Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

<<

Aquariumvis

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 02 Nov 2020 22:28

Bericht 02 Nov 2020 22:43

Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Wij willen vaker dan eens per week vegetarisch, of liever nog veganistisch, gaan eten. Maar het ontbreekt me een beetje aan inspiratie.
Bij ‘normale’ gerechten kan ik altijd wel een beetje inschatten of het bij ons in de smaak gaat vallen of niet. Nu heb ik dat bij vegan recepten helemaal nog niet.

Heb jij een vegetarisch/veganistisch succesrecept? Dat echt altijd in de smaak valt. (Al dan niet met vleesvervangers)

Verder zoek ik ook nog een succesrecept voor het bereiden van jackfruit. Ik bestel het vaak in restaurants, maar ik heb geen idee hoe ik het lekker klaar moet maken.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 02 Nov 2020 22:53

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Ik vind dit super lekker: https://www.connoisseurusveg.com/spicy- ... ntil-stew/ Ik heb het recept wat aangepast, mocht je interesse hebben, schrijf ik dat wel even uit.

Heb ook een zalig vegan moussakarecept, ook zelf wat aan aangepast, die kan ik ook wel even opduikelen als het je lekker lijkt.

Chili con carne wordt super makkelijk sin carne door het dierlijk gehakt door plantaardig gehakt te vervangen.

Echt een recept is het niet, maar shoarma van Vivera met Italiaanse of Mexicaanse wokgroenten, gebakken krieltjes en vegan knoflooksaus (2 delen Alpro Mild&Creamy op 1 deel Remia Like! mayo + knoflook(poeder), peper en bieslook naar smaak) vinden wij ook heel lekker.

Dezelfde knoflooksaus eten we ook bij tortilla’s die we dan vullen met een prutje van kidneybonen, tomatenblokjes, ui, koriander, paprikapoeder, knoflook en komijn plus sla, tomaat, komkommer, salsa en evt. jalapeños en vegan geraspte kaas (als je de kaas op de tortilla, ónder het prutje even in de magnetron doet, smelt het lekker).
Laatst gewijzigd door Lonely Goatherd op 02 Nov 2020 23:08, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 02 Nov 2020 22:54

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Zeker! Wat goed dat jullie vaker vega(n) willen gaan eten. Deze gerechten maak ik zeker 1-2 keer per maand en doen het altijd goed.

https://chickslovefood.com/recept/gnocc ... 5-or-less/ (vega)

https://www.ah.nl/r/363696 (vegan denk ik)

https://www.ah.nl/r/818490 (ook vegan denk ik)

https://www.ah.nl/r/619156 (vega)
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 02 Nov 2020 23:06

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Scandic schreef:https://www.ah.nl/r/363696 (vegan denk ik)

https://www.ah.nl/r/818490 (ook vegan denk ik)


Mocht Aquariumvis belang hechten aan vega of vegan: de sperziebonencurry en de wraps zijn niet vegan door de grillstukjes, maar als je wil zijn die prima te vervangen door vegan kipstukjes van Vivera of de Jumbo voor de curry of vegan shoarma of gyros voor de wraps. Vegan Naan heb ik helaas nog niet gevonden in een supermarkt.

Die curry ziet er trouwens lekker en makkelijk uit, ga ik binnenkort ‘s maken, heb toch nog een boel Patak’s currypastapotjes in de kast.
<<

Aquariumvis

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 02 Nov 2020 22:28

Bericht 02 Nov 2020 23:12

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Lonely Goatherd: Oeh die eerste lijkt me heel lekker! Die kruidenmix bestaat daar ook iets voor in de supermarkten, of heb je het zelf gemixt?
Ik zou graag je aangepaste recept zien. Lijkt me heerlijk.

Wat betreft de Moussaka. Ik heb het nog nooit gegeten, dus waarom zou ik mezelf dan niet gelijk de vegan versie aanleren.

Vegan heeft inderdaad wel mijn voorkeur, vind mijn buik veel fijner.
<<

Aquariumvis

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 02 Nov 2020 22:28

Bericht 02 Nov 2020 23:19

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Bedankt Scandic. De eerste lijkt me ook erg lekker.

Ik heb ook een recept dat ik graag maak:

Gevulde wraps:
Een prutje maken van vegan gehakt, tomaten (in kleine stukjes), zwarte bonen en mais. Komijnzaad erdoor.

Saus van soya yoghurt, zongedroogde tomaten (uit pot) en 2/3 teentjes knoflook. Even door de blender.

Besmeer wraps met de saus. Beetje rucola melange verdelen erop. En dan een beetje van het ‘prutje’.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 02 Nov 2020 23:21

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Aquariumvis schreef:Lonely Goatherd: Oeh die eerste lijkt me heel lekker! Die kruidenmix bestaat daar ook iets voor in de supermarkten, of heb je het zelf gemixt?
Ik zou graag je aangepaste recept zien. Lijkt me heerlijk.

Wat betreft de Moussaka. Ik heb het nog nooit gegeten, dus waarom zou ik mezelf dan niet gelijk de vegan versie aanleren.

Vegan heeft inderdaad wel mijn voorkeur, vind mijn buik veel fijner.


Dat eerste recept volg ik in principe gewoon, maar pak vaak gemberpoeder i.p.v. voor het gemak en reken verder voor 2 personen 140g rode linzen, 1 blik tomatenblokjes en 400g bladspinazie. De aardappels laat ik weg. Berberekruiden (waarvan 1 el voor mij echt prima is, met 2 wordt het me te heet) is trouwens in een zakje van Verstegen te koop in sommige supermarkten. De cayennepeper laat ik weg. Oh en i.p.v. 4 cups bouillon (wat ongeveer 1 liter is), doe ik maar een halve liter bouillon, hoeft het ook niet zo eeuwig lang in te koken. Meer erbij kan altijd nog. Knorr groentenbouillonblokjes zijn trouwens vegan en voor mij de lekkerste, die van Maggi zijn ook vegan, maar voor mijn gevoel echt vies vet.

Voor de moussaka heb ik een recept van chickslovefood (makkelijke moussaka) aangepast.

Ingrediënten voor 2-3 personen (misschien vier met een grote salade erbij of voor kleine eters):
500g aardappels
1 aubergine
1 paprika (kleur die je lekker vindt)
1 blikje (200nogwat gram uitlekgewicht) bruine linzen
1 blik (400g) tomatenblokjes
300g passata
2 eetlepels oregano
1 eetlepel paprikapoeder
1 eetlepel kaneel
Peper
1 bakje Remia Basissaus Wit
Vegan geraspte kaas naar keus (ik gebruik Violife)

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Was en snij de aubergine in dunne plakken. Was en snij de paprika in 8 of 10 repen.

Doe de aubergine en paprika vijf tot tien minuten in de oven op bakpapier tot ze zacht zijn geworden.

Schil en snij de aardappels in plakjes en kook ze tot ze nét gaar zijn (5-10 minuten). Niet te lang, want dan vallen ze uit elkaar. Heel koken en dan pas plakjes snijden kan schijnbaar ook, zelf nog nooit gedaan.

Laat in een andere (koeken)pan de tomatenblokjes en passata inkoken, voeg dan de oregano, kaneel, paprika en peper naar smaak toe. Spoel de linzen af en voeg toe aan het prutje.

Vet heel lichtjes een ovenschaal in en verdeel de helft van de aardappelplakjes over de bodem. Daaroverheen de helft van de aubergine en paprika. Daaroverheen de helft van het tomaten-linzenprutje. Dan weer hetzelfde met de rest.

Verdeel het bakje basissaus over de ovenschotel en bestrooi met zoveel geraspte vegan kaas als jou lekker lijkt (ik doe veel?). Besprenkel met wat water zodat de kaas beter smelt en zet in de oven totdat de kaas gesmolten en evt. lichtbruin is (15-30 minuten).

Et voilà! Niet zo gezond, niet echt moussaka, wel héél lekker.?
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 13 Nov 2020 17:05

Re: Vegan/vegetarische ‘signature dish’ / succesrecept

Niet vegan, wel vega

Gnocci met ricotta, citroensap, courgette, verse platte peterselie en wat rucola.
Smile, it's free!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers