Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kast opknappen

<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 18 Okt 2020 16:33

Kast opknappen

Hoi!
Zou graag even om jullie advies willen vragen :)
Ik heb een kast van mijn oma gekregen die nu gewoon in de originele staat in m'n huis staat.
Even een foto:
Afbeelding
negeer de stoel die ervoor staat maar even ;)

Nu vind ik hem toch wat oudbollig (en te geel) en zou ik er graag wat aan willen veranderen maar vind het zo lastig!
Had ooit het idee om hem donkerder te maken, dus beitsen heet dat dan denk ik? dus wel gewoon houtkleur laten maar dan donkerder. De gouden greepjes zou ik dan hetzelfde laten.
Is wel een rotklus denk ik met al die hoekjes etc want de hele laklaag moet er dan goed af.

Ander idee is hem licht opschuren en dan een kleur geven, maar is dat niet zonde van het houtpatroon dat je dan niet meer ziet.

Nog een ander idee is de greepjes veranderen, maar het is dus onmogelijk om greepjes te vinden die leuk zijn en hierop passen, blijkbaar is het een ouderwetse maat. Nu kwamen m'n schoonouders met het idee om de greepjes zwart te spuiten.

Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie misschien nog een idee hoe ik hem kan veranderen?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Okt 2020 16:39

Re: Kast opknappen

Ik zou hem zwart verven denk ik, en dan handvaten maken van stukken leer denk ik.
Ik weet niet of het kan, maar nog beter is het miss om het middenstuk met de lades eruit halen en evt ook het kastdeurtje daaronder. Dat je dan iets met legplanken doet? Heb je ook geen problemen met gekke maten van greepjes, en voor de andere twee kun je gewoon werken met knopjes die je leuk vind.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Okt 2020 16:48

Re: Kast opknappen

Prachtig kastje. Ik zou het idd beitsen of met een white wash behandelen. Vind het hout patroon te mooi om te lakken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Okt 2020 16:50

Re: Kast opknappen

Schuren en met een matte lak is denk ik heel mooi bij deze kast. Ik zou er geen whitewash of kleur over doen.
2015 💙
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 18 Okt 2020 17:53

Re: Kast opknappen

Leuk jullie ideeën!

@Pure: Zwart is iets te heftig voor mij voor in de woonkamer, maar heb wel een andere kast waarbij een donkere kleur wel gaaf zou zijn denk ik. Je brengt me op ideeën ;)
Wat betreft de legplanken, ook wel een grappig idee, alleen vind ik het nu juist zo fijn dat alles stofvrij in die kast zit!

@Tabbie: hele leuke website heb je!! Heb je nog tips voor hoe ik dan het beste verf van het kastje af kan halen? Las online ook dingen over afbeitmiddel. Of word het toch ouderwets schuren? En heb je dan nog tips voor de hoekjes?

@ Minx: bedoel je dat hij dan dus gewoon houtkleur word? (en een niet-glanzende lak erop)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Okt 2020 18:06

Re: Kast opknappen

Ja gewoon hout inderdaad en niet glanzend. De structuur die er in zit is echt tof.
2015 💙
<<

Anoniem332

Bericht 18 Okt 2020 18:09

Re: Kast opknappen

Je kastje is prachtig! Ik zou hem zo laten en er een andere lamp op zetten.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 18 Okt 2020 18:16

Re: Kast opknappen

Haha Housebird, scherp ;) die lamp is inderdaad niet mooi! Staat nu overigens verscholen achter een plant, maar heb een oude foto geplaatst in die topic.

Minx; leuke tip! Misschien moet ik gewoon eerst kijken hoe de kast eruit ziet als de lak eraf is, en dan beslissen welke beits of lak erop moet..
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Okt 2020 18:16

Re: Kast opknappen

Supermooi kastje! Een ander lampje en een andere tv of geen tv ;) zou al veel schelen denk ik!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Okt 2020 18:18

Re: Kast opknappen

Afbeitmiddel is een ramp en je hoeft op zich geen laklaag eraf te halen. Ik zou het opschuren. Of zit er een laag vernis/plastiek over? Dat is niet goed te zien. Het ligt er dus echt aan waarmee het kastje is afgewerkt. Is het met wax behandeld dan pakt geen enkele verf die je erop zal doen.

Tip voor de hoekjes: veel geduld en handwerk.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 18 Okt 2020 18:44

Re: Kast opknappen

Ik zou alleen de greepjes vervangen. Hij is super mooi, past helemaal in een scandinavisch interieur. Even mooi afstylen en hij steelt de show!
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 18 Okt 2020 19:13

Re: Kast opknappen

Je kunt meubels ook laten zandstralen, dan worden ze helemaal kaal
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 18 Okt 2020 19:33

Re: Kast opknappen

Ik zou er lekker veel planten op zetten en verder niks mee doen. Veel te leuk kastje!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 18 Okt 2020 19:39

Re: Kast opknappen

Ik vind hem ook leuk zoals hij is! Misschien inderdaad alleen ,zoals scandic zegt, de groepjes vervangen.
<<

Anoniem332

Bericht 18 Okt 2020 20:06

Re: Kast opknappen

Mocht je het kastje wel willen opknappen en gaan beitsen of schilderen, dan kan je een emmer met lauw water maken scheut ammoniak of andere ontvetter erin en dan watervast schuurpapier korrel 400 erin nat maken. Dan heb je geen troep in je huis en is het kastje goed ontvet en licht opgeschuurd.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 18 Okt 2020 20:18

Re: Kast opknappen

Meneer de Uil schreef:Ik zou er lekker veel planten op zetten en verder niks mee doen. Veel te leuk kastje!


Dit. Zonde om er iets aan te doen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 18 Okt 2020 21:17

Re: Kast opknappen

Haha oke jullie reacties maken mij weer aan het twijfelen! Toen hij een half jaar geleden in ons huis kwam heb ik dus eerst ook gedacht dat ik hem zo wou laten, maar begon er dus toch weer over na te denken of het niet anders moest.. Er staan overigens al meerdere planten nu op. En de TV eraf is geen optie helaas qua ruimte. Wel leuk om te horen dat jullie het een leuke kast vinden!

Die greepjes kunnen dus helaas niet anders wat ik al eerder schreef, anders zou ik dat inderdaad wel doen. Heb al meerdere zoektochten hiervoor gedaan maar kon het niet vinden naar mijn idee. Maat was 136mm tussen beide schroefgaten. En komt het probleem bij dat op de beide deurtjes links/rechts het geen knopjes zijn maar sleutelgaten met sleutels, dus die zijn ook lastig te vervangen denk ik.

Zandstralen (en logen) heb ik ook al offertes voor aangevraagd maar werd mij afgeraden (en is ook heel duur vind ik). Volgens mij zit er een harde laklaag op? M'n oma heeft hem ooit wel eens helemaal geschuurd volgens m'n moeder.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 19 Okt 2020 08:33

Re: Kast opknappen

En van die leren greepjes? De sleutelgaten en sleutels zou je zelf zwart kunnen spuiten?
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 19 Okt 2020 09:11

Re: Kast opknappen

Heel mooi kastje! Ik zou er niks aan doen en juist aanpassen door andere accessoires te gebruiken, zoals hierboven ook al gezegd.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers