook maskers van tijgers en die had hij heel graag willen hebben. Op de psz had hij blijkbaar ook niets laten merken maar thuis was hij heel sip en vertelde dit. Toen kwam dat teleurgestelde gevoel wat ik vroeger met sinterklaas dus had ook direct weer bovendrijven, ik voelde echt even met hem mee. Ik heb toen uitgelegd dat hij niet altijd precies kan krijgen wat hij wil en dat andere kindjes nu wel heel blij zijn en dat dat ook fijn is om te zien. Daarna was hij gelukkig wel heel blij met zijn apenmasker.
10.04.17
<<

Anoniem311

Bericht 18 Nov 2020 09:38

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ik denk dat dankbaar zijn een aangeleerde reactie is en dat teleurgesteld zijn gewoon een primaire emotie is. We leren in onze opvoeding dat we dankbaar moeten zijn. (Hoewel, ook niet iedereen trouwens)

Je kind dan even minder leuk vinden zegt wat over onze norm: je hoort dankbaar te zijn voor iets dat je krijgt, anders ben je asociaal. (even zwart wit maar zo wordt het vaak benoemd). Oftewel, jouw kind gaat niet mee met de norm op dat moment en je eerste reactie zal dan ook boosheid of irritatie zijn. Heel normaal denk ik, maar ook heel normaal dat jouw kind zo reageert aangezien hij de sociale norm nog niet kent :)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Nov 2020 10:03

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

En meerdere doosjes in een grote doos stoppen? Zou dat helpen?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 18 Nov 2020 10:22

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Tabbie schreef:En meerdere doosjes in een grote doos stoppen? Zou dat helpen?


Je bedoelt dit denk ik voor mij? En dan nep cadeautjes? Ik denk dat we het maar gewoon gaan doen zoals bedacht en dan zien. Mooi materiaal voor een gesprekje als het niet goed gaat :-)
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 18 Nov 2020 12:51

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Mijn oudste was 4 jaar toen ze hevig teleurgesteld was in een schoencadeau. Het stond helemaal niet op haar verlanglijstje! Mijn primaire reactie was eigenlijk boosheid omdat ze zo ondankbaar was. Tot ik mij realiseerde dat ze het hele concept van schoen zetten, schoencadeautjes etc niet begreep. Sindsdien doe ik aan verwachtingsmanagement. Zo wil ze dit jaar heel graag een Nintendo switch. Ik heb gezegd dat ze het kan vragen maar dat het wel een heel duur cadeau is dus dat er een grote kans is dat ze het niet krijgt. Dat begreep ze wel. Ze spaart voor de zekerheid er nu ook zelf voor.

Hier zijn mijn meiden 4 en 6 jaar en ze vergelijken zichzelf continu met elkaar. Mijn jongste krijgt een enorme doos playmobil op pakjesavond. Mijn oudste krijgt een doos Lego van dezelfde waarde maar de doos is veel kleiner. Ik vrees dat dit ook even slikken wordt maar ik heb besloten dat ik mij niet in bochten ga wringen door haar cadeau in een grotere doos te stoppen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2020 15:34

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ohja verwachtingsmanagement doe ik ook. Wij hadden voor D. een bordspel gekocht (Carcassonne junior) en ik had van tevoren gevraagd of hij niet een spelletje wilde hebben. “Ja, ik houd van spelletjes maar ik weet niet welke” ik: “zou echt gaaf zijn als Sinterklaas iets met een kasteel koopt voor je!”

Volgende ochtend haalde hij het spelletje uit z’n schoen: “wauw mam, kijk, precies dat spel met dat kasteel wat ik zo heel graag wilde!”

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Nov 2020 16:03

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Haha slim Elliot. Alleen wat als ie had gezegd dat ie geen spelletje wilde. Dat soort tactieken backfiren nogal wel eens bjh mij.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Nov 2020 16:24

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Jaa dat was een risico inderdaad, haha! Ik denk dat ik het dan nog even in de kast had laten liggen. Maar als je geen alternatief hebt is dat geen optie. Dan had ik hem denk ik gewoon aangepraat dat hij een spelletje wilde hebben ?

♥♥
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 18 Nov 2020 17:57

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Even off-topic. Maar sinds wanneer moeten er ook al cadeaus in de schoen? Ik wist niet beter dan gewoon een snoepje of een mandarijn maar op het Sinterklaasjournaal wordt er ook al over gesproken. En pakjesavond dan?

Ik klink als een oude taart.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Nov 2020 18:11

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Wij hadden altijd al cadeaus in de schoen thuis.
En kikkers en muizen ?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Nov 2020 18:12

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ik heb altijd cadeautjes in m'n schoen gehad als kind ook! Voor mij is dat niet iets nieuws.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Nov 2020 18:16

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ik had ook altijd cadeautjes in mijn schoen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 18 Nov 2020 18:23

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Hier doen we alleen kleine kadootjes in de schoen. Of snoepgoed. Heb dus vandaag een of andere plakding bij de lidl voor 80 cent ofzo gekocht. Voor in de schoen. Sowieso mag ze hier maar drie keer haar schoen zetten, we blijven niet bezig.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Nov 2020 18:26

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Wij hadden niet altijd een cadeautje hoor, ook wel eens een snoepje of zo. Iig iets kleins.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 18 Nov 2020 18:27

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Mijn dochter is trouwens wel blij met veel, ook de kleine dingen. Maar daar staat tegenover dat ze van tevoren dus wel echt hebberig is en alles wil. Afgelopen zaterdag geeft ze hele dag gezeurd wanneer Sinterklaas kwam met een zak vol kadootjes. Want ze wou vanalles. Ik werd echt gek van get gezeur. Ze mocht dus haar schoen zetten en daar zat dus chocoladegeld en iets kleins in, waar ze dan wel erg blij mee is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Nov 2020 18:32

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ja, het zijn dan wel kleine cadeautjes in de schoen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 18 Nov 2020 18:38

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Wij mochten ook 2/3 keer schoen zetten. Er zat dan 1x een klein cadeautje in (stickervel/nepdrol/klikklak armband, dat soort spul) en de andere 2 keer chocoladesigaretten of munten etc. We mochten trouwens zo vaak als we wilden onze schoen zetten, dan zat er gewoon niks in de volgende ochtend ?
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 18 Nov 2020 18:40

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Wij hadden de eerste keer meestal alleen wat lekkers en twee keer ofzo een klein cadeautje. Zo doen we het nu ook.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 18 Nov 2020 18:48

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ik kreeg vroeger ook kleine cadeautjes in mijn schoen. Geen grote dingen maar iets van knikkers, stuiterbal, sleutelhanger, stickers, etc. Dat doe ik nu ook bij mijn eigen kinderen. Ze mogen op woensdag en vrijdag hun schoen zetten. De overige dagen niet.
<<

Anoniem295

Bericht 18 Nov 2020 21:03

Re: Kado’s - omgaan met hebberigheid/teleurgesteld zijn

Ik had het hier toevallig nog van het weekend over met mijn moeder. Wij mochten vroeger elke dag onze schoen zetten als we wilden, er zat alleen lang niet altijd wat in. Mijn moeder zei toen ook: Ik weet niet wanneer Sinterklaas bij ons langs komt, ik heb hem niet gesproken.
Ik denk dat er 2x in de week iets in zat. De ene keer snoepgoed en de andere keer een klein cadeautje. Het is trouwens niet zo dat we elke avond fanatiek onze schoen gingen zetten, we wisten wel dat Sinterklaas niet meerdere avonden na elkaar kwam. Maar soms troffen we wel eens een lege schoen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron