Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote slaaptopic voor volwassenen

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Okt 2020 12:09

Het grote slaaptopic voor volwassenen

Aangezien er al een versie is voor kinderen open ik er hierbij één voor volwassenen. Ik heb namelijk flinke slaapproblemen en ben op zoek naar zo veel mogelijk tips! Ik zit namelijk in een negatieve spiraal die globaal gaat als volgt:
Ik ga in bed liggen. > Zodra ik wil gaan slapen, gaat m'n hoofd aan en ga ik werkelijk over ALLES nadenken en piekeren. > Na een halfuur of een uur ben ik het zat en neem ik een halve slaappil. > Met een beetje geluk val ik daarmee in slaap, maar de laatste week wordt het steeds erger en ben ik er meerdere nachten nog één of twee keer uit geweest om nóg een halve slaappil te nemen.

Nou, zo is het hek dus volledig van de dam. Ik ga me ook dood ergeren aan m'n vriend die meteen slaapt en snurkt en het dieptepunt was afgelopen vrijdagavond, toen ben ik op de bank gaan slapen. En afgelopen nacht heb ik gevraagd of m'n vriend in het bed van m'n stiefdochter wilde gaan slapen.

Hier gaat iets dus niet goed. Ik kan gewoon niet ontspannen, dat is het echte probleem. Dus ik wil graag eens een meditatie-app proberen, heb er meerdere gevonden, maar welke zijn er fijn? Vanmorgen, toen m'n dochter naar de psz ging, ben ik nog in bed gaan liggen en heb ik een bodyscan gedaan van VGZ en daarna heb ik nog even een ASMR-video geluisterd. Ik weet nog niet wat ik daarvan vind, maar heb daarna wel een uur geslapen haha. Maar dat is het gekke, omdat ik steeds veel te kort slaap 's nachts en ik nu werkloos ben, doe ik overdag nog vaak een dutje en dan val ik dus binnen no-time in slaap meestal. Het probleem zit 'm dus ook in de avonden/nachten.

Ik weet dat hier meer mensen zijn met slaapproblemen en ik ben benieuwd wat jullie eraan doen. In elk geval ga ik vanaf vanavond vroeg in bed liggen, na 21.00 uur kijk ik niet meer op m'n telefoon en ga ik een boek lezen. Als ik daarna lang wakker lig, kan ik tenminste nog steeds een normaal aantal uur slaap proberen te halen.
❤ 7 juni 2018
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 26 Okt 2020 12:11

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Ik lees mee. Ik heb helaas hetzelfde.
Ik kan niet ontspannen zodra ik moet slapen.
Ook ga ik mij aan alles irriteren.
Ik heb het al jaren en ga daarom dus wel regelmatig apart liggen. Mijn man vindt dit niet leuk maar begrijpt wel dat inslapen dan makkelijker is voor mij.
2016
<<

Anoniem296

Bericht 26 Okt 2020 12:16

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Het is belangrijk om met de middag dutjes per direct te stoppen. Als je een dutje wilt doen moet je voor 12:00 weer wakker zijn.

Daarnaast denk ik dat je ontspanningsoefeningen moet gaan aanleren bijv een body scan, maar ook ademhalingsoefeningen. Die kun je dan in bed doen zonder dat je een app of iets hoeft aan te zetten. Handig voor midden in de nacht.

Ook belangrijk is om een bedtime ritueel te ontwikkelen, om je lichaam en geest voor te bereiden op je slaap. Misschien lang douchen, uitgebreid je gezicht verzorgen, met een kaarsje aan een meditatie doen, een boekje lezen en dan proberen te slapen terwijl je een ontspanningsoefening doet. En ik zou ook aanraden echt langer te blijven liggen dan een uur.
<<

Anoniem295

Bericht 26 Okt 2020 12:33

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Ik zou overdag absoluut geen dutjes meer doen, dan is het bij mij de nacht daarop sowieso waardeloos. Ik probeer nu op de momenten dat ik overdag lijk in te storten, maar even een wandelingetje te maken. Gewoon even een blokje om.

Verder zou ik je oordopjes op maat aanraden! Is even een uitgave maar het helpt mij zó veel om niet meer door geluiden geïrriteerd te zijn in de nacht. Sowieso merk ik dat het een mindset is, hoe meer ik me irriteer aan het feit dat ik niet kan slapen, hoe meer ik me ga irriteren aan mijn vriend. Of hij snurkt, of hij ligt te dicht tegen me aan, of hij ademt op me. Heb hem in die gevallen ook het liefst op zijn zij met zijn rug naar me toe. Ik heb echt periodes gehad dat ik zo onredelijk was, dat ik voor hem ging bepalen in welke houding hij moet slapen, en hij deed het ook nog, arme man. Sinds die oordopjes hoor ik sowieso een stuk minder en kan ik ineens veel meer hebben. Sowieso probeer ik me ook niet meer te druk te maken om het feit als ik weer een keer een nacht slecht slaap. Het hoort kennelijk bij mij, een 1-2 weken per maand zijn echt waardeloos. De volgende dag wat extra koffie erin en de nacht erop weer nieuwe kansen. Ik merk wel dat het makkelijker lukt om in slaap te vallen als je die irritaties los kunt laten. Maar dat is niet makkelijk.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 26 Okt 2020 12:50

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Wat rot is dat hè. Sowieso inderdaad dutjes afschaffen. Niet te vroeg naar bed gaan en liefst stoppen met slaappillen. Geen schermen meer voor je gaat slapen en geen cafeïne meer in de avond. Ben je bekend met 4-7-8-methode? Heeft mij erg goed geholpen. Google maar eens!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 26 Okt 2020 13:10

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Vervelend dat je zo slecht slaapt! Wat doe je 's avonds allemaal? En qua verlichting? Het helpt om vast de lichten te dimmen een uur voordat je gaat slapen. En inderdaad geen schermen meer, of in ieder geval op de nachtstand zetten.
Ik vind Headspace een fijne app voor meditatie en ademhalingsoefeningen.
<<

Anoniem331

Bericht 26 Okt 2020 13:24

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Herkenbaar. Ik slaap met oordopjes en als dat niet wil slaap ik verder op zolder.
Daar staat mijn eigen oude bed. Het idee dat ik op kan schuiven als het niet lukt helpt hier al heel veel.

Ik zou ook proberen overdag niet meer te slapen. Denk niet dat het je wat oplevert.
En wat hier ook scheelt is moe gaan slapen. Genoeg beweging overdag, en dus moe zijn wanneer ik naar bed ga.
<<

Anoniem326

Bericht 26 Okt 2020 13:26

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Ik zal niet ingaan op mijn persoonlijke oorzaken en probleem, want jouw probleem kan heel anders zijn. Als een optimale slaaphygiene niet werkt, heb je hulp nodig. En dan moet er gekeken worden naar de oorzaak.

De enige tip die ik je kan geven en die volgens mij voor iedereen met slaapproblemen toepasbaar is, is dat je slaap efficiëntie omhoog moet. Dus niet tussendoor gaan slapen of al om 21.00 uur naar bed gaan. Je moet er naar toe dat je niet uren wakker in bed ligt, maar de uren dat je erin doorbrengt slaapt.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 26 Okt 2020 23:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 26 Okt 2020 13:28

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Heb je een ereader? Ik ben zelf een goede slaper maar wanneer ik een keer niet kan slapen, ga ik lezen en val daar vaak bij in slaap. In een periode met meer stress en slechter slapen heb ik een mindfullnesscursus gedaan, dit heeft me echt geholpen om ontspannen te worden en minder te piekeren. Daar zaten ook luisteroefeningen bij zoals idd de bodyscan etc.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11420

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 26 Okt 2020 13:31

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Ik herken het al gaat het de laatste maanden best goed.
Ik slik Etos nachtrust formule voor ik ga slapen Sinds ik die slik gaat het best goed. Toevallig vannacht vanaf 3uur wakker gelegen en dat was lang geleden.

Verder maakt het hier niet uit of ik wel of geen beeldscherm gebruik heb voor het slapen. Wel stop ik om 21:00 met hobbyen omdat ik bij een daglicht lamp zit. Ga ik te lang door dan slaap ik minder.

Stoppen met de slaappillen zou ik je ook aanraden. Ik heb ze jarenlang genomen. Eerst een halve. Toen een hele en uiteindelijk was dat ook niet meer genoeg. Ik ben nooit meer gaan gebruiken. De werking van die dingen dooft uit heb ik het idee. En dan heb je steeds meer nodig.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 26 Okt 2020 13:33

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Als ik niet kan slapen ga ik een luisterboek of podcast luisteren: geen afleiding van het scherm maar wel geluid om je af te leiden.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 26 Okt 2020 13:41

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Beweeg je ook genoeg overdag? Ben je zeg maar wel echt moe genoeg om te gaan slapen?

Ik had voordat we kinderen hadden ook veel last van vriend. Toen zijn we een tijd los van elkaar naar bed gegaan. Ik eerder, nog even lezen. Als ik dan bijna sliep kwam hij en ging hij nog even wat lezen totdat ik sliep. Heel lief, hielp toen ook echt goed.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 26 Okt 2020 14:40

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Inderdaad stoppen met dutjes, want daarmee houdt je het waarschijnlijk alleen maar in stand. Qua apps vind ik Headspace inderdaad ook heel fijn.
Mijn moeder slaapt door Ceasar therapie beter, ook moet ze uit bed als ze een half uur wakker ligt en dus ook niet uren lezen. Je bed moet zijn om te slapen.

Ik heb een collega die zweert hierbij: https://www.dromenwinkel.com/c/droomsap
<<

Kira

Bericht 26 Okt 2020 14:42

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Ik ontspan juist heel erg door in bed te lezen, voorheen was dat een boek maar nu lees ik op m'n telefoon en meestal val ik binnen 15 minuten in slaap.
Dutjes doe ik ook, maar hou erg goed in de gaten dat die niet te laat op de dag zijn en maximaal een half uur. Beter is nog echt een powernap van 15/20 minuten.
Maar ik heb geen chronische slaapproblemen gelukkig. Lijkt me heel vervelend!
<<

Anoniem326

Bericht 26 Okt 2020 14:52

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Bliss, jij kan het alleen zelf inschatten, maar als je echte slaapproblemen hebt dan helpen al deze tips in dit topic niet of onvoldoende. Ik zou dan echt naar de huisarts gaan en onder begeleiding gaan uitzoeken wat de oorzaak is en ermee aan de slag gaan.
<<

Anoniem295

Bericht 26 Okt 2020 14:55

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Mijn ervaring is dat de huisarts het juist vaak op slaappillen gooit, helaas. Het kan misschien wel interessant zijn om eens in het alternatieve circuit te kijken?
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 26 Okt 2020 14:56

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Zonder lezen kan ik niet slapen. Tijdens het lezen verwarm ik mijn bed vast voor en vind alvast een houding. Als ik merk dat ik wegsukkel leg ik mijn boek weg.

Ik ga vroeger dan mijn vriend. Dan slaap ik al voordat hij gaat snurken of draaien.
<<

Anoniem326

Bericht 26 Okt 2020 15:02

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Maple schreef:Mijn ervaring is dat de huisarts het juist vaak op slaappillen gooit, helaas. Het kan misschien wel interessant zijn om eens in het alternatieve circuit te kijken?


Maar kijk dan even naar mijn stuk. Dat zijn niet alleen maar slaappillen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 26 Okt 2020 15:04

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

HollyGolightly schreef:Bliss, jij kan het alleen zelf inschatten, maar als je echte slaapproblemen hebt dan helpen al deze tips in dit topic niet of onvoldoende. Ik zou dan echt naar de huisarts gaan en onder begeleiding gaan uitzoeken wat de oorzaak is en ermee aan de slag gaan.


Dit inderdaad! Maar wil je wel op het hart drukken geen dutjes meer te doen. Dat is echt funest bij slaapproblemen. Hoe moe je ook bent, slapen overdag is echt niet goed.
Slaapmiddelen voegen ook weinig toe, zoals je nu al merkt heb je steeds meer nodig. Op zoek gaan naar de oorzaak / een goede behandeling is echt belangrijk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 26 Okt 2020 15:10

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Wel eens met HGL. Zelf aanhobbyen met slaappillen en apps is leuk, maar gaat je op de lange termijn ook niet helpen. blijkbaar vind je hoofd overdag niet genoeg rust om s avonds te ontspannen. En dan krijg je een vicueze cirkel die moeilijk te doorbreken valt.

Ik heb momenteel ook een periode van slapeloosheid. En dat breekt me op maar zoveel mogelijk rust, reinheid en regelmaat zou bij mij wel weer voldoende moeten helpen. Als het structureel een probleem is, zoals bij jou, dan is het tijd iets te ondernemen. En mocht ej HA aankomen met pammetjes, die kan je ook weigeren he? :-)
<<

Anoniem332

Bericht 26 Okt 2020 15:36

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Vervelend dat sommige hier zo slecht kunnen ontspannen met slapen.

Ik heb geen moeite met in slaap te komen, wel met wanneer ik wakker word om weer in te slapen. Gelukkig niet altijd maar op de momenten wanneer is slaap goed kan gebruiken.

Drink je alcohol? Ik merk dat wanneer ik alcohol drink ik niet goed in diepe slaap kom.
Ook eet/snoep ik niet (meestal) na het avondeten.

Ik las dit artikel, misschien interessant: https://www.darmgezondheid.nl/nieuws-sl ... doeningen/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11420

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 26 Okt 2020 16:09

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Ik ben wel eens door die hele molen gegaan, slaapcursus gehad enzo. Niks geholpen. Nu is het bij mij een familiair probleem. Helaas! Merk wel dat hoe drukker ik mij er over maak, hoe slechter ik slaap.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem326

Bericht 26 Okt 2020 16:40

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Jip schreef:Ik ben wel eens door die hele molen gegaan, slaapcursus gehad enzo. Niks geholpen. Nu is het bij mij een familiair probleem. Helaas! Merk wel dat hoe drukker ik mij er over maak, hoe slechter ik slaap.


Ik wil het echt niet beter weten of zeggen dat andere alternatieve oplossingen of acceptatie niet goed zijn. Maar, Bliss is nog zo jong. En slaapproblemen niet structureel aanpakken, is slecht voor je gezondheid. Jouw slaapcursus heeft niet geholpen, maar dat betekent niet dat andere methodes niet werken. En door welke molen ben je gegaan? Bliss is nog door geen enkele molen gegaan. Ze heeft enkel slaapmedicatie voorgeschreven gekregen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Okt 2020 20:09

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga even in op een paar dingen die jullie noemen. Het probleem is bij mij echt het inslapen. Het lijkt wel of ik dan juist op zoek ga naar zo veel mogelijk dingen om aan te denken. Helemaal nu ik weer een tijdje in een slaapdip zit, ligt m'n focus zó erg op het in slaap vallen dat het niet meer lukt. Gisteravond voelde ik me gewoon wegzakken, maar toen ging ik dat ineens heel bewust opmerken en was ik weer klaarwakker. Het komt bij mij altijd in fases, altijd als ik veel stress heb. Mijn ouders slikken ook allebei al járen slaappillen, dus er zit wel iets in de familie denk ik. Mijn slaaphygiëne kan wel stukken beter, dus daar wil ik nu eerst mee aan de slag. Een maandje geleden was ik al goed begonnen en sliep ik veel beter in toen ik even ging lezen in bed, daar word ik wel gewoon rustiger van in m'n hoofd.

Oordoppen heb ik, gewoon van de drogist, en die dempen geluiden, maar ik hoor ze nog wel. En dat wil ik ook, anders hoor ik m'n dochter niet als er 's nachts iets is. M'n vriend hoort sowieso niks, die slaapt diep en heeft ook oordoppen in, want ik schijn zelf ook nogal te snurken. Op zich heb ik nooit veel last van hem gehad, af en toe krijgt hij 's nachts een por en dan gaat hij op z'n zij liggen en heb ik er geen last meer van. Maar nu let ik op elk geluid, dus dan valt het extra op als hij snurkt.

Cognitieve gedragstherapie heb ik ook al een paar keer gehad in het verleden, twee keer vanwege depressie. Is al wel lang geleden, maar ik ken het principe dus.

De dutjes, dat wordt nog wel een ding. Sowieso nu ik werkloos ben doe ik het soms ook uit verveling. En ik ben altijd moe (chronisch vermoeid), dus dat is het probleem niet. Als ik overdag slaap, ben ik 's avonds ook weer moe. Maar beter zou het zijn als ik weer een baan vind en weer wat om handen heb natuurlijk. Nu heb ik het dus over de dagen dat m'n dochter naar het kdv is, maar als ze thuis is, ga ik soms ook weleens even op bed liggen. Al slaap ik dan niet echt, dus dat zal geen ramp zijn.

De meeste dagen heb ik overdag trouwens genoeg beweging, ik loop en fiets veel. 's Avonds na het eten doe ik vrij weinig doorgaans, behalve wat opruimen, dochter naar bed brengen en tv kijken. Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is na het eten ook nog even een stukje wandelen buiten, al nodigt het donker daar niet echt toe uit, maar we zullen zien. Ik drink trouwens geen koffie, dus cafeïne is het probleem in elk geval niet. Ik drink 's avonds alleen een kop thee, rooibos meestal, daar zit volgens mij überhaupt geen cafeïne in. In het weekend drink ik wel een paar wijntjes.

Twee maanden geleden heb ik dit trouwens ook al kort met de huisarts besproken en die heeft me de bekende tips gegeven die ik al wel kende en die in dit topic ook genoemd worden. Dus ik moet hier nu eerst weer consequent mee aan de slag. Ik word misschien nooit een geweldige inslaper, maar het moet wel stukken beter kunnen dan nu.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem295

Bericht 26 Okt 2020 20:26

Re: Het grote slaaptopic voor volwassenen

Bliss schreef:De dutjes, dat wordt nog wel een ding. Sowieso nu ik werkloos ben doe ik het soms ook uit verveling. En ik ben altijd moe (chronisch vermoeid), dus dat is het probleem niet. Als ik overdag slaap, ben ik 's avonds ook weer moe. Maar beter zou het zijn als ik weer een baan vind en weer wat om handen heb natuurlijk. Nu heb ik het dus over de dagen dat m'n dochter naar het kdv is, maar als ze thuis is, ga ik soms ook weleens even op bed liggen. Al slaap ik dan niet echt, dus dat zal geen ramp zijn.


Ik wil op dit stukje even inhaken. Ik zie je namelijk twee dingen zeggen: Dat je chronisch vermoeid bent, en dat je de dutjes voornamelijk uit verveling doet. Betekent dat dat je de dag in principe (redelijk) goed redt als je gewoon aan het werk bent? Want dat zou dan toch betekenen dat die dutjes niet samenhangen met je chronische vermoeidheid, als je op een dag waarop je bezig bent, gewoon zonder kunt? Of misschien is het juist andersom: dat je juist chronisch vermoeid bent dóór die dutjes in de middag?

Nu ik dit lees, kan ik me herinneren dat je door de jaren heen vaker gezegd hebt dat je chronisch vermoeid bent. In hoeverre krijg je daar medische begeleiding bij? Want dan wil ik toch mee gaan in het verhaal en advies van HGL. Iets in me zegt dat je je chronische vermoeidheid op deze manier enorm in stand aan het houden bent. Je geeft zelf aan dat het een deel verveling is: Waarom ga je niet op zoek naar iets om die verveling te doorbreken? Je vervelen op zich is al niks aan natuurlijk, en als je er nu klaarblijkelijk in de nacht ook nog eens last van gaat hebben... En dan toch inderdaad naar de huisarts, en via hem/haar erop aandringen dat er veel dieper naar je chronische vermoeidheid gekeken wordt.

En dat je cognitieve therapie voor iets anders hebt gehad, betekent natuurlijk niet dat je geen baat kunt hebben bij opnieuw cognitieve therapie, maar dan op het vlak van slapen/nachtrust. De vorige therapie was wellicht op iets heel anders gericht, en even als kromme vergelijking: je kunt met een vaarbewijs ook geen autorijden natuurlijk.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers