Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom werk jij?

<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2020 12:04

Re: Waarom werk jij?

Exogenesis schreef:
HollyGolightly schreef:- om zelfstandig te zijn
- voldoening
- bijdrage maatschappij
- zelfstandig zijn als voorbeeld voor kinderen


Als ik niet zou hoeven werken (in de zin dat ik zelfstandig zou zijn door flinke erfenis ofzo en dus niet door het inkomen van mijn partner of uitkering), dan zou ik minder werken. En misschien ook ander werk doen. Dat heeft niet te maken met mijn rol als moeder/ of mijn vrouw zijn. Dan zou ik willen bijdragen aan een stichting en daarnaast nog willen studeren. Dus mijn keuze voor mijn huidige werk en het aantal uur is ingegeven door de drijfveer om zelfstandig te zijn/ mijn eigen boontjes kunnen doppen.


Denk je dat je dit in de toekomst nog zou kunnen waarmaken? Wanneer de kinderen ouder en zelfstandiger zijn bijvoorbeeld?


Als ik gepensioneerd ben misschien ; ) Kinderen worden alleen maar duurder. En ik heb er drie. Ik heb drie kinderen op de wereld gezet en daar ben ik (financieel) verantwoordelijk voor. En die verantwoordelijkheid heeft mijn hoogste prioriteit. Ik heb gekozen voor kinderen en dat betekent dus ook dat invloed heeft op mijn keuzes. Als ik alleen voor mezelf had hoeven zorgen, dan had ik ongetwijfeld andere keuzes gemaakt. Maar dat wilde ik niet. En het leven is niet alleen maar leuk, soms moet je dingen doen die je in een ideale situatie anders zou doen. Ik denk dat je daarmee ook alleen maar een reëel beeld schept voor kinderen. Ik ben geen prinses L.auren.tien die gezicht kan zijn van leesbevordering en daarnaast Hebreeuwse taal en cultuur kan studeren (mocht ze dat al willen). Ik ben een werkende alleenstaande moeder. En mijn dochters kunnen later ook alleenstaande moeder worden (ik hoop het uiteraard niet) en dan wil ik ze in ieder geval het voorbeeld geven dat je daar het beste van kan maken, je schouders eronder kan zetten en je werk in 75% tijd erg leuk kan vinden.
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2020 12:06

Re: Waarom werk jij?

Harrison schreef:Ja kan ik me voorstellen Exo!
Goeie toevoeging Carrie, lichaamsbeweging. Dat mis ik nu ook echt, met alleen maar thuis werken. Even lekker fietsen, frisse lucht, hoofd leegmaken.

Ik vind het goed hoor dat vrouwen noemen dat ze werken omdat ze financieel onafhankelijk willen zijn, dat wil ik zelf ook, maar toch vraag ik me af of mannen dat ooit zo zouden zeggen.


Ik denk dat er zeker veel mannen werken om hun gezin te onderhouden en om hun kinderen te kunnen laten studeren.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 05 Nov 2020 12:07

Re: Waarom werk jij?

Ja, dat denk ik ook. Maar dat vind ik wat anders dan financiële onafhankelijkheid van je partner (tenminste zo lees ik het).
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2020 12:08

Re: Waarom werk jij?

Harrison schreef:Ja, dat denk ik ook. Maar dat vind ik wat anders dan financiële onafhankelijkheid van je partner (tenminste zo lees ik het).


Ik denk dat deze nuance door vrouwen wordt gemaakt omdat dat niet vanzelfsprekend is, terwijl dat voor mannen veel meer het geval is.
<<

Anoniem301

Bericht 05 Nov 2020 12:10

Re: Waarom werk jij?

HollyGolightly schreef:
Harrison schreef:Ja, dat denk ik ook. Maar dat vind ik wat anders dan financiële onafhankelijkheid van je partner (tenminste zo lees ik het).


Ik denk dat deze nuance door vrouwen wordt gemaakt omdat dat niet vanzelfsprekend is, terwijl dat voor mannen veel meer het geval is.


Dit. Maar ook goed dat je het benoemt Harry!
<<

Kira

Bericht 05 Nov 2020 12:11

Re: Waarom werk jij?

Exogenesis schreef:
Kira schreef:Om geld te verdienen.
Als ik geen werk nodig zou hebben omdat ik multimiljonair zou zijn zou ik m'n dagen denk ik heel anders indelen, ik kan genoeg dingen bedenken die ik leuk vind om te doen. Maar ik ben geen multimiljonair dus zal ik moeten werken.


Vind je je werk wel leuk dan?


Ja vooral m'n werk in de muziek vind ik erg leuk. Maar de vraag is waarom ik werk en dan zeg ik toch echt voor het geld.
Bijkomende dingen zoals zelfstandigheid en een voorbeeld voor m'n zoon vind ik ook belangrijk. Maar ik denk dat als ik het werken niet nodig zou hebben, dus genoeg geld van mezelf zou hebben, ik ook een voorbeeld op een andere manier zou kunnen zijn.
Structuur en ontwikkeling vind ik ook belangrijke punten, maar dat kun je ook uit andere dingen halen dan uit werk. Vandaar dit antwoord :)
<<

Anoniem315

Bericht 05 Nov 2020 12:19

Re: Waarom werk jij?

Helder, Kira!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 05 Nov 2020 12:20

Re: Waarom werk jij?

Ja, dat is zo inderdaad Holly. Ik zou het zelf niet zo snel noemen omdat het zo'n vanzelfsprekendheid is dat ik financieel afhankelijk ben/wil zijn. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo, ik wil financieel onafhankelijk zijn en daarom moet ik ook werken maar het is niet een beweegreden om te gaan werken, in de zin dat niet onafhankelijk zijn geen optie voor me is. Beetje moeilijk om onder woorden te brengen maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 05 Nov 2020 12:31

Re: Waarom werk jij?

Voor het geld en daar uit voortvloeiend;
Om zelfstandig te zijn en dat als voorbeeld voor m'n dochter te tonen, om het gezin financieel te kunnen geven wat ik wil.

Ik vind het al jaren lastig een leuke baan te vinden waarin ik mij kan ontwikkelen en verdien naar wat ik kan. Als ik voor het geld niet hoefde (wilde) te werken zou ik alsnog de zorg voor kinderen met m'n partner willen delen en daarnaast al dan niet betaald werk doen, waarin ik bijdraag aan de maatschappij. Ik denk dat ik mezelf dan ook vrijer en beter zou kunnen ontwikkelen. Ik zou ook willen dat de wereld niet zo in elkaar stak dat betaald werk en een mooie carrière als zo belangrijk om na te streven in het leven wordt gezien of als ultieme manier om te ontwikkelen of bij te dragen aan de samenleving.
<<

Anoniem301

Bericht 05 Nov 2020 12:42

Re: Waarom werk jij?

Harrison schreef:Ja, dat is zo inderdaad Holly. Ik zou het zelf niet zo snel noemen omdat het zo'n vanzelfsprekendheid is dat ik financieel afhankelijk ben/wil zijn. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo, ik wil financieel onafhankelijk zijn en daarom moet ik ook werken maar het is niet een beweegreden om te gaan werken, in de zin dat niet onafhankelijk zijn geen optie voor me is. Beetje moeilijk om onder woorden te brengen maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

Ja ik snap helemaal wat je zegt! Het zou geen reden moeten zijn maar gewoon zo moeten zijn. Want een man zegt dat ook niet. Goed dat je me daar bewust van maakt!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 05 Nov 2020 12:53

Re: Waarom werk jij?

Exogenesis schreef:
Fred schreef:Volgens mij is deze vraag al eerder gesteld, maar voornamelijk voor de centen.
Persoonlijke ontwikkeling vond ik in mijn begin van mijn carrière belangrijk, maar nu niet meer. Destijds heb ik ook jaren lang 40 uur of zelfs meer gemaakt. Niet veel uitgegeven zodat ik nu 32 uur kan werken. Heerlijk een extra dag vrij. Werken geeft mij nauwelijks voldoening meer. Waar ik ook werk, ben al zo vaak van baan gewisseld in de hoop dat wel ergens te vinden dat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik die voldoening waarschijnlijk nergens zal gaan vinden.


Zou best kunnen hoor. Ik vond de vraag op dit moment mooi aansluiten bij dat andere topic over thuisblijvende moeders en de daaruit voortkomende discussie over emancipatie en de beweegredenen van werkende moeders.

Even een vraag over jouw stukje: Waarom vind je persoonlijke ontwikkeling nu niet meer zo belangrijk?


Omdat ik daar de max in heb bereikt. Een leidinggevende rol wil ik niet en het enige zou kunnen dat ik ergens alles. De gehele financiële administratie incl. rapportages en managementrol ga innemen. Echter dan moet je er vol voor gaan en dus weer 40 uur werken en dat heb ik er niet voor over. De rust die ik nu ervaar vind ik wel fijn. Ik heb 15 jaar lang 40 uur of meer gewerkt en vind dat nu wel welletjes geweest. Er is meer dan werken alleen... Misschien dat ik over een tijdje voor een paar uur in de maand zzp'er ga worden. Op zich lijkt mij dat nog wel eens mooi om te ervaren of er echt bedrijven/mensen zijn die mij voor een paar uur willen inhuren om bijv. hun administratie op orde te krijgen of voor bepaalde rapportages.
<<

Anoniem326

Bericht 05 Nov 2020 12:57

Re: Waarom werk jij?

Ik begrijp de discussie niet helemaal. Ik denk dat mannen toch ook werken om zelfstandig te zijn. Dat is toch ook het hele idee achter kinderen grootbrengen (jongen of meisje) dat je hen het vertrouwen, liefde, kansen en mogelijkheden biedt om op te groeien tot zelfstandig individu (als in op eigen benen kunnen staan, mits mogelijk) die zijn/haar plek vindt in deze toch best wel moeilijke wereld.

Ik denk dat mannen het misschien niet formuleren als onafhankelijk willen zijn van partner, maar wel als zelfstandig zijn. Voor jezelf (en anderen) kunnen zorgen. Ik lees de opmerking van Carrie (en mijn eigen opmerking) ook niet gericht op de positie van vrouw.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 05 Nov 2020 13:01

Re: Waarom werk jij?

- Om ook zelf wat geld in het laatje te brengen ipv alleen uwv
- Omdat ik het heel erg leuk vind en er energie van krijg
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Nov 2020 13:24

Re: Waarom werk jij?

Om geld te verdienen.
En iets nuttigs doen

Nu heb ik niet een bijzondere baan zeker niet mijn droombaan. Maar ja het verdient geld, ik werk ook niet veel en dat hoeft gelukkig financieel ook niet. Helemaal niet werken zou ik niet fijn vinden
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 05 Nov 2020 13:32

Re: Waarom werk jij?

Voor mannen is onafhankelijk en zelfstandig zijn de norm, voor vrouwen helaas niet. Sterker nog, ik denk dat de vraag ´waarom werk jij´ onder mannen maar weinig gesteld wordt. Als je niet of nauwelijks werkt, wie gaat je dan in leven houden?

Het zal wellicht niemand verbazen dat dit voor mij een belangrijke reden is om te werken. Ik heb een huis, ik heb kinderen, en daar ben ik financieel verantwoordelijk voor, net zozeer als (in mijn geval) mijn partner dat is. Mijn verantwoordelijkheid daarin hangt niet af van de hoogte van zijn salaris - als in, het hier wel vaker genoemde 'ik hoef niet te werken want mijn man verdient genoeg'. Dat is voor mij geen argument. Heb dat ook altijd curieus gevonden: wat voor mannen logisch is, is voor vrouwen optioneel, omdat je een baarmoeder hebt ofzo.

Ik wil leren, ik wil me ontplooien, nieuwe ervaringen opdoen, me verbeteren, kennis vergaren. Dat doe ik door te werken.

Daarnaast wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan de maatschappij. En ook dat bereik ik in mijn werk (en ja, ook met vrijwilligerswerk en schoolhulp et cetera, dat doe ik allemaal ook, maar in mijn professionele rol structureler.)

Ik heb twee zoons die ik wil leren dat zorgen niet uitsluitend of sterker bij vrouwen ligt dan bij mannen. Dat kan ikze vertellen, maar voorleven werkt beter.

En: ik heb een goed stel hersens en best wat vaardigheden waar de maatschappij wat aan heeft. Die wil ik inzetten. Woekeren met je talenten, zeg maar (ocherm, ik word Bijbels, Geel, help!). Ook is er door bijvoorbeeld mijn ouders en de overheid best wat geïnvesteerd in mijn opleiding, daar staat wat tegenover.

En last but not least, ik ben (mede door bovenstaande zaken) dol op werken. En me bewust van mijn privilege dat ik gezond ben, kan werken, en zelfs leuk en uitdagend werk kan doen onder fijne omstandigheden.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 05 Nov 2020 13:39

Re: Waarom werk jij?

Dat maatschappelijke gedoe omtrent werken vind ik altijd een beetje onzin.
Mijn functie kan de maatschappij bijv. echt wel zonder mee. Het is dat het management rapportages wil om het bedrijf te kunnen sturen.

Oké het bedrijf waar ik werk is wel enorm maatschappelijk betrokken, maar dat vind ik los staan over of ik (een ieder) zoals Caulfield noemt vaardigheden heb waar de maatschappij wat aan heeft. Er wordt loonbelasting etc.. ingehouden over ieders salaris en als je in dat ziet dat de maatschappij daar wat aan heeft dan heeft iedereen dus die vaardigheden... lol
<<

Anoniem313

Bericht 05 Nov 2020 13:41

Re: Waarom werk jij?

Fred schreef:Dat maatschappelijke gedoe omtrent werken vind ik altijd een beetje onzin.
Mijn functie kan de maatschappij bijv. echt wel zonder mee. Het is dat het management rapportages wil om het bedrijf te kunnen sturen.

Oké het bedrijf waar ik werk is wel enorm maatschappelijk betrokken, maar dat vind ik los staan over of ik (een ieder) zoals Caulfield noemt vaardigheden heb waar de maatschappij wat aan heeft. Er wordt loonbelasting etc.. ingehouden over ieders salaris en als je in dat ziet dat de maatschappij daar wat aan heeft dan heeft iedereen dus die vaardigheden... lol


Ja, zo sta jij er in. Wat ik probeer uit te leggen is dat dat voor mij anders is. Een bijdrage leveren aan de maatschappij is voor mij belangrijk en stuurt mijn keuzes. Ik zal dus niet gaan werken bij een bedrijf dat washandjes verkoopt, want dat motiveert mij niet.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Nov 2020 13:44

Re: Waarom werk jij?

Oh en door dat andere topic bedenk ik nog een reden waarom ik vrij veel uren wil werken: omdat ik emancipatie van mannen en vrouwen belangrijk vind en dat niet alleen met woorden maar ook in daden wil laten zien. Dus arbeidsparticipatie van vrouwen is voor mij een belangrijk onderwerp en door (veel) te werken zet ik mij daarvoor in.
<<

Anoniem318

Bericht 05 Nov 2020 13:45

Re: Waarom werk jij?

Harrison schreef:Om heel veel verschillende redenen eigenlijk. Persoonlijke en professionele ontwikkeling, intellectuele uitdaging, sociale contacten, geld. Ik werk in een internationale organisatie en dat verbreedt mijn wereldbeeld, verbeterd mijn sociale vaardigheden en begrip voor andere culturen. Dat vind ik ook een grote toegevoegde waarde.


Voor mij precies hetzelfde, met nog de toevoeging dat ik helemaal achter de bestaansreden en “missie” van mijn organisatie sta. Ik ben in die zin trots dat ik daar mag werken.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 05 Nov 2020 13:48

Re: Waarom werk jij?

HollyGolightly schreef:Ik begrijp de discussie niet helemaal. Ik denk dat mannen toch ook werken om zelfstandig te zijn. Dat is toch ook het hele idee achter kinderen grootbrengen (jongen of meisje) dat je hen het vertrouwen, liefde, kansen en mogelijkheden biedt om op te groeien tot zelfstandig individu (als in op eigen benen kunnen staan, mits mogelijk) die zijn/haar plek vindt in deze toch best wel moeilijke wereld.

Ik denk dat mannen het misschien niet formuleren als onafhankelijk willen zijn van partner, maar wel als zelfstandig zijn. Voor jezelf (en anderen) kunnen zorgen. Ik lees de opmerking van Carrie (en mijn eigen opmerking) ook niet gericht op de positie van vrouw.

Het is wat mij betreft helemaal geen discussie. Ik zeg ook niet dat jullie opmerking gericht was op de positie van de vrouw, maar toch vroeg ik me af of mannen het ook zo zouden formuleren. Het was geen aanval naar de mensen die het noemden als reden om te werken. Helemaal niet juist. Ik zat gewoon na te denken over het thuisblijven vs (redenen om te) werken en genderverschillen.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 05 Nov 2020 13:50

Re: Waarom werk jij?

Madame Butterfly schreef:
Harrison schreef:Om heel veel verschillende redenen eigenlijk. Persoonlijke en professionele ontwikkeling, intellectuele uitdaging, sociale contacten, geld. Ik werk in een internationale organisatie en dat verbreedt mijn wereldbeeld, verbeterd mijn sociale vaardigheden en begrip voor andere culturen. Dat vind ik ook een grote toegevoegde waarde.


Voor mij precies hetzelfde, met nog de toevoeging dat ik helemaal achter de bestaansreden en “missie” van mijn organisatie sta. Ik ben in die zin trots dat ik daar mag werken.

Jammer van die spelfout die ik nu zie, haha. Leuk om te lezen! Wil je meer vertellen over die missie?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 05 Nov 2020 13:54

Re: Waarom werk jij?

Caulfield schreef:Oh en door dat andere topic bedenk ik nog een reden waarom ik vrij veel uren wil werken: omdat ik emancipatie van mannen en vrouwen belangrijk vind en dat niet alleen met woorden maar ook in daden wil laten zien. Dus arbeidsparticipatie van vrouwen is voor mij een belangrijk onderwerp en door (veel) te werken zet ik mij daarvoor in.


Je kunt uiteraard ook andersom beredeneren. Waarom gaan mannen niet minder werken (niet alleen als ze kinderen hebben)? Omgekeerde emancipatie kan namelijk ook alleen zie je dat lang niet heel veel.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Nov 2020 13:57

Re: Waarom werk jij?

Fred schreef:
Caulfield schreef:Oh en door dat andere topic bedenk ik nog een reden waarom ik vrij veel uren wil werken: omdat ik emancipatie van mannen en vrouwen belangrijk vind en dat niet alleen met woorden maar ook in daden wil laten zien. Dus arbeidsparticipatie van vrouwen is voor mij een belangrijk onderwerp en door (veel) te werken zet ik mij daarvoor in.


Je kunt uiteraard ook andersom beredeneren. Waarom gaan mannen niet minder werken (niet alleen als ze kinderen hebben)? Omgekeerde emancipatie kan namelijk ook alleen zie je dat lang niet heel veel.


Ben ik ook erg voor! Daarom heb ik het ook over emancipatie van mannen en vrouwen. En dat gaat hand in hand: mannen kunnen zorgtaken op zich nemen als vrouwen ook professionele taken op zich nemen.
<<

Anoniem318

Bericht 05 Nov 2020 13:58

Re: Waarom werk jij?

@ Harrison, laten we zeggen dat het allemaal is begonnen met de wens om vrede te behouden in Europa (net na WOII).
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 05 Nov 2020 13:59

Re: Waarom werk jij?

Ik werk omdat ik het prettig vind wat met mijn opleiding te doen en gelukkig heb ik een hele leuke baan met fijne collega's. Ik werk ook omdat ik onafhankelijk wil zijn mbt mijn financiele positie en pensioen wil opbouwen voor mezelf. Ik werk bewust parttime, 28 uur omdat ik gewoonweg geen zin heb om meer te werken. Ik heb nooit fulltime gewerkt maar verdien voldoende om ook zonder partner prima rond te komen.

Ik zou prima altijd thuis kunnen zijn, ik vermaak me goed en kan goed alleen zijn. Maar ik zou het inkomen echt gaan missen en toch ook de uitdaging en het plezier wat mijn werk me brengt.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Char