Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gezond broodbeleg?

<<

Anoniem187

Bericht 04 Nov 2013 21:56

Gezond broodbeleg?

Wie helpt me verder? Ik vind het niet erg om zelf iets te moeten maken.

Op dit moment heb ik hummus (ga ik morgen voor het eerst maken), kipfilet, geitenkaas, biologische notenpasta's, eieren (al lust ik die zelf niet), tahin schijn je ook als broodbeleg te kunnen gebruiken?.. Verdere suggesties?

En dan kan er evt. nog groenten, sla of noten op het beleg uiteraard.


*Recepten voor hummus-varianten of andere lekkere spreads zijn HEEL erg welkom!
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 04 Nov 2013 22:00

Re: Gezond broodbeleg?

Rookvlees is erg mager.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Nov 2013 22:37

Re: Gezond broodbeleg?

Even gauw copy paste. Deze heb ik dit weekend gemaakt.


Humus:
250g kikkererwten (uit blik of een nacht geweekt en gekookt)
3 uitgeperste tenen knoflook
3 el tahin
Citroensap
wat olijfolie
paprikapoeder

Alles bij elkaar in de keukenmachine. En... Klaar!

Baba ganoush:

Ingrediënten voor 1 schaaltje
1 aubergine
1 teen knoflook
1 el tahin (sesampasta)
Sap van een 1/2 citroen
1 tl komijn
Peper en zout
Olijfolie

Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Was de aubergine en prik er gaatjes in met een vork. Bestrijk de aubergine met olijfolie en rooster de aubergine in ongeveer 3 kwartier gaar in de oven.

Haal de aubergine uit de oven en laat deze iets afkoelen. Snij de groente doormidden en schraap het vruchtvlees er uit. Hak dit fijn met een mes en doe het in een schaaltje.

Voeg de tahin, de komijn en het sap van een halve citroen toe.

Hak de knoflook fijn en meng dit door de aubergine dip.

Breng de baba ganoush op smaak met peper en zout en serveer het met brood.

Paprikaspread:

Ingrediënten
• 1 rode paprika
• 175 g gare kikkererwten (gedroogde kikkererwten 1 nacht laten weken + ca. 1 u koken)
• 1 el olijfolie
• 1 tl paprikapoeder
• peper en zout

Leg de hele paprika ongeveer 20 minuten onder een hete grill en draai hem daarbij regelmatig. Gril de paprika tot het vel bijna zwart ziet en blaasjes vertoont. Doe de hete paprika onmiddellijk in een plastic zakje en sluit dat af. Laat de paprika daarin afkoelen. Haal het vel van de paprika en verwijder de steel en de zaadjes. Snijd de paprika in grote stukken.
Kieper de paprika, de kikkererwten, de olijfolie en de paprikapoeder in de blender en pureer tot een gladde massa. Breng op smaak met peper en zout.

Pompoenspread:

Ingrediënten
450 pompoen, geschild en in blokjes
5 el olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 el verse gember, geraspt
1 teen knoflook, fijngesneden
2 tl kerriepoeder
1 rode peper, in snippers
1 el citroensap

* Verhit 2 el olie in een pan en fruit de ui 5 minuten op laag vuur.
* Voeg knoflook en gember toe en fruit nog 2 minuten.
* Voeg pompoenblokjes en kerrie toe.
* Doe de deksel op de pan en laat ca 20 minuten stoven tot de pompoen gaar is. Laat wat afkoelen.
* Pureer het pompoenmengsel met 3 el olijfolie en rode peper. Breng op smaak met citroensap en zout.

Paprika feta spread:

Ingrediënten:

1 deel gegrilde paprika
1 deel zongedroogde tomaat
5 eetelepels yoghurt
1 teen knoflook
1 snufje cayennepeper
200 gram feta

Wat je gaat doen:

stop alles in de blender/staafmixer

Tzaziki

Ingrediënten:
- 1 bakje Griekse yoghurt
- 2 kleine komkommers, geschild en geraspt
- 1 kop zure room
- 1 theelepel verse dille, fijn gesneden
- 2 teentjes knoflook, uitgeperst
- 3 eetlepels olijfolie
- 1 eetlepel azijn
- ½ theelepel zout
- ¼ theelepel witte peper

Bereiding:
Mix de olijfolie, azijn, knoflook, zout en peper in een schaaltje. Doe de yoghurt en zure room in een blender en mix het goed door elkaar, voeg dan het olijfolie mengsel toe en mix weer goed. Tenslotte voegen we de komkommer en dille toe, nog even door elkaar roeren. In een theedoek in een zeef doen en goed uitlekken, dan wordt het dikker en is het lekkerder.
Zet de Tzatziki een 2 uur in de koelkast voordat je hem presenteert, de smaken kunnen dan goed intrekken.
<<

Anoniem187

Bericht 04 Nov 2013 22:46

Re: Gezond broodbeleg?

Jans, je bent mijn held van de dag. Ik ga alles opslaan! Klinkt lekker!!
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 04 Nov 2013 23:12

Re: Gezond broodbeleg?

- rosbief
- een geprakte avocado met plakjes tomaat, peper en zout
- zelfgemaakte tonijn-/zalm-/krabsalade
- huttenkase met wat peper, zout en bieslook
<<

Anoniem 3

Bericht 05 Nov 2013 10:11

Re: Gezond broodbeleg?

Kipfilet
Zelf komkommersalade maken
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2013 10:57

Re: Gezond broodbeleg?

Roza schreef:Jans, je bent mijn held van de dag. Ik ga alles opslaan! Klinkt lekker!!


Haha, leuk!

Ik maak trouwens ook regelmatig smeerseltjes met tonijn of makreel uit blik. Ook heerlijk!
<<

Anoniem44

Bericht 05 Nov 2013 11:09

Re: Gezond broodbeleg?

De laatste tijd ben ik nogal van de appelstroop (wel de 100% natuurlijk nemen, anders zit je alsnog suiker te eten).
<<

Anoniem186

Bericht 05 Nov 2013 11:21

Re: Gezond broodbeleg?

-ED- schreef:De laatste tijd ben ik nogal van de appelstroop (wel de 100% natuurlijk nemen, anders zit je alsnog suiker te eten).


Ik heb altijd die van crombach, mijn dochter is daar ook echt fan van.
Maar toch zou ik het niet teveel eten, ondanks dat er geen geraffineerde suiker in zit, zitten er wel echt heel veel fruitsuikers in. Je wil niet weten hoeveel appels er in zo'n potje gaan. Dat eet je normaliter nooit in 1 keer zo op.
<<

Snirp

Bericht 05 Nov 2013 11:29

Re: Gezond broodbeleg?

Jans, wat een heerlijke spreads heb je geplaatst!
Ga van het weekend meteen wat uit proberen :)
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 05 Nov 2013 11:42

Re: Gezond broodbeleg?

Klinkt allemaal erg lekker Jans!

Rode pesto door de humus is ook lekkerrr
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 05 Nov 2013 12:41

Re: Gezond broodbeleg?

Ja of met zongedroogde tomaatjes of gegrilde paprika uit pot! Ik hou van zelfgemaakte hummus. Lekker met veel knoflook :P. Staat nu standaard wel een bakje met home made hummus als broodbeleg in de koelkast.

Verder:
- Alleen roomboter
- Tartaar (je hebt van die kleine bakjes bij de vleesafdeling van de AH). Lekker met een uitje
- Eieren (ik vind het super lekker om een groentenomelet te maken, 2 eieren, scheutje melk, en dan met bijvoorbeeld paprika en ui. Kan je makkelijk de avond vooraf maken).
- Rosbief
- Filet American
- Zelf kipsalade maken, of salade van makreel, tonijn, eieren.

Als je van die handige weckpotjes koopt bij bijv. de Xenos kan je alles ook gemakkelijk bewaren.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 05 Nov 2013 12:51

Re: Gezond broodbeleg?

Ohja dat was het, zongedroogde tomaatjes! Helemaal geen rode pesto haha, die had ik toen in Utrecht gemaakt, Jules :cheering:
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 05 Nov 2013 13:12

Re: Gezond broodbeleg?

Toet schreef:Ohja dat was het, zongedroogde tomaatjes! Helemaal geen rode pesto haha, die had ik toen in Utrecht gemaakt, Jules :cheering:


Ja ZO lekker!
<<

Anoniem29

Bericht 05 Nov 2013 13:14

Re: Gezond broodbeleg?

Gerookte zalm met komkommer, avocado, sla en roerei :D

Verder hummus (duh! haha dat is zo lekker), bio hamburgertjes als je er tijd voor hebt.

En ik las laatst ergens 2 boterhammen met banaan en 2 blokjes pure chocolade hakken en dat in de tosti ijzer. Heb het zelf niet gegeten want ben geen grote fan van banaan. Maar volgens mij is dat best lekker als guilty pleasure idee :D (als je van banaan houdt haha).
<<

Anoniem23

Bericht 05 Nov 2013 13:51

Re: Gezond broodbeleg?

Ik doe echt van alles op een broodje. Vaak combinaties van de volgende ingredienten:
- Makreel
- Gerookte zalm
- Paling
- Komkommer
- Avocado
- Tomaat
- Spinazie (verse)
- Avocado
- Kipfilet
- Ei (roerei of gekookt meestal)
- Tartaar
- pindakaas
- Humus (zelfgemaakt of van de Eko)
- Komkommersalade (yoghurt, komkommer, knoflook)

Ik kan nog wel even door gaan haha!
<<

Anoniem44

Bericht 05 Nov 2013 15:26

Re: Gezond broodbeleg?

Jans schreef:
-ED- schreef:De laatste tijd ben ik nogal van de appelstroop (wel de 100% natuurlijk nemen, anders zit je alsnog suiker te eten).


Ik heb altijd die van crombach, mijn dochter is daar ook echt fan van.
Maar toch zou ik het niet teveel eten, ondanks dat er geen geraffineerde suiker in zit, zitten er wel echt heel veel fruitsuikers in. Je wil niet weten hoeveel appels er in zo'n potje gaan. Dat eet je normaliter nooit in 1 keer zo op.

Tja, ik denk niet dat het kwaad kan hoor. Ik smeer altijd dun, omdat ik het anders niet lekker vind.
<<

Anoniem187

Bericht 06 Nov 2013 00:41

Re: Gezond broodbeleg?

K heb de hummus gemaakt en vind het niet lekker.. Beetje droog ofzo.. Ik weet niet..
Het staat nu in de koelkast, misschien smaakt het morgen wel lekker :)
Ga morgen evengoed nog de versie met geroosterde paprika maken.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 06 Nov 2013 00:44

Re: Gezond broodbeleg?

Heb je hem wel helemaal goed gepureerd Roza? Anders een beetje yoghurt o.i.d toevoegen
<<

Anoniem187

Bericht 06 Nov 2013 01:07

Re: Gezond broodbeleg?

Toet schreef:Heb je hem wel helemaal goed gepureerd Roza? Anders een beetje yoghurt o.i.d toevoegen


Ja,dat wel. Had al op internet rondgezocht en n.a.v daarvan wat extra vocht van de kikkererwten toegevoegd, maar helaas. Ik kan er morgen nog altijd voor de zekerheid met de staafmixer doorheen gaan..
Ik vind het ook stinken trouwens. Het ruikt naar pindakaas & dat vind ik heel vies! Hahaha
<<

Anoniem29

Bericht 06 Nov 2013 09:38

Re: Gezond broodbeleg?

Je kunt er ook een eetlepel olijfolie in doen naast wat vocht van de kikkerwten zelf. Dan krijgt het een lekkere substantie.

Daarnaast gooi ik er altijd geroosterde stukjes paprika op.

Ik ga het gelijk zo maken haha. Heb er zin in.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 06 Nov 2013 10:14

Re: Gezond broodbeleg?

Hmm ik vond humus de eerste keer ook niet lekker Roza! En ik gewoon naturel humus ook saai en droog, als je er lekkere dingen doorheen doet (zoals geroosterde paprika inderdaad of gedroogde tomaatjes) smaakt het weer heel anders
<<

Anoniem186

Bericht 06 Nov 2013 13:23

Re: Gezond broodbeleg?

En heb je er citroensap doorheen gedaan? Dat maakt echt een wereld van verschil.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 06 Nov 2013 21:56

Re: Gezond broodbeleg?

Mmm, die spreads klinken lekker Jans. Ga ik binnenkort ook maar 's mee aan de slag, dan krijgt mijn zoon ook nog 's wat groenten binnen.
<<

Anoniem187

Bericht 11 Nov 2013 14:58

Re: Gezond broodbeleg?

Jans schreef:En heb je er citroensap doorheen gedaan? Dat maakt echt een wereld van verschil.



Ja dat heb ik. Ik heb het weggegooid. Bah! Ga wel nog de versie met geroosterde paprika maken. En ik wil nog kikkererwten roosteren in de oven met zeezout en paprikapoeder.
Ik ga bij de AH eens een bakje 'kant en klare' hummus kopen, even het verschil proeven :P
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers