Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie)?

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 12 Nov 2020 13:08

Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie)?

Ik heb gezocht of dit weleens op het forum voorbij is gekomen, maar ik kon niks vinden en ik vind dit juist zo leuk en interessant, hopelijk jullie ook!

Binnen de positieve psychologie wordt o.a. gekeken naar het inzetten van je sterke karaktereigenschappen. Het idee is, dat als je die eigenschappen vaker of meer in kan zetten in je leven, je je leven uiteindelijk positiever gaat ervaren en je meer energie opdoet. Om erachter te komen wat je sterke karaktereigenschappen zijn, kun je een online test invullen:

https://www.viacharacter.org/

Vervolgens krijg je een rangorde van de 24 eigenschappen te zien, vanaf je sterkste eigenschappen (top 5 bijvoorbeeld), tot de minst sterk ontwikkelde eigenschappen. Het leuke is dat de uitslag ook dynamisch is: als je hem nu invult, dan krijg je bijvoorbeeld een andere uitslag dan wanneer je hem twee jaar geleden ingevuld zou hebben, of als je hem over een jaar invult.

Ik ben heel benieuwd wat er bij jullie uitkomt en of je de uitslag herkent!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 12 Nov 2020 13:58

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Ah leuk. Ik vind het inderdaad enorm tof en het heeft mij ook echt wel geholpen met mijn zelfbeeld en waardering van positieve eigenschappen waar ik nooit bij stil had gestaan. Zowel in mezelf als bij anderen. Ik had hem een tijdje terug gedaan, ik kreeg toen deze vijf (en herken me er toen en nu wel in):

1) HUMOR (transcendence): liking to laugh and tease, bringing smiles to other people, seeing the light side, making (not necessarily telling) jokes.

2) LOVE OF LEARNING (wisdom): mastering new skills, topics and bodies of knowledge, whether on one's own or formally, related to the strength of curiousity but goes beyond it to describe the tendeny to also add systemetically to what one knows

3) PERSPECTIVE (wisdom): being able to provide wise counsel to others, having ways of looking at the world that make sense to oneself and others.

4) SOCIAL INTELLIGENCE (humanity): being aware of the motives/feelings of others and oneself, knowing what to do to fit into different social situations, knowing what makes other people tick.

5) JUDGEMENT (wisdom): thinking things through and examaning them from all sides, not jumping to conclusions, being able to change one's mind in light of evidence, weighing all evidence fairly
Laatst gewijzigd door Whatever op 12 Nov 2020 14:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 12 Nov 2020 13:59

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

YOUR SIGNATURE STRENGTHS

1: Perspective, WISDOM: Being able to provide wise counsel to others; having ways of looking at the world that make sense to oneself/others.

2: Kindness, HUMANITY

3: Fairness, JUSTICE

4: Forgiveness, TEMPERANCE

5: Honesty, COURAGE


YOUR LESSER STRENGTHS

Appreciation of Beauty & Excellence, TRANSCENDENCE

Zest, COURAGE

Spirituality TRANSCENDENCE

Gratitude, TRANSCENDENCE

Love, HUMANITY


Ik herken het wel!
Laatst gewijzigd door Jip op 12 Nov 2020 21:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 12 Nov 2020 14:08

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Whatever schreef:Ah leuk. Ik vind het inderdaad enorm tof en het heeft mij ook echt wel geholpen met mijn zelfbeeld en waardering van positieve eigenschappen waar ik nooit bij stil had gestaan. Zowel in mezelf als bij anderen. Ik had hem een tijdje terug gedaan, ik kreeg toen deze vijf (en herken me er toen en nu wel in):

1) HUMOR (transcendence): liking to laugh and tease, bringing smiles to other people, seeing the light side, making (not necessarily telling) jokes.

2) LOVE OF LEARNING (wisdom): mastering new skills, topics and bodies of knowledge, whether on one's own or formally, related to the strength of curiousity but goes beyond it to describe the tendeny to also add systemetically to what one knows

3) PERSPECTIVE (wisdom): being able to provide wise counsel to others, having ways of looking at the world that make sense to oneself and others.

4) SOCIAL INTELLIGENCE (humanity): being aware of the motives/feelings of others and oneself, knowing what to do to fit into different social situations, knowing what makes other people tick.

5) JUDGEMENT (wisdom): thinking things through and examaning them from all sides, not jumping to conclusions, being able to change one's mind in light of evidence, weighing all evidence fairly


En dan daarna: curiosity, fairness, kindness, forgiveness en bravery. Ook wel waar.

Wat ik ook heel grappig vind is dat mijn allerslechtste kanten ook echt heel erg waar zijn, namelijk: de twee slechtste ook echt mijn enorme (en super ADHD related) zwakke kanten: self regulation en perseverance.. :palm: :palm: :palm: En daarnaast dat leiderschap en bescheidenheid niet mijn sterkte kanten zijn. Ook absoluut waar. Ik neem liever geen leiding en doe het wel maar alleen als andere mensen het niet doen en dat doe ik dan tegen mijn zin en niet altijd op een goede manier voor de hele groep. En ik heb soms de neiging om onzekerheid/laag zelfbeeld te willen bestrijden/compenseren met iets teveel trots.
Laatst gewijzigd door Whatever op 12 Nov 2020 14:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 12 Nov 2020 14:10

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Leuk altijd dat soort testjes op een werkdag. Niks nieuws en elke keer weer herkenbaar. Bij mij komen deze 5 eruit:

1. Appreciation of Beauty & Excellence - TRANSCENDENCE
2. Creativity - WISDOM
3. Forgiveness - TEMPERANCE
4. Bravery - COURAGE
5. Honesty - COURAGE



Ik heb l.iteratuurwetenschap gestudeerd. Punt 1 verklaart dat. Ik ben altijd erg opzoek naar kleine en grootste mooie dingen in mijn dagelijkse omgeving. En ik word heel ongelukkig in troosteloze omgeving.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 12 Nov 2020 14:15

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Oh voor zover ik jullie ken vind ik die van jou en Jip ook wel echt heel toepasselijk!
<<

Anoniem315

Bericht 12 Nov 2020 17:44

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

1. Love of learning
2. Humor
3. Leadership
4. Hope
5. Appreciation of Beauty & Excellence

In de top 3 herken ik mezelf zéker.
Die laatste komt voort uit míjn liefde voor natuur, kleuren, geluiden en details denk ik.

Zwak: Forgiveness, spirituality en love.

Daar kan ik me ook in vinden. Ik kan heel hard zijn en vind het soms moeilijk affectie te tonen naar mensen die, in mijn ogen, irritante kenmerken hebben.. Als ze niet meewerken, niet opschieten, dat soort dingen. En ik ben niet heel attent. Ik denk er altijd net te laat aan.
Spiritualiteit staat heel ver van me af. Ik houd wel van de natuur, en kan helemaal opgaan in kleuren, geuren en geluiden, maar juist om met beide voeten op de grond te staan en in het hier en nu te zijn. En ik ben een feitentype, een wetenschapsgericht mens.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 12 Nov 2020 18:36

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Leuk om te lezen! Ook dat jullie de meeste dingen dus wel echt herkennen.

Ik heb als top 5:
1. Judgment (wisdom)
2. Love of Learning (wisdom)
3. Prudence (temperance)
4. Love (humanity)
5. Humor (transcendence)

Onderaan heb ik:
22. Spirituality (transcendence)
23. Leadership (justice)
24. Perseverance (courage)

Ik herken het heel erg. De 'judgment' maakt me soms helemaal gek. Ik kan voor elk argument vaak ook prima het tegenovergestelde bedenken als ik een vraagstuk vanuit een ander oogpunt bekijk. Tegelijkertijd is het een mooie eigenschap om zo openminded te zijn, denk ik. Maar soms lijkt het me heerlijk om gewoon één hele stellige mening te hebben en daar volledig achter te kunnen blijven staan. Zeker in combinatie met de 'prudence' zorgt het ervoor dat ik overal over blíjf twijfelen, dat ik geen knopen kan doorhakken en risico's kan nemen. Tegelijkertijd vind ik het heerlijk om goed voorbereid te zijn en alles eerst rustig te overzien voordat ik tot actie overga. Lekker analyseren tot ik erbij neerval dus.

Misschien een gekke vraag Whatever, maar ben jij toevallig ook hoogbegaafd?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 12 Nov 2020 19:10

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Denk van wel. Ik heb als volwassene nooit officieel getest. Eigenlijk maar 1x een echt officiele IQ test gedaan en dat was toen ik 13/14 was en ernstig depressief en met ADHD problematiek vanuit school onderzoek kreeg. Toen had ik volgens mij iets van 138, maar de kanttekening dat het niet helemaal goed te beoordelen was vanwege de psychische problematiek. Maar waarschijnlijk heb je dan eerder een onderschatting dan een overschatting lijkt me. Heb er als student ook wel mee geworsteld, vooral in klas en groepswerk vond ik andere mensen soms heel frustrerend traag. Toen ook nog wel een aanmelding bij de mensa gedaan en mocht toen naar zo'n testdag komen, maar uiteindelijk nooit echt werk van gemaakt omdat ik langzaam aan mijn draai begon te vinden.

Hoezo de vraag? :clown:
<<

Anoniem296

Bericht 12 Nov 2020 19:23

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Wat leuk dit!
1. Kindness
2. Forgiveness
3. Social Intelligence
4. Leadership
5. Teamwork

Vind t wel grappig dat ik zowel leadership als teamwork heb. Voor m'n gevoel moet je daar een keuze tussen maken, maar t kan natuurlijk ook naast elkaar leven.

Onderaan heb ik
20. Judgement
21. Curiosity
22. Spirituality
23. Self- regulation
24. Prudence

20 en 24 moest ik wel om lachen. Ik maak inderdaad vaak op onderbuikgevoel beslissingen en duik er dan vol in. Ook als het hoge risico's met zich meebrengt.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 12 Nov 2020 19:27

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Ik herken me zeker in deze dingen. Vind het ook echt een hele goede test.
Het ding is alleen een beetje dat wat er bij mij als krachten naar voren komt dat dit tevens mijn (enorme) valkuilen zijn. Hebben jullie dat ook?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem321

Bericht 12 Nov 2020 19:27

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Interessant om te doen en te lezen!
Mijn uitkomsten:
1. Honesty, Courage
2. Love of learning, wisdom
3. Fairness, justice
4. Hope, transcendence
5. Kindness, humanity

Onderaan staat:
22. Appreciation of beauty and excellence, transcendence
23. Creativity, wisdom
24. Leadership, justice

Hier kan ik mij grotendeels wel in vinden.
<<

Anoniem296

Bericht 12 Nov 2020 19:29

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Ik ben het tegenovergestelde van jou Moederkoekje!
<<

Anoniem296

Bericht 12 Nov 2020 19:31

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

Pure* schreef:Ik herken me zeker in deze dingen. Vind het ook echt een hele goede test.
Het ding is alleen een beetje dat wat er bij mij als krachten naar voren komt dat dit tevens mijn (enorme) valkuilen zijn. Hebben jullie dat ook?

Ik denk dat elke kracht een valkuil heeft. Alles heeft een schaduwzijde.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 12 Nov 2020 21:18

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

1. Appreciation of Beauty and Excellence (transcendence)
2. Honesty (Courage)
3. Fairness (Justice)
4. Social Intelligence (humanity)
5. Love (humanity)

Ik kan me er wel in vinden. Ook in de items waar ik het laagst op scoorde:

Prudence
Bravery
Perseverance
Leadership
Self-regulation

Tsja, ook wel herkenbaar!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 13 Nov 2020 16:22

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

1: Honesty, courage
2: love of learning, wisdom
3: perseverence, courage
4: self regulation, temperance
5: prudence, temperance

Ik herken het wel. Ik ben vaak wel streng voor mijzelf. Waar ik aan begin, maak ik af en ik denk eerst na voordat ik wat zeg.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 13 Nov 2020 17:32

Re: Wat zijn jouw Character Strenghts (positieve psychologie

1. Prudence, temperance
2. Love, humanity
3. Humor, transcendence
4. Love of learning, wisdom
5. Humility, temperance

Op zich wel herkenbaar.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers