Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een te zwaar kind

<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 24 Sep 2020 12:11

Een te zwaar kind

Ik zit er over in, mijn kind is te dik.

Hij is op dit moment 5 jaar en hij weeg al 39 kg.
Elke keer als ik hem naakt zie, doet het mijn pijn.
Hij is ook lang, lengte weet ik zo niet.

Maar het zit hem in de weg. Waardoor hij niet graag loopt.
Hij zit wil op voetbal omdat hij dit graag wil.
Maar de helft van de tijd doet hij nog niet mee..

Gisteren in de speeltuin viel hij ook steeds. Ik vind het zo sneu..
Ik let op wat hij eet, en dan is niet te veel.
Natuurlijk krijgt hij ook snoepje op dag, maar hij is ook een kind.
Of moet ik dat juist verbieden?

Waar doe ik goed aan.
Moet ik hulp in schakelen? Moet ik dan de dokter bellen of naar het cjg?

Wie weet wat ik kan doen?
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 24 Sep 2020 12:21

Re: Een te zwaar kind

Wat naar dat je je zorgen maakt. Ik heb er geen ervaring mee. Maar zou denk ik als ik jou was toch mijn zorgen neerleggen bij het cjg. Al is het alleen al om je zorgen kwijt te kunnen. Zij kunnen je vast verder helpen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 24 Sep 2020 12:22

Re: Een te zwaar kind

Wat rot dat je je zo'n zorgen maakt en dat hij niet lekker in zijn vel zit. Ik zou inderdaad even contact opnemen met het CJG. Zij kunnen advies geven over eventuele andere stappen en meedenken over eten en bewegen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 24 Sep 2020 12:23

Re: Een te zwaar kind

Dat wat Kajaka ook zegt dus :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem326

Bericht 24 Sep 2020 12:32

Re: Een te zwaar kind

Ik zou ook hulp inschakelen. Het CJG lijkt mij ook een goede eerste stap.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 24 Sep 2020 12:34

Re: Een te zwaar kind

Ik denk dat ik weinig toe kan voegen maar het lijkt me als ouder echt lastig om dit te moeten zien.
2015 💙
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Sep 2020 12:39

Re: Een te zwaar kind

Ach wat sneu! Eens met wat hierboven wordt aangedragen, maar ik vraag me wel af of je zelf ook te zwaar bent? Misschien goed om kritisch naar jullie eet/beweegpatroon te gaan kijken dan en daar ook hulp voor in te schakelen?
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 216

Geregistreerd: 24 Sep 2020 11:58

Bericht 24 Sep 2020 12:47

Re: Een te zwaar kind

Ik zou ook hulp inschakelen. Is hij ook medisch onderzocht of er een oorzaak is voor zijn gewicht vroeg ik me nog af?
💙 2016
💙 2020
<<

Anoniem316

Bericht 24 Sep 2020 12:47

Re: Een te zwaar kind

Lastig Kippie, om je kind zo te zien :( Inderdaad, schroom niet om hulp hierbij te vragen. Misschien zit het hem in dingen die jullie over het hoofd zien. In ieder geval heel goed dat je dit signaleert en niet wegwuift als 'gaat wel weg als ze gaan groeien'. Ik ben vanaf jongs af aan dik geweest, mijn ouders ontkennen nog steeds dat het komt door wat ik at/voorgezet kreeg. Zij vonden (en vinden) zelf alles veel te lekker waardoor ik niet wist wat gezond eten was.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Sep 2020 13:02

Re: Een te zwaar kind

Als het goed is, is er een jeugdarts verbonden bij het CJG of wijkteam, sowieso bij het consultatiebureau, daar doen ze iig bij ons ook 4+. De arts kan dan een check doen en evt doorverwijzen naar een dietist etc.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Sep 2020 13:26

Re: Een te zwaar kind

Dat lijkt me ook echt moeilijk, om te moeten zien. Zeker wanneer je kind er ook echt hinder van ondervind. Wordt hij er ook mee gepest of dat niet? En wat is te zwaar of is hij echt obese? Als je oprecht kunt zeggen dat hij weinig ongezonde dingen krijgt, dan zou ik zeker hulp zoeken. Voor het zelfde geldt zit er iets niet helemaal goed in zijn stofwisseling ofzo. Zit het verder in de familie, zwaarlijvigheid? Ik zou dat snoepje vooralsnog niet verbieden, of anders nadenken over iets gezondere compromissen. Maar hij moet hier ook geen complex aan overhouden, door hem nu al op een streng dieet te zetten.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 24 Sep 2020 13:29

Re: Een te zwaar kind

Ja, wij zijn zelf inderdaad ook te zwaar.

Met ongezonde dingen denk ik dan aan snoep, chips, ijs etc.
Natuurlijk krijgt hij deze dingen ook wel eens. Snoep 1x per dag en chips in het weekend.
Ik stop hem er niet mee vol.

Voor de rest eten wij gewoon ochtend en middag brood en avond hollandse pot.
Vaak wil hij zelf geen aardappelen en eet hij alleen de groente.
En vlees valt ook wel mee, want meestal heb ik voor iedereen 1 stukje vlees.

Ik ga cjg vandaag gelijk even bellen..

Ik weet zelf hoe het is om overgewicht te hebben, ik ben er zelf nooit door gepest.
Maar zie het er maar weer eens af te krijgen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11417

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 24 Sep 2020 13:30

Re: Een te zwaar kind

Wat rot voor hem en voor jullie! Is het alleen het 'te zwaar' zijn waar hij last van heeft of kan hij ook motorisch misschien minder goed meekomen? Steeds vallen zal niet alleen komen omdat hij te dik is, denk ik.

Wij hebben een gecombineerd programma voor dikke kinderen met de diëtist en de kinderfysiotherapeut. Wellicht is dat in jullie regio ook?
Laatst gewijzigd door Jip op 24 Sep 2020 13:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 24 Sep 2020 13:31

Re: Een te zwaar kind

Lady schreef:Dat lijkt me ook echt moeilijk, om te moeten zien. Zeker wanneer je kind er ook echt hinder van ondervind. Wordt hij er ook mee gepest of dat niet? En wat is te zwaar of is hij echt obese? Als je oprecht kunt zeggen dat hij weinig ongezonde dingen krijgt, dan zou ik zeker hulp zoeken. Voor het zelfde geldt zit er iets niet helemaal goed in zijn stofwisseling ofzo. Zit het verder in de familie, zwaarlijvigheid? Ik zou dat snoepje vooralsnog niet verbieden, of anders nadenken over iets gezondere compromissen. Maar hij moet hier ook geen complex aan overhouden, door hem nu al op een streng dieet te zetten.


Nee hij wordt niet gepest, maar dat kan natuurlijk wel komen.

Hij heeft echt tietjes zegt maar. Zo sneu..

Meestal zeggen ze in mijn omgeving, ach het gaat er wel weer af als hij in de lengte schiet.
Maar dat gaat niet gebeuren wat hij is al langer als zijn kinderen uit de klas.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 24 Sep 2020 13:49

Re: Een te zwaar kind

Ja, dat is nu nog moeilijk in te schatten. Sowieso lijkt hij er dus aanleg voor te hebben en zal dit wellicht altijd een een aandachtspunt blijven. Ik zie nu pas zijn leeftijd en gewicht. Dat is inderdaad wel echt te zwaar. Ik zou zeker langs de huisarts gaan, want nogmaals, voor hetzelfde geldt heeft het echt een metabole of andere lichamelijke oorzaak. Dan moet er wel actie op ondernomen worden.

Zet hem op!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 24 Sep 2020 19:39

Re: Een te zwaar kind

Mijn zoon is ook te zwaar. Naast dat we het zelf in de gaten hielden is dit via de schoolarts ook gebeurd. Hij heeft geen obesitas, dat hopen we ook graag zo houden, maar hij is wel te zwaar. Eigenlijk is hij dat op de eerste maanden van zijn leven na ook altijd geweest, ook toen hij alleen nog maar BV kreeg en verder nog niks. Dus het is hier al heel lang een aandachtspuntje wat we in elk geval in de gaten moeten houden.

Ik zou zeker langs de huisarts gaan of via het CJG proberen. Hier hebben ze een paar keer extra gemeten en gewogen, beetje meegekeken naar eetgewoontes, etc. Ook heeft hij laatst voor de zekerheid bloedonderzoek gehad, ook omdat hij altijd al zwaarder is geweest en ze bepaalde dingen wilden uitsluiten. Dat was allemaal ok, maar dat wilden we wel zeker weten. Je weet nooit, stel dat er een andere oorzaak is..

Ook kon ik ervoor kiezen om naar een diëtist gestuurd te worden, dat hebben we in overleg nu nog niet gedaan. Hij heeft ook geen extreem overgewicht, maar is wel te zwaar. We proberen zelf te letten op beweging (gelukkig houdt hij van actief zijn dus dat gaat best goed) en z'n eten, maar hij krijgt ook gewoon wat lekkers als we iets nemen. Maar we proberen wel op te letten wat dan en hoe vaak.

Ik kan me voorstellen dat het nog wat erger is als een kind veel te zwaar is, voor ons is het nu belangrijk om het stabiel te houden zei de arts, dat zou al prima zijn en eigenlijk is dat ook al lange tijd het geval. Maar zeker bij flink overgewicht zou ik toch wel actie ondernemen denk ik, via de huisarts of het CJG. Dan kunnen ze meekijken, meedenken, eventueel bloedonderzoek of diëtist, etc.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Sep 2020 19:49

Re: Een te zwaar kind

Lastig Kippie, maar wat fijn voor jouw zoon dat jij hierover nadenkt. Ik denk ook dat CJG jullie hier heel goed bij kunnen helpen en tips kunnen geven.
Dochter van een vriendin is wat ouder een heeft overgewicht. Zij hebben hier hulp bij gezocht en gehoord dat ze eigenlijk al heel netjes eet maar dat ze teveel calorieën drinkt, kan dat bij jullie ook zo zijn?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 24 Sep 2020 20:01

Re: Een te zwaar kind

Ik zou dit met de huisarts bespreken. Misschien is er een medische oorzaak. En daarnaast zou ik kijken naar zijn leefstijl, maar ik lees dat je dit eigenlijk al doet?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Sep 2020 20:02

Re: Een te zwaar kind

Ik heb een kind met het andere uiterste, veel te dun. Bij hem is het grootste probleem dat hij ontzettend veel verbrandt. Altijd voetballen, buitenspelen, rondjes fietsen etc. Tijdens de lockdown toen hij niet buiten mocht spelen kwam hij eindelijk wat aan.

Wellicht dat hier voor jullie nog wat winst te behalen is. 2 keer per week zwemles bijvoorbeeld, elke dag minimaal 1 uur buiten spelen, zo veel mogelijk op de fiets ipv auto, inschrijven voor extra sport activiteiten (lokaal korfbaltoernooi, freerun clinic, dat soort dingen).
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem304

Bericht 24 Sep 2020 20:09

Re: Een te zwaar kind

Wat rot. Ik heb nog niet zo'n oud kind, maar hij klinkt wel zwaar (en groot) voor z'n leeftijd. Ik zou eerst willen weten of er een medische oorzaak is. En echt goed eerlijk naar jullie zelf zijn wat betreft beweging, eet en drink patroon. Waar de rest van jullie gezin het goed op doet, kan hij best van aankomen.

Buiten dat, je zegt vrij stellig dat 'het komt wel goed als hij de lucht in schiet niet gaat gebeuren', maar mijn vriend was op de basisschool ook dik (ook met tietjes) en hoorde ook bij de grootsten van de klas. Toen hij ging puberen trok alles ineens strak en was hij met 15/16 net zo slank en gespierd als z'n vriendjes.
<<

Anoniem315

Bericht 24 Sep 2020 20:36

Re: Een te zwaar kind

Ik zou een consulent in de arm nemen. Op mijn werk is ook een jongen die vanaf de kleuterklas te zwaar is en hij volgt een dieet en sport en doet nog wat andere dingen waardoor het allemaal net wat beter gaat. Hulp zoeken is nooit verkeerd en juist een heel normale stap ?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 25 Sep 2020 11:03

Re: Een te zwaar kind

Hier zeggen ze bij het CJG dus wel dat je dat ene snoepje ook weg moet laten. Geen ranja niks, alleen nog water. Ja sorry maar wat je zegt, het is ook een kind en om hem nu alles te gaan ontzetten is ook rot. Ik zou dus zelf eerder naar de huisarts gaan om te kijken of er een medische oorzaak is. En wellicht op nog een andere sport. Wat meer bewegen in het weekend, bijvoorbeeld gaan zwemmen of fietsen. Maar het is lastig inderdaad.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem318

Bericht 25 Sep 2020 12:58

Re: Een te zwaar kind

Hmmm Dronkentaart, ben het niet helemaal met je eens. Vooropgesteld dat TO inderdaad best hulp van buitenaf inschakelt om eet- en beweegpatroon te bekijken, vind ik het afschaffen van het dagelijkse snoep(je?) en eventueel ranja (maar dat heeft TO zelf niet vermeld) geen straf. En vind het ook verkeerd om het zo naar het kind te brengen mocht die beslissing vallen. Er zijn genoeg andere lekkere dingen die ook nog eens gezond zijn, dus waarom zou je het zien als straf? Mijn kinderen krijgen nooit snoep en/of ranja, maar ze zijn niet zielig hoor. Als je als gezin dat niet als gewoonte hebt (of afschaft in geval van TO), dan wordt dat normaal. Of je kunt om de dag een snoepje geven, dat scheelt ook al.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 25 Sep 2020 15:47

Re: Een te zwaar kind

Toch denk ik niet dat, dat ene snoepje echt het probleem is bij een kind in de groei. Ik kan me dan wel weer voorstellen dat je het snoepje schrapt als een kind ernstig overgewicht heeft en moet afvallen.
Alleen nog maar water mogen drinken vind ik wel erg rigoureus, prima om water te drinken natuurlijk maar af en toe iets anders moet ook kunnen, er zijn prima kindvriendelijke opties met weinig tot geen calorieën, zoals fruitthee ( zonder theïne) of limonade siroop zonder suiker/ calorieën.

Vervelend TO en goed dat je het signaleert. Ik denk dat ik zelf naar de huisarts zou gaan en zou vragen om medische oorzaken uit te sluiten en wellicht ook een doorverwijzing naar een diëtist voor het hele gezin ( omdat je aangeeft dat jullie allemaal wat zwaar zijn). Het CJG kan je inderdaad ook helpen en voorzien van tips.

Wellicht kan je alvast een eet,- en drinkdagboek bij houden waarbij je precies opschrijft wat je zoon/ jullie eten en drinken op een dag ( ook bijhouden hoe grote glazen drinken, hoeveel boter/olie bij het koken ed). Zodat een diëtist wellicht vrij makkelijk de vinger op de zere plek kan leggen jullie vooruit kan helpen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem315

Bericht 25 Sep 2020 16:22

Re: Een te zwaar kind

Ik zou ook zeker daarnaast bijhouden hoeveel hij beweegt, want het gaat hier nu vooral om het eten, maar wat o.a. Spencer zegt is zeker een belangrijke om mee te nemen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers