Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mondkapjes "plicht"

<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 24 Jul 2020 22:45

Mondkapjes verplicht?

Wat vinden jullie? Zouden mondkapjes verplicht moeten worden op meerdere plekken? En zo ja, waar?
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 24 Jul 2020 23:10

Re: Mondkapjes verplicht?

Wat mij betreft in contact beroepen, winkels, restaurants etc. (openbare gebouwen)
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem309

Bericht 24 Jul 2020 23:13

Re: Mondkapjes verplicht?

Hier is het verplicht en ik vind het op zich wel een veilig gevoel geven. Omdat het zichbaar is, ben je je ook meer bewust van het afstand houden. Zeker is het niet altijd prettig om op te hebben, maar het is wel beter. Hier is het overal waar je naar binnen gaat verplicht.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 24 Jul 2020 23:23

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik vind het een goed plan. Alex Friedrich zegt heel terecht dat ze als extra functie kunnen hebben dat men zich beseft dat Corona er nog is, dat het nog niet ‘normaal’ is. Dat vind ik ook.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem307

Bericht 25 Jul 2020 04:56

Re: Mondkapjes verplicht?

Nee, zo wel dan kom ik nooit meer buiten. Ik krijg er paniekaanvallen van. Ik snap het wel. Men denkt dat Corona voorbij is. Van 1.5m is geen sprake meer. Maar in Duitsland is het mondkapje in winkels verplicht en daar houdt men helemaal geen afstand, want 'mondkapje hè'. Als ze denken dat mensen zich meer realiseren dat er corona is door mensen een mondkapje te laten gedragen, bewijst Duitsland dat het normaal wordt en afstand wordt verminderd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 25 Jul 2020 07:54

Re: Mondkapjes verplicht?

Ja dat er dan juist minder afstand gehouden wordt is wel een risico. Daar zouden ze dan heel gericht over moeten informeren en campagnes opzetten (wat wat mij betreft sowieso nu veel te weinig gebeurt vind ik).
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 25 Jul 2020 08:11

Re: Mondkapjes verplicht?

Kijk Isles,

https://nos.nl/l/2341726

Blijkbaar blijkt uit onderzoek dat het echt 2 kanten op kan ?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem295

Bericht 25 Jul 2020 08:22

Re: Mondkapjes verplicht?

Wat ik niet snap: Hoe kunnen mondkapjes in een restaurant verplicht worden? Je zit daat toch om te eten?

Verder sta ik er trouwens niet negatief tegenover als de verplichting om mondkapjes te dragen meer uitgebreid wordt. Ik heb het idee dat we nu toch al 1 van de 'makkelijkste' landen daarin zijn.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 25 Jul 2020 08:23

Re: Mondkapjes verplicht?

Aan tafel mogen de mondkapjes dan af, maar als je loopt door het restaurant moet het mondkapje op.
10.04.17
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 25 Jul 2020 08:34

Re: Mondkapjes verplicht?

Zora schreef:Ik vind het een goed plan. Alex Friedrich zegt heel terecht dat ze als extra functie kunnen hebben dat men zich beseft dat Corona er nog is, dat het nog niet ‘normaal’ is. Dat vind ik ook.


Eens.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem313

Bericht 25 Jul 2020 08:39

Re: Mondkapjes verplicht?

Toevallig was ik deze week in Duitsland en er werd idd weinig afstand gehouden - maar 50 km verderop de Nederlandse grens over was dat niet anders.
Wat vervelend Isles dat je er paniekaanvallen van krijgt. Ga je hyperventileren? Dat herken ik helaas heel goed. Zou het helpen als je er thuis in je vertrouwde omgeving wat mee oefent, en dat dan opbouwt?
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 25 Jul 2020 08:56

Re: Mondkapjes verplicht?

tuttebel schreef:Hier is het verplicht en ik vind het op zich wel een veilig gevoel geven. Omdat het zichbaar is, ben je je ook meer bewust van het afstand houden. Zeker is het niet altijd prettig om op te hebben, maar het is wel beter. Hier is het overal waar je naar binnen gaat verplicht.


Hier sluit ik me bij aan. Hier (BE) is het al op verschillende plaatsen verplicht en vanaf vandaag bijv. ook hier in de binnenstad (winkelstraten etc.). Wat ik ook wel merkte is dat mensen ook al mondkapjes begonnen dragen op plaatsen waar het op dat moment nog niet verplicht was (snackbar, ijssalon etc.) al is het daar nu inmiddels ook verplicht.
Ik vind dat je er ook snel aan gewend raakt dat je altijd mondkapje(s) mee moet nemen.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 25 Jul 2020 09:03

Re: Mondkapjes verplicht?

Zora schreef:Ja dat er dan juist minder afstand gehouden wordt is wel een risico. Daar zouden ze dan heel gericht over moeten informeren en campagnes opzetten (wat wat mij betreft sowieso nu veel te weinig gebeurt vind ik).


Ja dit vind ik ook! Zoals in het begin.. Winkelkarren verplicht (die dan ontsmet worden op voorhand) en nog steeds die stickers om de route aan te geven, stickers die aangeven afstand te bewaren en er mag sowieso wel meer controle zijn of dit ook effectief wordt nageleefd.
In winkels hier merk ik wel dat er nog zeker afstand wordt gehouden al zijn er altijd wel een paar mensen die het niet respecteren (al was dit in het begin ook zo).
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 25 Jul 2020 09:05

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik geloof dat zo'n mondkapje weinig echt bijdraagt wanneer die op en af mag zoals in een restaurant en mensen inderdaad juist minder afstand houden. Als het verplicht wordt zal daar ook veel duidelijker over gecommuniceerd moeten worden. Het feit dat je nu al overal twijfelende berichten leest over experts die het hierin niet met elkaar eens zijn, draagt nu al niet echt bij aan de draagkracht en de bereidheid van de Nederlandse bevolking voor zo'n maatregel denk ik.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 25 Jul 2020 11:10

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik hoop echt dat het niet hoeft. Ik vind het een akelig gezicht, ik wil juist niet elke minuut aan corona herinnerd worden op deze manier.
Als de deskundigen het er over eens waren zou ik het nog anders vinden, maar nu is het in mijn ogen vooral schijnveiligheid.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Jul 2020 11:19

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik wil het ook vooral zelf heel erg niet. Daardoor ben ik ook geneigd deskundigen te geloven die zeggen dat het nauwelijks helpt en in het slechtste geval averechts werkt.
Ik zou het binnen nog wel beter snappen. Maar dan ben ik wel ook voor héél goede voorlichting over hoe zoiets te dragen.
<<

Anoniem295

Bericht 25 Jul 2020 11:21

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik merk wel dat ik onbewust meer afstand hou van mensen die een mondkapje dragen, vooral omdat ik het nog een heel vreemd en onwennig gezicht vind. Ik kan de gezichtsuitdrukking van mensen met een mondkapje niet peilen en daardoor pak ik automatisch wat meer afstand. Zoiets. Dus wat dat betreft zou ik het wel een goede ontwikkeling vinden, zelfs al is het mondkapje an sich schijnveiligheid.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1710

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 25 Jul 2020 12:31

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik vind vooral dat mensen die een mondkapje dragen vaak zelf in je persoonlijke ruimte komen. In Duitsland idd ook weinig afstand overal.
Maar als je zoals in een restaurant continue kapje op / af / op / af etc dan heeft Het toch sowieso geen nut
Juli 2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Jul 2020 12:48

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik heb vooral zoiets van: wat het ook wordt, hak in godsnaam een knoop door.

Ik word heel gek van dagenlang berichten in het nieuws dat als er nu niks gebeurt, er een tweede golf komt, et cetera, et cetera, en dat er dan maar niks besloten wordt.

Ik heb ook liever dat er nu weer wat versoepelingen worden teruggedraaid dan dat ze het weken op z'n beloop laten en dat dan straks in september de scholen weer dicht moeten o.i.d. omdat het te hoog is opgelopen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem315

Bericht 25 Jul 2020 13:03

Re: Mondkapjes verplicht?

Susan schreef:Ik heb vooral zoiets van: wat het ook wordt, hak in godsnaam een knoop door.

Ik word heel gek van dagenlang berichten in het nieuws dat als er nu niks gebeurt, er een tweede golf komt, et cetera, et cetera, en dat er dan maar niks besloten wordt.

Ik heb ook liever dat er nu weer wat versoepelingen worden teruggedraaid dan dat ze het weken op z'n beloop laten en dat dan straks in september de scholen weer dicht moeten o.i.d. omdat het te hoog is opgelopen.


Mee eens.

En mijn eigen issue: hoe ga ik lesgeven met een mondkapje op?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Jul 2020 13:17

Re: Mondkapjes verplicht?

Exogenesis schreef:Mee eens.

En mijn eigen issue: hoe ga ik lesgeven met een mondkapje op?


Misschien hoeft dat niet als je met alleen kinderen in de ruimte bent, althans, dat zou ik me kunnen voorstellen aangezien die afstand dan ook niet meer hoeft.

Misschien alleen een mondkapje in de docentenkamer?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 25 Jul 2020 13:22

Re: Mondkapjes verplicht?

Wij hebben van die spatmaskers op het werk, die met een elastiek achter je hoofd en een scherm voor je gezicht. Ik weet niet of dat om les te geven voldoende is.
Maar ik zou het vreemd vinden als ik wel met een mondkapje zou moeten werken en mijn man niet, terwijl die ook binnen zit.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 25 Jul 2020 13:52

Re: Mondkapjes verplicht?

Susan schreef:
Exogenesis schreef:Mee eens.

En mijn eigen issue: hoe ga ik lesgeven met een mondkapje op?


Misschien hoeft dat niet als je met alleen kinderen in de ruimte bent, althans, dat zou ik me kunnen voorstellen aangezien die afstand dan ook niet meer hoeft.

Misschien alleen een mondkapje in de docentenkamer?

In België droegen de docenten voor de klas inderdaad geen mondkapje (in de kleuterklassen iig, de hogere klassen weet ik niet want zo oud zijn mijn kinderen nog niet). Alleen bij de haal- en brengmomenten en in de lerarenkamer.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 25 Jul 2020 14:04

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik vind het dubbel. Een mondkapje is pas veilig als je hem goed gebruikt. Dus niet aanraken met je handen, niet hergebruiken. Zoals in de trein, dan moet je wel op de knoppen van de deur drukken. Als je vervolgens je mondkapje aanraakt, is dat totaal niet veilig.

Ik draag met werken een mondkapje, en onbewust zit je er toch best regelmatig aan om hem goed te zetten. Hoe veilig is het dan nog?
Bij de maskers op mijn werk ( K95 maskers, vergelijkbaar met FFP2) merk ik ook wel dat het wel wat meer energie kost het ademen, en ben altijd blij als ik die weer af kan zetten.
Met de simpele chirurgische maskers die ik in de trein draag heb ik geen enkel probleem qua benauwdheid.

Mensen houden nu overigens hier ook weinig afstand, dus wat mij betreft mogen maskers in het openbaar verplicht worden.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 25 Jul 2020 14:10

Re: Mondkapjes verplicht?

Ik ben tegen mondkapjesplicht. En dan met name omdat ik het een te grote inbreuk op privacy/lichamelijke integriteit vind. Als het bewezen werkt is het een ander verhaal, maar volgens mij is dat nog niet het geval.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers