Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 09:37

Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Mijn baarmoederhals is aan de korte kant. Nu bij bijna 26 weken 3 cm. Ik heb nu wekelijks metingen en pfff soms word ik er zo enorm onzeker en angstig van dat ik toch even een nieuw topic aanmaak. Zijn er meer forummers die dit hebben gehad? Hoe ging je VK en het ziekenhuis er bij jou mee om? Welke adviezen kreeg je?

Ik word nu dus wekelijks in de gaten gehouden en vooralsnog doen ze verder nog niks. Op aanraden van de bedrijfsarts ben ik nu volledig gestopt met werken en doe het maar extra rustig aan. Ze kwamen erachter doordat ik dagelijks harde buiken heb, niet de hele dag door en ook gelukkig niet met regelmaat, maar ik heb ze wel. Soms lijkt het alsof mijn buik al reageert als ik even ga verzitten of liggen.

Het kan prima zijn dat er geen verdere actie ondernomen hoeft te worden maar het kan ook zo zijn dat ik moet worden opgenomen en aan de medicatie moet. Wie heeft dit meegemaakt?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 04 Nov 2020 09:54

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Niet gehad zelf, maar wil wel even zeggen dat ik dit heel rot voor je vind zo die onzekerheid, na het verlies van jullie tweede kindje. Kan het daar mee te maken hebben dat de baarmoedermond verkort is? En wat is er aan te doen?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 09:59

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Pure* schreef:Niet gehad zelf, maar wil wel even zeggen dat ik dit heel rot voor je vind zo die onzekerheid, na het verlies van jullie tweede kindje. Kan het daar mee te maken hebben dat de baarmoedermond verkort is? En wat is er aan te doen?


Thanks, ik heb geen idee. Zal het volgende week eens vragen. Ja ik vind het wel lastig dat mijn zwangerschap sinds week 13 echt enorm moeilijk en onzeker is. Word er soms zo enorm verdrietig en onzeker van. Ben eerlijk gezegd wel blij nu met alle Corona maatregelen, ben ik niet de enige die niks kan en mag.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 04 Nov 2020 10:12

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Ik ben bij de tweede opgenomen met 25w4d met bloedingen en weeenactiviteit. Mijn bmh was toen 1,6. Ik heb toen een paar dagen daar gelegen en toen het weer rustig was mocht ik naar de gewone afdeling. Maar ik wilde naar huis. Dat mocht als ik beloofde dat ik de gehele zwangerschap thuis alleen maar zou niksen. Mijn ouders hebben toen volledig voor ons zoontje gezorgd, hij kwam alleen thuis in het weekend als mijn man vrij had. De 2e voorwaarde van thuis blijven was dat er altijd iemand stand-by moest staan om mij met 10 minuten in het ziekenhuis te krijgen. Dat werd mijn schoonmoeder, die woont om de hoek. Mocht zij toevallig boodschappen doen zijn of weg zijn moest ik de verloskundige bellen voor een ambulance. De laatste voorwaarde was dat ik om de dag of elke dag kwam voor een babycheck (ctg etc). Iedereen vond het fijner als ik thuis was en dit heeft heel goed gewerkt zo voor mij uiteindelijk. Het enige wat wel was dat ik mijn zoontje erg miste. Maar ik kon absoluut niet voor hem zorgen.
Nog iets positiefs overgehouden aan dit verhaal; omdat ik zo vaak naar het ziekenhuis moest die 3 maanden, heb ik doordat ik vaak een uur aan de ctg lag, een hele goede band met mijn schoonmoeder opgebouwd.

Uiteindelijk ben ik met 38w4d ingeleid en moest ik haar nog met alle geweld eruit krijgen zeg maar ;) Ik heb wel in die 3 maanden nog eens met weeenactiviteit in het ziekenhuis gelegen maar toen was ik al om en nabij de 34 weken.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, rusten en niets doen heeft hier dus heel goed geholpen.
Ik meen me te herinneren dat je zwanger was van een tweeling, doordat je geopereerd bent is het waarschijnlijk een heel ander verhaal dan mijn verhaal. Maar echt, ik zou gewoon die rust pakken. Ik had ook heel veel harde buiken, soms stond de buik wel constant strak. Ik was in het begin ook zwanger van een tweeling maar het kindje is tussen de 7-8 weken al gestopt met groeien. Weet niet of daar een verband zit.

Ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt, maar ik wilde het toch even delen. Wie weet. Veel sterkte :hug:
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 10:19

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Bedankt voor je verhaal Peinture! Lijkt me echt enorm heftig allemaal en gelukkig is jullie kind mooi lang blijven zitten alsnog. Ik heb gelukkig nog geen weeen activiteit en voor nu geen andere adviezen dan rustig aan doen. Hoe ging het mentaal gezien met je deze periode? Wat maakte dat je ook aan de CTG moest? Dit is bij mij totaal niet aan de orde op dit moment. Ik voel de baby wel veel bewegen gelukkig. Die vermaakt zich wel in mijn buik geloof ik. Het doet me goed om dit soort verhalen van anderen te lezen met goede afloop.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 04 Nov 2020 10:45

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Ik heb dit niet, maar word er wel op gecontroleerd omdat mijn oudste geheel plotseling is geboren met 33+2. Nu willen ze dit dus extra in de gaten houden en krijg ik om de 4 weken controle hierop, wat ze indien nodig vaker gaan doen of juist afbouwen. Ook gebruik ik preventief utrogestan, maar ik weet niet meer helemaal zeker of dat nou ook helpt voor de lengte van de baarmoedermond of voor wat anders. Maar misschien zou je dit eens kunnen navragen of uitzoeken, of dit wellicht iets is wat in jouw situatie zou kunnen?
Overigens zei mijn gynaecoloog dat extra rust nemen niet per se bewezen hielp, maar bij mij is er nu natuurlijk ook nog niets aan de hand. Ik kan me voorstellen dat het in jouw situatie anders is, zeker als je veel harde buiken hebt en zo.
Rot dat je zo'n onzekere zwangerschap hebt! Ik hoop dat alles nu rustig blijft en de baby lekker nog een tijdje blijft zitten.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 10:54

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Mizz_S schreef:Ik heb dit niet, maar word er wel op gecontroleerd omdat mijn oudste geheel plotseling is geboren met 33+2. Nu willen ze dit dus extra in de gaten houden en krijg ik om de 4 weken controle hierop, wat ze indien nodig vaker gaan doen of juist afbouwen. Ook gebruik ik preventief utrogestan, maar ik weet niet meer helemaal zeker of dat nou ook helpt voor de lengte van de baarmoedermond of voor wat anders. Maar misschien zou je dit eens kunnen navragen of uitzoeken, of dit wellicht iets is wat in jouw situatie zou kunnen?
Overigens zei mijn gynaecoloog dat extra rust nemen niet per se bewezen hielp, maar bij mij is er nu natuurlijk ook nog niets aan de hand. Ik kan me voorstellen dat het in jouw situatie anders is, zeker als je veel harde buiken hebt en zo.
Rot dat je zo'n onzekere zwangerschap hebt! Ik hoop dat alles nu rustig blijft en de baby lekker nog een tijdje blijft zitten.


Dat is wel vroeg idd! Hoe is het gegaan met jullie oudste? Moest hij/zij lang in het ziekenhuis blijven? Merken jullie er nu nog iets van?

Ik ga volgende week bij mijn arts vragen of dit te maken kan hebben met de ingreep en of utrogestan nut heeft bij mij.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 04 Nov 2020 11:02

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Bij de oudste had ik binnen 6 maanden voor de ontstane zwangerschap trouwens een hele kleine ingreep aan mijn baarmoeder gehad. Dit kan een oorzaak zijn voor vroeggeboorte. Maar bij mij is de oorzaak nooit vastgesteld en weten ze dus ook niet of dit er iets mee te maken heeft gehad. Maar ik kan me dus goed voorstellen dat het bij jou wel een rol speelt.

Hij heeft een maand precies in het ziekenhuis gelegen. Het eerste jaar hadden we veel extra controles bij de kinderarts etc. Hij bleef het eerste jaar klein en liep soms wat achter qua ontwikkeling, die paste dan meer bij de gecorrigeerde leeftijd. Na een jaar ongeveer trok dat helemaal bij en na ik denk zo'n anderhalf jaar was er niets meer van te merken. En nu gaat het prima, hij loopt eerder voor qua wat ie al kan en is zelfs best groot voor zijn leeftijd. En het is een heerlijk, vrolijk en slim jochie.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 04 Nov 2020 11:09

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Ik heb me toen gewoon heel snel bij de situatie neergelegd en achteraf kijk ik er wel positief (is misschien een te "vrolijk" woord) op terug. Het eerste deel van mijn zwangerschap voelde ik mij heel slecht en toen op zich niet, naast die constant harde buiken dan. Voor mij hielp de rust (ook mentaal proberen af te schakelen en me over te leveren aan de situatie), wel tegen die harde buiken. Maar mijn situatie was natuurlijk anders. Ze wilden gewoon de baby goed in de gaten houden, en ik kreeg wekelijks een evaluatie van hoe het ging. Maar ik moest me elk ziekenhuisbezoek erop instellen dat ik daar moest blijven. Die bmh werd bij mij ook weer langer zodra het rustig werd.

Ik heb het niet als heftig ervaren.
Behalve met die grote bloeding met 25w4d en het maar 3 scenario's konden zijn, waarvan 1 de meest gunstige en die andere 2 vreselijk. Die minuten duurden uren voor mijn gevoel. Gelukkig was het toen het beste scenario. Omdat ik zo hard bloedde waren ze bang dat de placenta gescheurd was. Mijn man was er toen niet bij en mijn schoonmoeder stond toen huilend achter een gordijntje. Ik lag in shock op een bedje en toen kwam mijn nichtje (verloskundige) binnengerend. Omdat ik eerst de verloskundige had gebeld dat ik zo hard bloedde wist zij dat ik naar het ziekenhuis moest. Mijn nichtje en een verpleegkundige hebben me toen geaaid en getroost totdat ze wisten wat er aan de hand was. Ik huilde wel maar zonder geluid, en het rare is dat ik absoluut niet wilde dat ze mijn man belden (die was net in zijn eerste week op zijn nieuwe werk). Achteraf vind ik dat echt super vreemd van mezelf maar dat was te wijten aan de shock. Oh sorry, hier heb je natuurlijk niet veel aan. Maar zo zie je, bij mij was het weer een andere reden waarom de bmh verkort was. Maar toen ze er eenmaal echt uit moest werd ik ingeleid en zat alles weer potdicht...
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 04 Nov 2020 11:18

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

ik had het bij de eerste bij 25 weken volledig rust gehouden en ze is met 37 weken geboren. Ik ben hiervoor ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging dus dat stond los van de verkorte baarmoederhals. ze is wel heel snel geboren.

bij de jongste had ik het ook maar pas bij 34 weken, dus dat scheelde enorm in de risico's , ik had toen net verlof.zij is uiteindelijk op de uitgerekende dag geboren, ook ingeleid trouwens ivm abrupt stijgende bloeddruk.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 11:24

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Bolus26 schreef:ik had het bij de eerste bij 25 weken volledig rust gehouden en ze is met 37 weken geboren. Ik ben hiervoor ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging dus dat stond los van de verkorte baarmoederhals. ze is wel heel snel geboren.

bij de jongste had ik het ook maar pas bij 34 weken, dus dat scheelde enorm in de risico's , ik had toen net verlof.zij is uiteindelijk op de uitgerekende dag geboren, ook ingeleid trouwens ivm abrupt stijgende bloeddruk.


Bij 25 weken ook verkorte bmh? En kreeg je dit advies om volledig rust te houden? Wat betekende dit in de dagelijkse praktijk? Lag je op bed? Zwangerschapsvergiftiging poe, lijkt me best heftig!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 11:26

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Mizz_S schreef:Bij de oudste had ik binnen 6 maanden voor de ontstane zwangerschap trouwens een hele kleine ingreep aan mijn baarmoeder gehad. Dit kan een oorzaak zijn voor vroeggeboorte. Maar bij mij is de oorzaak nooit vastgesteld en weten ze dus ook niet of dit er iets mee te maken heeft gehad. Maar ik kan me dus goed voorstellen dat het bij jou wel een rol speelt.

Hij heeft een maand precies in het ziekenhuis gelegen. Het eerste jaar hadden we veel extra controles bij de kinderarts etc. Hij bleef het eerste jaar klein en liep soms wat achter qua ontwikkeling, die paste dan meer bij de gecorrigeerde leeftijd. Na een jaar ongeveer trok dat helemaal bij en na ik denk zo'n anderhalf jaar was er niets meer van te merken. En nu gaat het prima, hij loopt eerder voor qua wat ie al kan en is zelfs best groot voor zijn leeftijd. En het is een heerlijk, vrolijk en slim jochie.


Fijn dat alles goed is nu! Ik heb idd natuurlijk ook een ingreep gehad. In totaal 3 vruchtwaterpuncties en de ingreep zelf. Al duurde die heel kort en wat het via de buik ook. Ik heb ook het idee dat het ermee te maken kan hebben dat ik heel smal gebouwd ben en het soms lijkt alsof mijn buik heel strak staat. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zomaar spontaan zijn, geen idee.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 11:30

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Peinture schreef:Ik heb me toen gewoon heel snel bij de situatie neergelegd en achteraf kijk ik er wel positief (is misschien een te "vrolijk" woord) op terug. Het eerste deel van mijn zwangerschap voelde ik mij heel slecht en toen op zich niet, naast die constant harde buiken dan. Voor mij hielp de rust (ook mentaal proberen af te schakelen en me over te leveren aan de situatie), wel tegen die harde buiken. Maar mijn situatie was natuurlijk anders. Ze wilden gewoon de baby goed in de gaten houden, en ik kreeg wekelijks een evaluatie van hoe het ging. Maar ik moest me elk ziekenhuisbezoek erop instellen dat ik daar moest blijven. Die bmh werd bij mij ook weer langer zodra het rustig werd.

Ik heb het niet als heftig ervaren.
Behalve met die grote bloeding met 25w4d en het maar 3 scenario's konden zijn, waarvan 1 de meest gunstige en die andere 2 vreselijk. Die minuten duurden uren voor mijn gevoel. Gelukkig was het toen het beste scenario. Omdat ik zo hard bloedde waren ze bang dat de placenta gescheurd was. Mijn man was er toen niet bij en mijn schoonmoeder stond toen huilend achter een gordijntje. Ik lag in shock op een bedje en toen kwam mijn nichtje (verloskundige) binnengerend. Omdat ik eerst de verloskundige had gebeld dat ik zo hard bloedde wist zij dat ik naar het ziekenhuis moest. Mijn nichtje en een verpleegkundige hebben me toen geaaid en getroost totdat ze wisten wat er aan de hand was. Ik huilde wel maar zonder geluid, en het rare is dat ik absoluut niet wilde dat ze mijn man belden (die was net in zijn eerste week op zijn nieuwe werk). Achteraf vind ik dat echt super vreemd van mezelf maar dat was te wijten aan de shock. Oh sorry, hier heb je natuurlijk niet veel aan. Maar zo zie je, bij mij was het weer een andere reden waarom de bmh verkort was. Maar toen ze er eenmaal echt uit moest werd ik ingeleid en zat alles weer potdicht...


Lag je dan de hele dag in bed? Ben benieuwd hoe je daginvulling was, ook omdat ik zelf nu wat zoekende ben hierin, wat doe ik wel wat niet. Fijn dat je er toch goed op terug kijkt! Ik hoop dat straks ook te kunnen. Weten ze waar de bloeding vandaan kwam?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 04 Nov 2020 11:37

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Ik had het bij mijn oudste, ik was toen denk ik 31 werken en had hele pijnlijke harde buiken. Ik zat op 3,1 en onder de 3cm zouden ze strenger ingrijpen (longrijping spuit etc). Ik mocht naar huis maar met bedrust.

Uiteindelijk met 40+1 bevallen. De harde buiken waren gelijk over toen ik rust nam dus ik vond het niet spannend. Ik voelde me vooral vreselijk schuldig dat ik niet kon werken.
R. 2013
D. 2016
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 04 Nov 2020 11:40

Re: Verkorte baarmoederhals, wie heeft dit ook gehad?

Spencer schreef:Ik had het bij mijn oudste, ik was toen denk ik 31 werken en had hele pijnlijke harde buiken. Ik zat op 3,1 en onder de 3cm zouden ze strenger ingrijpen (longrijping spuit etc). Ik mocht naar huis maar met bedrust.

Uiteindelijk met 40+1 bevallen. De harde buiken waren gelijk over toen ik rust nam dus ik vond het niet spannend. Ik voelde me vooral vreselijk schuldig dat ik niet kon werken.


Daar zit ik nu op met 26 weken. Voel me gelukkig niet schuldig dat ik niet kan werken nu. Heb een fijne bedrijfsarts en ook een fijne werkgever en collega's. Mijn vervanger is inmiddels ook begonnen dus dat is mooi.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers