Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 29 Sep 2020 17:20

Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Al een paar weken heb ik tijdens het douchen, als de straal erop valt pijn aan mn borst. Ik voel heel vaak aan mijn borsten maar volgens mij voel ik niks.
En sinds vandaag merkte ik op dat het ook pijn doet als mijn kids tegen me aan zitten. Ik maak me dus helemaal gek he..

Omdat mn zus nu behandeld wordt voor borstkanker zit het me toch niet helemaal lekker dus heb voor vrijdag een afspraak bij de dokter. Hopelijk is het snel vrijdag.

Wilde het gewoon even van me af schrijven ..
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 29 Sep 2020 17:21

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Dat is echt niet fijn. Heb niet echt tips maar wel succes en sterkte ♥️♥️
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 29 Sep 2020 17:22

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt! Hopelijk kun je dan gerustgesteld worden.
#teammaple🍁
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 29 Sep 2020 19:39

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wat vervelend, goed dat je een afspraak hebt gemaakt, dan weet je tenminste wat het is.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Sep 2020 20:07

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Logisch dat het je niet lekker zit. Wat erg voor je zus ook, zeg.
Loop je tegen je menstruatie? Dan kan het gevoeliger zijn. Het klinkt als een ontstoken klier. Dat kan érg pijnlijk zijn. Maar áltijd laten bekijken, dit soort dingen hoor. Zeker als je ongerust bent.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 29 Sep 2020 21:05

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Exogenesis schreef:Logisch dat het je niet lekker zit. Wat erg voor je zus ook, zeg.
Loop je tegen je menstruatie? Dan kan het gevoeliger zijn. Het klinkt als een ontstoken klier. Dat kan érg pijnlijk zijn. Maar áltijd laten bekijken, dit soort dingen hoor. Zeker als je ongerust bent.


Ik heb bijna nooit een cyclus, de laatste is in maart geweest dus zou het eigenlijk niet weten of ik weer ongesteld ga worden. Als het een ontstoken klier zou zijn, zal ik dat dan moeten voelen?

En alle anderen ook bedankt voor jullie reactie.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 29 Sep 2020 21:17

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Pijnklachten zijn meestal iets hormonaals, mastopathie, of idd een ontstoken cyste oid. Maar dan voel je vaak ook wel een knobbel. Doen beide borsten pijn of maar 1 kant?
Misschien goed om te weten dat pijn geen symptoom is van borstkanker (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). Maar bij aanhoudende pijnklachten is het sowieso goed om het even na te laten kijken.

Weet niet hoe oud je bent en hoe oud je zus is? Zijn er nog meer mensen met borstkanker in je familie? Als je zus nog jong is ( jonger dan 50jaar) is het misschien voor je eigen gemoedsrust fijn om ook elke paar jaar voor controle te gaan?

Onder de 30 jaar wordt er bij voorkeur geen mammografie gedaan, ten eerste vanwege de straling, en ten tweede omdat onder de 30 jaar de actieve borstklieren er voor kunnen zorgen dat de mammografie slecht beoordeelbaar is. In mijn ziekenhuis doen we bij pijnklachten onder de 30jr wel een screenend mammogram maar dan maar 1 foto per borst ipv 2 foto's. Bij een duidelijk voelbare knobbel beginnen we met een echo van de borst, en eventueel indien nodig een foto. Maar die foto is daarna bijna nooit meer nodig. Echo is niet geschikt voor screening van de borsten.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 30 Sep 2020 07:42

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Cystes in je borst zijn vaak ook heel pijnlijk, heb ik veel gehad. Ik kan me voorstellen dat je, je ongerust maakt, alleen daarom al is het goed het even te laten checken. Zit borstkanker in jullie familie?
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 30 Sep 2020 09:23

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Ik wilde net als Beachgirl zeggen dat je bij borstkanker niet vaak pijn hebt. Misschien is dat een kleine geruststelling.
Wel heel goed dat je het laat controleren! Heel veel succes.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 30 Sep 2020 09:58

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Beachgirl schreef:Pijnklachten zijn meestal iets hormonaals, mastopathie, of idd een ontstoken cyste oid. Maar dan voel je vaak ook wel een knobbel. Doen beide borsten pijn of maar 1 kant?
Misschien goed om te weten dat pijn geen symptoom is van borstkanker (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). Maar bij aanhoudende pijnklachten is het sowieso goed om het even na te laten kijken.

Weet niet hoe oud je bent en hoe oud je zus is? Zijn er nog meer mensen met borstkanker in je familie? Als je zus nog jong is ( jonger dan 50jaar) is het misschien voor je eigen gemoedsrust fijn om ook elke paar jaar voor controle te gaan?

Onder de 30 jaar wordt er bij voorkeur geen mammografie gedaan, ten eerste vanwege de straling, en ten tweede omdat onder de 30 jaar de actieve borstklieren er voor kunnen zorgen dat de mammografie slecht beoordeelbaar is. In mijn ziekenhuis doen we bij pijnklachten onder de 30jr wel een screenend mammogram maar dan maar 1 foto per borst ipv 2 foto's. Bij een duidelijk voelbare knobbel beginnen we met een echo van de borst, en eventueel indien nodig een foto. Maar die foto is daarna bijna nooit meer nodig. Echo is niet geschikt voor screening van de borsten.


1 borst doet pijn. Het zal deels ook wel tussen mn oren zitten hoor.

Mijn zus had wel pijn aan haar borst, als ze haar kogelwerend vest aandeed en toen ze ging voelen, voelde ze een knobbeltje.

Ik ben zelf 35, mijn zus 38. Onlangs is onze nicht overleden aan kanker. Begon met borstkanker maar uiteindelijk bleek het een paar jaar later overal uitgezaaid te zijn.

Toen het bekend was dat mijn zus borstkanker had ben ik diezelfde week nog langs de huisarts gegaan (was in januari) om mijn borsten te checken en om een doorverwijzing voor een mammografie te vragen. Die heb ik dus in januari gehad en een punctie omdat er toen 2 bobbeltjes in mn oksel zaten.
De huisarts had het er toen wel over om een plan te maken om eens in de zoveel jaar dit te herhalen.
Zal daar vrijdag eens naar vragen.

Het is bij mn zus trouwens wel getest of het iets erfelijks is maar dat was gelukkig niet zo.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 30 Sep 2020 09:59

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Fantine schreef:Cystes in je borst zijn vaak ook heel pijnlijk, heb ik veel gehad. Ik kan me voorstellen dat je, je ongerust maakt, alleen daarom al is het goed het even te laten checken. Zit borstkanker in jullie familie?


Mijn zus en onlangs een nicht overleden aan uitgezaaide borstkanker.
<<

Anoniem309

Bericht 30 Sep 2020 10:10

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Logisch dat je dan ongerust wordt. Ik heb een paar maanden terug ook last gehad van pijn in 1 borst. Er kwam toen ook plotseling een knobbel die al snel groeide tot 3 cm. Ik heb dat ook laten onderzoeken en een punctie gehad, maar gelukkig bleek het toch met een ontsteking gerelateerd te zijn. Goed dat je naar de dokter gaat en hopelijk valt het bij jou ook allemaal mee. Sterkte!
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 30 Sep 2020 10:47

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

ShallY schreef:
Beachgirl schreef:Pijnklachten zijn meestal iets hormonaals, mastopathie, of idd een ontstoken cyste oid. Maar dan voel je vaak ook wel een knobbel. Doen beide borsten pijn of maar 1 kant?
Misschien goed om te weten dat pijn geen symptoom is van borstkanker (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd). Maar bij aanhoudende pijnklachten is het sowieso goed om het even na te laten kijken.

Weet niet hoe oud je bent en hoe oud je zus is? Zijn er nog meer mensen met borstkanker in je familie? Als je zus nog jong is ( jonger dan 50jaar) is het misschien voor je eigen gemoedsrust fijn om ook elke paar jaar voor controle te gaan?

Onder de 30 jaar wordt er bij voorkeur geen mammografie gedaan, ten eerste vanwege de straling, en ten tweede omdat onder de 30 jaar de actieve borstklieren er voor kunnen zorgen dat de mammografie slecht beoordeelbaar is. In mijn ziekenhuis doen we bij pijnklachten onder de 30jr wel een screenend mammogram maar dan maar 1 foto per borst ipv 2 foto's. Bij een duidelijk voelbare knobbel beginnen we met een echo van de borst, en eventueel indien nodig een foto. Maar die foto is daarna bijna nooit meer nodig. Echo is niet geschikt voor screening van de borsten.


1 borst doet pijn. Het zal deels ook wel tussen mn oren zitten hoor.

Mijn zus had wel pijn aan haar borst, als ze haar kogelwerend vest aandeed en toen ze ging voelen, voelde ze een knobbeltje.

Ik ben zelf 35, mijn zus 38. Onlangs is onze nicht overleden aan kanker. Begon met borstkanker maar uiteindelijk bleek het een paar jaar later overal uitgezaaid te zijn.

Toen het bekend was dat mijn zus borstkanker had ben ik diezelfde week nog langs de huisarts gegaan (was in januari) om mijn borsten te checken en om een doorverwijzing voor een mammografie te vragen. Die heb ik dus in januari gehad en een punctie omdat er toen 2 bobbeltjes in mn oksel zaten.
De huisarts had het er toen wel over om een plan te maken om eens in de zoveel jaar dit te herhalen.
Zal daar vrijdag eens naar vragen.

Het is bij mn zus trouwens wel getest of het iets erfelijks is maar dat was gelukkig niet zo.


Dit is waarom ik naar de leeftijd vroeg idd. Fijn dat dit al getest is!
De knobbeltjes in je oksel waren toen niks neem ik aan? Goed dat je er alert op bent (is ook niet zo gek met borstkanker bij je zus en nicht, het komt dan erg dichtbij). En elke paar jaar een keer een controle is misschien voor jezelf ook wel fijn. Het bevolkingsonderzoek is elke 2 jaar, maar pas vanaf 50 jaar. Zou idd even met je huisarts overleggen wat verstandig is qua controles, ook elke 2 jaar of misschien elke 3 jaar oid. En sowieso altijd bij klachten naar je huisarts, maar dit doe je al.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 30 Sep 2020 11:30

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Beachgirl schreef:
ShallY schreef:
1 borst doet pijn. Het zal deels ook wel tussen mn oren zitten hoor.

Mijn zus had wel pijn aan haar borst, als ze haar kogelwerend vest aandeed en toen ze ging voelen, voelde ze een knobbeltje.

Ik ben zelf 35, mijn zus 38. Onlangs is onze nicht overleden aan kanker. Begon met borstkanker maar uiteindelijk bleek het een paar jaar later overal uitgezaaid te zijn.

Toen het bekend was dat mijn zus borstkanker had ben ik diezelfde week nog langs de huisarts gegaan (was in januari) om mijn borsten te checken en om een doorverwijzing voor een mammografie te vragen. Die heb ik dus in januari gehad en een punctie omdat er toen 2 bobbeltjes in mn oksel zaten.
De huisarts had het er toen wel over om een plan te maken om eens in de zoveel jaar dit te herhalen.
Zal daar vrijdag eens naar vragen.

Het is bij mn zus trouwens wel getest of het iets erfelijks is maar dat was gelukkig niet zo.


Dit is waarom ik naar de leeftijd vroeg idd. Fijn dat dit al getest is!
De knobbeltjes in je oksel waren toen niks neem ik aan? Goed dat je er alert op bent (is ook niet zo gek met borstkanker bij je zus en nicht, het komt dan erg dichtbij). En elke paar jaar een keer een controle is misschien voor jezelf ook wel fijn. Het bevolkingsonderzoek is elke 2 jaar, maar pas vanaf 50 jaar. Zou idd even met je huisarts overleggen wat verstandig is qua controles, ook elke 2 jaar of misschien elke 3 jaar oid. En sowieso altijd bij klachten naar je huisarts, maar dit doe je al.

Bij mijn zus was het ook niet erfelijk, met de technieken van twee jaar terug konden ze dat toen niet aantonen. Ze adviseerden om over vijf jaar weer te laten onderzoeken, omdat de kans dat het wel erfelijk is (jonge leeftijd en triple negatieve borstkanker) groot is. Ik heb als zus het advies gekregen om vanaf mijn 40e jaarlijks een mammografie te laten maken. Ik heb afgelopen voorjaar de eerste gehad op 35e jarige leeftijd en zit nog een beetje te dubben wanneer ik de volgende laat doen.

Ik snap goed dat je je ongerust maakt. Wat vervelend dat je vrijdag pas terecht kan. Hopelijk kan de huisarts je dan geruststellen.
2011 2012 2017
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 30 Sep 2020 16:43

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Beachgirl schreef:
ShallY schreef:
1 borst doet pijn. Het zal deels ook wel tussen mn oren zitten hoor.

Mijn zus had wel pijn aan haar borst, als ze haar kogelwerend vest aandeed en toen ze ging voelen, voelde ze een knobbeltje.

Ik ben zelf 35, mijn zus 38. Onlangs is onze nicht overleden aan kanker. Begon met borstkanker maar uiteindelijk bleek het een paar jaar later overal uitgezaaid te zijn.

Toen het bekend was dat mijn zus borstkanker had ben ik diezelfde week nog langs de huisarts gegaan (was in januari) om mijn borsten te checken en om een doorverwijzing voor een mammografie te vragen. Die heb ik dus in januari gehad en een punctie omdat er toen 2 bobbeltjes in mn oksel zaten.
De huisarts had het er toen wel over om een plan te maken om eens in de zoveel jaar dit te herhalen.
Zal daar vrijdag eens naar vragen.

Het is bij mn zus trouwens wel getest of het iets erfelijks is maar dat was gelukkig niet zo.


Dit is waarom ik naar de leeftijd vroeg idd. Fijn dat dit al getest is!
De knobbeltjes in je oksel waren toen niks neem ik aan? Goed dat je er alert op bent (is ook niet zo gek met borstkanker bij je zus en nicht, het komt dan erg dichtbij). En elke paar jaar een keer een controle is misschien voor jezelf ook wel fijn. Het bevolkingsonderzoek is elke 2 jaar, maar pas vanaf 50 jaar. Zou idd even met je huisarts overleggen wat verstandig is qua controles, ook elke 2 jaar of misschien elke 3 jaar oid. En sowieso altijd bij klachten naar je huisarts, maar dit doe je al.


Nee dit zijn cystes. Ik weet niet beter dat ik die onder mn oksel heb. Maar wel ‘fijn’ dat het onderzocht is.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 30 Sep 2020 16:45

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

tuttebel schreef:Logisch dat je dan ongerust wordt. Ik heb een paar maanden terug ook last gehad van pijn in 1 borst. Er kwam toen ook plotseling een knobbel die al snel groeide tot 3 cm. Ik heb dat ook laten onderzoeken en een punctie gehad, maar gelukkig bleek het toch met een ontsteking gerelateerd te zijn. Goed dat je naar de dokter gaat en hopelijk valt het bij jou ook allemaal mee. Sterkte!


Dat is ook schrikken. Gelukkig was het maar een ontsteking maar je schrikt je toch rot als je iets voelt.

Ik wel hoor, sinds mn zus ziek is sta ik als een malle mn borsten te onderzoeken onder de douche.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 30 Sep 2020 16:50

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Indigo schreef:
Beachgirl schreef:
Dit is waarom ik naar de leeftijd vroeg idd. Fijn dat dit al getest is!
De knobbeltjes in je oksel waren toen niks neem ik aan? Goed dat je er alert op bent (is ook niet zo gek met borstkanker bij je zus en nicht, het komt dan erg dichtbij). En elke paar jaar een keer een controle is misschien voor jezelf ook wel fijn. Het bevolkingsonderzoek is elke 2 jaar, maar pas vanaf 50 jaar. Zou idd even met je huisarts overleggen wat verstandig is qua controles, ook elke 2 jaar of misschien elke 3 jaar oid. En sowieso altijd bij klachten naar je huisarts, maar dit doe je al.

Bij mijn zus was het ook niet erfelijk, met de technieken van twee jaar terug konden ze dat toen niet aantonen. Ze adviseerden om over vijf jaar weer te laten onderzoeken, omdat de kans dat het wel erfelijk is (jonge leeftijd en triple negatieve borstkanker) groot is. Ik heb als zus het advies gekregen om vanaf mijn 40e jaarlijks een mammografie te laten maken. Ik heb afgelopen voorjaar de eerste gehad op 35e jarige leeftijd en zit nog een beetje te dubben wanneer ik de volgende laat doen.

Ik snap goed dat je je ongerust maakt. Wat vervelend dat je vrijdag pas terecht kan. Hopelijk kan de huisarts je dan geruststellen.


Zou je er langer dan een jaar willen tussen laten? Omdat je nog geen 40 bent?

Overdag gaat het wel want dan heb ik genoeg om handen maar ‘s avonds en ‘s nachts ben ik mezelf gek aan het maken en kan het me allemaal heel erg beangstigen.
Maar gelukkig nog maar 2 dagen wachten.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 01 Okt 2020 18:13

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Ik kreeg de mammografie op eigen verzoek, huisarts begreep het goed en stond er ook achter. Ieder jaar een mammografie is ook niet heel gezond volgens mij vanwege de straling, dus ik zit nog in dubio wat wijsheid is. Ik mag in principe ook jaarlijks een bloedonderzoek, jaar terug één gehad, misschien dat ik dat volgend jaar wel weer laat doen. Moet ook nog even echt goed via de huisarts laten uitzoeken hoe het komt met het erfelijkheidsonderzoek over 2,5 jaar.

Heel begrijpelijk dat de avonden en nachten het lastigst zijn, herkenbaar ook helaas. 'Ideale' moment om te piekeren. Gelukkig nog maar één nachtje, hopelijk kan de huisarts je morgen geruststellen en valt het allemaal mee! Ik duim voor je!
2011 2012 2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 01 Okt 2020 18:32

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wellicht kun je ook vragen om een MRI? Ik heb zelf het BRCA1gen met hoge kans op borstkanker en kreeg jaarlijks een MRI.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 01 Okt 2020 19:12

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Dat is wel een goed idee, weet alleen niet of dat mag omdat bij mij nog niet is aangetoond dat het daadwerkelijk erfelijk is. Ga het in ieder geval onthouden. Zal dat erfelijkheidsonderzoek binnenkort weer even in werking zetten bij de huisarts. Mag ik vragen hoe jij er achter bent gekomen dat je drager bent van het gen?
2011 2012 2017
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 01 Okt 2020 19:24

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Indigo schreef:Dat is wel een goed idee, weet alleen niet of dat mag omdat bij mij nog niet is aangetoond dat het daadwerkelijk erfelijk is. Ga het in ieder geval onthouden. Zal dat erfelijkheidsonderzoek binnenkort weer even in werking zetten bij de huisarts. Mag ik vragen hoe jij er achter bent gekomen dat je drager bent van het gen?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar fantine
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 01 Okt 2020 22:09

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Fantine schreef:Wellicht kun je ook vragen om een MRI? Ik heb zelf het BRCA1gen met hoge kans op borstkanker en kreeg jaarlijks een MRI.


Een mri levert helaas ook vaak fout positieve resultaten op. Dus dan zien ze iets mogelijk verdachts op de mri, moet je alsnog voor mammografie, echo e.d. en dan uiteindelijk blijkt er niks aan de hand te zijn.
Bij het BRCA gen is het een ander verhaal. Daarbij doen ze idd vaak het ene jaar een mri, het andere jaar een mammografie. Deze onderzoeken vullen elkaar aan en ze doen het ook om de straling idd te beperken. Maar iedere chirurg en ziekenhuis zal hier zijn eigen protocol voor hebben dus dit kan verschillen.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 01 Okt 2020 22:15

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

ShallY schreef:
Indigo schreef:Dat is wel een goed idee, weet alleen niet of dat mag omdat bij mij nog niet is aangetoond dat het daadwerkelijk erfelijk is. Ga het in ieder geval onthouden. Zal dat erfelijkheidsonderzoek binnenkort weer even in werking zetten bij de huisarts. Mag ik vragen hoe jij er achter bent gekomen dat je drager bent van het gen?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar fantine


Ze kijken naar hoeveel mensen er in de familie borstkanker hebben, of een eierstokkanker. Leeftijd speelt ook mee, <50jr weegt zwaarder dan ouder dan 50jaar en natuurlijk of het aan vader of moeders kan zit.
Stel je hebt een oma van moeders kant die met 40 jaar borstkanker kreeg, en je moeder kreeg het ook met bijv. 45 jaar dan weegt dit zwaar mee.
Als je bijv 1 tante hebt met borstkanker aan je vaders kant en zij was 60+ toen ze borstkanker kreeg dan weegt dit al een stuk minder zwaar. Hier zijn hele schema's voor.
Mocht er dus een zware belasting zijn dan kan je via de mammachirurg doorgestuurd worden naar een klinisch geneticus die er dan mee aan de slag gaat.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 01 Okt 2020 22:34

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wat een nare dagen voor je Shally. Hopelijk kan de dokter je morgen geruststellen.
Wat is je eigen gevoel erbij? Ik weet nog dat ik direct heel sterk voelde dat het foute boel was. Ik belde toen mijn moeder en zij had hetzelfde gevoel.
Die onduidelijk is zo slopend, dus hoop dat je morgen al meer weet en niet alle onderzoeken door hoeft.
Hier ook BRCA1 trouwens. Ik kwam daar pas achter toen ik op m'n 25e borstkanker kreeg. Mijn moeder had 7 jaar eerder borstkanker, maar was 'al' 42 en geen andere familieleden met borstkanker. Daarom werd ze niet onderzocht op erfelijke belasting.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 02 Okt 2020 08:02

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Succes vandaag Shally, hopelijk kan de dokter je helpen en geruststellen.

Dit topic heeft me weer aan het denken gezet. Mijn moeder wil al jaren dat ik een preventieve check laat doen. Ook zodat ze vergelijkingsmateriaal hebben voor later.

Mijn vader en moeder hebben beiden geen kanker gehad en zijn nu beiden 65+. Maar 2 zussen van mijn moeder hebben beiden borstkanker gehad voor hun 50e, ze zijn inmiddels overleden. En mijn vader zijn zus en broer hebben beiden leuke.mie gehad, ook overleden. Dus ik heb 4 ooms en tantes die kanker hebben gehad. En een neef met hodg.kin en een achternichtje met leuke.mie. Zij leven beiden nog. Mijn moeder zegt, je bent in theorie dubbel erfelijk belast.

Nu had een van de zussen van mijn moeder wel onderzoek laten doen en daarin stond iets van kinderen van broers/zussen vanaf 33 jaar controle. Ik ben nu 37 dus ik wil wel echt gaan maar nu met corona houdt het me toch tegen.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers